HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    To gater, hvert sitt kontinent, samme musikk. Eller rettere sagt samme melodier.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er det en form for musikk som blir spilt i disse gatene? Altså f.eks. jazz i en kjent gate i New Orleans, samt jazz i en annen kjent jazz-gate (som jeg ikke vet om) ...?

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Stax..?
    Må bare medgi at nå er jeg langt ute og padler. Skulle visst hatt en påhengs. Det sies forresten at Evind Rud var norsk. Men hva vet vel jeg..? Hei, her har jeg snart skissen til en ny oppgave. Må bare lande denne først...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Skal vi oppsummere litt? To gater, samme melodi(er) To musikkvideoer med ganske klare hint....... Gatene har også fellestrekk ved at de begge har bygninger med samme virksomhet, skjønt den ene gikk konk i 1976.

Kan vel også si at begge gater er avfotografert og bildene har lik komposisjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Ja, si det, du. Finner du det gatenavnet så er halve oppgaven løst.
    Kjør på.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Booker T. and The MGs spilte i 1970 inn en plate i Stax studio. Denne innspillingen var en instrumentalversjon av et album som kom ut året før.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Et annet tips, for de som ikke vil google:

rhcp.jpg

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Det jeg ikke har skjønt helt ennå, er om gatene har likelydende navn, eller om det er to forskjellige gatenavn, med hver sin bygning (platestudio). Og hvilken sang/melodi er det snakk om, som skal ha blitt spilt inn begge steder? Stedene er så vidt jeg har skjønt, London og Memphis. Jeg tror det ene gatenavnet må være Abbey Road, mens den andre gaten er et-eller-annet-avenue? Det ene studioet(?) er konkurs, det andre ikke.

Så er det litt forvirrende at det kommer inn hint fra andre enn oppgave-giveren, men de vet da tydeligvis svaret på denne gåten? :)

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.538
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Det er Stax-studioet som gikk konkurs i 1976. Da har vi etter hva jeg kan skjønne to studio, Stax Studio i Memphis adresse en eller annen Avenue og Abbey Road Studio i London adresse Abbey Road.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.538
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Har f.eks. Beatles eller Pink Floyd, som er blant de mest berømte brukerne av Abbey Road Studios, spilt inn noe i Memphis?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Det jeg ikke har skjønt helt ennå, er om gatene har likelydende navn, eller om det er to forskjellige gatenavn, med hver sin bygning (platestudio). Og hvilken sang/melodi er det snakk om, som skal ha blitt spilt inn begge steder? Stedene er så vidt jeg har skjønt, London og Memphis. Jeg tror det ene gatenavnet må være Abbey Road, mens den andre gaten er et-eller-annet-avenue? Det ene studioet(?) er konkurs, det andre ikke.

Så er det litt forvirrende at det kommer inn hint fra andre enn oppgave-giveren, men de vet da tydeligvis svaret på denne gåten? :)
    Tampen brenner. :)

Gatene har forsjellige navn. Melodiene på innspillingene er like. Du har rett i 3/4 av gatenavnene. Og til sist, blås i hva andre tror og "hinter"

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Skal vi la denne stå åpen til noen klynker etter et svar, eller skal jeg legge ut svaret f.eks. imorgen? Vi er egentlig svært nær en løsning nå, selv om det ikke ser slik ut.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.538
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Hvis Avenue ikke er del av svaret så hva med South?

PS. Vent til klynkingen starter.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regnet med at det var Abbey Road (Beatles) og McLemore Avenue (Booker T/Stax) som var svaret. Og trodde gåten var løst i innlegg 8098 og 8100. Tok et ekstra hint bare for å tvinge frem svaret. Men det skapte nok litt irritasjon, så det skal ikke gjenta seg!

Det skal ikke gjenta seg.
    Det skal ikk.......

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.419
    Jeg regnet med at det var Abbey Road (Beatles) og McLemore Avenue (Booker T/Stax) som var svaret. Og trodde gåten var løst i innlegg 8098 og 8100. Tok et ekstra hint bare for å tvinge frem svaret. Men det skapte nok litt irritasjon, så det skal ikke gjenta seg!

Det skal ikk.......
    Det var gutten sin, det. ;) Booker T. Jones ble mektig imponert av Abbey Road og spilte inn en instrumentalversjon av albumet (samme melodier) Han spilte inn albumet i Stax Studio som ligger i Mclemore Avenue, Memphis, Tennesee. Abbey Road Studio ligger i ...Abbey Road, en gate i London.
    To gater.
    Coveret på Booker Ts album viser The MGs krysse Mclemore Avenue, samme komposisjon.

Din tur, joha

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    1
    Tar den noe motstridende på min kappe! :)
    Ikke har jeg noe lagervare heller, men prøver på denne:

Elvis + bildet.

Bilde7.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn