HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Endelig oct, der fikk du napp. Selveste den legendariske skjortegata.
    Men så var det resten av ledetrådene, de skal da føre deg til nr..?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Endelig oct, der fikk du napp. Selveste den legendariske skjortegata.
    Men så var det resten av ledetrådene, de skal da føre deg til nr..?
    Vet vi ikke er i havn. Denne prinsen har voldt megen bry, og jeg er nok helt blank der. Høy vanskelighetsgrad på oppgavene dine8).

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Ok. Hvordan skal jeg hinte uten å gjøre det for opplagt..?
    Han regnes av mange forståsegpåere som svært velkledd.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Emma Willis sine skjorter er av ypperste kvalitet, men det er heller ikke dit vi skal. Men jeg har sett opptak av henne og prinsen sammen. Han skrøt av arbeidet hennes.
    Jeg får nå følelsen av at du har tatt i bruk eliminasjonsmetoden. Jammen bra at Jermyn Street er laaaaang. :)

ED: Nå må du bruke tankene dine.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Og det er prinsen som regnes som meget velkledd:confused:.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er prinsen Harry? Jeg trodde prinsen og skjortemakeren var samme person, men det er kanskje ikke det?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tjenende prins?

Prins Harry? Mens han tjenestegjorde i militæret?

• Liker
    Reaksjoner: oct

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er ikke prins Harry. Prinsen ga et privilegium til skjortemakeren. Den første han ga dette prestisjefulle privilegiet til da han selv ble elevert ved oppnådd myndighetsalder.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Så en skredder som ble gjort til hoffleverandør, eller adlet? Jeg fant en skredder på wiki som faktisk var begge deler, men det var ikke så mye snakk om skjorter der, men klær til Dronning Elizabeth osv.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Kanutus, du er på rett spor. Men de er ikke hoffleverandører i den forstand. Her er det snakk om en garanti for særdeles god kvalitet.
    Hvis bestemte produsenter har levert til visse kongelige i minst fem år, kan man søke om en slik garanti. Og om garantisten behager, så får leverandøren en slik garanti. Det hele er en ganske omfattende og innviklet prosess; det liker jo å gjøre det på sin måte i UK. Dette var det altså prinsen ga som sin første da han ble myndig.
    Og da skal vi til..?
    Tre knapper, fiktiv - men veldig kjent - kunde, kjendiser og Svein Arne på kundelisten... og så var det prinsen som tjener...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Turnbull & Asser, 71-72 Jermyn Street ... kanskje?

Edit: Prins Charles ga denne 'garantien' til dem i 1980. Alt dette funnet på Wiki, så da må det jo være sant! :) og alt sammen ting jeg har null og niks peiling på selv ...

Sist redigert:

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Turnbull & Asser laget en spesiell skjorte til James Bond i Dr. No-filmen.

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Se der, ja.
    Da prins Charles ble myndig og fikk tittelen Prince of Wales, fikk han også, sammen med sine foreldre, retten til å gi ut Royal Warrants. Det er en kongelig kvalitetsgaranti, og han valgte å gi sin første til Turnbull & Asser, shirtmakers of Jermyn Street. Da kunne Turnbull & Asser bruke hans våpen i markedsføring, noe de også gjør. Der står det Ich Dien (Jeg tjener), han har jo noen tyske aner bakover til Hannover et sted.
    Den fiktive kunden er selvsagt James Bond, de har vel laget alt av skjorter til de som har spilt han siden tidenes morgen. Men Bond bruker etter det jeg vet aldri treknapps-skjortene, men har sin egen med doble mansjetter i litt ulike varianter, alltid meget elegant.
    Likevel er det treknapps de er kjente for. Skjortene er ikke spesielt kostbare, sammenliknet med mye ferdiglaget ræl som selges i bøtter og spann til åndsvake priser, er de god valuta for pengene.

last ned (46).jpg

last ned.png
    The Legends - Collections

images (2).jpg

Kanutus, da er det din tur.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Phu! Den var ikke lett, men den skaffet jo bra med engasjement i hvert fall! :) Skal komme med ny nøtt snart, må bare gruble litt ...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Edit: Zombat bør vel få litt cred for SIS Building. Er vel der den fiktive kunden holder til (MI 6).

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Prøver på en musikk-relatert oppgave. Vi kan jo si at vi skal fram til en konkret sang. Legger til hint etterhvert, dersom ingen tar den med én gang. Begynner på 10 poeng, så trekkes ett poeng fra for hvert hint. :)

1. hint (10 poeng) -- To fedre var involvert. Den ene far til en ung jente, den andre far til en eldre 'gutt'.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Bør bli 9,9 ved neste hint. Ellers havner vi på minus...
    Det tror jeg ikke ... Kan jo gi et hint som gjør det veldig lett ... :) edit: og det er jo lov å spørre på hvert hint, sånn at jeg skjønner litt hvordan dere tenker rundt dette også ... Jeg trodde f.eks. på forrige oppgave at det var prinsen som betjente kundene, mens han kun tjente (og til og med på tysk!) folket sitt ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Prøver på en musikk-relatert oppgave. Vi kan jo si at vi skal fram til en konkret sang. Legger til hint etterhvert, dersom ingen tar den med én gang. Begynner på 10 poeng, så trekkes ett poeng fra for hvert hint. :)

1. hint (10 poeng) -- To fedre var involvert. Den ene far til en ung jente, den andre far til en eldre 'gutt'.
    2. hint (9 poeng) -- vi er trygt plassert i pop'ens verden. Jenta det er snakk om var rundt 16 år, 'gutten' var passert 20 ...

edit: kan også legge til at fedrene ikke var 'happy' med barna sine, som i utgangspunktet ikke hadde noe med hverandre å gjøre ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Detta var vanskelig, gitt.
    Da legger jeg til hint;

3. hint: En 'fugl' er (svært) involvert (kan nesten ikke si noe mer, da blir det for lett, om akkurat det hintet her) ... 'Fuglen' og tilsvarende går igjen i mange av gruppas sanger ...

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.093
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er disse, jenta og gutten, deltagere på låta? Eller synges de om?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jenta er hovedpersonen i sangen; gutten er låtskriver (sammen med én til). Faren til jenta er med i sangen også, faren til gutten (eller mannen) er ikke med i sangen. Sangen er visstnok basert på en sann historie.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Skal gjøre det litt lettere, med litt flere hint; Det er snakk om et kjøretøy i sangen .... (vi er nå på 6 poeng) ... :)

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Uansett, en stund siden. Er gutten & jenta i live i dag:confused:.

mvh

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Ja, men en artig vri. Jeg synes forøvrig at du ikke helt har fått svar på spørsmålet om jenta og gutten er deltakere på sangen. "Jenta er hovedpersonen i sangen". Betyr det at sangen dreier seg om jenta, eller at hun er "frontfigur" i gruppen? Litt for tidlig på morran for meg ennå, kanskje...

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Hehe. Ja, men en artig vri. Jeg synes forøvrig at du ikke helt har fått svar på spørsmålet om jenta og gutten er deltakere på sangen. "Jenta er hovedpersonen i sangen". Betyr det at sangen dreier seg om jenta, eller at hun er "frontfigur" i gruppen? Litt for tidlig på morran for meg ennå, kanskje...
    Kan godt presisere dette, da det ikke var meningen å være kryptisk her. Jenta er med i sangens tekst. Gutten (som er ca 22 år på denne tiden) har skrevet sangen i spann med en annen kar fra bandet. De er flere enn to medlemmer. Bandet er blant de mest kjente i verden, og dette er en sang fra begynnelsen av 60-tallet. De er fra USA.

Se om dere skjønner hintet om en 'fugl' som også er med i sangen. Sangen handler forøvrig om at jenta har det helt topp. Det er et tema i sangen, for å si det mildt.

Bare å spørre om uklare hint. Fort gjort at noe blir vanskelig, som egentlig ikke er ment vanskelig.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan godt presisere dette, da det ikke var meningen å være kryptisk her. Jenta er med i sangens tekst. Gutten (som er ca 22 år på denne tiden) har skrevet sangen i spann med en annen kar fra bandet. De er flere enn to medlemmer. Bandet er blant de mest kjente i verden, og dette er en sang fra begynnelsen av 60-tallet. De er fra USA.

Se om dere skjønner hintet om en 'fugl' som også er med i sangen. Sangen handler forøvrig om at jenta har det helt topp. Det er et tema i sangen, for å si det mildt.

Bare å spørre om uklare hint. Fort gjort at noe blir vanskelig, som egentlig ikke er ment vanskelig.
    Takk! Da kan jeg instruere hjernecellen min i henhold til dét og konsentrere meg om den helvetes fuggern :D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn