HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Låten er riktig, og da reiser vi til stedet som er kjent for dette?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det må være Buckingham Palace, det.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her kom jeg til dekket bord. Med Trond T's innspill om vaktskifte og oct's Dylan-video serverte det hele på et sølvfat.

Jeg sitter for øvrig fortsatt ved mitt dekkede frokostbord - dog uten noen sølvfat - og tar det litt rolig i dag. Og skuer utover. Ser litt fjord og litt åser i det fjerne. Og to alpinbakker. Begge bakkene ligger i nabofylket - og så slår det meg plutselig at navnet på den ene bakken, har akkurat samme betydning som et populært turmål rett ved der jeg bor.

Fra en alpinbakke til navnebroren - som er oppgavens reisemål - og kom gjerne med en forklaring før dere legger i vei.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Jeg kan også se to alpinbakker. Den ene ligger på Nesodden & den andre i Bærum.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg ser også den på Nesodden, men den andre jeg ser, ligger i Asker.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Er du helt sikker på det? Jeg har faktisk stått på ski i angjeldende bakke:). Uansett, kan vi enes om at begge ligger i Akershus.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Helt sikkert Asker. Jeg har bodd ikke langt unna den bakken i 30 år - men nå bor jeg i nærheten av reisemålet vårt. Som er en slags navnebror.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vardåsen er det riktige utgangspunktet for det videre resonnementet. Men vi skal altså til en navnebror.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Helt sikkert Asker. Jeg har bodd ikke langt unna den bakken i 30 år - men nå bor jeg i nærheten av reisemålet vårt. Som er en slags navnebror.
    Ok. Tenkte på Kirkerudbakken.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er du helt sikker på det? Jeg har faktisk stått på ski i angjeldende bakke:). Uansett, kan vi enes om at begge ligger i Akershus.

mvh
    Tenkte først Skui, men det er jo hoppbakke ... Hva heter nå den andre? På Nesodden heter den kun 'Brattbakken', så det er ikke den som har navnebror skulle jeg tro. Kirkerudbakken ja ... som ligger i Skui-veien. Så begge de ligger i hvertfall i Akershus, og passer sånn sett. Men mer enn det ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den jeg ser på Nesodden, er ganske riktig Brattbakken - men som andre har gjettet allerede: den andre alpinbakken jeg ser er Vardåsen i Asker - og den har en ganske kjent navnebror i Oslo. Navnebror - vel, navnene betyr det samme. Og for ordens skyld: det er ikke noen alpinbakke vi skal til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei: ta utgangspunkt i Vardåsen. Og vi skal til et sted i Oslo.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Vardåsen var opprinnelig et sanatorium for tuberkulosepasienter. Tror det fantes tilsvarende i Holmenkollåsen, men nedbrent:confused:.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Sanatorium er ikke det rette sporet. Ild, derimot - da snakker vi. Tenk på hva man gjorde på Vardåsen før i tiden - eller hvorfor heter det Vardåsen?

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Sanatorium er ikke det rette sporet. Ild, derimot - da snakker vi. Tenk på hva man gjorde på Vardåsen før i tiden - eller hvorfor heter det Vardåsen?
    Uansett hvor mye jeg tenker, så kommer liksom ikke fortidens aktiviteter på Vardåsen frem for meg ... Hva gjorde de? Brant vardebål? Drev gård?

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Varsel om fiende. Varder på de høyeste punktene. Tidligere tiders flyalarm.....

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kanutus og oct: Bål og varder er riktig. Et ganske landsdekkende system. Stedet vi skal til, hadde samme funksjon - og har fått navnet sitt etter det.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Leidangen. Ble innført av en konge fra vikingtiden, trur eg.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Kanutus førte oss til målet!

2012-0210.jpg

Vettakollen (opprinnelig Vetekollen) hadde samme funksjon som Vardåsen og mange andre slike varde-åser rundt omkring - altså et sted hvor man tente ild for å varsle om ufred. I dag et populært turmål for dem som er ute etter å nyte det mange mener er Oslos beste utsiktspunkt.

PS: Jeg bor så å si et lite steinkast fra Vettakollen - så jeg er der ganske ofte. Og det er vel heller ikke tilfeldig at jeg kan ser Vardåsen i Asker fra der jeg bor - for hele poenget med disse varde-åsene var at man skulle kunne se fra den ene til til den andre. Ellers hadde varslingssystemet stoppet opp.

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Kanutus førte oss til målet!

Vis vedlegget 372749

Vettakollen (opprinnelig Vetekollen) hadde samme funksjon som Vardåsen og mange andre slike varde-åser rundt omkring - altså et sted hvor man tente ild for å varsle om ufred. I dag et populært turmål for dem som er ute etter å nyte det mange mener er Oslos beste utsiktspunkt.

PS: Jeg bor så å si et lite steinkast fra Vettakollen - så jeg er der ganske ofte. Og det er vel heller ikke tilfeldig at jeg kan ser Vardåsen i Asker fra der jeg bor - for hele poenget med disse varde-åsene var at man skulle kunne se fra den ene til til den andre. Ellers hadde varslingssystemet stoppet opp.
    Og ikke overraskende så heter stedet slalombakken på Nesodden begynner akkurat Vardentoppen ... :)

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    OK -- ny oppgave kommer:

Tenk på påske, og hva påske betyr for mange i Norge! Så tar du det du finner når du tenker 'påske' og bruker den ene tingen til et navn. Det andre bruker du til å tenke religion. Så tar du disse tingene og setter sammen på nytt, og det blir noe storslått! Det skal være storslått, og det skal være mektig, samtidig er det ikke pompøst, men kanskje heller fornuftig? Det inneholder faktisk enorme mengder [...], men sier jeg hva, blir det nok for lett. Hvilken by skal vi til?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    OK -- ny oppgave kommer:

Tenk på påske, og hva påske betyr for mange i Norge! Så tar du det du finner når du tenker 'påske' og bruker den ene tingen til et navn. Det andre bruker du til å tenke religion. Så tar du disse tingene og setter sammen på nytt, og det blir noe storslått! Det skal være storslått, og det skal være mektig, samtidig er det ikke pompøst, men kanskje heller fornuftig? Det inneholder faktisk enorme mengder [...], men sier jeg hva, blir det nok for lett. Hvilken by skal vi til?
    Hva betyr påske for mange i Norge? Påskeferie, påskekylling, påskelam, påskegudstjeneste, påskeegg..... Nei, ser ingen vei ut av landet eller Norden her.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    OK -- ny oppgave kommer:

Hva betyr påske for mange i Norge? Påskeferie, påskekylling, påskelam, påskegudstjeneste, påskeegg..... Nei, ser ingen vei ut av landet eller Norden her.
    Tenk litt videre på akkurat den. Hva er det man ønsker seg i påsken? Særlig de som tar en tur opp i høyden, da ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Skiføre er det som gir meg minst assosiasjoner. Da står jeg igjen med sol og snø. Sol er jo et jentenavn - men kan sol da være et hint til et navn også? I så tilfelle skull snø ha noe med religion å gjøre. Får ikke dette til å stemme - så da blir det enda en rask retrett til tenkeboksen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Sol og snø er riktig ... Nå gjelder det bare å knytte disse ordene til de andre hintene som er blitt gitt ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Selv om vi åpenbart skal ut av Norge, holder vi oss fortsatt til norsk språk? Med andre ord: sol/snø - og ikke. f.eks. sun/snow?

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Selv om vi åpenbart skal ut av Norge, holder vi oss fortsatt til norsk språk? Med andre ord: sol/snø - og ikke. f.eks. sun/snow?
    Ja. Navnet er norsk, og er både et geografisk navn samt navn på en av aktørene i oppgaven her. Det andre ordet (snø eller sol) skal lede tankene hen på en religion, og dermed nærmer vi oss stedet (som ikke er i Norden) også ...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn