HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Kunne vært, men nei. Tenk litt på gruppenavn/låtnavn. Vi skal ca. 150 år tilbake i tid.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Da tenkerjeg på den amerikanske borgerkrigen og slaget ved Gettysburg.

Roy

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Kan jo nevne at den første katastrofen kom litt i skyggen av en tragisk hendelse et par uker i forveien. Den hendelsen har "alle" hørt om.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Lurer på om vi snakker hjemlige takter med tanke på band / låt i denne oppgaven, nemlig Titanic sin Sultana? Sultana var et dampskip som forliste på Mississippi et par uker etter at Abraham Lincoln ble myrdet, og det omkom over 2000 i forliset.
    Byen vi skal til er vel da Memphis, siden dette var nærmeste by i forhold til stedet der skipet sank.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    Lurer på om vi snakker hjemlige takter med tanke på band / låt i denne oppgaven, nemlig Titanic sin Sultana? Sultana var et dampskip som forliste på Mississippi et par uker etter at Abraham Lincoln ble myrdet, og det omkom over 2000 i forliset.
    Byen vi skal til er vel da Memphis, siden dette var nærmeste by i forhold til stedet der skipet sank.
    Det der må jo bare være rett. Alt stemmer.
    Hvis svaret er et annet fortjener du heder uansett.
    Har aldri hørt om SS Sultana-forliset før, det er overraskende.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    vta skrev:
    Korrekt. Titanic æret Carlos Santana ved å kalle instrumentallåten "Sultana" De hadde heller ikke hørt om eksplosjonen i SS Sultana. Skjebnen er noenganger underfundig, Titanic/Sultana.
    Chuck Berry synger om Memphis, Tennessee. Memphis blir ofte kalt bluesens hjemby.

Bra, din tur. :)

Interessant story. http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Sultana

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    tkr skrev:
    Corralejo, Fuerteventura.

mvh
    Kommer nesten direkte derfra og ikke drikk Irish coffee eller Mojito der ;)
    Hadde en liten utfordring siste dagen med en merkelig servering - ting kom helt i feil rekkefølge.
    Kald Irish med for mye "Irish" - Mojito med bare smak av "bladene" og kaffen til sjåfør m/dame kom ca 1/2 time etter dessert.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    ottone skrev:
    vta skrev:
    Det der må jo bare være rett. Alt stemmer.
    Hvis svaret er et annet fortjener du heder uansett.
    Har aldri hørt om SS Sultana-forliset før, det er overraskende.
    Mens vi venter på ny oppgave, vil jeg jo si at Trond T fortjener heder for sin innsats i forrige
    runde :).

mvh

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Når vi nå er i Memphis så unner vi oss en liten tur innom Graceland, og der treffer vi jammen meg Elvis i egen høye person! Når vi smått sjokkert får tenkt oss om så skjønner vi at det kun er en "look alike", men han var veldig lik originalen. :)
    Elvis sier til oss at vi skal dra dit drømmen tok slutt, og når vi kommer frem dit så møtes vi av en herremann som sier at vi skal videre til samme adresse i en annen berømt by. Denne siste adressen finnes i et bystrøk med klare referanser til et land på et annet kontinent, og det er på dette stedet vi finner vårt endelige mål. Vi skal til en bygning som finnes i hovedstaden i dette landet, et byggverk som på sett og vis har fått sitt navn spikret inn i historien, men som på samme tid ikke er så veldig kjent i seg selv
    .

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei, det dreier seg nok om et annet kontinent.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    vta skrev:
    Med dette mener jeg altså at målet ligger på et annet kontinent enn Kina.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    vta skrev:
    Med fare for å virke som en kverulant: Mener du et annet kontinent, eller en annen verdensdel? Jeg spør fordi rent geografisk er vel Europa og Asia ett kontinent (Eurasia).

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Steinar_Lund skrev:
    vta skrev:
    vta skrev:
    Med fare for å virke som en kverulant: Mener du et annet kontinent, eller en annen verdensdel? Jeg spør fordi rent geografisk er vel Europa og Asia ett kontinent (Eurasia).
    Godt poeng, og ikke kverulerende i det hele tatt det. Jeg mener selvfølgelig verdensdel, og jeg skjønner videre at du har løst første del av oppgaven.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    vta skrev:
    vta skrev:
    Godt poeng, og ikke kverulerende i det hele tatt det. Jeg mener selvfølgelig verdensdel, og jeg skjønner videre at du har løst første del av oppgaven.
    Da skjønner du mer enn jeg gjør. Hehe. Men tolker jeg deg dithen at vi skal til Europa?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Steinar_Lund skrev:
    Da skjønner du mer enn jeg gjør. Hehe. Men tolker jeg deg dithen at vi skal til Europa?
    ;D
    Jo da, det er absolutt i riktig retning.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Bydelen Queens i New York, og derfra til Queensland i Australia?
    edit. Ser at Australia er feil.
    mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.733
    Torget vurderinger
    34
    Skal vi hjem til Norge, og Elvis-lookalike, Kjell Elvis som ble begjært konkurs av skatteoppkreveren i Lyngdal?

Roy

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Steinar_Lund skrev:
    Litt søkt, men: "The end of all my dreams", fra No Milk Today med Herman's Hermits?
    ...og jeg som trodde du hadde løst den delen med drøm hehe. Nei, ingen referanser i retning Herman's Hermits i oppgaven.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    R.E.S. skrev:
    Skal vi hjem til Norge, og Elvis-lookalike, Kjell Elvis som ble begjært konkurs av skatteoppkreveren i Lyngdal?

Roy
    Det kan jo ha vært Kjell Elvis vi møtte i Memphis, men det er ikke viktig for oppgaven. Vi skal ikke hjem til Norge nei.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Den personen hvis drøm endte, var Martin Luther King. Han ble skutt på Lorraine Hotel på Mulberry Street i Memphis.

Mulberry Street ligger også i New York, i bydelen Little Italy.

Bygningen som er vårt mål tror jeg ligger i Roma.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    vta skrev:
    Elvis sier til oss at vi skal dra dit drømmen tok slutt, og når vi kommer frem dit så møtes vi av en herremann som sier at vi skal videre til samme adresse i en annen berømt by. Denne siste adressen finnes i et bystrøk med klare referanser til et land på et annet kontinent, og det er på dette stedet vi finner vårt endelige mål.
    Ser at det er mulig å sende dere ut på litt ville veier, slik jeg har formulert meg her. Dersom dere løser den første delen med drømmen som tok slutt, så er det nok ikke nøyaktig samme adresse vi skal videre til i den andre byen. Der finnes nemlig ikke 100% samme adresse, så det er samme gate jeg egentlig vil frem til. Sorry, dersom noen har låst seg fast i akkurat dette.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    Litt søkt, men: "The end of all my dreams", fra No Milk Today med Herman's Hermits?
    ...og jeg som trodde du hadde løst den delen med drøm hehe. Nei, ingen referanser i retning Herman's Hermits i oppgaven.
    Hehe. Men nå synes jeg at jeg har bidratt nok til hvor vi er og ikke er, og overlater arenaen til folk med enda større IQ enn min. Ikke at jeg forventer noen anerkjennelse for mitt beskjedne bidrag. Neida. Bare hyggelig. ;D

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Trond T skrev:
    Den personen hvis drøm endte, var Martin Luther King. Han ble skutt på Lorraine Hotel på Mulberry Street i Memphis.

Mulberry Street ligger også i New York, i bydelen Little Italy.

Bygningen som er vårt mål tror jeg ligger i Roma.
    Se det ja! Nå begynner vi å nærme oss.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    vta skrev:
    vta skrev:
    Elvis sier til oss at vi skal dra dit drømmen tok slutt, og når vi kommer frem dit så møtes vi av en herremann som sier at vi skal videre til samme adresse i en annen berømt by. Denne siste adressen finnes i et bystrøk med klare referanser til et land på et annet kontinent, og det er på dette stedet vi finner vårt endelige mål.
    Ser at det er mulig å sende dere ut på litt ville veier, slik jeg har formulert meg her. Dersom dere løser den første delen med drømmen som tok slutt, så er det nok ikke nøyaktig samme adresse vi skal videre til i den andre byen. Der finnes nemlig ikke 100% samme adresse, så det er samme gate jeg egentlig vil frem til. Sorry, dersom noen har låst seg fast i akkurat dette.
    Hadde du sagt det før, ville jeg løst oppgaven på et blunk! ;)

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Steinar_Lund skrev:
    vta skrev:
    vta skrev:
    Hadde du sagt det før, ville jeg løst oppgaven på et blunk! ;)
    :D :D :D

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Kanskje vi skal komme med litt flere ledetråder her?
    Det som ligger i bygget vi skal frem til har en klar referanse tilbake til en historisk hendelse i det landet vi startet fra i denne oppgaven.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Har dette m. Columbus, el. Amerigo Vespuzzi å gjøre?

mvh

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    oct skrev:
    Har dette m. Columbus, el. Amerigo Vespuzzi å gjøre?

mvh
    Nei, det har det nok ikke.
    Det kan ellers nevnes at bygget i Roma langt fra er av de samme dimensjoner som referansen til historiske hendelser.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Trond T skrev:
    Det betyr store/viktige hendelser, men liten bygning ?
    Bygningen som er målet vårt har jeg aldri hørt nevnt i forbindelse med noe som helst, men den historiske referansen i landet vi startet fra er det neppe noen som ikke har fått med seg.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    oct skrev:
    Altså en lite kjent bygning?

mvh
    I seg selv; Ja
    Dette er noe som finnes mange steder i verden, men for verdens befolkning så er det kun ett av disse stedene som virkelig er kjent. Dette grunnet dimensjonene, og en stor hendelse på dette sistnevnte stedet.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    vta skrev:
    Dette er noe som finnes mange steder i verden, men for verdens befolkning så er det kun ett av disse stedene som virkelig er kjent. Dette grunnet dimensjonene, og en stor hendelse på dette sistnevnte stedet.
    Fant en artikkel i forbindelse med planer om å bygge tilsvarende på Forus ved Stavanger, og der nevnes det at det finnes 340 av disse i til sammen 91 land. Vil tro at dette tallet nå er noe høyere...

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Edit: Posten slettet pga nye opplysninger lagt ut mens jeg var i ferd med å skrive posten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn