Tant, fjas og fjolleriHjalp litt, men de burde stå ennå lengre ut.
Tant, fjas og fjolleriHjalp litt, men de burde stå ennå lengre ut.
Harde ord i fra en hard mannTant, fjas og fjolleri![]()
Du kan få kjenne på buken min neste gang vi treffes, så skjønner du at jeg er en myk mannHarde ord i fra en hard mann.
Lengre bak mindre bass, lengere forover mere bass.Du kan få kjenne på buken min neste gang vi treffes, så skjønner du at jeg er en myk mannSelvfølgelig greit at subbene står litt foran høyttalerne. Det samsvarer jo med teori, men at man hører at de integrerer bedre med høyttalerne ved å flytte de noen cm……..jeg tviler på om det er hørbart, men if it rocks your boat
![]()
Tja, med tanke på at dere ikke kjører med høypassfilter og at subbene faktisk overlapper ganske mye med høyttalere er jo nettopp dette med plassering mer kritisk. Tror nok ikke den gode @Evo III hallusinerer.Det samsvarer jo med teori, men at man hører at de integrerer bedre med høyttalerne ved å flytte de noen cm……..jeg tviler på om det er hørbart, men if it rocks your boat![]()
Tror nok ikke jeg heller, har brukt noen timer på dette nå.Tja, med tanke på at dere ikke kjører med høypassfilter og at subbene faktisk overlapper ganske mye med høyttalere er jo nettopp dette med plassering mer kritisk. Tror nok ikke den gode @Evo III hallusinerer.
Teknisk avdeling på SVS mente det var meningsløst å justere fase (trinnløst på SVS) hvis man hadde subbene parallelt på innsiden av høyttalerne da det ikke ville være hørbart ift hvordan de integrerer…… Hvor du får mer eller mindre bass er vel en annen greie…….Tja, med tanke på at dere ikke kjører med høypassfilter og at subbene faktisk overlapper ganske mye med høyttalere er jo nettopp dette med plassering mer kritisk. Tror nok ikke den gode @Evo III hallusinerer.
ja, men i det overlappende området vil jo fasebidrag fra sub vs ht også gjøre seg gjeldende for rombidraget.Det har jo mye med rommet og gjøre også, men for meg så sitter bassen mye bedre sånn de står nå.
Teknisk avdeling har ikke vært her ennå, venter i spenningTeknisk avdeling på SVS mente det var meningsløst å justere fase (trinnløst på SVS) hvis man hadde subbene parallelt på innsiden av høyttalerne da det ikke ville være hørbart ift hvordan de integrerer…… Hvor du får mer eller mindre bass er vel en annen greie…….
Jada det er sant. Har testet litt med fase også, men det fikk jeg ikke helt tilja, men i det overlappende området vil jo fasebidrag fra sub vs ht også gjøre seg gjeldende for rombidraget.
Kan hende du har misforstått dem, for fase er essensielt for god integrasjon mellom ht og sub. Om de mente mellom to symmetriske subber, så ja... Men om det virkelig var meningsløst, hvorfor tilby den funksjonen da?Teknisk avdeling på SVS mente det var meningsløst å justere fase (trinnløst på SVS)
Vel, du driver jo og flytter på dem. Hva tror du at du gjør da? Da endrer du jo både avstand, akustisk timing og faseforholdet i summen du lytter på, samtidig som du eksiterer rommets moder litt annerledes.Jada det er sant. Har testet litt med fase også, men det fikk jeg ikke helt til![]()
Må ta det brevkurset en gang tilVel, du driver jo og flytter på dem. Hva tror du at du gjør da? Da endrer du jo både avstand, akustisk timing og faseforholdet i summen du lytter på, samtidig som du eksiterer rommets moder litt annerledes.
Når du vrir på faseknotten endrer du i hovedsak fasesummen mellom sub og høyttaler i overlappen.
Klart flytting gir større umiddelbare endringer![]()
Det er en grunn til at noen av oss måler og ratter med DSP.Må ta det brevkurset en gang til![]()
Svaret var ift mine to subber som har stort sett samme plassering som Ove sine (på innsiden). Nå skal det sies at de mente at når de står parallelt på innsiden var det stort sett 0 i fase som passet best……….men jeg får mer bass på 180. Jeg gjengir bare, er raust utenfor mitt kompetanseområdeKan hende du har misforstått dem, for fase er essensielt for god integrasjon mellom ht og sub. Om de mente mellom to symmetriske subber, så ja... Men om det virkelig var meningsløst, hvorfor tilby den funksjonen da?
The story of my lifeDet er en grunn til at noen av oss måler og ratter med DSP.
Du gjør på mange måter det samme nå, men mer manuelt, grovt og på feelingen.
Har ikke du snudd polariteten?Svaret var ift mine to subber som har stort sett samme plassering som Ove sine (på innsiden). Nå skal det sies at de mente at når de står parallelt på innsiden var det stort sett 0 i fase som passet best……….men jeg får mer bass på 180. Jeg gjengir bare, er raust utenfor mitt kompetanseområdeMen, tviler fremdeles sterkt på at man hører at de integrerer hørbart bedre om subbene står 2 eller 6 cm foran høyttalerne
![]()
Først la oss skille mellom fase og polaritet. Og sette sub til 180 er bare å snu polaritet. Men at du får mer bass på 180 beviser jo bare at summen er viktig. Om du kan justere fase trinnløst vil du forflytte topper og daler som oppstår der ht og sub overlapper.Svaret var ift mine to subber som har stort sett samme plassering som Ove sine (på innsiden). Nå skal det sies at de mente at når de står parallelt på innsiden var det stort sett 0 i fase som passet best……….men jeg får mer bass på 180.
Jeg skjønner det nå, det funker faktisk og justere fase step by step. Jeg har vært for kvikk og justert for mye av gangenFørst la oss skille mellom fase og polaritet. Og sette sub til 180 er bare å snu polaritet. Men at du får mer bass på 180 beviser jo bare at summen er viktig. Om du kan justere fase trinnløst vil du forflytte topper og daler som oppstår der ht og sub overlapper.
Jeg argumenterer ikke et øyeblikk mot at DSP og målinger er det beste/eneste for å integrere subbene skikkelig. Men, det er en helt annen eksersis, og handler atskillig flere parametre. Det eneste jeg sier er at når man sitter og surrer med egne ører og går frem og tilbake og flytter subbene noen få cm, så skal du ha stor tro på egne ører om du da hører at du treffer bedre på fasenFørst la oss skille mellom fase og polaritet. Og sette sub til 180 er bare å snu polaritet. Men at du får mer bass på 180 beviser jo bare at summen er viktig. Om du kan justere fase trinnløst vil du forflytte topper og daler som oppstår der ht og sub overlapper.
Sett fasen på null og snu polariteten på subbene dine. Juster fasen deretter litt etter litt til du mener det er bra. Om du hører bassen blir bedre med og snu polariteten da?Jeg argumenterer ikke et øyeblikk mot at DSP og målinger er det beste/eneste for å integrere subbene skikkelig. Men, det er en helt annen eksersis, og handler atskillig flere parametre. Det eneste jeg sier er at når man sitter og surrer med egne ører og går frem og tilbake og flytter subbene noen få cm, så skal du ha stor tro på egne ører om du da hører at du treffer bedre på fasen![]()
Er på en måte enig. For om man ikke forsøker å tilnærme deg dette med faste referanser, kan god lyd i dag, være elendig i morgen. Å flytte rundt, ikke sette et konkret delepunkt og ta alt på øret er en øvelse med veldig mye usikkerhet og noe jeg ikke klarte å leve med.Jeg argumenterer ikke et øyeblikk mot at DSP og målinger er det beste/eneste for å integrere subbene skikkelig. Men, det er en helt annen eksersis, og handler atskillig flere parametre. Det eneste jeg sier er at når man sitter og surrer med egne ører og går frem og tilbake og flytter subbene noen få cm, så skal du ha stor tro på egne ører om du da hører at du treffer bedre på fasen![]()
Dette har jo bare med lydbølge-matching å gjøre... Kansellering og forsterkning.Tja, med tanke på at dere ikke kjører med høypassfilter og at subbene faktisk overlapper ganske mye med høyttalere er jo nettopp dette med plassering mer kritisk. Tror nok ikke den gode @Evo III hallusinerer.
Bare kort innpå: Var du innom Extrabutikken på Kirkenær litt etter kl 11 i dag?Dette har jo bare med lydbølge-matching å gjøre... Kansellering og forsterkning.
M
Jeg var der 15.30…. Men da var vel itte du derBare kort innpå: Var du innom Extrabutikken på Kirkenær litt etter kl 11 i dag?
Hmmm….. har du itte registrert fotlenka MDet stemmer!
Faen, følger dere med på hva jeg gjør?....
🫣
M
Jeg var foran deg i kassa og plukka varene mine da du betalteDet stemmer!
Faen, følger dere med på hva jeg gjør?....
🫣
M
Ja, det er jo det som er hele poenget, men kansellering og forsterkning er bare resultatet, mekanismene bak er fase og nivå i overlapp. Flytter man rundt på sub trigrer man forskjellig modes, men endrer også faseforhold mellom høyttaler og sub.Dette har jo bare med lydbølge-matching å gjøre... Kansellering og forsterkning.
Det hadde jeg satt pris påJeg må si meg enig med Tosken her i de 10-20 siste innlegg.
De første 30 år i min hifi karriere testet jeg x antall sub integreringer på gamlemåten.
I 2013 fikk jeg min første aha opplevelse med digitale filtre (målemic nødvendig)
mellom høyttaler og sub.
Dette var første gang jeg hørte at høyttaler og sub ble opphøyd til én enhet.
Alt før den tid, var det et tydelig hørbart skille mellom sub og høyttaler.
Veldig irriterende.
For egen del, aldri mer.
Om nysgjerrigheten en dag skulle bli uutholdelig Evo
så kan jeg muligens raske med meg noen greier for testing av denslags.
Just for fun
Det kan gå begge begge veier. Total katastrofe, eller himmelsk eufori.
Hvem vet?
Si hei neste gang!
Ja se det, kanskje jeg må svelge en kamel eller toFaen, Ove ble nesten nerdetråd dette nå!
Snart kommer du til å poste en hel haug med teite målinger og annet tøv som en annen Tosk vi kjenner. Men ikke la deg lure av den idiotiske målemafiaen, de er like på vildspor som resten av dustene som driver med hifi.
Ja se det, kanskje jeg må svelge en kamel eller to![]()