Herron Audio VTPH-1mc

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
P

Parelius

Gjest
Noen som har kjennskap til/erfaringer med Herron Audio VTPH-1mc RIAA?
Har en her i stuen! Er meget fornøyd med den. Dog har jeg noe som jeg kunne tenkt meg annerledes; du må åpne opp kabinettet og lodde inn motstander når du skal endre lasten. Grei sak å gjøre, men ikke akkurat lettvint når du skal prøve deg frem.

Hadde også på den forrige plassen jeg bodde av og til litt problem med russiske radiostasjoner som kom inn i bakgrunnen. Jeg utforsket ikke problemet noe videre, da det bare var et foreløpig oppsett den gang. Har ikke lagt merke til det samme her i Oslo.

Går ut fra at du har lest denne:

http://www.herronaudio.com/ultaud.html

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Har en her i stuen! Er meget fornøyd med den. Dog har jeg noe som jeg kunne tenkt meg annerledes; du må åpne opp kabinettet og lodde inn motstander når du skal endre lasten. Grei sak å gjøre, men ikke akkurat lettvint når du skal prøve deg frem.

Hadde også på den forrige plassen jeg bodde av og til litt problem med russiske radiostasjoner som kom inn i bakgrunnen. Jeg utforsket ikke problemet noe videre, da det bare var et foreløpig oppsett den gang. Har ikke lagt merke til det samme her i Oslo.

Går ut fra at du har lest denne:

http://www.herronaudio.com/ultaud.html
Interessant, og artikkelen hadde jeg ikke lest. Takker :)
Innlodding av motstander kan virke tungvint, ja; men når man først er i mål er det jo det beste mht "renest" mulig signalvei.
Kan du sie noe mer enn at du er fornøyd ;) Litt om lydsignatur, holografi, dynamikk etc........ Gjerne sammenlignet med andre trinn du har hatt/hørt.
Hva slags rør benytter du? Og har du testet ut mange?

Mvh

P

Parelius

Gjest
Kan du sie noe mer enn at du er fornøyd ;) Litt om lydsignatur, holografi, dynamikk etc........ Gjerne sammenlignet med andre trinn du har hatt/hørt.
Hva slags rør benytter du? Og har du testet ut mange?
Siste først; jeg benytter de originale rørene, og har ikke prøvd ut noen andre. Det er derimot de som har prøvd litt "rørrulling" på disse, men jeg har vel egentlig ikke lest om noen som har gjort den store oppdagelsen. Konsensus synes å være at det har liten/ingen positiv virkning. Mao. dette er ikke en tweakers delight mht. rørbytter. Fint er det; én nevrose mindre.

Sammenlikninger er er risikosport når en ikke har gjort det i ett og samme system. Men, men. Hva som sies av mange om "tilstedeværelse" av musikken kan jeg skrive under på, det samme med en herlig kontroll i bassen, som faktisk evner å gjengi transienter - skulle vel være det rette uttrykket - på f.eks. akustisk bassgitar (anslag og senere uttoning - Cohen; Who by fire f.eks.). Vokaler er bare vakre (f.eks. Sinatra fra MoFi boksen min). Jeg har ingenting å utsettte på dybde og bredde i lydbildet (men her kommer vel rommet sterkt inn, og jeg har ikke altfor stort rom), og den er nøytral i den forstand at den lett slipper igjennom forskjellene i kildematerialet. På tross av at den lett separerer instumenter/vokalister i lydbildet, så stykkes ikke det hele opp, men henger sammen. Det er vel kanskje det jeg liker best; evnen til å gi meg detaljer, uten at de blir påtrengende - de bare er der "stillferdig" mens jeg hører musikk.

Lite sammenlikning her altså, da jeg ikke har sammenliknet under kontrollerte forhold. Da er det vanskelig å si hva som blir sammenliknet med hva. Men akkurat nå er Herronen stille - den venter på at en PU skal levere varene.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Takk skal du ha, forsterker inntykkene jeg har fått! :)

Mht rørbytte sies: "Tube rolling on the Herrons is
counter productive. The unit is designed specifically for a certain brand of Russian tube which Keith pretests and then selects the most quiet....."

Mht oppgradering til "plus"-versjonen:
"The upgraded model offers optional internal load resistors at the input terminals; original is preset to 47k. The sound quality is unchanged, the mods change the phase output to non-inverting & allow the user to easily change the load resistance. "

Og, mht foreslått last sier dagens eier:
"I've used & heard a variety of cartridges from the Audio-Technica OC-9 to the Lyra Helicon & Titan all using the 47k loading with great results."
Hvilken last har du benyttet Parelius?

Mvh

P

Parelius

Gjest
Hvilken last har du benyttet Parelius?

Mvh
Med Ortofon MC 3000 Mk2 kjørte jeg 500ohm. Det samme prøvde jeg Urushien på (men den måtte jeg sende til Koetsu, var ikke helt god på sporingen). Ortofonen i 47k ble vel litt for sprelsk, men det gikk det også. Nå er den på 47k, og den eneste PU jeg har for tiden til denne forsterkeren, er en Helikon mono. Går som det suser, og ikke det samme "negative" inntrykket som med Ortofonen (som har en anbefalt last på 10-100ohm). MEN, jeg har ennå ikke eksperimentert med lasten på Helikonen, så jeg vil ikke påstå noe som helst. Venter til jeg får den nye PU-en i hus (XV-1S), som HW/VPI anbefaler i 1000ohm, og håper det går bra med Helikonen i det samme. Har to armrør på spilleren, så de to PU-ene (stereo og mono) bør helst like seg ved samme last, ellers så skjærer det seg!

Skal se å få satt opp NLE 17, og bruke den som et utgangspunkt til å sjekke den beste lasten.

Bruker forresten motstander fra Texas Components Corp., type TX2352 (http://www.texascomponents.com/pdf/tx2352.pdf)

Tillegg: La meg bare få henge på en kommentar om at Keith Herron var veldig lett å få i tale den gangen jeg kjøpte forsterkeren (brukt fra Spania!). Virker som det er upåklagelig service fra Herrons side også ut fra andres erfaringer. Betyr litt.

Nok et tillegg: Ortofonen har en utgangsspenning på 125 mikroV, og det var intet problem med forsterkingen av signalet.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Noe nytt å fortelle, olaps?
Nei, ikke mye nytt å berette så langt. Dvs, jeg har gjort avtale om kjøp, og selger sørger for å få Herron til å gjøre oppgradering til 1MC Pluss samt fikse trafo(er) for 230 Volt.
Kommer "seilende" over Atlanteren ila januar.
Er veldig spent på hvordan den låter! En RIAA som har vært A-ratet i Stereophile 6 ganger er neppe dårlig (!), men det skal jo matche..........
Er jo på de fleste måter kjempefornøyd med CARY PH-302, men på mine horn støyer den litt for mye. Den absolutt mest musikalske RIAAen jeg har hatt; et utrolig slam, nydelig mellomtone, ypperlig holografi og dynamikk. Klart forbedret diskant også etter rørbytte. Men støy/sus er noe @*#@*#!! :( :(
Det eneste som vel er sikkert er ila februar kommer det et glimrende RIAA-trinn på bruktbørsen ;)

Mvh

Topp Bunn