Herreli,......!

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Satt og myste litt her på sentralen i går, og kom over "Finn.no" sin "svenske motpart"!

Var innom der en tur for og se på "biler", rett og slett deprimerende og se hvordan de priser over grensen!
Hvordan kan en "Chevy Suburban" koste "en mill" mere i Norge.....og flotte A8`ere ligger nesten til samme pris som en "strøken Granada" her til lands....deprimerende lesning! ???

Vh

S

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva heter finn.no "på svensk"?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.190
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
et hurtig blikk på den forsiden holder igrunn. Litt dårlig layout i forhold til Finn?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.918
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er veldig enkelt - så lenge venstreraddisene her på sentralen fortsetter å stemme inn Kristin &co, så blir det sånn...

I Norge har bil alltid vært sett på som luksus som skal være dyrt å eie og å bruke. Det er en av årsakene til at veiene også er så dårlige - bilbrukerne skal tvinges over på kollektiv transport, uansett om den kollektive transporten er brukbar eller overhodet eksisterer.

På den andre siden: Vesentlig lavere bilavgifter og huspriser på andre siden av grensen, men også lavere snittlønninger og vesentlig dårligere sosialsatser (sosialsatsene var det ihvertfall for noen år siden, den gang jeg snakket med en svensk arbeidsløs). Mao billigere å leve, bo og eie bil, men også mindre penger til å dekke dette.

Johan-Kr

U

Utgatt11378

Gjest
Tja, men SÅ fattige er de vel ikke, og SÅ rike er vel "vi" ikke....det er jo et SV argument....ja men stakkars , der er de jo SÅ fattige......
Kjenner også svensketilhørligheter og det er ikke SÅ stor forskjell!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Biler er mye billigere i Tyskland og Sverige ja, men se på standarden på det som kjøres. Bortsett fra en tendens til noe større motorer enn i Norge, er bilstandarden i snitt høyere i Norge. Det er i hvert fall mitt klare inntrykk etter en god del kjøring i begge disse landene. Det forteller vel også litt skulle jeg tro om bilprisene i forhold til disponibel inntekt.

U

Utgatt11378

Gjest
Synes da standaren på de A8`erne og de Suburbanene jeg har sett på er helt optimal, men man kan vel neppe forsvare en prisforskjell på 1mill!?

Her til lands får man en "varebil" til "svenskeprisen"....men det er klart....de har jo ikke velferd, de har dårlige skoler, sykehus, offentlig transport, råttne skoler, og bedritne veier....så en oppmuntring i hverdagen må de ha...stakkars! ::)
Her de mat? ;D

Vh

S

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Greitt nok det, men se på hva som faktisk kjøres på veiene uansett prisforskjell landene i mellom, så får du et visst inntrykk av hvordan svenskene disponerer pengene sine på bil, og hva medelsvensson har råd til, i forhold til disponibel inntekt. Har kjørt en god del både i Stockhom og Gøteborg jeg, og det er ikke akkurat slik at veiene der oversvømmes av luksusdoninger i noe større grad enn man ser på innfartsveiene i Bergen og Oslo.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
Husker vi hadde en tysk utvekslingsstudent i klassen. Hun var ikke bilinteressert, men reagerte straks på at vi hadde så utrolig gamle biler på veiene.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.426
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ja det er rett. Vi kjører bilene lenger siden investeringskostnadene er høye. En ønsket effekt av billigere biler burde være nyere, sikrere biler, og kanskje ikke større motorer og mer CO2....

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
De som har trangest økonomi har som oftest et behovsstyrt bilhold, i hvertfall i distriktene. Ergo er bilavgiftene en svært usosial form for beskatning.

Med tanke på at sittende regjering så langt har gitt skattelette til de rikeste som eneste vesentlige endring i skatter og avgifter for private de seneste årene så er det vel helt i tråd med deres policy. Det neste blir antakelig å legge avgift på bilfinansiering slik at de som kan betale cash eller kan ta sikkerhet i andre ting slipper billigere unna.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Mitt inntrykk er at man møter mange fler Volvo XC90 i Norge enn man møter i Sverige.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
"Ja, 2,5 er en fin motor. Den koster egentlig det samme som 1,6 diesel, men det er 260 000 mer i avgifter på 2,5..."

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
Rhesus skrev:
Mitt inntrykk er at man møter mange fler Volvo XC90 i Norge enn man møter i Sverige.
Det interessante er jo ikke hvor mange som har råd til dyr bil. Det interessante er hvorvidt dette er en bra skatteordning.

Jeg føler alle bilinteresserte i Norge diskrimineres.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Det er veldig enkelt - så lenge venstreraddisene her på sentralen fortsetter å stemme inn Kristin &co, så blir det sånn...
latterlig påstand...vi blir nok aldri kvitt bil avgiftene..samme f vilken regjering vi har! Det er en alt for stor inntektskilde dessverre

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.776
Sted
Østfold
Problemet er at en million billån plutselig får dårlig sikkerhet og alle de som har nyere bil vil oppleve et prisfall på opp mot 60-70% i tillegg til det opprinnelige verditapet. Slikt kan neppe gjøres trygt på kortere tid enn 10-20år.

Topp Bunn