Diverse "Hente" tekstinformasjon fra ei celle i et Excelark inn som tekst i et HTML dokument

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
"Hente" tekstinformasjon fra ei celle i et Excelark inn som tekst i et HTML dokument

Heisann,

Jeg har tenkt å lagre ei Excelfil på en webserver. Denne fila inneholder celler med priser og varenummer.
Jeg ønsker at produktbildet på websiden skal ha prisinformasjon i tekstform som henter prisen fra celler i dette Exceldokumentet.
På den måten kan jeg oppdatere priser i ett og samme Exceldokument uten å gå inn på hver enkelt webside å endre priser der.

Er dette mulig å få til? For når jeg søker på nettet om dette så kommer det opp hvordan man lager link til en webside i ei celle, men ikke omvendt.

Mvh. Vidar
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
.xls(x) er et binært filformat, sånn sett trengs det en plug-in eller en api som gjør det for deg.

Det er nok enklere å bare lagre regnearket som en .csv eller .txt - fil og så bare lese filen via vanlig parsing av tekstfiler. Evt kan du lage noe enkel funksjonalitet med databaseserver der du ved å trykke på en knapp i excel kjører en liten makro som dumper informasjonen til en database som du deretter kan aksessere fra et script på nettsiden.

Nå vet jeg ikke hva du bruker for å lage nettsidene dine, men Pyhton har biblioteker for å lese fra og skrive til Excel-filer i alle fall.

Using Python to Parse Spreadsheet Data
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
.xls(x) er et binært filformat, sånn sett trengs det en plug-in eller en api som gjør det for deg.

Det er nok enklere å bare lagre regnearket som en .csv eller .txt - fil og så bare lese filen via vanlig parsing av tekstfiler. Evt kan du lage noe enkel funksjonalitet med databaseserver der du ved å trykke på en knapp i excel kjører en liten makro som dumper informasjonen til en database som du deretter kan aksessere fra et script på nettsiden.

Nå vet jeg ikke hva du bruker for å lage nettsidene dine, men Pyhton har biblioteker for å lese fra og skrive til Excel-filer i alle fall.

Using Python to Parse Spreadsheet Data
Det er noe i den gata jeg ønsker.
Exceldokumentet har 3 kolonner og ca 2000 rader med varenummer, produktbeskrivelse og pris.
I prinsippet kunne jeg ønsket at det var så enkelt som å skrive f.eks "nettsted\dokumenter\exceldokument.xls A3" som viser i tekstform i HTML-dokumentet prisen i første rad...
Så enkelt er det nok ikke :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.740
Antall liker
13.230
Det er ikke langt unna i Python, nettsiden må uansett rendres dynamisk på en eller annen måte
 
S

Syncrolux

Gjest
Sharepoint støtter dette hvis jeg ikke tar helt feil, men websiden er kanskje ikke basert på sharepoint...?

Så du nå nok via CSV. Det er jo helt kurant å lagre et Excel-ark som CSV, hvis det bare inneholder data og ingen formler eller annet rallemikk.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Den er nok ikke basert på sharepoint. Håpet mitt var om en enkel HTML-kode kunne hente info fra celle i excel. Prøver litt Python-greier - først må jeg lese litt om Python.
 
Topp Bunn