Alt til hus og bolig Hendige Hjem - smarthustråden

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.700
Overtok en eldre villa i fjor. I god stand og i sikkert nabolag, men med et knippe nøkler en Garage-roadie verdig, et videooppropsystem fra gaten med oppløsning a la MineCraft og et ymse utvalg av gulnete fjernkontroller for port til innkjørsel og garasje. Er også et antikvert alarmsystem basert på en fasttelefon som ikke lenger er der.

Har de siste 20 stort sett leid bolig så jeg har ikke satt meg nevneverdig inn på hvilke digitale løsninger som har kommet på markedet.

Antar det er mange her som alt har gått opp sine digitale løyper på området og kan dele sine erfaringer.

Det jeg ser etter er følgende:

- et system som funker med Apple, men ikke er begrenset til Apple
- et låssystem som er sikkert men samtidig enkelt for mine barn som snart vil være i stand til å gå til og fra skole selv
- et låssystem som gjør det enkelt å administrere tilgang til både hus som helhet (boligbytte for ferie) og en sokkelleilighet vi tenker å leie ut på AirBnB
- integrasjon med system for kamera, og alarm, inklusive for røyk/brann

noruego

C

cruiser

Gjest
Mange passende systemer på markedet, vil du ha installert noe fiks ferdig eller diy? Det viktigste er å unngå "enkle" cloudløsninger.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.700
Mange passende systemer på markedet, vil du ha installert noe fiks ferdig eller diy? Det viktigste er å unngå "enkle" cloudløsninger.
Tja, skulle være i stand til å ta fysisk montering og slikt selv, men ønsker meg et system som også er smart med tanke på grensesnitt og praktisk brukervennlighet for hele familien. Som alle andre ser jeg ikke noe poeng i å betale unødvendig for ting jeg ikke trenger eller tjenester jeg ikke behøver. Det betyr ikke at alt må være billigst mulig, med tid som knappeste ressurs legger jeg gjerne ekstra penger i et system jeg deretter ikke trenger å bruke tid på å vite vil funke, i alle fall for de neste fem årene.

Det er forøvrig femten år siden jeg etter to tiår nokså motstrebende konverterte til Apple, og med det gikk fra å være interessert i hvordan alt fungerte til at alt skulle fungere.

C

cruiser

Gjest
Tja, skulle være i stand til å ta fysisk montering og slikt selv, men ønsker meg et system som også er smart med tanke på grensesnitt og praktisk brukervennlighet for hele familien. Som alle andre ser jeg ikke noe poeng i å betale unødvendig for ting jeg ikke trenger eller tjenester jeg ikke behøver. Det betyr ikke at alt må være billigst mulig, med tid som knappeste ressurs legger jeg gjerne ekstra penger i et system jeg deretter ikke trenger å bruke tid på å vite vil funke, i alle fall for de neste fem årene.

Det er forøvrig femten år siden jeg etter to tiår nokså motstrebende konverterte til Apple, og med det gikk fra å være interessert i hvordan alt fungerte til at alt skulle fungere.
Den fysiske monteringen er en ting, en annen ting er å sette opp og konfigurere software og det sentrale systemet. Jeg bruke home assistant på en linuxboks for å knytte sammen ulike protokoller og produkter i ett system og med et hendig brukergrensesnitt. Alt styres lokalt og man er ikke avhengig av Internett for å bruke det.
Læringskurven er relativt bratt og er man ikke komfortabel med det er det nok mest hensiktsmessig å hente inn noen som kan prosjektere og sette det opp.

Skrekkscenarioet er at man ender opp med et utall apper som er avhenigege av servere utenfor huset. Hvilket fort skjer om man handler ulike produkter uten en god plan for hvordan man skal styre det.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.700

Den fysiske monteringen er en ting, en annen ting er å sette opp og konfigurere software og det sentrale systemet. Jeg bruke home assistant på en linuxboks for å knytte sammen ulike protokoller og produkter i ett system og med et hendig brukergrensesnitt. Alt styres lokalt og man er ikke avhengig av Internett for å bruke det.
Læringskurven er relativt bratt og er man ikke komfortabel med det er det nok mest hensiktsmessig å hente inn noen som kan prosjektere og sette det opp.

Skrekkscenarioet er at man ender opp med et utall apper som er avhenigege av servere utenfor huset. Hvilket fort skjer om man handler ulike produkter uten en god plan for hvordan man skal styre det.
Men er det virkelig nødvendig å måtte dille så mye med å sette opp programvare selv, eller måtte hente noen inn for å gjøre dette, for noen dørlåser, portåpnere, videoanrop og alarm i 2020?

C

cruiser

Gjest
Vet ikke om noen systemer som er hva du er på jakt etter og plug n play selv. Sector alarm f.eks leverer omtrent hva du vil ha, men da kommer de å setter det opp med de kostnadene det medfører, da er du i tillegg på en cloud løsning.

Topp Bunn