Politikk, religion og samfunn Hen, han, hun, homo, plastisk og botox!

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.112
Antall liker
6.487
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
I denne saken er det vel modifisert utseendet som er problemet og ikke utseendet generelt. Det betyr at hun har tatt noen valg som viser seg å få konsekvenser.
Det står også i artikkelen at den unge damen har sendt ut bildet i søknader i ca. ett år, tydeligvis uten å få positivt svar. Det kan man jo tolke som om det er andre arbeidsgivere som er like fordomsfulle, men fornuftige nok til å ikke være like ærlige i sitt svar.
Hvorfor er modifisert utseende et problem i en rengjøringsjobb er jo spørsmålet. Avviser man folk med brannskader i ansiktet fordi det ser ubehagelig ut?
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.784
Antall liker
15.783
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Hvorfor er modifisert utseende et problem i en rengjøringsjobb er jo spørsmålet. Avviser man folk med brannskader i ansiktet fordi det ser ubehagelig ut?
Jeg tror du skal lese innlegget mitt en gang til. En brannskade er en skade og IKKE en modifisering av utseendet.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Når man avviser enhver som ikke har mastergrad da? Det er jo nærmest en bransjestandard nå om dagen.
Blitt mye mindre av dette de siste årene, mer erfaring som gjelder - så bachelor funker ofte like greit. Noen ganger kan jeg foretrekke de som har prioritert erfaring framfor master. Mer utførende og mindre akademisk.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Er det vanlig kotyme å legge ved bilder av seg selv i jobbsøknader nå om dagen? Så vanlig at å unngå å gjøre det ville blitt lagt merke til?

Har en svak erindring om at noen, kanskje meg selv? la et passfoto på søknaden en gang på 80 tallet. Mest for å kunne bli gjenkjent fra jobbmessen med 200 andre kandidater .

Egentlig er det en uheldig trend om bilder er standard å ha med i søknad. Da kan man virkelig snakke om å legge til rette for trynefaktor .
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Er det vanlig kotyme å legge ved bilder av seg selv i jobbsøknader nå om dagen? Så vanlig at å unngå å gjøre det ville blitt lagt merke til?

Har en svak erindring om at noen, kanskje meg selv? la et passfoto på søknaden en gang på 80 tallet. Mest for å kunne bli gjenkjent fra jobbmessen med 200 andre kandidater .

Egentlig er det en uheldig trend om bilder er standard å ha med i søknad. Da kan man virkelig snakke om å legge til rette for trynefaktor .

Legger man ved bilde er vel det en søknad for å bli vurdert på utseende? Litt rart da å klage på at utseende ikke falt i smak hos mottaker...
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Hvorfor er modifisert utseende et problem i en rengjøringsjobb er jo spørsmålet.

Som ansatt representerer man firmaet. Firmaet vil kanskje ikke bli assosiert med hva denne personer utstråler.....
 
U

Utgatt24668

Gjest
Er det vanlig kotyme å legge ved bilder av seg selv i jobbsøknader nå om dagen? Så vanlig at å unngå å gjøre det ville blitt lagt merke til?

Har en svak erindring om at noen, kanskje meg selv? la et passfoto på søknaden en gang på 80 tallet. Mest for å kunne bli gjenkjent fra jobbmessen med 200 andre kandidater .

Egentlig er det en uheldig trend om bilder er standard å ha med i søknad. Da kan man virkelig snakke om å legge til rette for trynefaktor .
Ja, det er standard og forventet. I USA er det vel ikke lov å gjøre det. Men, til syvende og sist er det helhetsinntrykket som gjelder vil jeg mene.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Som ansatt representerer man firmaet. Firmaet vil kanskje ikke bli assosiert med hva denne personer utstråler.....
Det kommer da vitterlig an på vedkommende som ser. Så hvis vi vet at noen mennsker kun ser terrorister når vi ser en vi antar er Muslimsk, så skal vi la vær å ansette muslimer?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
Kan man nekte å ansette noen fordi de er for stygge? Eventuelt for pene?
(Digresjon: var på jobbintervju for en del år siden. En av lederne i den bedriften var noe av det vakreste jeg har møtt. Husker knapt hva jeg snakket om i det intervjuet, for hennes utseende stjal hele fokuset mitt. Nei, den jobben fikk jeg ikke. Heldigvis.)
Jeg kjenner en usedvanlig vakker dame, ( hun var ung da dette skjedde for mange år siden, men hun er fortsatt en usedvanlig vakker kvinne i dag i en alder av mer enn 70! ) Dette skjedde for så lenge siden at det ikke var vanlig å hente inn folk til intervju. Man sendte en søknad og fikk enten brev eller telefon om at jobben var din. Var du virkelig heldig var det en seriøs arbeidsgiver som sendte brev også hvis du ikke fikk jobben. Hun fikk telefon om at jobben var hennes.
Første dag på ny jobb ble hun kalt inn på sjefens kontor. Da fikk hun beskjed om at hun dessverre ikke kunne jobbe der likevel. Sjefen sa det som det var, hans kone var ekstremt sjalu og ville klikke i vinkel hvis han ansatte noen som var så pen!! Svigerfar eide bedriften, så dessverre, desverre!
Hun fikk lønn i en måned, en hyggelig sluttattest, ( det var nok noe tvilsomt da hun kun hadde vært der i et par timer ) og en ærlig ment beklagelse fra sjefen. Det dukket opp en stor blosterbukett hjemme dagen etter.
Det artigste var jo at hun selv ikke skjønte bæra av det som skjedde, for hun har aldri oppfattet seg selv som over gjennomsnittet pen!
Så jeg vet med sikerhet at de finnes, disse kvinnene som både er utrolig vakkre og som også har en fantastisk behagelig personlighet som man bare ikke kan unngå å bli forelsket i! Slike kvinner er omtrent så sjeldne som enhjørninger, men de finnes faktisk i virkeligheten! Ja damene altså, jeg er fortsatt ikke overbevist om enhjørningene!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
så om noen tatoverer en pikk i panna og søker jobb i skranken i en bank, så kan det absolutt ikke diskvalifisere søkeren?
Han/hun får nok ikke den jobben i banken, men personalansvarlige vil nok med 100% sikkerhet finne en annen saklig grunn for å la en annen få jobben!
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Da må vel konklusjonen være at det blir tilnærmet umulig for folk i 20 og 30 årene å få seg en jobb. Gitt at utdanning er lik så skal den med lengst erfaring alltid bli ansatt.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.024
Da må vel konklusjonen være at det blir tilnærmet umulig for folk i 20 og 30 årene å få seg en jobb. Gitt at utdanning er lik så skal den med lengst erfaring alltid bli ansatt.
I den virkelige verden med høyere utdannelse er det vel ikke spesielt vanlig at noen midt i 50-årene søker samme stillinger som noen som kommer nesten rett fra universitetet. Det skilles jo stort sett på krav til ymse erfaring og kvalifikasjoner som utelukker den ene eller andre veien. Og for typiske startstillinger er lønna for lav til at det er spesielt attrktivt for folk med lang erfaring uansett. Så det løser seg vel stort sett greit vil jeg tro.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Joda, men frivillig uflidd og frivillig vansiret er litt forskjellige ting. Førstnevnte er relativt lett å rette opp i, men sistnevnte er litt vanskeligere. Det er der tegnet på dumskap kommer til syne.
Saa folk som er overvektige og har flass og kroppslukt er skikkelige naut som ikke har noe i en jobb aa gjoere? Samme med jeanskledde i 1970 vel? Skotter i kilt... Idioter?
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Jeg er sikker paa at hun, og andre med kroppsmodifikasjoner kan vaere like saa kjedelige og gjennomsnittlige som alskens dressmenn og andre kopibilister. Tror utfordringene for janteloven er innafor.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
I den virkelige verden med høyere utdannelse er det vel ikke spesielt vanlig at noen midt i 50-årene søker samme stillinger som noen som kommer nesten rett fra universitetet. Det skilles jo stort sett på krav til ymse erfaring og kvalifikasjoner som utelukker den ene eller andre veien. Og for typiske startstillinger er lønna for lav til at det er spesielt attrktivt for folk med lang erfaring uansett. Så det løser seg vel stort sett greit vil jeg tro.
Tja, hvis vi tar disse omdiskuterte lærerne hvor antall år utdannelse er "eneste" kvalifikasjon så betyr vel vel denne avgjørelsen at den med mest erfaring skal ansettes.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Kanskje Ronja fikk nei siden hun la ut et spesifikt duckface-bilde slik ekstra unge teens liker? Utrolig dumt valg av foto til cv uavhengig av fillers.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
I den virkelige verden med høyere utdannelse er det vel ikke spesielt vanlig at noen midt i 50-årene søker samme stillinger som noen som kommer nesten rett fra universitetet. Det skilles jo stort sett på krav til ymse erfaring og kvalifikasjoner som utelukker den ene eller andre veien. Og for typiske startstillinger er lønna for lav til at det er spesielt attrktivt for folk med lang erfaring uansett. Så det løser seg vel stort sett greit vil jeg tro.

Det er nok riktig dersom 50 åringen har i vært i relevant jobb.Har vedkommende ikke det kommer de nyutdannede først.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Da må vel konklusjonen være at det blir tilnærmet umulig for folk i 20 og 30 årene å få seg en jobb. Gitt at utdanning er lik så skal den med lengst erfaring alltid bli ansatt.

Men praksis er det ikke slik. Utbredt aldersdiskriminering i arbeidslivet.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Man klarer hvertfall ikke å forebygge det med slike tåpelige avgjørelser. Er ikke mye tweaking som skal til før en på 55 ikke er kvalifisert til noe som helst.
 
Topp Bunn