Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg også synes det er dritkjedelig med målesveip, men det er da gjort på få minutter.
    Tilkobling, måling, og lagring av målefil...er gjort på under 5 minutter.
    (inkl. forkasting av feil målinger. Det hender jeg må gjenta prosedyren en eller to ganger)

    Det som JEG synes er mest kjedelig, er av og på med ht kabler ifm. endring av prototype/mockup testing.
    Jeg HATER kabel helvetet.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Klart det går fort å måle, enda hurtigere når alt er satt opp som det tross alt er. Selvsagt må det også gjøres. Derimot haster det jo ikke. Har jo en klar formening hvordan det spiller nå og må jo måle på nytt når jeg får klasket delene sammen. Da slipper jeg jo med å gjøre det en gang tross alt. Effektivt å gjøre ting bare en gang tross alt
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dagens tips.
    62E5A3CF-8B46-43F4-8BB3-C2DCA00E86B7.png


    hva skal man med dette da? Er vel laget for gamere og de som streamer. Men lastet ned softwaren til den og den tar hotkeys.
    Et kjapt søk på Google da jeg er for lat til å åpne Roon så får man opp dette

    AA66795F-EB53-4FA4-9889-F058701A70A1.png


    programmerer man inn disse hotkeys i stream så har man knapper i et enkelt format lett tilgjengelig

    selv så skal jeg benytte den på cnc fresen når jeg fininnstiller aksene på emnet da.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Omsider kommet ut av testfasen, så nå kjører fresen noe som skal brukes til noe.
    siden jeg er en latsabb så satte jeg opp et kamera så jeg kan sitte inne å spille musikk mens den jobber for meg. Ser jeg må programmere litt for å varsle meg enklere om ting er ferdig. Å se en fres jobbe er jo tross alt ikke som å følge livestreamen i de årene før mannen endelig raste.
    8DA1DB9B-5FA9-4620-81D9-FE19A8AA93CA.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det var den siste fronten ferdig frest og siste del av tilpasningen kan starte. Blir vel liming til uken.. Når ting er i overkant av to meter høyt så krever det en god del tålmodighet for at det skal bli vra til slutt. . Da gjenstår bare hornene så jeg tror jeg er ferdig før jul et eller annet år. Kanskje til og med før denne jula?

    E574AD09-937C-4CFB-80A2-112C694E2DA4.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Etter å ha vært i 92 års dag, ikke min egen, så kan jeg omsider slappe av litt og komme meg videre
    Merker at jeg dog nærmer meg 92 års alderen for jeg fikk så lyst på mokkabønner, og jeg tror aldri heg har kjøpt denslags noen gang før
    A4F49F5E-8A2B-4DD5-9B8C-20774681B245.jpeg



    begynner å like cnc softwaren og det blir morsomt å starte å programmere makroer en gang når Banggood leverer en gang før jul. Inntil da er det å bare fortsette med detaljene til høyttalerene.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ikke fornøyd med støvet i garasjen. Sponavsuget slipper fremdeles for mye partikler ut så tenkte å teste ut en cyclone mellom. Da blir det dager og netter med printing. Det tar lengre tid å lage ting til å lage ting en å faktisk lage det man har tenkt å lage.
    Mdf støv er ikke noe man har lyst å puste inn så metoden for å fjerne mest mulig partikler må rett og slett forbedres. Når man produserer ting som er rett flate med kutt er en kost effektiv men den trenger vakum og med store buer og lavt budsjett må man bare ta tiden til hjelp.
    EB87B3A2-AAB6-41DF-9E5E-9A16F715BD3C.jpeg
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Kan du ikke fortelle mer om høyttalerne du bygger, ser originalt og spennende ut!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    kan si litt. Formfaktor er jo kjent stoff. Slot loaded bass. Innmaten består av 12 og 15 tommere og en kombinasjon av basser og mellombasser og tanken er å slå disse sammen i samme spalte. Det betyr selvsagt at man ofrer litt i bunn da det kun er 8 stk 15 tommere og resten 12 tommere. Det er phl, tad og eighteensound i bassregisteret og det fungerer med seriefilter.

    da jeg spiller i ei stue og ikke har lyst på masse satellitter, så blir som du ser amt felt inn i frontene. Hornet er for å få litt mer snert. Da jeg synes amt alene låter litt for pent.. Jeg spiller sjelden høytt og sitter langt unna. Liker best at det er vellyd også utenfor sweetspot da jeg sjelden gidder å være i den selv. Et stueanlegg er etter min mening ment til å deles med flere

    jeg har ikke bestemt meg om jeg ønsker en diskant på topp eller om det holder med de som er bak.

    driver nå med å jobber med slot for å finne rett kompresjon i bassene samtidig som jeg gjør ferdig bit for bit i garasjen. Her er tanken ganske enkel. Smooth front uten noen rette flater.

    i bakkant så kommer det ressonatorer også på disse. De kommer jeg til å forsterke med karbonfiber da det er et formidabelt trykk i bakkant.

    mao. Ganske rett frem.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dagene går og det samme gjør printeren.
    de jobber absolutt ikke raskt men noen dager til så er støvoppsamleren i boks. Har trua enn så lenge.
    poenget med denne er at luft trekkes inn gjennom denne innretningen og presses ned sammen med spolet for så å separere seg når luften entrer en sylinder og det gjenstående i en beholder er spon.
    Fordelen er jo åpenbar da selve filteret i avsuget ikke må forholde seg til så mye støv
    AFC76CE2-0E24-4992-BF50-7D275AA61AB4.jpeg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kan du si litt om prinsippet her ?
    Etter hva jeg kan se, er det tre forskjellige driver i denne slobben...
    Hvordan skal det fungere? Hvilket "frekvensspekter" blir dette?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Joda, men jeg har litt tungt for det !!!! Bær over med meg 😇
    Hvor høyt opp i frekvens beregner du og komme med midbasser og ?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vet at det uten problemer fungerer smertefritt til 2500 før slotten ødelegger det som er av vellyd. så har stort slingringsmonn. Kommer ikke til å kjøre det så høyt.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ting går ikke så hurtig i min verden. Å tilpasse fronter på to meter og litt, grovsparkle noe og pusset en del så er man brukt opp for den dagen og deler av neste. Når man har såpass store emner i mdf så skal det gått gjøres at det er helt rett på flaten. Det var det ikke denne gangen heller så måtte avrette litt før alt kom på plass

    1 av 4 er klar til finpuss og sprøytesparkling før lakkering.

    2E027B4A-1142-42F3-9CF0-0F4490D1F88B.jpeg

    Når det er ferdig så er planen at det skal bli slikt

    0325C25F-CF9C-4940-8699-0A0AAD8D060B.jpeg

    så har testet litt med forskjellige materialer, oljer og fillers på noe mahogney som jeg tenkte ble bra tiø hornene. En fordel er jo at jeg også har nok til fot og topp,
    808AABA3-F34F-4AEC-91B1-297714289201.jpeg

    Men har kommet til at dette blir for kjedelig. Har allerede ordnet ny løsning og det ser ut til at avkapp fra en trapp skal bli horn. Det finner jeg nok ut i morgen om skjer. Da er det å samle nok materialer til fot som i all enkelhet er skissert her og s
    6F28DD20-C173-41CE-89A3-8636A9B53AF5.jpeg


    lenger har jeg ikke kommet da jeg må pønske ut de siste delene og materialvalg. Da jeg bevisst har front monterte elementer i en slik konstruksjon må det nødvendigvis kunne settes sammen og tas fra hverandre enkelt uten å gå for mye på kompromiss med budsjettet. Heldigvis har leg ledningstumper så lyd blir det tross alt. Ei kasse med spoler, ei annen med motstander og jaggu meg ei tredje med kondensatorer og godt er det for det blir en del frem og tilbake når ting justeres inn for å tilpasse hvordan jeg vil det skal låte tross alt. Dsp får ta seg av den siste biten.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Helvetes pent - for en skalle det er på deg!
    Pass bare på at du får nok styrke i foten sånn at det ikke flexer - ser at kreftene i den kommer til å virke mange veier. En kombo av limt alu og mahogny om tilgangen på edeltreet er en knapp faktor?
    BB
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Helvetes pent - for en skalle det er på deg!
    Pass bare på at du får nok styrke i foten sånn at det ikke flexer - ser at kreftene i den kommer til å virke mange veier. En kombo av limt alu og mahogny om tilgangen på edeltreet er en knapp faktor?
    BB
    tilgang på edeltre er egentlig ikke problemet. Tilgangen til å betale for det derimot. Jeg kommer til å avstive bunn og topp og har funnet ut at bauhaus har det jeg trenger rimeligere en det Biltema kan levere for. Da jeg skal bruke 3mm aluplater til fresen så blir det overskytende platemateriale nok til fotens innmat. For en ting er sikkert. Jeg gidder ikke å ta snarveier på avstivning hvor det er masse krefter. Bare vekten alene er ille nok med elementer koblet i.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Cyclone delene passer enda og når jeg kommer hjem en gang senere i kveld så regner jeg med siste del er ferdig printet. Kjørte de første delene på litt for lav temperatur så det blir litt pussing men det får man tåle. Det er tross alt innmaten som trenger å være glatt og det på utsiden kan være så som så.
    6B96B670-34C5-412C-B21C-053E7D6A380C.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I tillegg til dyktighet, må man ha evne til å utsette belønningen. Jeg kan godt drømme om slike kompliserte løsninger, men er smertelig bevisst på egne begrensninger. Dette i kombinasjon med sterk vegring for å involvere tredjeparter i egne prosjekter, setter et tak for kompleksiteten.

    Da er det like greit å nyte andres prosjekter fra sidelinjen med en kopp kaffe. 😁
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Tenker vi sier waveguide........ 😎 😎
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Noen dager bruker man hele dagen på å hente seg inn. I dag er en slik dag. En 250l beholder i plast er flyttet og saget av toppen for å gjøre klar for sponavsug. Det ble liksom litt pinglete med tanke på at jeg bruker ø100 på slangene.
    0CE36958-BE33-49F6-9949-EC1DC3BAF95A.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ny slapp dag men fått gjort ferdig avsuget.
    BADAF70E-5128-47EF-B6EF-1AF623DE3146.jpeg


    vel ferdig er det . Det er proof og concept for egen del. Utvilsomt effektivt.Blåste rein beholderen og heiv ut ei 10liters bøtte med støv op gulvet i verkstedet. Etter alt var suget opp så var det antydninger til støv i selve støvsugerbeholderen.
    Så da er ny jakt på gang. En super effektiv vifte og et effektivt filter. For å ikke tømme all varmen ut av verkstedet så må filteret få luften tilbake og ikke ut i garasjen hvor oppvarming er meningsløst.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jaggu meg måtte jeg til å testfrese før de finere materialene må til pers. Vil jo helst ikke at noen av emnene skal bli ødelagt av at freseholderen kommer bort i treverket. Med små marginer lønner det seg å være helt sikker
    0659F521-8999-4055-A5D1-D21AB9DB24B8.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.078
    Antall liker
    6.491
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når man plutselig innser at ting ikke går som ønsket og er lykkelig for å ha kjørt en test av fresingen.
    Mangler man 4mm kan man enten endre design, kjøpe en lengre end mill eller bygge om fresen.

    jeg velger det siste.
    så en tur på Kjell og co for 4 stk av disse
    60A4FCEF-9C77-4D25-8DD8-7E597AD8C3EE.jpeg

    er no eget med vslot profiler

    ulempen er at ting må være stabilt og rett. Med en økning på 4 ekstra cm i z aksen ( det er 3.96cm mer en jeg trenger) må ting festes godt. Da kan man enten kjøpe svært kostbare, ja nærsagt dyre deler, eller en tur til Biltema.

    8C2F73CC-DBC2-4C43-A839-841192C39FCF.png

    Hullplatene passer perfekt til formålet. Og koster lite og bygger nærsagt ingen ting.

    så da blir det ny kjøring av test i morgen når jeg garantert har nok plass til å kjøre emnet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn