Helvetes Forgård...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Sorry. Glemte purify med dsp og digital ut.
    håpet er litt endringer i audiolense convolver slik at jeg kan forenkle det

    programvaren jeg benytter er hjemmelaget da ingen virker å bry seg om at man faktisk skal bruke greiene
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    tuna er godt
    kan spises på mange vis
    jeg liker den enkle og rå varianten

    tuna.jpg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hinker rundt og blir litt rastløs. Kom på den idiotiske tanken om å flytte opp kontoret nærmere vedovnen. Ulempen var jo at jeg hadde flyttet kontoret for jeg kom ikke frem til pc. Jeg er helsikkens god til å rote og plages ikke nevneverdig av kreative plasseringer av ting. Men når man blir for kreativ i plasseringer og innser at man ikke aner hva som lihger Så da måtte det ryddes. Det ene drar med det andre så da ble vegger malt, et raskt lag med Quicklakk på pulten og nytt gulv.

    Må lage meg ny lampe som er mer egnet, fant en eske med fine ledpærer, og programmert en løsning så disse fine ledpærene blir funnet av Phillips hue bridge, så da er det bare velstand.

    74EBA0EB-71A1-4AA5-B8F7-B6447C507B02.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Når man blir lei av å stemme pianoet, og ja. Jeg gjør det selv, så må det opp fra kjellerstua. Med et fungerende bein er det faen ikke lett å få opp. Men som alltid så tar man det steg for steg

    CADF52D2-2945-4733-BF0A-C35126741B8F.jpeg


    med det værste treverket oppe så er det neppe noen stor sak

    370E0231-9EC0-4A0C-B1C6-0B06893F7985.jpeg

    Er et fint hoffmann må vite

    5F3F7D36-9509-4E8D-80BE-610EB1E38454.jpeg

    Så om noen trenger et pent brukt piano som er stemt, så tror jeg at det kan gå i noen norgespakker
    tangentene er hele og fine og ingen deler mangler enda.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Mens man venter på at man skal komme seg ut i garasjen igjen så er det jo bare å fortsette å forske på trevirke.

    914F192F-1A0C-455F-8C17-4614EB7F46E0.jpeg


    ble ikke fornøyd med de gamle bordbeinene da nyansene var feil.

    nå er jeg nærmere en før og før jul så testet jeg ut en del forskjellige metoder.

    nå er det salmiakk etterfulgt av scheroll’s schaftoil extra dunkel som har seilet opp som nærmeste kandidat.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Driver å gjør ferdig forsterkerboksen. Prøver å få den til å bli endelig så det er mye jobb

    mange meter med filament etter, og flere print som har vist seg å ikke bli i den kvaliteten jeg ønsket å oppnå så har jeg satt en stopper for to av bestanddelene.

    forsterkerboksen består av 4 stk hypex ncore med litt forskjellige tall på samt to stk anaview sånn i tilfellet. Så totalt 12 kanaler tilgjengelig for triksing og miksing. De 4 hypex har dsp og det synes jeg er ganske så kjekt egentlig

    71B83E58-B5C7-43D4-AFB6-D838BC8D7258.jpeg

    27D8DA6F-64D4-4F83-9145-A8C8D35D7E8A.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Nå som møbler er borte er det bare å male litt

    C04F3B76-8385-48BF-8BBD-7F414748489A.jpeg

    Det var jo lyst og trist
    B5554CFB-FEB4-43A5-A629-7B94C9AD7393.jpeg

    og nå er det sort og lunt
    1DA6F3F5-EDBE-4F31-B3EE-34EBD43CA650.jpeg

    Har i lengre tid tenkt å gjøre rommet litt mer egent til formålet. Prosjektoren lyser opp vegger og tak, men håper på å få en slutt på det.

    det blir nok en kino på budsjett. Ser hva jeg kan få til uten å legge noen kroner i det med unntak av maling da.

    Har en del gamle høyttalere og de får bare være med videre. Eneste jeg egentlig savner er ordentlig bass. Men etter å ha brukt 20 elementet i stua er det rett og slett ingen til overs
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jaja. Mindre en 2 uker til jeg har to bein å gå på så da er det bare å holde ut.

    Driver å pusler med kinorommet. Går sakte men får kommet litt videre. Fått knust et skap jeg hadde laget i fliser for å se at jeg fikk plass til lerrete. Det er betydelig større en det forrige, men det gamle skal inn i den andre tv stua og bli lillesalen etterhvert. Hvorfor bare ha en hjemmekino når man kan ha to?
    En eldre prosjektor som er HD så jeg på loftet så har alle delene jeg trenger. Det blir det dog kun 5.1. I den andre er det 11.2 oppsett.
    0C2877A7-EFB1-4B08-B0F7-9340F86B72F2.jpeg

    Ferdig med strøk to av malerjobbem og fått sett at ting virker.
    41463B8F-33AA-4538-AB32-D7B4452557E7.jpeg

    ja. Det er kaldt der nede så tøflene er på.

    Har tittet i kinoromtrådene for inspirasjon og er mektig imponert over flere. Det er mange timers tankevirksomhet og vilje til å gå langt for å oppnå drømmen om egen kino så jeg skummer bare fløten og ender langt fra den kvaliteten dessverre, men penga rår og de gir ikke spillerom til noen utskeielser her i gården.

    nuvel..

    fått pisket ungdommen til å bære litt for meg så da er det dags for å få ordnet surroundhøyttalere.
    31C4A46C-DE18-41CB-A08D-67032D94D359.jpeg

    pokker så mye volum de skal ha men sånn får det være. De bygger ikke stort og har begrenset med plass. Egentlig praktisk å ha verkstedet i stua enn så lenge. Det er mye lettere å få ungdommen til å flytte på ting for meg. Anbefales
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da var den høyttaleren klar. Må finne ut eksakt hvor den skal stå men resultatet er bedre en jeg forventet. Trodde den skulle dominere mer, men glir jo rett inn. Når printeren blir klar så blir det å lage en ring til å ha trekk foran.
    8BFB3580-FE6D-497A-B614-C68EC65B5ED9.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Man fortsetter å tilpasse kinorommet og det er jo litt artig sies det.
    Fikk et par Vienna Schönberg forleden dag.
    En ganske så snerten liten sak.
    E89E9FB9-AD86-4E0B-BBC1-30776EDD0B17.jpeg

    Men den gang ei. Testet på Marantz, Creek, hypex, electrokompaniet og Anaview. Ingen utklingning eller liv. Så disse har havnet i en kategori høyttalere som jeg iallefall ikke får til.

    heldigvis har man et lite lager med ting og tang. Enda mer heldig må man si man er når Bergfinn kom innom og lot et par Hygia tweeters stå igjen. (Bergfinn er alltid velkommen når man får en slik vertinnegave, andre også selvsagt da standarden er satt) så da tar man frem sag og litt lim og bygger et par enkle baffler. Et par Supravox GMX 285 og Hygia fungerer fint sammen.

    Da jeg uansett skal bruke subwoofere og etterhvert et basssystem så ble ting satt sammen og man fikk plutselig en sak som er mer interessant en denne vienna saken

    0174CE9E-B429-4D0C-9CF5-90C8099A78FC.jpeg


    En kort loddejobb senere så var et enkelt delefilter på plass og det virker så ufattelig mye mer effektivt en de de skal erstatte. Det er ikke særlig bass men det trengs jo ikke så da

    får vel gjøre disse ferdige i morgen og få de på plass. Et par sidevanger må på plass men det gadd jeg ikke i dag rett og slett
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bra at mine overivrige innkjøp kommer til nytte. :p

    Det begynner å låte virkelig slemt av slob/amt i helvetes forgård nå.
    Ser frem mot det endelige resultat...når den tid kommer.

    Takk for kaffen.
     
    Sist redigert:

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Mens man venter på maling skal tørke
    58CDBD0A-A2EB-41AD-AF78-F0041FBCA2E9.jpeg

    disse skal bak lerrete så svart matt er fargen. Glir rett inn i rommet som er… svart matt.

    etter litt måling så ligger de såpass langt under grenseverdi til sub nå og det er bra og fikk dempet diskanten ned til 100db følsomhet. Angret plutselig på at jeg ikke har Fostex attunatorer lengre men et par motstander har man heldigvis liggende i en eller annen eske. Er glad jeg ikke kun er nødt til å forholde meg til enten digital eller analog deling. Her er uten tvil det rimligste og enkleste gjort med en enkel spole og en kondis og noen motstander.den siste oppryddingen tar DSPn i marantzen seg av uansett, men det skjer ikke før i morgen tenker jeg.

    testet for gøy den ene i stua og koblet til audiolense og bassen i toveisen min og det Supravox elementet et ganske responsvillig og Hygia tweeteren gjør seg absolutt ikke bort i det hele tatt, men det fristet ikke å bytte med amt’n.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Du skulle diskutert malingstørkeobservering med Bergfinn da han var hos deg... han er god på sånt! :ROFLMAO:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Supravox er gode elementer - klart det låter!!
     
    • Liker
    Reaksjoner: H.R

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Knalltøffe.
    Med basshjelp under 100 Hz, kan disse sikkert spille grisehøyt...med kun få watt.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Knalltøffe.
    Med basshjelp under 100 Hz, kan disse sikkert spille grisehøyt...med kun få watt.
    Det kan jeg garantere at de gjør. Men er ikke så opptatt av hvor høyt ting kan spille, meg interessert i at det smekker til når det er ment å smekke til.

    eneste jeg mangler nå er egentlig bass i bunn. De gamle slitne subbene mine burde vært pensjonert for en mannsalder siden. De buldrer i beste fall men dersom jeg skrur litt opp så høres det ut som alt revner på feil sted. Men man får jobbe med det man har og være fornøyd med at man har muligheten. Å rydde på loft har vist seg ganske lurt. Masse det jeg ikke aner hvorfor jeg har dradd til hus.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    83A1E58A-5491-49D0-8418-4267AA7DE258.jpeg


    Da var siste par høyttalere på plass. Mekket et delefilter og vips så H6 kloner i stealth mode.
    hadde et par h6 til som ble byttet bort med kunnskap jeg trengte å lære meg.

    så da er det bare å vente tålmodig på bærehjelp som kommer om en times tid slik at jeg får koblet også disse til. Da gjenstår bare en surround kanal å bygge, men det skjer ikke i dag.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jobber meg sakte og usikkert steg for steg, så blir man vel ferdig nok en dag.
    C3E76847-51A4-409A-B03F-0AD37A11555D.jpeg

    Ideell plassering av høyttaler? Neppe
    Bryr jeg meg? Nei

    rommet gir ikke rom for å få alt som man kunne tenke seg uten kraftige investeringer og jeg ville neppe blitt mer fornøyd Er ikke så veldig opptatt av tv og ser mest på det nettflix sier, og jeg vet ikke med dete, men min nettflix anbefaler meg mye rart.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Stuller nå videre. Fått skjult ledningstumper og det er jo en god ting sies det.
    CDCF1316-1824-491B-B283-A9E0D03F44D3.jpeg

    er ganske morsom den malingen for den bryter lys veldig forskjellig men ser jo at det må et strøk til etterhvert, men ikke før jeg er ferdig med å gjøre tilpasninger.

    i dag fikk jeg ånden over meg, sendte datter i garasjen for å finne noe avkapp i passende lengder. Hente sag og håndoverfresen.

    Årsaken er jeg tenkte å ha noe lys i rommet og har noen led lister liggende å slenge.

    så etter en runde med fres og sag så er ti meter med passende lister laget og er klar til grunning og maling.
    F86AB861-63F8-444C-83DB-E0BCFD2A406D.jpeg

    Alle som har sånne fancy lister i aluminium slipper jobben, men jeg slipper utgiften da jeg fikk hakeslepp når de skulle ha 499kr for to meter. Så mye er jeg ikke villig til å betale for embalasje til noen lyspærer rett og slett.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Den kinoen blir knall - 300 cm. lerret GJØR noe med en stakkar.... slem lyd også (selvsagt) Jeg booker herved plass til kommende sesongs MotoGP serie :LOL:
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Det er noe eget med stort lerret ja og lyd gjør egentlig dårlige filmer litt bedre. Så de som virkelig har laget kino, (og gudane skal vite at desto mer jeg ser på byggetråder, desto mer imponert blir jeg av pågangsmot, løsninger og gjennomføringsevne.) kan nok se finsk Fjernsynsteater fra 1980 tallet og fremdeles glise.

    men for nærsagt ingenting, det startet med 3 liter maling som var satt ned med 80% i ei restekasse vikle jeg nok vært godt fornøyd om jeg hadde den evnen. Håpet er jo at en dag skal jeg kunne se tilbake på prosessen med å bli frisk igjen som produktiv om ikke annet.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Mens man ventet på operasjon har ting gått på tomgang så på onsdag var dagen heldigvis. Lang historie kort. Jeg kom til ahus og ting gikk ikke helt som planlagt og ny dato må man vente på.

    så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Ikke noe problem for meg det heldigvis.

    fikk gjort ferdig stuebordet i dag Og endelig er jeg fornøyd med resultatet.
    0D89D56D-0299-45C5-A644-2A995EBA08CF.jpeg


    Har vært viktig for meg å a tynne bein dessverre. Det er vanskeligere en man skulle tro og få stabilt nok

    kinoen har også fått litt lys på veggen. Nå er det mulig å navigere seg rundt i mørket. En liten bevegelsessensor strategisk plassert tenner lyset når man beveger seg i området når man passerer området bak sofa.
    C712F7A3-EB26-4A41-9CAD-F6CE32666802.jpeg

    Mye jobb gjenstår men det krever er førlighet så da får det vente
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.833
    Torget vurderinger
    23
    Du må ha lys i gulvet også, som viser vei til seteradene!
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Undersiden er satt sammen av disse delene
    Ved å kunne rotere beina så de visuelt passet best før de ble satt fast er årsaken til såpass mange deler. Selve beina har et syrefast gjengestag godt festet med epoxy. Og slipt til.
    E769D14F-3B02-47D9-B422-BCBAEA5463E9.jpeg
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Da operasjonen ble utsatt så ender man jo opp med å bare måtte gå i gang med noe. En valker skinne i beste forrest gump stil holder beinet i sjakk

    oppdaget litt tidligere at cnc fresen i z akse var litt unøyaktig og etter en del fikling med å få justert den korrekt så var det på tide med en testkjøring.

    så hva er bedre en å lage noe man ikke trenger og egentlig ikke engang har skikkelige drivere til en noe basert på vifa c17? Ikke måtte det være for stort da luksusen baserer seg på kapp materialer for tiden

    C73517CA-C6C2-4B8D-B4DE-7EAB068FEAD2.jpeg

    Så tegnet noe jeg har hatt lyst til å prøve.
    4E03F1DB-A411-463B-9689-B60A103CCBC4.jpeg

    Freste en stund.
    E587E01C-10FD-427D-8707-231665D2E7C8.jpeg

    Og det ser virkelig ut til å passe og en lett jobb med sandpapir burde gjøre susen til slutt.
    da blir det frontbaffel på 37.994mm tykkelse noe som er helt i tråd med tegningen så z aksen er korrekt. den siste 0.5 mm som skulle være igjen stemmer den også så da vet jeg at jeg er innenfor de toleransene jeg ønsker å forholde meg til.

    bredden er på millimeter og samme med høyden, men de er såpass enkle å måle så der var jeg ikke i tvil.

    så da er det bare å finne to stk vifa elementer til gi bort pris, for det jeg eier er ødelagt så det holdet.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Siden man egentlig skulle gjort noe, så ender man opp med å gjøre noe annet i kulden.

    så etter en liten dags pussing så begynner det å ligne noe.
    C8309D8B-037D-4956-A308-749C8A182515.jpeg

    Dette blir en liten toveis med ting man finner på loftet eller i en krok. Gamle racket har mistet en plate og blitt til en fin front.

    Det må mer pussing til, men med fint sandpapir og kinesisk olje så har man en perfekt grainfiller og overflaten kommer til å bli helt uten generende merker.

    så tenker jeg at 5-6 lag med danish oil vil danne en nødvendig hinne med glans og god styrke til slutt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Handjagerplanke!

    Bare fingerfestene mangler.
    Ser at du har laget et ekstrahull (det nærmeste) til en overkåt norlenning også.

    Nydelig ærbe!

    BB
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    D3AA54A8-93A7-4929-8A4C-1657BDAE9DF1.jpeg

    tannoy elementene er jo bare 5 tommer men har en forholdsmessig kraftig magnet.Jeg har jo ingen data på selve elementet og må forholde meg til de få data oppgitt fra tannoy.

    Har i tillegg printe ut en spacer til å ha mellom baffel og element for å sikre fri bevegelse underveis.

    51546E7E-BE27-4DCB-82E6-EB1255BAEB76.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn