HELT stillegående PC med pent utseende...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt. :) Poenget mitt var at til formålet ditt trenger man som oftest ikke allverdens regnekraft eller minnekapasitet. Et pent og vifteløst kabinett er derimot noe jeg ville prioritert høyt, for min egen del.
CPU-en kostet vel 800-og noe, og minnet litt over 300, så jeg hadde vel ikke vært SÅ ekstravagant der. ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.856
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg hadde nok valgt noenlunde det samme som det du skisserte, Dazed. Men ettersom du nevnte at du ville helst sett en lavere sluttpris, syntes jeg det var en artig øvelse å se hvor mye man måtte gi avkall på for å dra ned kostnaden 20%. Tror du knapt hadde merket forskjell i ytelse, i praktisk bruk.
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Asrock har noen fine og ikke minst små ferdige pc`er.
Målene er 20 x 20 x 7cm.
Var og satte opp en igår...
Veldig støysvak disse. lurer på en selv :)
Har optisk ut...da trenger man ikke mere viss man har en god dac ;)

Image_08S.jpg



Image_09S.jpg
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde nok valgt noenlunde det samme som det du skisserte, Dazed. Men ettersom du nevnte at du ville helst sett en lavere sluttpris, syntes jeg det var en artig øvelse å se hvor mye man måtte gi avkall på for å dra ned kostnaden 20%. Tror du knapt hadde merket forskjell i ytelse, i praktisk bruk.
Enig.

(U)heldigvis har underbevisstheten min en lei tendens til å venne seg til tanken på priser jeg i utgangspunktet syntes var for høye, så etter noen dager, er prisen plutselig helt akseptabel. ;)
 

quade777

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2009
Innlegg
72
Antall liker
15
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Men den AsRock-pcen er ikke HELT stille som var noe av poenget her slik jeg forstod det. Streacom pcen hører du ikke at er på. Har faktisk slått den av flere ganger selv fordi jeg TRODDE den var av (mens den egentlig var på).
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg kjører ein samsung mini pc og den hører du minimalt fra , Jeg bruker også den som avspillings enhet. Og den koster ikke skjorta for og si det sånn , men den gjør sitt og er kjempe fornøyd med den.
Takk, men jeg tror ikke det er så interessant. Du mener en bærbar?

Jeg har vurdert Acer Revo og Mac Mini, men noe av moroa her ville være å bygge noe HELT lydløst som tar seg bra ut i stereoracket.
Ja jeg mente bærbar men skjønner du vil bygge noe heilt nytt håper du får det til da :D
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men den AsRock-pcen er ikke HELT stille som var noe av poenget her slik jeg forstod det. Streacom pcen hører du ikke at er på. Har faktisk slått den av flere ganger selv fordi jeg TRODDE den var av (mens den egentlig var på).
Nettopp.

Ikke er den like stilig heller.
 

quade777

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2009
Innlegg
72
Antall liker
15
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
5
Som en bonus må jeg si at FC5 er noe av det letteste jeg har bygd i noen sinne (det kan klart komme av at antallet komponenter som skal inn er lite). Jeg brukte ett m-atx fra gigabyte fordi jeg fant ut at det hadde minst "dill-dall" på siden av CPU kontakter der heat-pipene kommer. Hovedkortet kan ikke ha høy kjøper her (slik noe MSI-kort har) og heller ikke ramdisk (slik Asus superduper platinum kortet har). Ellers bør man få til de fleste m-atx vil jeg tro
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja - som sagt. Prosjektet mitt lå i dvale noen mnd. Fikk inspirasjon og ila. noen timer igår kveld så spilte jeg nydelig musikk med relativt fintunet MS windows server2012. Moddet Asus essence stx (kun som spdif ut).
32GB minne, 2*240GB intel ssd etc. Og det ble ikke varmt i det hele tatt
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.703
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Har bestilt Streacom FC5W EVO kabinett for å ha noe å sysle med om vinteren. Blir sikkert et langtidsprosjekt. Har ikke bestilt hovedkort eller noe annet enda.
Tenker å kjøpe et billig hovedkort, billig pentium CPU (Haswell) til drøye 500kr. Dette er uansett overkill, og det er bare bortkastet å bruke mye penger på dette.
I tillegg er planen å bruke en linær PSU og en av disse audiofile USB-tilleggskortene. Ser HDPlex linære psu er estimert til rundt 245usd inkl frakt, og Paul Pang sitt USB-kort også er ganske billig. (SoTM sitt USB kort syns jeg blir for dyrt). Kommer til å boote direkte fra USB-penn, og PC'en vil bruke en USB DAC.

Pris totalt:
Streacom FC5W EVO: 950,- (inkl frakt, var på tilbud)
Hovedkort, CPU, RAM og PCIe riser: ca 1500,- frakt.
Linær PSU: Ca 1500,- (evt pluss moms og fortollingsgebyr)
USB-kort og DC/ATX overgang fra Paul Pang e.l: ca 240usd inkl frakt = 1500,-
Totalt: ca 5400-5500,-

Det blir ikke så ille det, for en 100% vifteløs PC. Planen er å pensjonere Mac minien som musikkilde, som jeg iogforseg er meget fornøyd med. Men den gjør seg bedre til vanlig desktop.

Har faktisk bestilt 2 kabinett, men den ene installerer jeg nok Windows med XBMC, og kjører standardoppsett på alt annet. Det integrerte skjermkortet i Haswell er glimrende til HTPC-bruk. Endelig støtter det 23,976hz, slik at alle film blur smuuuuud :) Lydkortet noe standard ikke-audiofilt USB-basert (muligens MF VDAC2 som jeg har liggende, og RAM og SSD har jeg jo også liggende) 2 FC5W EVO-kabinett oppå hverandre er kun 12cm som er ca +- høyden på forforsterkeren min. Så det blir jo helt knall


Er jo alt annet enn rocketscience dette her. Man kan jo få inntrykk av det motsatte når man leser på diverse forum..
 
Sist redigert:
Topp Bunn