Helt grønn på vinyl

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Jeg bestemte meg for å prøve ut vinyl, her om dagen, har hørt vinyl flere ganger, og synes både lyd signaturen og lydkvaliteten banker cd så det holder.
Bestilte en Rega P1, og Bellari VP-130, for å starte et sted. Så jeg har noen spørsmål, først og fremst, hvor lenge varer en rimelig stift? Blir å spille av hovedsak 180 grams 33 rpm-plater.
Kan jeg la plate spilleren min stå på parketten? Eller må jeg noe for antivibrasjonsplate eller lignende under?
Hva burde jeg prioritere å oppgradere først på min platespiller, arm eller pickup og stifter?
Kalibrering er dette et must?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hei!

PUen varer nok helt til du har lyst å oppgradere :)

Er en fordel å få spilleren opp fra gulvet, da gulvet svinger med når du spiller, med mindre det er støpt ned til grunnfjell.

Rega leverer enkle og billige vegghyller for sine modeller!

Ny PU etter at du har blitt kjent med å operere en spiller er kanskje det jeg først ville ha sett på =)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Gratulerer med ny spiller!

Tipper du kommer til å ha denne spilleren til du føler kriblingen på nytt. Deretter bytter du hele pakken. Dét tipper jeg blir mest hensiktsmessig både økonomisk og med tanke på kvalitet.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hva er fordelen med å bytte motor da? Trodde det vare armen, pickupen og stiften som bestemte hvor bra den spiller...

@Skink_123: Men stiften må jo stadig byttes? Pickupen tar vel en stund for den må byttes...

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Hva er fordelen med å bytte motor da? Trodde det vare armen, pickupen og stiften som bestemte hvor bra den spiller...

@Skink_123: Men stiften må jo stadig byttes? Pickupen tar vel en stund for den må byttes...
Tja, den holder vel 3 år med hardt bruk? 10 med normal?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Hei!
Jeg tipper at du fristes til å spille høyt av og til, gjerne med litt trøkk i bassen, og da ville jeg satt Regaen på en vegghylle. Levetid på en stift (eller pickup for de som ikke har utskiftbar stift) regnes 500-1000 timer spilling.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rega P-1 kommer med Ortofon OM3, hvis jeg ikke husker feil. Det er nok ingen dårlig idé å bytte til en 2M Red eller noe i den duren. Tror man kan sette finere stift på også (OM 10/20/30/40). Det er enklere å få til, fordi man slipper å justere noe på nytt.

Jeg ville neppe tulle med å bytte motor, men kanskje strekke meg til ettermarkeds akryltallerken. Videre derfra hadde jeg heller solgt og oppgradert hele spilleren til en finere Rega.

Ellers er det en særdeles god idé å få Rega opp på vegg. Alternativt kan man bruke IKEA Lack, eller EINA nattbord. Sett dette på 'spikes' av et eller annet slag i stedet for hjulene, og du har et strålende og stabilt underlag til spilleren.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Når jeg mente å bytte motor refererte jeg til Birdman som foreslår at jeg byttere hele spilleren etterhvert.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Aaahhh... Da skjønner jeg bedre.

Bedre drivverk gir deg jevnere hastighet, bedre lager på tallerkenen (mindre støy), tallerken som demper vibrasjoner i plata bedre. Fra andre enn Rega kan du få bedre isolasjon fra underlaget gjennom flytende oppheng eller dempeføtter i en eller annen variant. Alle Regaene ligner hverandre i følsomhet for underlaget. Men. Dette er et problem du kan minimere ved god plassering.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.551
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
http://www.project-audio.com/main.php?prod=grounditdl&cat=accessories&lang=en

Kan en slik være en god løsning hvis jeg ønsker å plassere den på stereo rack for eksempel?
DIY varinaten kan være f.eks. avkapp av benkeplater i «syntetisk» stein (steinpulver innstøpt i epoksy el) avkoblet mot underlaget med vektavstemte skumputer (SD-foten, tema isolator eller liknende). «Syntetisk» stein har mindre «egenlyd» enn «vanlig» stein som granitt og marmor. Alternativt kan du selvfølgelig bruke treplater i ønsket kvalitet (evt med tiltak for å øke massen).

mvh
KJ

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Ok. Skal se litt på det.

Uansett, har nå fått platespilleren og en vinylplate i hus, men det er en ting ved platen jeg reagerer på, selve plata er bølgete, skal den være slik?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Nei, den har nok vært utsatt for en dose varme. Vinyl bølger seg hvis du f.eks setter den mot en ovn.
I stedet for steinplater kan du skaffe vegghylle. Den kan du lage i furu om du vil. Dett er ikke så kritisk, og gir god virkning. Den løser problemet, og behandler ikke bare symptomet slik som steinplater gjør. Minimalt med vibrasjoner i en normal vegg.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Ok, hva kan jeg gjøre med platen? Hadde akkurat hentet den fra postkontoret, bestilte den fra platekompaniet. Altså den er helt flat om jeg legger den på et bord, men når den snurrer på spillern, ser jeg bølgene.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Sikker på at det ikke er tallerkenen som roterer ujevnt da?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Todd skrev:
Som sagt jeg er grønn på dette, det kan godt hende, hvor i så fall kan jeg justere det?

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Roberth skrev:
Todd skrev:
Som sagt jeg er grønn på dette, det kan godt hende, hvor i så fall kan jeg justere det?
Det at du ser pu danser litt opp og ned er helt normalt. Drøssevis av de platene jeg har ihvertfall, men 180g er nok noe annet. Har blitt så vant til det at jeg ble litt overasket over problemstillingen. Noen av de er så bølgete at jeg undres over at ikke pu hopper. Jeg har alltid lagret platene mørkt og temperert ala vin.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Vidar Bol skrev:
Roberth skrev:
Todd skrev:
Det at du ser pu danser litt opp og ned er helt normalt. Drøssevis av de platene jeg har ihvertfall, men 180g er nok noe annet. Har blitt så vant til det at jeg ble litt overasket over problemstillingen. Noen av de er så bølgete at jeg undres over at ikke pu hopper. Jeg har alltid lagret platene mørkt og temperert ala vin.
Den plata jeg tester med tror jeg ikke er 180 gram.

O.TH

Medlem
Ble medlem
31.08.2003
Antall liker
0
Sjekk at platen er trykket godt ned på talerken slik at den ikke ligger skjevt.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Ok, platen er nok 180 grams, det er 30 års jubileumsutgaven av the dark side of the moon som i følge wikipedia bare er trykket opp i 180 grams.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hvordan kan jeg på en bra måte få fjernet fingeravtrykk fra en vinylplate?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Ikke ta på vinylen!

Men fingeravtrykk er vel fett?

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Må ikke ta på vinyl med fingra.

Selv har jeg ikke sansen for vegghyller, som regel er gulv mere robust enn vegger hvis du ikke har betongvegger da?

Når bilder og diverse veggpynt vibrerer når du spiller, da kan du være sikker på at vegghyllen også vibrerer.

Bruk en kraftig benk, Lecastein, eller noe som du lager selv og fiffer opp.

Selv har jeg platespiller stående 10 - 20 cm fra noen store høytalere med 15" basser.
benken som er selvlaget funger fint, ikke noen vibrasjoner fra høytalere.
Platespilleren står i høyde med toppen av høytalerne, selv når platespillerlokket er oppe, så kan jeg spille meget høyt før jeg får problemer med vibrasjoner.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Roberth skrev:
Det beste er selvfølgelig å bruke en platevasker hvis du har tilgang til det.
Hvis ikke kan du bruke litt lunkent såpevann (salo) og en helt myk svamp og vaske platene med. Dra svampen med rillene på plata, forsiktig, ikke bruk makt. Skyll bort såpevann under springen og legg plata til tørk på et håndkle.

Topp Bunn