HELOB The Final, en åpen baffel byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mener åpne bafler bør ha 15 tommere. Men la oss kikke litt på speccene til noen dyre og gode alternative 10 tommere:


    Seas 10 tommerne har som er brukt over har X-Max på 14 mm som er veldig bra, fs (egenressonans) på 20 Hz som er dypt og qts på 0,35 som er middels stramt. Forklart litt enkelt. Tross alt ikke dumme drivere til åpne bafler.





    Acoustic Elegance Dipole 10 som er konstruert for dipoler har 15mm / 26 Hz / qts 0,68. Qts rundt 0,7 er på mange måter perfekt halvslapp som slipper drivern mer løs





    Seas LROY er noen monstre med 28 mm x-Max. Her må man ha masse watt og aktiv deling:

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    hva er mest opptimalt ved deling 2 elementer med tanke på dipolpeaken,
    18 i ubaffle har peaken på 150hz, ca,
    skal dele inn en 15 mot 18, bør baffelbredde 15 tommer da ideelt være smalere?
    u bafler må deles lavere enn flate, h bafler enda lenger ned:


    Tipper 18 tom i U må deles Max 120 Hz

    med 15 og 18 tommer blir det mer komplekst, hva er planen?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Du har helt rett, 110 Hz er det punktet jeg har lyttet meg frem til hvor 18 tommeren spiller best.

    planen er denne 18 i bunn, en 15 som spiller opp til horn deling 800 hz

    problemet er jo deling av disse 2 elementer som gir et digert søkk /utfasing 100-250hz, kjent problem, har vel lest noe lignende på Oks1 tråden.
    spørsmål er om dette kan jukkes til ved at 15 tommer spiller i en smalere baffle hvor u vinger fjernes?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Eller blir det motsatt, 15 i bredest baffle og 18 i smalere, et mål må vel være å ikke ha lik dipole peak på begge element, jeg har prøvd å inverte, hjalp ikke
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Det er nok en god løsinging.

    deler du 15 tommerne over en oktav over peak kommer det en kraftig dipp som roter til off axis responsen. Behøver ikke låte dårlig totalt sett.


    knoter med iPaden. Tekst kommer snart.

    på disse (Se ANAOB tråden) som har AE dipole 10 skal vi optimalisere som følger:

    har to Klipsch 15» subber slik at AE heller blir midbasser (se hato og the shy sine løsninger). Kapasiteten blir da enorm.

    ny mellomtone blir AE TD8M, en fantastisk driver. Den havner i en svært smal Avtagbar inner baffel for å prøve å redusere problemet med dippen en oktav over dipolpeaken

    mellomtonebaffelen får sikksakk kanter etter idee fra Snickers for å prøve å jevne ut dipol rufset. Det kommer også sort luftfilter skum i sikksakk åpningen for ytterligere diffusjon

    rundt 1500 Hz kommer 18sound 1086 horn med Ett tommers 18sound Nsd1095 drivern med Titaniumnitrit dempet titanmebran som måler ekstremt bra med rekordlave oppbrytninger. «Beryllium light». Malas Ø audio bruker 1,4 tommer versjonen og den låter nydelig

    da tror jeg vi havner på noe riktig bra

    orker ikke redigere trykkleifer som iPaden lager.



    0155FD0C-5138-4683-89CB-F69846BD3A56.jpeg 1F1B6DE3-F7FB-4149-BA92-BD9CBB150002.jpeg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    har hatt bastanis prometheus og lbf innom, låt helt forferdelig desverre..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du har helt rett, 110 Hz er det punktet jeg har lyttet meg frem til hvor 18 tommeren spiller best.

    planen er denne 18 i bunn, en 15 som spiller opp til horn deling 800 hz

    problemet er jo deling av disse 2 elementer som gir et digert søkk /utfasing 100-250hz, kjent problem, har vel lest noe lignende på Oks1 tråden.
    spørsmål er om dette kan jukkes til ved at 15 tommer spiller i en smalere baffle hvor u vinger fjernes?
    Som utgangspunkt:
    Stor spole på18" som sagt.
    15" kjøres uten høypassfilter, dersom må dempes sett en motstand som tåler noe effekt i serie. En slik motstand vil samtidig øke Q så vil gi noe mer utslag ved fs.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Det er nok en god løsinging.

    deler du 15 tommerne over en oktav over peak kommer det en kraftig dipp som roter til off axis responsen. Behøver ikke låte dårlig totalt sett.


    knoter med iPaden. Tekst kommer snart.

    på disse (Se ANAOB tråden) som har AE dipole 10 skal vi optimalisere som følger:

    har to Klipsch 15» subber slik at AE heller blir midbasser (se hato og the shy sine løsninger). Kapasiteten blir da enorm.

    ny mellomtone blir AE TD8M, en fantastisk driver. Den havner i en svært smal Avtagbar inner baffel for å prøve å redusere problemet med dippen en oktav over dipolpeaken

    mellomtonebaffelen får sikksakk kanter etter idee fra Snickers for å prøve å jevne ut dipol rufset. Det kommer også sort luftfilter skum i sikksakk åpningen for ytterligere diffusjon

    rundt 1500 Hz kommer 18sound 1086 horn med Ett tommers 18sound Nsd1095 drivern med Titaniumnitrit dempet titanmebran som måler ekstremt bra med rekordlave oppbrytninger. «Beryllium light». Malas Ø audio bruker 1,4 tommer versjonen og den låter nydelig

    da tror jeg vi havner på noe riktig bra

    orker ikke redigere trykkleifer som iPaden lager.



    Vis vedlegget 653217 Vis vedlegget 653216
    Stilig! Leker med disse om dagen, 2x10" bare..
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn