Helicon 800.. vs Symphonic IV

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har vel ett forholdsvis "glatt" gulv, så dette vil sikkert kunne fungere greit hos meg også. Må vel bare forsøke jo før jo heller ;)

Når dere sier att dette fungerer bedre, snakker vi da om en generell oppstramming av bassgjenngivelsen, eller kan disse forbedringene utdypes litt mere? Hadde vært interessant med litt forhåndsinfo..

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
Hvis du bruker soundcare under patosene, så fjern de. Har tilgode å høre disse gjøre annet enn ugang. Legg spesiellt merke til mellomtonen å hør om du kan registrere noen forskjell. Du kan risikere ett forholdsvis ganske stort løft.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
thomand skrev:
Hvis du bruker soundcare under patosene, så fjern de. Har tilgode å høre disse gjøre annet enn ugang. Legg spesiellt merke til mellomtonen å hør om du kan registrere noen forskjell. Du kan risikere ett forholdsvis ganske stort løft.
Tror jeg bare hopper i det, og tar sjansen på det "store løftet" jeg gitt ;D

Valhalla dempeføtter er i alle fall bestilt ;)

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Har som nevnt bestilt dempeføtter, og er veldig spent på hva dette kan gjøre med lyden.. Att bassen kan strammes opp litt, er det vel håp om, men er veldig nysgjerrig på helheten i lydbildet. Hadde vært interessant om noen hadde erfaringer rundt dette, og kunne fortelle litt?

Temaet blir nok til slutt om det i hele tatt er mulig å få en tilfredsstillende bassgjenngivelse i stua :-\ Er i ett litt frustrert hjørne akkurat i kveld.. Har flyttet rundt på høytalerne i dag, og spilt mye musikk. På samme tid har jeg vært på leting etter den dype bassen, som jeg vet må være der ett sted, men som bare en gang i blandt dukker opp i "sweetspot". Rommet vet jeg er en "flaskehals" med sin vanskelige L-form, eller rettere en J-form, hvor "tuppen av J`n" ender i en tilstøtende gang. Nettopp i denne "tuppen av J`n" havner all bassen!! Det rumler og buldrer noe forferdelig, rett og slett... men dyyypt i frekvens. Dette er nok summen av flere forhold, med resonanser og stående bølger.. jeg vet ikke hva alle kalles ???

Spørs om jeg får ta dette med til en annen del av forumet, og kanskje håpe på noen tips etterhvert... Måtte bare få ut litt frustrasjon, men i morgen kommer en ny dag, og da er kanskje alt så meget bedre :)

M

marsboer

Gjest
Jeg har i hvertfall mye bedre erfaringer med dempeføtter i forhold til spikes på tregulv. Men ingenting slår Auralex Gramma når det gjelder dempeplattformer. Dessverre blir de seende litt for store og klumpete ut for de fleste høytalere.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Bør vel nesten komme med en avsluttende status på denne duellen..

Det er veldig god plass i stua igjen.. noe som betyr att begge duellantene har funnet sine nye hjem. Har vel forsåvidt fått bekreftet att Helicon 800 spiller som forventet, og gir sin nye eier mange hyggelige stunder. Symphonic IV er vel muligens under "rigging" i denne stund, og vil nok trolig også kunne glede sin nye eier i tiden fremover..

Om dette var det riktige å gjøre for meg :-\ :-\ :'(

Selv går jeg i tenkeboksen.. MÅ finne ut mere av hva rommet gjør/ bidrar med, når det gjelder de "problemene" jeg opplever i de dypeste oktavene. Hva jeg ender opp med i neste runde er usikkert, men en løsning med "sub" seiler opp som ett anbefalt alternativ. Selv tenker jeg også litt i rettning av dipol-konstruksjoner, men er usikker på hvor langt dette kan hjelpe meg også..

Takk for oppmerksomheten ;)

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Hvis du først har en vanskelig stue, ref. ditt innlegg under Akustikk, bør du tenke deg om flere ganger før du kjøper dipoler. Har prøvd dipoler selv, og er av den formening at de krever et helt symmetrisk rom, dvs. lik avstand til frontvegg, sidevegger osv.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Hei G-K.

Hørte for moro skylt på Tannoy Glenair 15, for et par dager siden. Dette var en veldig artig og god høyttaler, med mengder av bass. Kanskje noe å sjekke ut hvis du liker, eller kan lære deg å leve med utseendet.

Mvh.

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Hei G-K.

Hørte for moro skylt på Tannoy Glenair 15, for et par dager siden. Dette var en veldig artig og god høyttaler, med mengder av bass. Kanskje noe å sjekke ut hvis du liker, eller kan lære deg å leve med utseendet.

Mvh.
Tanken har vært der faktisk... lå ett sett på børsen for kort tid siden, men disse er kanskje/ trolig solgt.

Topp Bunn