Helicon 800.. vs Symphonic IV

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Men nå har du bare deg selv å stole på ... så da så.
Du er inne på noe vesentlig her ja..
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Men, jeg tipper du liker Helicon bedre. Jeg synes Patos virker litt oppskrytt men blir jo kritisert for å kritisere så jeg holdt meg unna denne tråden . Men nå har du bare deg selv å stole på ... så da så.
Nei. Kritiser gjerne Patos, men det må jo være basert på egen erfaring. Veien til nirvana kan jo være så mangt.....
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
He He :D kult med Face-Off, venter i spenning på resultatet!
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg tipper du faller for Patos, tror den er best likanes i lengden. Helicon kan kanskje virke litt mere imponerende ved første runde.
Venster spent på denne domen ja !!! 8)
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Gratulerer med høyttalere G-K, interessant måte å velge på...
Den beste måten å velge mellom to bra høyttalere er jo selvsagt å kjøpe begge.
Regner med at du får en telefon neste gang jeg er på dine trakter.
Venter spent på lytteinntrykk fra begge høyttalerne.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
roarh skrev:
Gratulerer med høyttalere G-K, interessant måte å velge på...
Den beste måten å velge mellom to bra høyttalere er jo selvsagt å kjøpe begge.
Regner med at du får en telefon neste gang jeg er på dine trakter.
Venter spent på lytteinntrykk fra begge høyttalerne.
Takk for det... og det er bare å "slå på trå`n" det vettu ;) Skal vel kunne sette over kaffe`n i alle fall.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Skal ikke komme med direkte sammenligninger enno, men har i løpet av ett par kvelder og ikke minst formiddagen i dag, blitt litt bedre kjent med Helicon 800.

Sånn historisk sett, er vel Helicon 800 å regne som en direkte etterfølger etter Dali Grand. Jeg har tidligere vært eier av Grand, og denne var vel på en måte min referanse til hvordan jeg forventet att Helicon skulle/ kunne låte.. Regnet jo med att noen av Grand sine svakere sider hadde fått ett løft, og spenningen var absolutt stor når første plate havnet i skuffen.

En ting er i alle fall sikkert! Det er ikke få liter vann som har funnet veien til havet, siden Grand var nærmest "top of the line" fra denne produsenten. Dette er to vidt forskjellige høytalere.. basta!!

Mitt største ankepunkt hos Grand var mellomtonen, med bla stemmer/ vokal som aldri ville slippe helt løs. Det hele ble presentert bak sceneteppet på en måte :-\ Nå er i alle fall sceneteppet trukket til side, og jeg fikk til tider nesten følelsen av å få artistene på fanget. Litt overdrevet såklart, men her kommer det hele godt frem på scenekanten i alle fall. Videre opp i frekvensene ganske så friske, både luftig og detaljert virker det som. Fortsatt en tendens til å være ganske på "hugget", og langt fra den myke og noe tilgivende toppen jeg husker fra Grand.
Hva så med de dypere oktavene.. Her blir det vanskeligere å forklare, men det som slår meg sånn umiddelbart, må være en følelse av en litt slank bassgjenngivelse. På noen innspillinger har jeg en grei dypbass/ bass, men ikke i den grad jeg hadde forventet fra 2X8" kanskje. På andre plater blir det forholdsvis slankt i hele bassområdet.. Har jo flyttet litt frem og tilbake i fht avstand bakvegg, men er nok ikke helt i mål føler jeg. Kommer nok tilbake til dette etterhvert. Den fylden jeg husker fra Grand er det i alle fall ikke mye igjen av hos Helicon, men bassen har kanskje blitt mere "riktig".. enten man liker det eller ikke.

Høytalerne står jo i stua, og deres egenskaper som "møbel" trenger vel ingen flere komentarer ;)

Når dette skrives, har de to byttet plass, og til kvelden blir det Patos`ene som får stå for underholdningen. Da er det kanskje duket for nye oppdagelser og forskjeller..
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Dette er spennende lesning. Selv heier jeg på Dali,.....selv om jeg aldri har hørt Patos ;D.

Frank
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
F.R.A.N.K skrev:
Dette er spennende lesning. Selv heier jeg på Dali,.....selv om jeg aldri har hørt Patos ;D.

Frank
Er kommet noen endringer i din signatur også ser jeg..
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Er ikke dette populært da... "sorry" for kvaliteten til de mer eller mindre proffe fotografene her inne :-\

Dagens første kandidater.
 

Vedlegg

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Som etterhvert har byttet plass med disse..
 

Vedlegg

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
Dette er spennende lesning. Selv heier jeg på Dali,.....selv om jeg aldri har hørt Patos .
Jeg har i det minste hørt og sammenliknet begge to. Smaken og preferansene er jo forskjellige, men hos meg spilte Patos "fletta" av Dali. Dessto mer spennende er det derfor å høre hva G-K mener.....
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Dali trekker det lengste strået ang. estetikk i mine øyne. Ørene mine har delte meninger, så dette er meget spennende og følge med på
 

Paal_g

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Hedmark
Har selv lillebroren, II AMT, og synes den spiller fenomenalt til størrelsen. Heier på Symphonic :D
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
J.Haugen skrev:
Dette er spennende lesning. Selv heier jeg på Dali,.....selv om jeg aldri har hørt Patos .
Jeg har i det minste hørt og sammenliknet begge to. Smaken og preferansene er jo forskjellige, men hos meg spilte Patos "fletta" av Dali. Dessto mer spennende er det derfor å høre hva G-K mener.....
Pass på at du ikke endrer på sitatet når du siterer folk. Eller kanskje ";D" har stukket av, helt av seg selv!? ;)

Frank
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Må vel prøve å følge opp tråden med noen flere inntrykk. Siden sist er det Symphonic som har fått æren av å presentere seg, noe de forsåvidt har gjort før Helicon flyttet inn. Likevel blir det på en måte å høre høytalerne på nytt, etter noen dager med andre i fokus. Selv om jeg nå prøver å formiddle noen inntrykk av Symphonic, vil vel noen sammenligninger likevel komme i fht Helicon..

For å starte litt med hvordan musikken blir presentert, vil jeg si att her spiller det STORT. I det legger jeg att lydbildet er både bredt, høyt og ikke minst dypt.. Det hele blir presentert med en behersket ro på en måte. Vokalister og instrumenter har sine plasser, og hele den store scenen blir benyttet uten att noen må helt frem på scenekanten.. med fare for å falle utenfor. Jeg må likevel legge til, att det hele av og til kan bli litt upresist på en måte. Da ved att f.eks vokalisten fyller unaturlig mye av lydbildet og flyter litt utover, eller att en gitar virker å være fysisk større enn alle vet den er.
Til tross for disse tendensene, vil jeg si det hele presenteres på en troverdig og naturlig måte. Både her og videre opp i frekvensene er det masse luft og ett vell av detaljer, uten att noe blir pågående eller hardt på noen måte. Det er vel en kjent sak att vokalistene må fukte leppene iblandt, og saxofonisten kommer i behov for å trekke pusten.. og alt er med!
I de nedre delene av frekvensfløyen, kan jeg ikke si annet enn att her presenteres det med autoritet. Det spiller dypt og kraftfullt, på en troverdig måte. Ved spilling på moderat og til dels lavt volum, sitter jeg fortsatt med følelsen av att hele registret er med.. fyldig og fint. Rommet mitt har jeg til tider opplevd som litt "bassfattig", men blir sittende med den følelsen att Symphonic absolutt trenger det den har av luft rundt seg nå. Å sette disse inn i ett rom på noe særlig mindre enn mine knappe 40m2, tror jeg kunne bydd på ganske store utfordringer. JEG trives godt med litt "pondus" i bunnen, andre ville kanskje mene att denne bassen ble FOR fyldig, jeg kan uansett ikke karakterisere gjenngivelsen som veldig stram. Dette har kanskje igjen sammenheng med forsterkermatch og kraft... jeg husker godt, og glemmer nok aldri, hva kl D blokkene gjorde med bassgjenngivelsen i mine Dali Grand. (det får likevel tilhøre fortiden ;) )
Dette for meg viktige området i bunnen, formiddles i alle fall veldig forskjellig av de to "kandidatene". Mens Helicon spiller på en tørr og stram måte, har Symphonic mere fylde og virker å gå noe dypere. Helicon kan virke noe slank, men bassen kommer bedre frem etterhvert som man "drar på" litt. Symphonic har bedre og mere troverdig nivå på lavt volum, uten å vokse fra resten av frekvensområdet ved pådrag.. Begge kandidatene har 2x8" i bassen, samt att de vel er tunet ganske likt. Jeg var forberedt på forskjeller, men att de skulle være SÅ forskjellige kunne jeg ikke i min villeste fantasi tro :eek:

Jeg har ikke måleutstyr eller denslags, men jeg skal plukke frem en testplate med div. frekvenssveip og "stæsj" på. Må prøve å finne ut litt mere av dette, og om Symphonic virkelig går så mye dypere som det kan virke for..

Ble mye "bassprat" dette, men jeg må også nevne litt rundt dette med plassering. Helicon følte jeg visuelt kom veldig tett på bakvegg, men trengte dette for å få litt hjelp i nettopp bassområdet. Vinklet de "bittelitt" inn mot lytteposisjon. Symphonic kommer vesentlig lengre ut fra bakvegg, og trenger absolutt den luften rundt seg for ikke å bli FOR fyldig. Vinkler også en del mere inn mot lytteposisjonen.

Som møbel i stua, bli Symphonic betydelig mere dominerende enn Helicon. Både den fysisk større "kassa", og ikke minst plasseringen, får ta skylden for det.

Vel vel... ingenting er avgjort så langt. Det kan virke som ankepunktene mot Symphonic er flere kanskje, men jeg kjenner jo den bedre enn Helicon. Kampen vil fortsette, og skal jeg omsette dette til fotballtermonologi (puhh), må det bli noe i rettning av følgende: Stillingen er fortsatt uavgjort, men ser man kampen og målsjansene under ett, hadde det ikke vært ufortjent om Symphonic hadde scoret ett mål.

To be continued ;)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Travle dager med mye å gjøre, men har jo prøvd å få litt tid med høytalerne likevel..

Etter de første lytterundene, ble jeg som tidligere nevnt mest forundret over de store forskjellene i bassgjenngivelsen. Begge høytalerne er bestykket med 2 x 8" basser.. som nok er kjent for de fleste. Det som forundret meg, var att Symphonic virket å gå noe dypere og med vesentlig bedre nivå enn Helicon.

Til å finne ut mere rundt dette, har jeg plukket frem ett par test-plater. Dette gjør jo også att det blir KUN mine ører som sier "sannheten" i saken, og øvrig dokumentasjon kan følgelig ikke legges frem. Platene inneholder bl.a. testtoner på gitte frekvenser, og det er disse jeg har benyttet. Platene er forøvrig en fra Ljudia, samt en mere omfattende fra "Sheffield Lab". Resultatene mine ble såvidt sammenfallende, att jeg kommenterer dem under ett. Påpeker igjen att dette er gjort med tanke på å finne hvor dypt og med hvilket nivå de to gjenngir bass, uten å si noe om "kvaliteten". Resultatet prøver jeg å fremstille skjematisk, med lydtrykk/ respons uttrykt i % av fullt nivå. Fullt nivå/ sammenheng med mellombass, uttrykker jeg som 100%. Mine ører hørte følgende:

Symphonic IV Helicon 800

25Hz: 30% :-\ men det "skrommla" litt fra seksjonen..
30Hz: 70% 35%
40Hz: 90% 80%
60Hz: 90% 85%
80Hz: 80% 75%
95Hz: 95% 90%
125Hz: 100% 100%
150Hz: 100% 100%
100% 100%


Ingen vitenskapelig dokumentasjon dette, men det holder som en bekreftelse for meg.. og det jeg mente å høre. Første konklusjon må bli att rommet mitt "tuller" litt, og gir meg en dip rundt 80Hz. Dette opplever jeg med begge høytalerne. Videre virker det som nivået begynner å falle rundt 100Hz.. ikke mye, men jeg hører det. Helicon faller litt jevnere ned mot 40Hz, men her begynner det "å stupe". Testtone på 30Hz og 31Hz, hadde dårlig nivå.. Symphonic hadde fortsatt meget godt nivå ved 40Hz, og akseptabelt nivå ved nevnte 30Hz og 31Hz. Hadde fortsatt godt hørbart nivå ved 25Hz, og det "brummet" enno ved 22Hz. De sistnevnte frekvensene var ikke hørbare med Helicon..

Vel.. ta mine betraktninger for det de er. Hvordan dette spiller musikk, blir en helt annen sak, men jeg kunne ikke la være å prøve dette. Symphonic`ene spilte i stua før disse forsøkene begynnte, mens Helicon ble stående etterpå. Når det igjen ble spilt musikk, kan jeg ikke si annet enn att "scenen" atter hadde krympet i fht hva Symphonic presenterer. God bredde, grei høyde.. men følelsen av dybden er kraftig redusert. Får spille litt videre, og en av de første dagene kommer en gammel "Dali-patriot" trolig på besøk. Blir litt morsomt å høre hva han opplever, og kanskje ender det hele med att han skifter menighet ;D

Still to be continued ;)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
G-K, du må ikke slutte med å oppdatere oss. I denne tråden er det du som sitter med "alle" svarene, derfor blir det gjerne litt lite respons. Men vi følger spent med, og gleder oss til neste avhandling.

Det blir ofte mye udokumetert synsing her på forumet, og denne typen sammenligning er vel bortimot unik. Stå på! ;)

PS. Ser forresten ut til at Daliene ligger tynt an. Kan de slå tilbake? :D

Frank
 

scarymary

Medlem
Ble medlem
01.12.2006
Innlegg
27
Antall liker
0
Enig med F.R.A.N.K, følger spent med på denne tråden :)
 

J.Haugen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.07.2006
Innlegg
182
Antall liker
0
PS. Ser forresten ut til at Daliene ligger tynt an. Kan de slå tilbake?
Det er klart at de ligger dårlig ann. Vi snakker om Patos her! ;D
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det skal helt sikkert komme mere i denne tråden.. min egen lille duell ;)

Var ikke tanken att det skulle komme noe i kveld, men må bare dele noen intrykk. Om ikke akkurat frustrert, så i alle fall litt "rådvill" i fht å få ting til å falle mere på plass. Hva med å ta sjansen på noe mere drastisk enn disse små justeringene.. noen cm frem.. litt ut til siden.. mere vinkling. Det koster jo ingenting å prøve, så jeg slepte først gulvteppet godt ut på gulvet. Her trengtes plass å flytte på!! Så høytalerne.. 20cm.. litt til, 30cm.. skal det være så skal det være, og endte nok på bortimot 40cm lengre frem på gulvet enn før. Bare "bittelitt" vinkling inn mot lytteposisjon.

Så finne en plate.. her må det svinge litt. Remasterd utgave av AC-DC, back in black.. det er "tøft" for halvgamle gubber en sen tirsdagskveld. Plata i skuffen, og så sige ned i godstolen.. play. Litt lyd først, og så volumen opp til kl 8.. litt til og litt til.. klokka nærmer seg 10. Nå spiller det rimelig høyt, unnskyld, det "trøkker bra". Dette svinger.. ikke sjans å holde rockefoten på gulvet. Luftgitarstemning 8)

For å være litt mere seriøs, ble dette veldig bra. Godt fundament i bassen, stort rom, alt ble rett og slett bedre. Det hele ble enda mere levende, med kropp og sjel på godt og vondt. Innrømmer gjerne att jeg ble sittende med ett stort glis, selv om sittende er bare delvis sant. For å avslutte med en omskrevet frase: Angus has just left my building!!

Og i disse tider med flere hemlighetsfulle tråder, kan også jeg la de som følger tråden spekulere litt på hvilke høytalere det var som stod for dette "besøket". Det er ikke SÅÅ mange å velge blandt ;)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ikke så spennende dette.. det var i alle fall Helicon som overrasket meg ;)

Har spilt endel forskjellig musikk etter dette, og inntrykket er fortsatt det samme. Ikke så pågående og inntens i presentasjonen, med en fyldigere og dypere bunn enn tidligere. Dette viser i alle fall att man ikke skal være redd for å flytte rundt og leke med plassering av høytalere... og da langt utenfor det man kanskje tror vil bli riktig..
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Gøy lesning G-K :)
Begynner du å nærme deg et valg?

Lf
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Det eneste som er helt sikkert... er att å velge blandt disse to IKKE blir lett!! Det er ikke engang sikkert att den beste er den det er lettest å leve med ;)

Det jeg derimot har tenkt endel på, er att anlegget bør få best mulig arbeidsforhold. Frem til nå har jo dette vært nødt til å dele kurs med alle andre "duppeditter" i stua. Egen kurs har vært tanken, og etter noen "apekattlignende" manøvere på loftet, tittet etterhvert DENNE ned gjennom taket i stua...
 

Vedlegg

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Og etterhvert endte den her nede bak anlegget.. og ja, det er en LMC-kabel ;)




Håper for all del att dette ikke ender i en ny kabeldebatt. Uansett synspunkter på kabelvalg, må vel de fleste være enige att egen kurs gir bedre arbeidsbetingelser for anlegget, og dette i seg selv bør vel gi rom for ett lydmessig løft. Fra å dele på en 10amp i stua, har anlegget nå sin egen 16amp kurs. Hvor store endringer det ble lydmessig, er litt tidlig å si noe bestemt om... MEN, slik umiddelbart vil jeg si att alt ble strammet opp litt, spesielt i de dypere oktavene. Den tidligere omtalte opplevelsen med Helicon, og dens fyldigere og dypere bass ved å flytte dem lengre frem på gulvet... vel, nå forsvant noe av denne fylden virker det som :-\ Har den rett og slett blitt SÅ mye strammere av å få egen kurs?

Her skal det spilles mere musikk, og neste tiltak på veien mot best mulig lyd, skal prøves ut litt i dag ;)
 

Vedlegg

R

Rojoh

Gjest
Nei, vi trenger ikke å la dette utarte seg i en ny kabeldebatt. En debatt om grønn-tusj (eller maling) er dog kanskje på sin plass. ;D

Mvh. Johan
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
Nei, vi trenger ikke å la dette utarte seg i en ny kabeldebatt. En debatt om grønn-tusj (eller maling) er dog kanskje på sin plass. ;D

Mvh. Johan
Heller det, men da legger vi debatten under ett annet emne... "off topic" kanskje ;)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Her overlates ingen ting til tilfeldighetene ;D. Godt jobbet G-K ;).
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Er jo meningen å gjøre dette på en slik måte, att jeg ikke skal bli sittende etterpå og spekulere i hva som ville vært bedre med den andre osv.. Her skal jeg finne ut av alt :D

Best mulig arbeidsbetingelser for anlegget, innebærer vel litt mere enn egen strømkurs. Stua har vært møblert om tidligere i søken etter "golyden", så det lar jeg være denne gangen. Den litt vanskelige L-formen, eller kanskje jeg skulle si J-formen, er også i meste laget omfattende å gjøre noe med.. ;)

Derimot har jeg lenge hatt lyst til å prøve med litt demping av rommet, og tenker da på førsterefleksjoner i første omgang. Rockwool akustikkplater har ligget i kjelleren noen dager, og nå var tiden inne til å prøve litt. Ett kjapt "dykk" langt inn i ett kleskap, og ut kom ett par utrangerte dynetrekk. Ikke akkurat til å pynte i stua med, men de får gjøre nytten til rammer-trekk osv er på plass. De lydmessige endringene måtte vel kunne oppleves uansett.. eller?? Vel, en plate bak hver høytaler og en eller to til førsterefleksjon ved venstre høytaler. Når jeg satte en ved venstre høytaler, satte jeg den siste av de fire platene jeg hadde, opp på sofaryggen bak lytteposisjonen.

De lydmessige endringene lot i alle fall ikke vente på seg, selv om dette også må jobbes endel med såvidt jeg kan skjønne. Må nok også være litt forsiktig, så det ikke blir for mye av det gode.. Opplevde ganske fort, att her var det kommet en ikke ubetydelig ro inn i lydbildet. En riktigere utklinging av instrumenter, ikke minst. Også i dybden i lydbildet var det hele bedre definert.. nærmest en fornemmelse av att koret står 3 meter bak vokalisten, og ikke like bak. Jeg har også sett hevdet att disse tiltakene ikke har noe virkning i bassen. Hos meg, i dag.. vil jeg helt klart si att det hendte noe i bassen. Noe av den fylden som jeg har hatt i bunnen, forsvant på en måte med platene. Det går like dypt, så det er vel all grunn til å tro att det er refleksjoner av ett eller annet slag som er dempet :-\ Interessant dette, og videre forskning blir nok påkrevet. Ikke minst må Helicon inn i anlegget igjen under disse nye forutsettningene, for så langt er erfaringene gjort med Symphonic.

Vakkert ble det som sagt ikke.. ;D
 

Vedlegg

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Ett bilde til kanskje.. fra "sweetspot"
 

Vedlegg

Paal_g

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Hedmark
Fortell litt mer om opplevelsene rundt akustikkplatene. Følger tråden med spenning :D
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Tiden er vel etterhvert kommet, for å sammenfatte de inntrykkene jeg sitter med, etter å ha hatt disse høytalerne i stua en stund. Å trekke noen helt klare konklusjoner rundt temaet "hvem er best", vil uansett være umulig å gjøre.. Best hos MEG, med min elektronikk og i min stue, blir såklart det nærmeste jeg kommer. Kommer sikkert tilbake til noen av forutsettningene etterhvert. Jeg håper også att de som måtte lese dette, tar høyde for att noe JEG omtaler som marginalt bedre, av andre kunne blitt kalt ett vesentlig løft... og motsatt såklart.

Jeg har underveis gjort to tiltak, i den hensikt å bedre arbeidsbetingelsene for anlegget. Det å legge egen dedikert kurs, kan jeg ikke annet enn å annbefale til de som har muligheten. Gav totalt ett løft hele veien.. tilførte mere ro i musikken og strammet opp i bunnen, uten noen negative bivirkninger.
Akustikkplater har også funnet veien inn i stua, men med ett så langt delt inntrykk. For det første må dette prøves ut i flere alternativer.. hvor.. hvor mange.. osv. For det andre tror jeg ørene mine trenger noe tilvenning til disse. Følte vel umiddelbart att noe av "friskheten" i musikken ble borte, men etterhvert opplevde jeg mange av de små detaljene som ble tydeligere. Jeg har ett stykke igjen før jeg har funnet balansen i dette, men bør absolutt prøves av de som er nysgjerrige på hva dette gjør med lyden.

Så til sakens kjerne.. HVEM ER BEST ;D

Det kommer vel ikke som noen stor overraskelse, men PATOS Symphonic IV oppleves nok som "ett strå hvassere".. eller var det ett "hestehode forann".. på de aller fleste punkter. Forutsettningene i fht rommet og elektronikken kan så klart diskuteres, men jeg tror bestemt att Symphonic`ene er de som har størst potensiale i fht en oppgradering på denne fronten. Med "riktig" elektronikk til hver av dem, tror jeg nok forskjellene kunne blitt enda større.. Min elektronikk og Helicon 800, syns jeg likefullt fungerer godt.

Lytteinntrykk har jeg kommet med underveis, og de kan vel oppsumeres på den måten, att tilnærmet alle førsteinntrykk etterhvert har blitt bekreftet som "sannheter". Begge spiller luftig og fint i toppen, uten å bli harde eller pågående. Masse detaljer hos begge, men Symphonic plukker nok frem enda fler, og plasserer dem i lydbildet på en bedre måte.
Ned mot, og i mellomtone/ presensområde spiller det også behagelig og "troverdig", om enn på litt ulik måte av de to. Der hvor Helicon sender musikerne langt frem på scenekanten, åpner Symphonic i større grad for dybden i lydbildet. Alt etter hva man spiller av musikk, vil hver av disse egenskapene kunne foretrekkes.. såklart. Helicon plasserer meget bra og presist i bredde og forsåvidt høyde, mens Symphonic dukker opp med den tredje dimensjonen i tillegg. Ett vesentlig større "lyttevindu" med Symphonic, men likefullt kan enkeltinstrumenter eller vokal oppleves som litt "svevende" på en måte... vanskelig å forklare :-\ Når det kommer til detaljer, er nok Symphonic flinkest igjen. Her er det mere av fingre langs gitarhalsen, og lepper som fuktes..
I bunnen opplevde jeg i begynnelsen store forskjeller hos de to høytalerne. Helicon med en litt slank og ikke veldig dyp bass, om enn ganske presis. Symphonic med ett kraftigere, fyldigere og ikke minst dypere fundament. Etter endel jobbing med plassering i rommet, men også egen kurs/ demping av rommet, har dette utlignet mye av forskjellene. Kan uansett ikke komme fra, att Symphonic fortsatt er den som gjør dette best i mine ører. Det er på en måte noe autoritært over måten det hele presenteres på. Skal detaljer igjen nevnes, må det sies att Symphonic atter en gang er flinkere på å definere hvert enkelt instrument..

Med bakgrunn i disse lytteopplevelsene, er nok Symphonic som nevnt en bedre høytaler enn Helicon. Når det er sagt, er jeg derimot IKKE sikker på om Symphonic er den beste for meg. Kanskje 80% av musikken jeg spiller, er i den sjangeren hvor Helicon presterer best. På den samme musikken, blir ikke Symphonic sine egenskaper utnyttet for fullt, eller av vesentlig betydning, og plutselig er dette "close race" igjen... Det er ikke sikkert noen av disse er "MIN HØYTALER" engang :-[ Vel vel..


Utover det rent lydmessige, gjør jeg meg såklart endel andre betraktninger også. Går det på design og møbleringsvennlighet, er jo Helicon helt klart en vinner. Anlegget står jo tross alt i stua.
Symphonic er i størst grad den som tegner ett typisk sweetspot... og ute av dette, faller prestasjonene betydelig... Liker å høre musikk om jeg "sløver" i sofaen også jeg.
Helicon er vel i større grad tilgivende for mere middelmådig platekvalitet enn Symphonic... Er det forskjellen og prisen man må betale for å bevege seg fra tung hi-fi til hi-end?
Hvor mange klasser opp vil Symphonic prestere, hvis de bare får enda bedre elektronikk.. og vil det smake like mye som det vil koste..

Betraktningene er mange, men det er "arti læll" 8)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Dette er fortsatt veldig interessant lesning.

"Kill your darlings" er et uttrykk jeg har begynt å tenke litt på etter å ha fulgt med på denne tråden. Jeg har lenge vært dypt "forelsket" i Helicon 800, og vært overbevist om deres fortreffelighet i sitt prissegment. Jeg mener fortsatt at Helicon 800 er svært gode høyttalere, men er ikke lenger like sikker på at det ikke er andre som er minst like gode til omtrent samme pris. At Patos ser ut til å ha trukket det lengste strået her er nesten en lettelse i og med at de både koster mer og har et mindre påkostet kabinett, så vidt jeg kan forstå. Jeg har ihvertfall fått et litt åpnere sinn, og anbefaler også andre å ta et kritisk blikk på sitt syn på egne komponenter. Spesielt de i denne tråden som har argumentert med at Patos selvfølgelig er best, fordi det er Patos ;).

Frank
 

Paal_g

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Hedmark
Tror symphonic`ene vokser i takt med elektronikken ganske så langt. Har selv Symphonic II AMT, med opera ref.2.2 spiller, hegel p2 og nakamichi PA7 - E2. Har på kort tid oppgradert flere komponenter fra en eldre dvdspiller og en integrert liten primare. Patosene har vært med hele veien, og lyden har forbedret seg hele tiden. Ser nå etter en ny pre, som kanskje låter litt fyldigere enn det P2-en gjør.

Det høres ut som du nærmest har bestemt deg for Danskene, jeg har ikke hørt helicon under skikkelige forhold selv men det er liten tvil om at de er langt penere å se på enn IV fra Patos.
Lykke til med valget!!

PS: Du bør absolutt prøve patosene med myke dempeputer istedenfor spikes. Det gjorde underverker hos meg!
Dempeputer fra Holfi eller VB feet ( tror jeg ) som selges på hifiklubben er gode alternativer.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Pål G. skrev:
PS: Du bør absolutt prøve patosene med myke dempeputer istedenfor spikes. Det gjorde underverker hos meg!
Dempeputer fra Holfi eller VB feet ( tror jeg ) som selges på hifiklubben er gode alternativer.
Om du har de som var på når de forlot meg, så er det Valhalla VT fett fra Hifiklubben. Disse putene har jeg brukt på alle mine siste høyttalere, funker som f...
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Pål G. skrev:
Tror symphonic`ene vokser i takt med elektronikken ganske så langt. Har selv Symphonic II AMT, med opera ref.2.2 spiller, hegel p2 og nakamichi PA7 - E2. Har på kort tid oppgradert flere komponenter fra en eldre dvdspiller og en integrert liten primare. Patosene har vært med hele veien, og lyden har forbedret seg hele tiden. Ser nå etter en ny pre, som kanskje låter litt fyldigere enn det P2-en gjør.

Det høres ut som du nærmest har bestemt deg for Danskene, jeg har ikke hørt helicon under skikkelige forhold selv men det er liten tvil om at de er langt penere å se på enn IV fra Patos.
Lykke til med valget!!

PS: Du bør absolutt prøve patosene med myke dempeputer istedenfor spikes. Det gjorde underverker hos meg!
Dempeputer fra Holfi eller VB feet ( tror jeg ) som selges på hifiklubben er gode alternativer.
Må først si att jeg ikke tatt noen avgjørelse på hvilke jeg beholder.. om noen i det hele tatt ;)

Når det gjelder dempeputer, har jeg blitt anbefalt å prøve dette fra flere hold, og vil nok prøve disse i en eller annen form etterhvert.. uansett hvilke høytalere jeg har. Nå har jeg SoundCare spikes til Patosene, og de orginale fra Dali til Helicon. Fordelen med disse er jo att høytalerne på en veldig grei måte kan flyttes på/ skyves rundt i stua. Dette vil også være ett tema videre, ved att høytalerne nok må skyves nært inntil bakvegg til vanlig, og trekkes frem til optimal plassering når det er tid for "musikkos". Stua er nok ikke bare mitt "lekerom" :(

Det er vel uansett mulig å legge dempeputene på ett underlag av filt el.l ? Da vil jo flyttingen bli enklere, og dette burde vel ikke ødelegge for putene sine egenskaper håper jeg..
 
O

omholt

Gjest
Hadde Valhalla demputer under min tidligere B&W 703. Det var uproblematisk å dytte de bortover gulvet med disse på.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Hadde Valhalla demputer under min tidligere B&W 703. Det var uproblematisk å dytte de bortover gulvet med disse på.
Hmmm.. de er vel ikke skrudd eller festet til høytaleren på noen måte??
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
G-K skrev:
omholt skrev:
Hadde Valhalla demputer under min tidligere B&W 703. Det var uproblematisk å dytte de bortover gulvet med disse på.
Hmmm.. de er vel ikke skrudd eller festet til høytaleren på noen måte??
De er festet med dobbelsidig tape. Kjempe fin å dytte å skuve på !
 

Paal_g

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
55
Antall liker
0
Sted
Hedmark
Dytter mine symphonic frem og tilbake på stuegulvet nesten daglig på VT feet. ( De som satt på fra Leikis ) Det er helt uproblematisk.
Har prøvs med spikes også, men myk avkobling synes jeg fungerer bedre.
 
Topp Bunn