På tur og reise Helgelandskysten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    familie på tre skal legge ut på roadtrip i norge i sommer.
    hovedmålet er helgelandskysten, og tanken er å bruke første uken i juli der, før vi retter kurs sørover igjen og svinger bort til vestlandet.
    jeg har såvidt besøkt norges mest naturskjønne landsdel ifbm en filminnspilling, men må innrømme at strekningen trondheim til bodø er et svart hull i mine norgeskunnskaper.
    steder å besøke/bo, ruter å kjøre, ting å gjøre/se?
    rekker jo ikke all verdens på en uke, men øyhopping med båt og fint turterreng med mulighet for sykkelleie står høyt i kurs.
    alle tips mottas med stor takk.


    01_Bronnoysund med Torghatten. Foto Steinar Skaar Statens vegvesen.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vi var der for to år siden og det er virkelig vakkert om været gir noenlunde grei sikt (vi var heldige med været).

    Vi hadde base camp i et leid hus på Sømna i en uke. Vi gikk opp til Torghatten selvsagt, besøkte Vega med båtutflukt til Lånan (veldig fint, organsiert tur). Ferga til Vega stopper for øvring på Ylvingen hvor Himmelblå ble spillt inn. Det var så vidt jeg husker greit mulig å øyhoppe med ferge. Det er en del avstand over havet så motor trenger fort en kurant båt for å komme dere rundt. Det er tusenvis av små holmer og skjær så området egner seg også godt for å padle om man liker denslags.

    "Fjellene" er ganske lave så det går fint å komme seg opp i høyden og få god utsikt også med mindre barn.

    Fisket er selvsagt top notch om man liker denslags. Vi hadde ikke leid båt så fisket kun fra land.

    Lengre nord vet jeg ingenting om, vi kjørte fra Oslo med stopover hos familie i Trøndelag så det var begrenset hvor langt nordover vi var interesserte i å kjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    På generelt grunnlag ville jeg satset på å bo et sted og ta utflukter derfra, ellers blir det mye tid på å pakke inn og ut og kjøre hit og dit, det er en del avstander. Tror ikke vi så på så mange steder siden samboeren min har feriert på Vega i flere år som liten, men vi ville bo på fastlandet så da ble det Sømna på oss. Så vidt jeg husker så gikk ikke fergene fryktelig ofte så eventuelle ekspedisjoner bort fra fastlandet måtte planlegges litt og tilpasses fergetidene. Jeg ville også bodd et sted dere kan lage mat selv, utvalget langs veien osv var ikke allverden og det går fort veldig mye penger for ikke så mye tilbake om alt av måltider skal spise på restauranter.

    Eneste jeg så av sjangeren som fremstod som mildt interessant var på et hotell på Vega, de hadde en meny som så ambesiøs ut i alle fall, men vi droppet det fordi jeg måtte være i stand til å kjøre bilen tilbake og vi hadde småbarn som har begrenset entusiasme for en fremretters meny uansett. Tror ikke vi spiste ute en eneste gang når jeg tenker meg om.

    Dette gjelder før øvrig alle som skal på Norgesferie i sommer. Vi har en bærbar gassgrill i bilen så kan handle på butikken og lage mat selv underveis om nødvendig, kombinert med en kjølebag gir det en del frihetsgrader. Mat på tur i Norge er stort sett et svært sørgelig kapittel selv om det selvsagt finnes unntak fra den regelen. Det er veldig langt fra hva man er vant til fra utlandet i alle fall.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for gode tips, weld.
    vi tenkte å ha base på to forskjellige steder, 3-4 overnattinger på hver, og dagsturer rundt omkring uten for mye kjøring involvert.
    spartansk, koselig camping på den ene, litt fjongere på den andre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Vi leide dette huset, ser vedkommende fortsatt er i business


    Funket fint for vår del, eneste som var litt "spennende" var at det var så lav spenning i stikkontakene at jeg måtte lade elbilen om natta siden spenningen ble så lav på dagtid når vi brukte komfyr osv at ladingen kuttet...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fint sted, men fullbooket allerede, ser jeg.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    1.407
    Sted
    Trondheim
    Litt nord for Brønnøysund og sør for Tjøtta ligger Stokkasjøen/Visthus. Her er det antagelig mulig å finne overnattingsmuligheter og leie av båt. Da har du tilgang til veldig fine steder i nærområdet. Vanligvis er utleie fullbooket i sesongen, men nå er det mange tyskere som ikke kommer seg dit.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange utleiere her nord, både kommersielle og AirBnB, sliter med at utenlandske bestillinger ikke blir kansellert, og derved opptar plass for norske bookinger.... kan være en ide å ta direkte kontakt med utleier, der det er mulig...
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takker, folkens.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    er det noen sted man kan leie sykler for en tur i lomsdal-visten nasjonalpark?
     

    ketilb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2009
    Innlegg
    483
    Antall liker
    135
    Sted
    Sør-Helgeland
    Torget vurderinger
    15
    Jeg er tilflyttet sør-helgelending, med base på kysten (Brønnøysund). Har tidligere som feriegjest kjørt forskjellige ruter opp gjennom landet og hertil. For meg har det alltid først vært når jeg kom over Gartland (775) og inn på Fv17 at jeg liksom fikk en fornemmelse av Sør-Helgelands natur (også i overført betydning). Har også kjørt fra E6 lenger nord (76) og innover mot tosbotn, E6 fra Grong og nordover er forferdelig kjedelig men turen innover er fin den også. Synes indre og yttre helgeland er vesensforskjellig, og vil anbefale å få med begge sidene, når dere nå er her. Skal dere innom Torghatten vet jeg forøvrig en fin liten plass 10 min derfra med 270 graders fri utsikt, du kan få ruteforklaring på pm, hvis det blir aktuelt. Ellers vil jeg nevne at sommerværet kan være litt vanskelig å forutsi, dere kan være heldige og få sol hele uken, eller uheldige og bare få regn. Ytterst på kysten kan det dessuten være havtåke, som kan opptre ganske lokalt. Det kan være lurt å ha en plan B klar i de tilfellene, hvor været ikke viser seg fra sin beste side.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Litt lengre nord har dere Svartisen, Glomfjord og Saltstraumen. Men glem disse attraksjonene fordi jeg mistenker det vil bli temmelig trangt.

    Finn dere en øy, nyt de fantastiske strendene og fisk så mye dere gidder. Midnattssolen er på hell så sent men lyst er det allikevel. Husk knottmiddel.

    Mitt stjernetips: etter at dere har passert Glomfjord på din vei nordover fra Helgeland så sving ut til venstre og ta turen til Inndyr og Sandhornøy. Der finner dere Sandhornet og en tursti som vil gi dere minner for livet. Dette er en tur dere tar i fint vær.

    -BB-
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for innspill, alle sammen.
    vi har booket en hytte på 67 kvm på sømna (berg), og gleder oss veldig.
    blir også et par dager i tosbotn.
    disse to stedene blir basen, og vi planlegger dagsturer rundt omkring, samt leie båt for fisking.
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Blir nok kanon. Har du bestilt godvær også? :)
    God tur!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    fikk beskjed fra hytteeieren om at godvær skulle betales med vipps ved ankomst, ingen forhåndsbetaling.
    Blir nok knallvær i store deler av landet. Jeg har nemlig også lagt inn godværsbestilling for Ryfylket i samme periode
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    vi er mentalt forberedt på det meste.
    alt annet enn under 10 graders temperatur, vindstyrke over 7 på beaufortskalaen og regn som pisker sidelengs er godt vær.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Dere bør ta dere tid til å zoome denne tråden,
    En på båtplassen fikk transportert båten til Bodø og cruiset mest innaskjærs hele veien hjem til oslofjorden. De har dokumenter alt med bilder og video. Anbefales på det sterkeste. <>>Det blir bare bedre og bedre etterhvert som en blar seg fram. Innom steder der ingen visste at nokon kunne bu samt mange severdigheter en ikke visste om.



    essen machen dokumentiert auch.. hele veien, lokale spesialiter




    + mye mye med og bedre dette var bare it litet og tilfeldig utvalg.​
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noen som har vært på vega?
    vi tenkte å leie sykler på gladstad og sykle ut til havgapet og rusle opp vegatrappa.
    kjører man bilen på ferja og helt frem til gladstad, eller er det morsommere og å la bilen stå igjen på fastlandet? hvordan kommer man seg da til gladstad, som ligger midt på øya?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn