hel sitt anlegg - stue og lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Etter en vinter med vannskade er jeg så smått oppe og går med musikk her og der. I og med at vi måtte ha håndtverkere så fikset jeg selvfølgelig litt på stueanlegget, lytterommet og musikk i alle andre rom samtidig :D

I stuen har jeg fortsatt klipsch inwall i reference serien, 3 foran og 2 i taket bak, alle er 6,5". Komponentene og subben (Klipsch RS10W) bygd inn skap i veggen.

TV, receiver etc ble oppgradert til full Pioneer pakke: 50", receiver, blu-ray og multispiller med dvd-audio&sacd

I lytterommet har jeg mcintosh, psaudio dac (&SONOS), klipsch RB75 & RSW10D

Ellers i huset er det SONOS som gjelder. Istedet for at unga får hvert sitt stereoanlegg så får de hver sin SONOS fjernkontroll. Klipsch inceeling er montert i himling på kjøkken, bad og et tenåringsrom, funker kjempebra.

Og det er ikke bare meg og unga som liker musikk, katta også (fruen liker chet baker på moderat volum) :eek:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har en nydelig kone som ikke liker kabler og bokser. Anlegget i stuen er et resultat av kreativitet og diplomati. Kostnaden er ikke så viktig, men om det er klompete og stygt.....nei det går ikke :p

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Syns det ble skikkelig flott :)
    Låter greit ? Aldri hørt klipsch'er som står inni vegg.
    Søt kone :)

Nå har jeg en snill og søt samboer som lar meg ha skrotet mitt framme.
    Straffen for å bo i rekkehus,ikke så lett å gjemme vekk ting.

/jan

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Maine Coon, merkelig den vil ligge der vi er.

Jeg og en kamerat spilte TOTO i Amsterdam på Blu-ray skikkelig høyt i 2 timer (fruen var på kino med en venninne) men katta lå rett foran oss. Den må like musikk 8)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Det er helt klart at den liker musikk, den har fått sin egen SONOS kontroll 8)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Da har det skjedd litt på lytterommet siden sist:

Sugden, SACD og ikke minst romkorreksjonseneheter til subbene.....spør meg om det virker??? YES

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    gromt oppsett , de subene der virker.......... :D kanskje noe av det bedre som er å oppdrive til betalbart uten banklån for folk flest......

Hvordan spiller sugden fremfor mc intosh en da HEL ?

fin stue , .....men si meg har du to store flatskjermer..... ::)

Følger med fremover her....Espen

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Stilrent! trodde først det var en ACDC plakat, jaggu var det ikke en tv ;D Flotte bilder

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    ssm skrev:
    gromt oppsett , de subene der virker.......... :D kanskje noe av det bedre som er å oppdrive til betalbart uten banklån for folk flest......

Hvordan spiller sugden fremfor mc intosh en da HEL ?

fin stue , .....men si meg har du to store flatskjermer..... ::)

Følger med fremover her....Espen

Må først få si at McIntosh på ingen måte er en dårlig forsterker siden jeg byttet til Sugden, men sugden har enda litt mer luft og mykhet i lydbildet, ikke ulikt rør. For meg er det kun 3 typer forsterkere som gjelder Mcintosh / Klasse A / Rør!

Ehhm vi har 3 flatskjermer 50" pioner i stua, 37" sharp på lytterommet og en liten hvit samsung på kjøkkenveggen ::)

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Continuo skrev:
    Ser bra ut Hel, eneste er at du mangler en røramp. ;) ;D
    Yes, og jeg kan kanskje flytte SACDn ned i det store rommet i benken og ha rørampen oppå?

Men si meg, er det pre ut på rørampen din? (subbene mine har ikke high level input)

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    hel skrev:
    Continuo skrev:
    Ser bra ut Hel, eneste er at du mangler en røramp. ;) ;D
    Yes, og jeg kan kanskje flytte SACDn ned i det store rommet i benken og ha rørampen oppå?

Men si meg, er det pre ut på rørampen din? (subbene mine har ikke high level input)
    Desverre, ingen pre ut på rørampen min. :'(

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Synd, da får jeg ikke brukt subbene. Vi får legge "røropplegget" på is.

.......kanskje jeg skulle bygge meg noen lowtherhorn? ::)

H

Hugh

Gjest
    Delikate rom og fine anlegg skreddersydd for nytelse av lyd og bilde! Laura Ashley møter Room!

Om fruen er skeptisk, trøst deg med at den lille prinsen (som det ser ut til for meg) er eller i fremtiden blir din allierte i kampen om stuerommene. Den lille konen er dømt til å tape.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    JanR skrev:
    Søt kone :)
    /jan
    Ja kona er meget søt, men bildet er av dattern (kona mi var ganske tidlig ute, 20 år) ;D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei, fine anlegg!!
    Driver å vurderer bytte til in wall på tv/stue/rundt omkring anlegget, bare lurte på hvorden in-wall Klipsch fungerer?
    Mvh.
    Svein

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Fungerer supert:
    + større, bredere lydbilde
    + null refleksjoner etc
    - mister litt stramhet og dynamikk i mellombassen pga gipsvegger (hadde jeg bygget med MDF hadde dette blitt bedre)

Husk å stappe inn rikelig med Rockwool

Du kan også tune høyttalerne litt ved å stappe skumgummi rullet sammen i pølser over og under høyttalern, det har jeg gjort. Da begrenser du litt hvor dypt de går og det kan være en fordel.

Hvis du gjør jobben skikkelig med mdf og det hele, og kjøper Klipsch beste 8 tommere, så tror jeg lyden matcher temmelig store og dyre gulvstående :D

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen, takk for svar :D
    Da skal jeg ikke kuppe tråden din lenger :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Kort innpå; Hva med Sugden på RF-7? Disse Klipschene når ca. 2,8 ohm rundt 150 Hz.... blir det for tungt for Sugden?

Mvh

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Kabeldragern skrev:
    Kort innpå; Hva med Sugden på RF-7? Disse Klipschene når ca. 2,8 ohm rundt 150 Hz.... blir det for tungt for Sugden?

Mvh
    Det har jeg ikke kunnskap nok til å svare på. Det eneste jeg kan si at nå spiller jeg TOTO IV på SACD og volum knotten står kun på 8!!!!! og jeg spiller meeeeget høyt.

Min umiddelbare feeeling er at Sugden 30 watt klasse-A er 1,5 ganger så kraftig som McIntosh 100 watt. Er verdt å prøve!

lassemann

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Antall liker
    5.027
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan går det med vinylsakene da hel? Savner det i oppsettet ditt. Forøvrig smakfullt og fint anlegg du har. Spiller nok godt det der tenker jeg..

mvh
    lassemann

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    lassemann skrev:
    Hvordan går det med vinylsakene da hel? Savner det i oppsettet ditt. Forøvrig smakfullt og fint anlegg du har. Spiller nok godt det der tenker jeg..

mvh
    lassemann
    Vinylen er der men den virker ikke, noe galt med spillern, dessuten ser det rotete ut. Kommer tilbake med enda nyere bilder etterhvert. Nå spiller jeg gaucho på sacd og det låter bra;)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Sugden og Klipsch låter nok digg ;D

Pent oppsett det der, moro at du kjører med en sub pr kanal. Synes selv det låter best med to subber der hvor jeg har hørt begge deler!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Ludo skrev:
    Sugden og Klipsch låter nok digg ;D

Pent oppsett det der, moro at du kjører med en sub pr kanal. Synes selv det låter best med to subber der hvor jeg har hørt begge deler!
    Rommet mitt er kun på ca 9m2. Allikevel har jeg valgt to subber av både estetiske og kvalitetsmessige (les stereo) hensyn. Jeg kjører dem uten deling!!! Jeg har stilt inn delefrekvensen på hver av subben på det høyeste nivået (=0). Høyttalerne går rett fra Sugden forsterkeren og har heller ingen deling. Subbene kjøres via pre-out fra Sugden via hver sin romkorreksjonsenhet. Man skulle tro at jeg fikk trøbbel med sammenheng i lydbildet men snarere tvert i mot er sammenhengen best slik. I tillegg får jeg mer mellombass og punch som på en riktig dyr gulvstående høyttaler i klassen 50000+. Romkorreksjonsenhetene tar seg av problemer med stående bølger, buldrebass etc slik at det låter rent, tørt og homogent.

Tidligere har jeg prøvd kvalitetshøyttalere som Proac 2.5, Dynaudio Focus 140 mfl. Men jeg har alltid hatt problemer først og fremst med skarp mellomtone, deretter ukontrollert bass. Med oppsettet jeg har nå har jeg ikke problemer med noen av delene. La gå at jeg mangler litt av finessen og oppløsningen til de nevnte høyttalerne men superdiskantene har til en viss grad kompensert for dette.

Jeg har stadig vekk vurdert et enklere oppsett med gulvstående Sonus Faber, Marten, Raidho, Proac osv. Kan gjerne bruke mellom 30 og 50k brukt på et par kvalitetshøyttalere men jeg er redd jeg aldri vil få det til på mitt lille rom? Har noe forslag så kom med det 8)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Sånn ble det tilslutt (tilslutt er vel et sterkt overvurdert ord i disse kretser).

Audio Note M2 Line er ikke med på foto da den skal sendes i posten i dag. Den skal på kurbad opphold hos Upgrade Audio Spa og Velvære på andre siden av fjorden. Den er ikke helt frisk det skurrer periodisk. Kanskje den også får litt ekstra behandling i form av noen tweaks :)

Vedlegg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Lekkert anlegg, hel. ;) Ikke for å ødelegge symmetrien og nattesøvnen din, men jeg får litt pels med tanke på to subber som står og knurrer og får benkeplaten som både forsterkeren og platespilleren står på til å vibrere.......
    Tror du kan ha litt å hente på å gjøre noen forandringer der.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Her var det pent ja!:) Som Impulse sier, subbene ser litt farlig ut i lydsammenheng. Men plata er i alle fall ikke nær plata vil jeg tro? Hva står WT'en på?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    impulse skrev:
    Lekkert anlegg, hel. ;) Ikke for å ødelegge symmetrien og nattesøvnen din, men jeg får litt pels med tanke på to subber som står og knurrer og får benkeplaten som både forsterkeren og platespilleren står på til å vibrere.......
    Tror du kan ha litt å hente på å gjøre noen forandringer der.
    De står på puter fra Eltek (Dynabel). Det er også 1,5 cm klaring mellom subbene og benkeplatene. Dvs det er ingen kontakt med subbene og benkeplaten eller racket Når jeg spilte på subbene uten puter så klirret det. Med puter har jeg ikke merket noen negative faktorer. Det låter bra. Har enda ikke prøvd å spille vinyl med subbene da jeg koblet dem til i går. Spiller veldig forsiktig med 50 hz deling uten romkorreksjon.

Hva mener du om det? Er det fortsatt noe jeg burde gjøre?

Og et spm til. Jeg har en Project Speedbox II SE som er ny i eske. Får ikke solgt den. Tror du den kan bidra med noe på WTC? Den har 220 volt ut og kan drive motorer som maks trekker 3 watt.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    WTC står på den største dempeplaten til Project. En klædd på 14 kg!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Må ha med et bilde av maleriene kona har laget til meg.Noen som ser hvem som har stått som modeller? :D

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det må jeg si, flotte malerier :)

Maler a på bestilling ?

Kari B (?) og Miles, ikke det værste man kan ha på veggen.

/jan

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Wow...Lekre bilder... Og lett å se hvem det er.. Snill kone du hel...Kan hende det har noe å gjøre med at en er snill tilbake :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.365
    Torget vurderinger
    10
    Helt korrekt. Kari B og Miles D :)
    Veldig snill kone. Hun har talent. Avataren min har hun også malt. Det er føttene mine i "lytteposisjon".

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser flott ut, hel!
    Men den Mingen skjærer ut blant de sorte boksene, godt å få AN på plass igjen tror jeg, ;)

R

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn