Hekk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Sommeren står så absolutt for døra og førsteprioritet akkurat nå er å gå til anskaffelse av en tett, hurtigvoksende hekk, slik at vi kommer mer i ly av naboen (og omvendt).

Gjerne grønn hele året, hutigvoksende og selvfølgelig lettstelt... ;)

Max. høyde: 1.5 - 1.8 meter.

Kan se bort ifra tradisjonelle, saktevoksende planter. Og etter litt forskning på emnet er vel Tuja mest aktuell. Evt. barlind, men den vokser vel sakte?

Noen her som har erfaringer og gjerne kan komme med andre anbefalinger og råd?

Fordeler/ulemper osv..

Gjerde/stakitt er ikke aktuelt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barlind er skikkelig giftig. Og tuja blir litt for fort for høy, og er ikke grei å beskjære slik at det blir pent. Sorry for manglende positive forslag. Prydrips?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Vi gikk for Tuja av "Brabant" type. hardfoer og hurtigvoksende. (30 cm i aaret med godt stell)

Skal du ha den groenn og fin, gjodsle 2-3 ganger i aaret, og vanne rikelig sent paa hosten. Da vokser den ekstra hurtig og blir saa tett og fin at du kan klippe den til en fin firkantet hekk-form paa toppen. Jeg klipper hekken to ganger i aaret for aa holde den nede paa en haandterlig hoyde.

Pass paa at du ikke velger "Smaragd" type Tuja. Den er litt penere aa see paa, men vokser max 1/3 av Brabant.

Om du ikke har panikk-hast, kan jeg legge ut et bilde paa lordag. Jeg kommer ikke hjem foer.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.862
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg laga meg hekk av bjørk. Ikkje vintergrøn, akkurat, og neppe det rette for pollenallergikarar, men veldig grei og rimeleg...
    Uansett er utfordringa å få ein hekk som er tett, lettstelt, og som ikkje veks så fort at du vert hengande etter med klippinga. Vurderte tuja her, men fann ut at det ikkje var så viktig med vintergrønt - er lite i hagen på den årstida likevel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    costello skrev:
    Sommeren står så absolutt for døra og førsteprioritet akkurat nå er å gå til anskaffelse av en tett, hurtigvoksende hekk, slik at vi kommer mer i ly av naboen (og omvendt).

Gjerne grønn hele året, hutigvoksende og selvfølgelig lettstelt... ;)

Max. høyde: 1.5 - 1.8 meter.

Kan se bort ifra tradisjonelle, saktevoksende planter. Og etter litt forskning på emnet er vel Tuja mest aktuell. Evt. barlind, men den vokser vel sakte?

Noen her som har erfaringer og gjerne kan komme med andre anbefalinger og råd?

Fordeler/ulemper osv..

Gjerde/stakitt er ikke aktuelt.
    Hvis du skal ha en hekk på meyllom 1,5-1,8m er det ikke sikkert at det er så lurt med noe som er alt for hurtigvoksende. Det vil jo bare si at du må klippe den svært ofte, og endel av plantene blir svært stygge hvis du lar dem bli for høy og skjærer dem tilbake. Tenk på at en Brabant gjerne bli 15m høy om noen år hvis du hadde latt den vokse.

Brabant er mye populær, spesielt hos nybyggere fordi den er billig på hagsesenterne. Men den blir fort stygg og glissen, og det er svært sjelden jeg ser fine brabanthekker. Smaragd er litt tettere og penere i grønnfargen, men det samme gjelder den også når det kommer til stell og sol. Thuja blir fort brune inni og glisne hvis de står litt tørt en sommer, eller får for lite sol. De er vanskelige å holde pene med andre ord. Jeg vil med andre ord fraråde bruk av thuja til dette formålet. Sypresser er ikke så mye bedre de heller. Dette er busker som egner seg til større leplantinger eller store solitærbusker og skogstrær til tømmer. Det er den mest misbrukte planten i norske hager! Gud bedre hvor mye stygge thujahekker jeg har sett rundt om i hagene.

Barlind er et mye bedre alternativ. Den er tett, grønn, tåler beskjæring svært bra og er mye mer tolerant for varierende solforhold. Den kan faktisk trives godt i skyggen også. Den vokser litt senere og tette enn de overnevnte, men tro meg, dette er en fordel. Og du kan få kjøpt dem i ganske greie størrelser fra begynnelsen av slik at du slipper å vente så lenge. De er litt dyrere enn thuja men resultatet blir svært mye bedre hvis du bare sørger for at de har god jord å stå i. Men få tak i en sort som egner seg til hekk. 'Hilli' er en god sort som er vanlig på hagesenterne.
    og andre
    Når det kommer til giftighet er det ikke noe problem så lenge du ikke har hest eller skal bruke den til matauk, ikke stor sjanse for at noen begynner å beite på hekken. Thuja er forøvrig minst like giftig som barlind!

Andre alternativer kan være vinterliguster, laurbærhegg,enkelte rhododendron , men det er lurt å vite mer om solforhold, trekk og jordsmonn før det er mulig å finne det beste valget.

Hvis hekken ikke skal være så lang er det uansett best å velge planter som er store i utgangspunktet med som ikke blir alt for store hvis man glemmer dem, og tåler å bli skjært tilbake om nødvendig. Skal hekken være streng og klippet er barlind eller liguster de beste, skal den være frittvoksende men tåle beskjæring kan rhododendron eller laurbærhegg være gode, men det forutsetter at det ikke er så mye trekk der og at jorden passer til disse.

Du kan også vurdere bøkehekk for den sags skyld, den er ikke vintergrønn men bladene henger gjerne på helt til våren igjen slik at den gir god beskyttelse mot innsyn om vinteren også.

Gran er vanskelig. De kan være fine i helt ideelle tilfeller men de krever nididig stell. Står en av sidene i skyggen, f.eks. ved at en annen busk står litt tett, mister de nålene og blir brune der, og da blir de aldri grønn igjen! De tåler også kun beskjæring på den nye myke grønnveskten, hvis du skjærer gran tilbake til gammel ved vil den aldri bryte med nyvekst igjen. Så dette er IKKE en hekk for begynnere.

Hvis du liker utssende på granhekk kan du heller vurdere fjellhemlokk, den er mye greiere å ha med å gjøre. Jeg har også sett svært fine lerkehekker, men de mister nålene om vinteren.

For å konsentrere litt mer om de to alternativene du har sett på så er barlind et soleklart førstevalg hvis du vil ha en pen hekk uten for mye arbeid. Det er mulig å få fine thujahekker også, men det krever mye forarbeid, svært dyp og god jord, gjevnlig gjødsling og vanning og hyppig klipping og stell. Man kan ikke bare grave et hull dytte klumpen nedi, tilsette vann og sette timeren på 5mnd. Hvis du vil ha noe kjipt, billig og du likevel skal flytte om et par år og overlate problemene til noen andre.. er Brabant det rette.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg laga meg hekk av bjørk. Ikkje vintergrøn, akkurat, og neppe det rette for pollenallergikarar, men veldig grei og rimeleg...
    Uansett er utfordringa å få ein hekk som er tett, lettstelt, og som ikkje veks så fort at du vert hengande etter med klippinga. Vurderte tuja her, men fann ut at det ikkje var så viktig med vintergrønt - er lite i hagen på den årstida likevel.
    Det er et sprekt prosjekt. Problemet med bjørk er at den tåler så lite beskjæring, så du må ikke la den få vokse seg for stor. Det går lett råte i stammen på bjørk etter beskjørng. Men klipper du nyveksten hyppig, så kan det jo bli et artig prosjekt. Ikke noe jeg ville våget meg på, men det er godt å høre at du ikke valgte thuja i allefall.

I Storbritania har de en populær plante som ble mye solgt fordi det var en hurtigvoksende vintergrønn plante, som hørtes kjekk ut til hekk, Leyland sypress. den kunne vokse godt over en meter i året selv som ganske ung. I dag er det opprettet støttegrupper for leylandiofre. Tuller ikke. Det er mange naboer som fortviler i det dypeste mørke bak høye vegger av disse.

Agnbøk liker jeg forøvrig godt som klippet hekk. Den var mer populær tidligere, men burde absolutt brukes mer.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Nå har jo Gjestemedlem hatt et foredrag her så det er vel kanskje ikke så mye å tilføye, problemet mange har er at de vil ha en høy hekk raskt, og så skal det helst stoppe der, det gjør det selvsagt ikke… Og får du en høy hekk raskt så får du mye arbeid med å stelle den så den ikke tar helt av og. Vi samarbeidet med naboen i fjor om å fjerne en hekk, vet ikke navnet på planten, men den vokste i høyden og i bredden med underjordiske skudd og vi fikk følelsen av at Trifidene var i nærheten… så vi skar ned hele hekken og svidde stubbene som stod igjen. Nå er den i farten igjen, må visst til med en god dose Roundup og…

Vi har en hekk av rododendron, type “Cunninghams White”, dette er den vanligste hvite typen, den er også hardfør og grei. Den krever lite, tåler vind og er ikke nøye på jorden heller, men den blir ikke høy raskt. Vår er vel nå ca 10-12 år og kanskje 1- 1,5 meter, den er bred og fin og grønn hele året.
    Vi har også en annen hekk som heter Blankmispel, den vokser ganske sakte og er neppe det rette valget for deg.
    Vi har noen tujaer og sypresser som står fritt, de får ganske kraftige stammer og kan være vanskelig å kutte om de blir for høye.

Jeg synes bøkehekk er veldig flott.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Vi har en hekk av rododendron, type “Cunninghams White”, dette er den vanligste hvite typen, den er også hardfør og grei. Den krever lite, tåler vind og er ikke nøye på jorden heller, men den blir ikke høy raskt. Vår er vel nå ca 10-12 år og kanskje 1- 1,5 meter, den er bred og fin og grønn hele året.
    De store hardføre rododendronsortene er godt egnet til hekk, de tåler godt beskjæring selv om man ikke behøver å holde dem altfor streng i formen. Her på vestlandet med kystklima kan dette være en riktig god hekkplante, selv om mange oftere forbinder den med solitærbusker og rabatter.

Vi har også en annen hekk som heter Blankmispel, den vokser ganske sakte og er neppe det rette valget for deg.
    Blankmispel kan være fin som lav hekk, men den egner seg ikke så godt i kystklima. Den er spesielt utsatt for sopp her i Bergen og vil derfor ofte ikke bli så vellykket i lengden. Men i innenlandsstrøk kan den være grei. Dog ikke til det formålet som skisseres her.

Vi har noen tujaer og sypresser som står fritt, de får ganske kraftige stammer og kan være vanskelig å kutte om de blir for høye.
    Thuja og sypresser kommer til sin rett som solitærplanter der de får vokse og utvikle sin naturlige form, men det må være satt av plass til dem. Og det er ofte mye mye mer enn en ser for seg på hagesenteret når plantene er små og håndterlige. Som hekk er de best rundt større industritomter i urbane strøk.

Jeg synes bøkehekk er veldig flott.
    En velholdt bøkehekk er staselig.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.897
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Aha - aner jeg at Blomster Finn er hifi-interessert? ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Er du gartner Deph, eller har du jobbet på hagesenter?
    Begge deler.

Uvanlig med så mye hagekunnskap når man tilsynelatende ikke har hage...
    Har en 12-15m2 vinterhage i leiligheten, men den er utleid for tiden siden jeg tilbringer litt tid med de vanntro.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.810
    Torget vurderinger
    0
    Hva med Berberis? Den tåler ganske mye "vanstell" og kommer seg likevel når man tar seg sammen og trimmer den. Den er tett og tilnærmet "ugjennomtrengelig" hvis du ønsker å bruke den istedet for piggtrådgjerde eller minefelt! Bokstavelig talt! Noe mer stikkende av arten "levende vintergrønt buskvekst" finnes vel ikke? Den vokser rimelig raskt også. men som sagt du bør ha gode hansker og elektrisk hekksaks. Hadde det hjemme hos mine foreldre i Trondhjem, trimmet den en to - tre ganger i løpet av vår sommer og høst og da hadde vi en ganske "firkantet" hekk. Den har mange små blader som sitter tett slik at det ikke er mulig å se igjennom den. Hvor høy den blir vet jeg ikke, vår var etter ønske ikke mer enn ca 1,20 meter, men det var fordi vi klippet den. Har du små barn er den kanskje ikke ideel på grunn av tornene.

Hva tror "Blomster Finn" Deph?

Edit:
    Hva med å bruke Bringebær? Kan de plantes som hekk?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Hva med Berberis? Den tåler ganske mye "vanstell" og kommer seg likevel når man tar seg sammen og trimmer den. Den er tett og tilnærmet "ugjennomtrengelig" hvis du ønsker å bruke den istedet for piggtrådgjerde eller minefelt! Bokstavelig talt! Noe mer stikkende av arten "levende vintergrønt buskvekst" finnes vel ikke?
    Prøv med amerikahagtorn neste gang...

Den vokser rimelig raskt også. men som sagt du bør ha gode hansker og elektrisk hekksaks. Hadde det hjemme hos mine foreldre i Trondhjem, trimmet den en to - tre ganger i løpet av vår sommer og høst og da hadde vi en ganske "firkantet" hekk. Den har mange små blader som sitter tett slik at det ikke er mulig å se igjennom den. Hvor høy den blir vet jeg ikke, vår var etter ønske ikke mer enn ca 1,20 meter, men det var fordi vi klippet den. Har du små barn er den kanskje ikke ideel på grunn av tornene.
    Full morotsykkeldress er kjekt når man skal fjerne eller kiplle et felt med slike.

Men det er endel fine berberis også å få tak i, selv om den har fått litt status som vaktmesterplante.

Noen av de vintergrønne berberisene er riktig fine, og en velplassert rødbladet thunbergii kan være riktig flott det også.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Berberis er noe herk. Trodde ikke man fikk tak i slikt lenger. Har man unger bør man i alle fall holde seg unna. De frør seg og sprer seg og.

Bringebær har vel og en tendens til å spre seg uhemmet..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Har man unger bør man i alle fall holde seg unna. De frør seg og sprer seg og.
    Høres alvorlig ut, har du tatt dem med til legen?

Ja det er et aggresivt ugress i en hage.

Berberis kan forøvrig være fint det. Riktig bruk og riktig sort er viktig.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.810
    Torget vurderinger
    0
    Komponenten skrev:
    Berberis er noe herk............. De frør seg og sprer seg og.

Duverden!! Det er jo nesten samme språkbruk som Tore Tvedt benytter når han beskriver innvandrere!! ;D ;D ;D ;D ;D

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    429
    Sted
    Friedrichstadt
    Går litt med hekk-planer jeg også, så vennligst la denne tråden være fri for "ugress" når jeg snart skal vise den for kona ;)

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Jeg går og leker med tanken om å plante en bambus hekk. Hva er pros and cons her?
    Der hvor jeg har tenkt å ha hekken ligger forholdsvis lunt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jaerbu skrev:
    Jeg går og leker med tanken om å plante en bambus hekk. Hva er pros and cons her?
    Der hvor jeg har tenkt å ha hekken ligger forholdsvis lunt.
    Den trenger relativt fuktig jord, så er det skrint og tørt er det ikke så lurt å prøve. Vind er ikke noe problem, det tåler den godt. Men det må være lyst. Gjødsle en del med plengjødsel da den kan vokse ganske hurtig. (Bambus er gress).

Den sprer seg også ganske aggresivt med utløpere, så pass på å lage et fysisk skille hvis det er plen eller bed bakenfor. Grav ned en dyp strimmel med plast eller plater av noe slag f.eks.

Ellers er bambus en spennede plante å bruke, luftig med mye liv men som samtidig skjermer godt. Velg en robust type som blir passe høy.

Vedlegg

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    611
    Takker for info. Hm, høres mer og mer spennende ut det med bambus azz. Men jeg mener å ha hørt att de kan dø når de kommer til en viss alder? Er det noe hold i det?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Siden vi nå plutselig fant en gartner blant oss, har du noen tips til Magnolia?
    De som blomstrer på bar kvist nå på denne tiden?

Hadde en stjernemagnolia som noen klarte å ødelegge med gressklipperen, og har noen andre, tror den ene heter Susan, men den er rosaaktig. Har og en jeg fant som frøplante i en park, men den blomster seinere, og ikke på bar kvist.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Siden vi nå plutselig fant en gartner blant oss, har du noen tips til Magnolia?
    De som blomstrer på bar kvist nå på denne tiden?

Hadde en stjernemagnolia som noen klarte å ødelegge med gressklipperen, og har noen andre, tror den ene heter Susan, men den er rosaaktig. Har og en jeg fant som frøplante i en park, men den blomster seinere, og ikke på bar kvist.
    Foruten de to du nevner har du jo soulangiana.

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Den jeg knabbet i parken (bitteliten altså, hadde frødd seg selv og ville nok blitt luket bort eller trødd ihjel..) er trolig en sieboldii. Tror morplanten luktet ganske sterkt.

Sikkert en soulangiana jeg tenker på ja, får se om jeg får tak i en sånn, de er kjempefine..

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    12
    Komponenten skrev:
    Berberis er noe herk. Trodde ikke man fikk tak i slikt lenger. Har man unger bør man i alle fall holde seg unna. De frør seg og sprer seg og.

Berberis burde vært forbudt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jaerbu skrev:
    Takker for info. Hm, høres mer og mer spennende ut det med bambus azz. Men jeg mener å ha hørt att de kan dø når de kommer til en viss alder? Er det noe hold i det?
    Ja de dør etter blomstring. Men det tar 80-100 år mellom hver gang så det er ingen overhengende fare. Noen vanlige bambus i handlen kom i blomst her for endel år siden med påfølgene visning. Men det skal ikke være noe problem nå. Så ikke vær redd for å kjøpe bambus av den gunn.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Kom hjem i dag og fant ikke mindre enn 20 stykker liljebiller i ferd med å parre seg på liljene mine. Dømrade udyr... :mad: :mad: :mad:

De eter helt opp liljene, kan visst bare slutte med liljer.

P

Parelius

Gjest
    Komponenten skrev:
    Kom hjem i dag og fant ikke mindre enn 20 stykker liljebiller i ferd med å parre seg på liljene mine. Dømrade udyr... :mad: :mad: :mad:
    Fruen burde kanskje gå i seg selv, og ikke gjøre omgivelsene så fordømrade erotiske for de søte små…

B

Back_Door

Gjest
    Takker Gjestemedlem for nyttige råd!
    Hans allsidighet imponerer meg stadig mer!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Parelius skrev:
    Komponenten skrev:
    Fruen burde kanskje gå i seg selv, og ikke gjøre omgivelsene så fordømrade erotiske for de søte små…

Ja ikke vet jeg hva jeg da skal gjøre, må vel bli å fjerne liljene det da. Har hatt liljer i mange år, men de siste 2-3 har disse udyrene begynt å opptre promiskuøst på mine vakre planter helt uten oppfordring fra min side. Tvert imot, jeg tar de i nakkeskinnet og trør de paddeflate når jeg oppdager dem, en Iransk imam ville vært stolt av meg…
    Hadde de ikke spist opp alle liljene skulle de fått vært i fred, men den uhemmede festingen på mine liljer setter dype spor og er ikke til å leve med. Andre klager på brunsneglene, men de har jeg lite problemer med ( vel tror de var ansvarlig for at riddersporene forsvant, det var synd for de er jo fine) disse liljebillene er definitivt en stor plage.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Parelius skrev:
    Komponenten skrev:

Ja ikke vet jeg hva jeg da skal gjøre, må vel bli å fjerne liljene det da. Har hatt liljer i mange år, men de siste 2-3 har disse udyrene begynt å opptre promiskuøst på mine vakre planter helt uten oppfordring fra min side. Tvert imot, jeg tar de i nakkeskinnet og trør de paddeflate når jeg oppdager dem, en Iransk imam ville vært stolt av meg…
    Hadde de ikke spist opp alle liljene skulle de fått vært i fred, men den uhemmede festingen på mine liljer setter dype spor og er ikke til å leve med. Andre klager på brunsneglene, men de har jeg lite problemer med ( vel tror de var ansvarlig for at riddersporene forsvant, det var synd for de er jo fine) disse liljebillene er definitivt en stor plage.
    De voksne billene er ikke de verste heller. Det er larvene som virkelig gjør skade.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.810
    Torget vurderinger
    0
    Ser med en viss misunnelse og kanskje litt vemod at enkelte har problemer med insektskader mens andre planlegger bambushekk ( høres gyseleg kult ut ;D ) Her oppe i nord har ikke snøklokka klart å trenge igjennom skaren ennå! :mad:
    På den annen side, man bor jo her frivillig, - dum som man er. ::)

Skulle gjerne prøvd bambus selv men den tåler vel ikke vinteren så langt nord? Har en stakkars Sibirlerk som vansmekter på plena foran huset, den er ikke død ennå men.... :-\

Til de som ikke liker Berberis så skal jeg være helt enig i at den har voldsomt mye torner, men til gjengjeld blir det en veldig tett og fin hekk. I Trondheim førte den til at postbudet sluttet å ta snarveien over en nysådd plen og heller gikk den veien han skulle. ;D

Rognspirea og duftbjørnebær fungerer greit her oppe men det blir jo ikke noen tett hekk, det blir mere en markering av tomte grensen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.810
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder biller og larver så er jeg ganske enig i restriksjonene på bruk av gift. Mange av disse stoffene er ikke for amatører uten kunnskap og verneutstyr. På bladlus på roser har jeg med hell brukt lunkent vann med grønnsåpe. Vet ikke om det kan hjelpe på Kompos biller?? Skader vel ikke å prøve, grønnsåpe er jo et rimelig "grønt" produkt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Når det gjelder biller og larver så er jeg ganske enig i restriksjonene på bruk av gift. Mange av disse stoffene er ikke for amatører uten kunnskap og verneutstyr. På bladlus på roser har jeg med hell brukt lunkent vann med grønnsåpe. Vet ikke om det kan hjelpe på Kompos biller?? Skader vel ikke å prøve, grønnsåpe er jo et rimelig "grønt" produkt.
    Hjelper nok ikke mot larvene, men bor du nær en støvete hovedvei så trenger vel kanskje plantene en god vask av og til. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Ser med en viss misunnelse og kanskje litt vemod at enkelte har problemer med insektskader mens andre planlegger bambushekk ( høres gyseleg kult ut ;D ) Her oppe i nord har ikke snøklokka klart å trenge igjennom skaren ennå! :mad:
    På den annen side, man bor jo her frivillig, - dum som man er. ::)
    Ja man går vel lei av å lage snømenn og spise tørrfisk etter noen år...

Skulle gjerne prøvd bambus selv men den tåler vel ikke vinteren så langt nord? Har en stakkars Sibirlerk som vansmekter på plena foran huset, den er ikke død ennå men.... :-\
    Nope, funker nok ikke det. Blir i såfall kunstige planter eller en vinterhage.

Sibirertebusk kan være en fin hekk med litt fine blomster for kalde strøk.

Rognspirea og duftbjørnebær fungerer greit her oppe men det blir jo ikke noen tett hekk, det blir mere en markering av tomte grensen.
    Bor ikke han på Nordpolen da?

J

Jurassic

Gjest
    costello skrev:
    Sommeren står så absolutt for døra og førsteprioritet akkurat nå er å gå til anskaffelse av en tett, hurtigvoksende hekk,
    Et par turer i uka på Mcdonalds i uka med denne hekken så har du en tett, hurtigvoksende hekk.

(300mm og en useriøs fotograf på stranda kan føre til mange merkelige bilder)

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    314
    Hei
    Det må da være mange friidrettsutøvere som selger hekk..
    Synes stødig vekk jeg hører noen som har vunnet 100m hekk ;) ::)
    Mvh Jan I

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Hvis du vil prøve noe utradisjonelt og fargerikt kan vel kanskje en bøgehekk være noe å tenke på.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.810
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Sibirertebusk kan være en fin hekk med litt fine blomster for kalde strøk.
    Den kan vi prøve ja, takk for tipset. :D

Gjestemedlem skrev:
    Bor ikke han på Nordpolen da?
    "Naboene" sør vest for oss påstår hardnakket at det er feil og at han bor i Rovaniemi? ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn