Hejlp, til selvhjelp forhåpentligvis

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Har en Rotel RB1080 effektforsterker som la ut sikring på venstre kanal forleden.
Dette har skjedd før, for et halvt år sien ca, men da har det vært enkelt og greit å bytte sikring.
Nå ryker en av to sikringer igjen når jeg bytter. Litt tilfeldig hvilken av disse som ryker men, den går umiddelbart.
Leverte den inn til et firma her i Kr.sand for rep, men fikk den igjen med beskjed om at utgangstransistorene var deffekte.
Det er paralellkoblede matchede transistorer i denne, og det kunne ikke dette verkstedet skaffe.
De henviste meg til Dalens.
Tung sak dette, så ikke så enkelt å få sendt av gårde uten at det koster skjorta, så håpet jeg kunne få litt hjelp til selvhjelp, eller et tips om folk som kan hjelpe her sør.

Etter et kjapt søk på ebay, finner jeg transistorene (Jeg har lest verdier ut av skjema)
Hva mer må foretas enn å bytte disse? Må det justeres opp ved hjelp occilioscop?
Kan det være andre komponenter som må skiftes samtidig?

Finner et par alternativer på ebay, det ene 4 ganger så dyrt som det andre, er der god og dårlig kvalitet ute og går her?
2SA1492 2SC3856 Original Sanken Transistor x 10 Pcs | eBay

5pairs 10pcs of 2SA1492 2SC3856 Sanken Transistor A1492 C3856 | eBay

Er det eventuelt andre steder det er bedre å skaffe disse fra?

Takknemlig for alle tips.
Martin
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Vær obs på at det selges mye falske transistorer på ebay, så styr unna de billigste.
Etter bytte av transistorer må bias justere på ny. Til dette trenger du ett multimeter som måler millivolt dc og ett skrujern.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Det er nok lurt å bytte pre-drivere i samme slengen, da de gjerne får en trøkk når en transistor ryker.
Jeg bruker å bytte alle utgangstransistorene og pre-driverne hvis en utgangstransistor ryker.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Har lest meg opp manualen, og justere bias har jeg aldri gjort, så det får jeg sikkert til..... eller få rhjelp til.
Men har funnet målepunktene, og hva verdi det skal være. multimeter har jeg tilgang på.
Men blir litt i stuss over alle disse transistorene.
Regner med at siden det er kun venstre som er død, så bytter jeg kun på denne side?
De er vel ikke paret med de på høyre kanal?
Noen som har bry å gi meg dette med små teskjeer, er ikke helt dreven i det her :)
Legger ut bilde fra printlayout, og lurer på om jeg må bytte alle de jeg har markert med gult og de som er ringet inne med rødt.
Snapshot av de aktuelle transistorene fra komponentlisten også.
Noen som har tips til hvor man får tak i dette, er det bare ebay som er alternativet?

Skjermbilde.jpg

Skjermbilde2.JPG

Skjermbilde3.JPG
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.135
Antall liker
10.606
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sanken transistorer (og andre transitorer) er stort sett falske på ebay.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Sanken transistorer (og andre transitorer) er stort sett falske på ebay.
Ok og det vil si at de ikke er brukende?
Ser også på det ene stedet at de sier bildet hviser type O men de leverer type P, går dette rundt hverandre?
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Bestilte fra Neby, hadde en hyggelig samtale med en der. Lurer på om det kan ha vært Erling.
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
252
Torget vurderinger
2
Må spør meg litt føre igjen, komponenter er ankommet.
Har fått komponenter fra Neby nå, og de store er greie, de har kontroll på.
Han på Neby slang med noen små til ingangen også, men de har andre nummer enn originalt.
Anta at det er de som sitter i krympestrømpe, og det skal i følge skjema være type 2SC2362K-FG og de andre er 2SA1016K-FG
De jeg har fått heter TCSC2240GR og TCSA970
Henger dette på greip?
Vet at a skal erstattes med a, men relativ blank på om dette er riktig.
Skjønte at det ikke var 100% sikkert at jeg trengte bytte disse, men han slang de liksom med.
Der sitter 3 av hver type i forsterker, men jeg fikk bare to av hver... Er det da de to i krympestrømpen som er mest sannsynlig å bytte?
 

Vedlegg

Topp Bunn