Heia denne dama! (200-kronersgrensa)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Får håpe hun lykkes.

N

nb

Gjest
Inflasjonen i Norge siden 1975 har vært 367%, dvs at dersom grensen hadde fulgt inflasjonen hadde den i dag vært på 933 kroner.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skulle tippe at om 200 grensa ryker, så ryker momsfritaket også. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne handle mva fritt over landegrensene bare fordi vi står utenfor EU, innad i EU betaler man mva i det landet man handler fra og skulle EU få gjennomslag i dette ville nok det samme blir gjort gjeldende i EØS. 200 grensa ble satt for ikke å gjøre det for komplisert ved småhandel - i en tid da internasjonale kredittkort ikke var dagligdags. Blir regelverket revidert ryker hele momsfritaket føler jeg meg ganske sikker på.

N

nb

Gjest
erato skrev:
Jeg skulle tippe at om 200 grensa ryker, så ryker momsfritaket også. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne handle mva fritt over landegrensene bare fordi vi står utenfor EU, innad i EU betaler man mva i det landet mva handler fra og skulle EU få gjennomslag i dette ville nok det samme blir gjort gjeldende i EØS. 200 grensa ble satt for ikke å gjøre det for komplisert ved småhandel - i en tid da internasjonale kredittkort ikke var dagligdags. Blir regelverket revidert ryker hele momsfritaket føler jeg meg ganske sikker på.
Det kan du fort ha rett i. Men det blir uansett mye billigere å gjøre "halvstore" kjøp siden man slipper gebyret til posten, det utgjør i % veldig mye av prisen på en vare som koster 200 og oppover et stykke - etter hvert blir også gebyrene ganske irrelevante.

Det er også nok av utenlandske butikker som ikke trekker fra opphavslandets moms, så da blir det dobbel moms med dagens system om 200 kroner bikkes.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
erato skrev:
Jeg skulle tippe at om 200 grensa ryker, så ryker momsfritaket også. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne handle mva fritt over landegrensene bare fordi vi står utenfor EU, innad i EU betaler man mva i det landet mva handler fra og skulle EU få gjennomslag i dette ville nok det samme blir gjort gjeldende i EØS. 200 grensa ble satt for ikke å gjøre det for komplisert ved småhandel - i en tid da internasjonale kredittkort ikke var dagligdags. Blir regelverket revidert ryker hele momsfritaket føler jeg meg ganske sikker på.
Det kan du fort ha rett i. Men det blir uansett mye billigere å gjøre "halvstore" kjøp siden man slipper gebyret til posten, det utgjør i % veldig mye av prisen på en vare som koster 200 og oppover et stykke - etter hvert blir også gebyrene ganske irrelevante.

Det er også nok av utenlandske butikker som ikke trekker fra opphavslandets moms, så da blir det dobbel moms med dagens system om 200 kroner bikkes.
Jeg er ikke uenig i det. Og det virker ulogisk at det skal finnes et smutthull for mva - i tillegg er mva i de fleste land lavere enn i Norge. Men: Jeg har handlet fra minst 15 nettbutikker de siste år. Og kun EN har unnlatt å trekke fra mva; www.hmv.com. Og det var uansett en handel under 200kr, så jeg slapp dobbel mva.

N

nb

Gjest
erato skrev:
Jeg er ikke uenig i det. Og det virker ulogisk at det skal finnes et smutthull for mva - i tillegg er mva i de fleste land lavere enn i Norge. Men: Jeg har handlet fra minst 15 nettbutikker de siste år. Og kun EN har unnlatt å trekke fra mva; www.hmv.com. Og det var uansett en handel under 200kr, så jeg slapp dobbel mva.
De store nettbutikkene fikser som regel mva-biten. Jeg handler en del fra privatpersoner på eBay eller butikker på eBay og da er dette som regel ikke mulig. Da blir det norsk moms + eventuelle gebyrer. Når jeg kjøper noe til over 200 kroner fra utlandet, så antar jeg alltid at jeg blir belastet mva + gebyr når jeg regner på om handelen lønner seg, det skjer ikke alltid at det faktisk blir belastet, men greit å ta høyde for det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.362
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det viktige poenget i denne linken er dette: "og departementet kan ikke se at denne varehandelen i stort omfang skal tillates gjennomført tax-fritt uten beskatning verken i avsenderlandet eller i forbrukslandet".

Så fjern momsfritaket og ekspedisjonsaviften da. Problemet blir da at i en slik situsjon må man betale avsenderlandets mva på alle pakker, og det vil selvsagt åpne for et press for å harmonisere Norges mva satser mot resten av Europas. Det er meget mulig det er der problemet ligger for myndighetene, og det er rart at ingen journalister spør om dette. På den annen side, når det gjelder journalistisk kompetanse i dette landet, så har jeg for lengst mistet alle illusjoner.

Når det gjelder Slubberts bruk av "Festung Norwegen" så skulle man tro at vi er de eneste i Europa som betaler mva. Det er tøv. Vi er blant de få i Europa som ikke betaler mva, nemlig på det som utgjøres av småhandler under 200 kr.

Topp Bunn