Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Yay, nyoppstått trafobrum på min tre måneder gamle h90. Åpent kjøp i seksti dager, ja.
    Svarte.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Konstant men nivået varierer fra høyt til lavt. Slo av alt av elektriske apparater i leiligheten og trakk ut alle støpsler forbundet med kursen for å se om det gjorde noen forskjell. Nope.

    Blir muligens klasse D framover, altså. Min gamle primare i22 med mer effekt per kanal var stille som graven.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Dette er en irriterende side ved mange Hegel forsterkere. Er det noe de burde kikke på så er det dette. Mange opplever at andre forsterkere er stille som graven, som du sier. Har selv den opplevelsen. Min gamle Röst var bra, men ikke H160 og H300.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kan også si det er en irriterende side ved mange elektriske installasjoner - mine H20 forsterkere brummer forstyrrende hjemme (IT nett) når de er plugget rett i veggen, mens på jobben (TN nett) er de stille som graven - må legge øret helt inntil for å høre noe som helst.
    Hjemme bruker jeg nå DC-blokkere som reduserer brummingen tilfredsstillende.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Spørsmålet er hvorfor Hegel forsterkere må brumme på IT nett mens mange andre merker ikke gjør det i samme grad.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    727
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt Hegel ved jevne mellomrom i over 20 år og har aldri vært borti problemet før. Har sikkert hatt dei fleste produktene også. Men det går vel litt på trøblete nett. Er sikkert forskjell på å bo midt i Oslo kontra et lite sted i Ålesund.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Har hatt Hegel H4 mk2 med intens during fra trafo. Prøvde den flere steder hos kamerater, duringen var der uansett. Fikk beskjed at det skyldes den svære trafoen som er montert. Mener den var på 2400 va. Var nødt å spille høyt for å overdøve brummingen, måtte kvitte meg med produktet.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Hadde en yamaha S501 med større trafo enn H90 som "ventepølseforsterker" i påvente av H90. Den var også helt tyst.
    Forferdelig lyd generelt, men ingen uønskede lyder.

    Men, altså trafostøy skal vel være eller ikke være? Sjekket nøye at forsterkeren var stille ved oppkobling og den første uken, noe den var.
    Grunnen til at jeg sjekket nøye var at jeg hadde en Nuprime IDA 16 som også var glad i å produsere summelyder. Dog den var mer tilfeldig ut ifra dagsformen.
     
    Sist redigert:

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Kontaktet klubben der de ble kjøpt, de skulle se på den.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Hei,

    Transformatoren i min H190 brummer også av og til. Når den først brummer er det så høyt at det er plagsomt, veldig høy brummelyd.

    Av nysgjerrighet tok jeg et multimeter, koblet det på 230 V nettet og lot meteret måle DC-spenning over et døgn. I mitt tilfelle varierte DC-spenningen mellom -1,1 - 1,2 V. Jeg kan ikke si konkret ved hvilke spenninger forsterkeren begynte å brumme. Jeg prøvde også med et oscilloskop (generelt ikke å anbefale, man skal bruke skop med isolerte innganger eller ha differensielle høyspenningsprober) for å se på kurveformen på nettspenningen. Hos meg var den ganske forvrengt. Hvilken betydning det har for brum vet jeg ikke.

    Nå bor jeg sentralt i København i en eldre gård og DC spenningen hos meg er nok avhengig av hva mine naboer har kjørende av elektrisk utstyr. Jeg vet ikke hvilken type nett danskene kjører.

    Om H190 er bedre eller verre enn andre forsterkere med ringkjernetraforer vet jeg ikke. H190 er den eneste forsterkeren jeg har hatt her i Kbh med ringkjernetrafo/lineær strømforsyning. Så jeg vil ikke dømme og si at Hegel er verre eller bedre enn andre sammenlignbare forsterkere. Dog vil jeg si at det er trist/kjedelig med en forsterker som brummer så mye som H190 av og til gjør hos meg.

    Jeg skal prøve å lage en DC blokker. Jeg håper det kan hjelpe meg med å gjøre forsterkeren stille.
     

    Vedlegg

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Er spent på hva hifiklubben finner ut. Om de ikke finner noe hadde det vært flott om jeg fikk prøve den der NAD klasse D'en istedet.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Slik kan det se ut hjemme i IT-nettet vårt (inn på en PS Audio regenerator P20):



    Gir altså brum i begge mine H20.



    Mer belastning gir høyere THD inn

     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Sinuskurven ut fra en sånn regenerator (jeg kjøpte P15) er jo perfekt og DC blokkingen fungerer, så H20 er svært mye stillere nå. En ISOTEK Synchro som jeg også har, blokkerer DC nesten like bra. Folk med PS Audio strømregeneratorer opplever forskjellige ting avh. av hva slags strømnett de har. En hadde motsatt erfaring med sin H20 - den brummet mer etter regeneratoren. Skjønn det den som kan 😳.

    Men du kjøper ikke en strømregenerator for DC-blokkingens skyld. Lyden derimot.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Fikk omsider svar fra kundeservice, det at forsterkeren ikke takler vekselstrøm er tydeligvis en feature, og kundeservice viser til supportsidene:

    Jeg skrev at jeg er fundamentalt uenig i at dette ikke er en mangel, og at jeg ville ta saken til forbrukerrådet, som jeg nå har gjort.
    Om jeg får medhold vil presendensen være at samtlige som er misfornøyde med hegel-utstyr grunnet summing kunne levere produktene tilbake.

    Ikke at jeg tror det gjelder så veldig mange, klubben er ganske sjenerøse på returordninger. Verre på pris/reklamasjoner, åpenbart.

    Men jeg var ganske på tilbudssiden her. Jeg sa at jeg kunne bytte den inn i et gavekort eller tilsvarende uten at jeg fikk gehør, og vi snakker tross alt en fire måneder gammel forsterker. Nå går jeg for heving av kjøpet, og det er egentlig utelukkende kundebehandlers feil.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    373
    Antall liker
    446
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    16
    Koser meg med min siste oppgradering :) Hegel HD25

    Nye detaljer kommer fram her. Digital lyd har aldri hatt en varmere og nesten analog-aktig lyd her i heimen.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hei,

    Transformatoren i min H190 brummer også av og til. Når den først brummer er det så høyt at det er plagsomt, veldig høy brummelyd.

    Av nysgjerrighet tok jeg et multimeter, koblet det på 230 V nettet og lot meteret måle DC-spenning over et døgn. I mitt tilfelle varierte DC-spenningen mellom -1,1 - 1,2 V. Jeg kan ikke si konkret ved hvilke spenninger forsterkeren begynte å brumme. Jeg prøvde også med et oscilloskop (generelt ikke å anbefale, man skal bruke skop med isolerte innganger eller ha differensielle høyspenningsprober) for å se på kurveformen på nettspenningen. Hos meg var den ganske forvrengt. Hvilken betydning det har for brum vet jeg ikke.

    Nå bor jeg sentralt i København i en eldre gård og DC spenningen hos meg er nok avhengig av hva mine naboer har kjørende av elektrisk utstyr. Jeg vet ikke hvilken type nett danskene kjører.

    Om H190 er bedre eller verre enn andre forsterkere med ringkjernetraforer vet jeg ikke. H190 er den eneste forsterkeren jeg har hatt her i Kbh med ringkjernetrafo/lineær strømforsyning. Så jeg vil ikke dømme og si at Hegel er verre eller bedre enn andre sammenlignbare forsterkere. Dog vil jeg si at det er trist/kjedelig med en forsterker som brummer så mye som H190 av og til gjør hos meg.

    Jeg skal prøve å lage en DC blokker. Jeg håper det kan hjelpe meg med å gjøre forsterkeren stille.
    Forsøkt galvanisk skille?
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    Klubben foreslo denne:

    Om den fikser problemet eller ei, om jeg skulle brukt over 3k på tilbehør for å få en forsterker til å ikke lage ulyder, hadde jeg heller kjøpt en annen forsterker i prisklassen over. SÅ bra er ikke H90.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Klubben foreslo denne:

    Om den fikser problemet eller ei, om jeg skulle brukt over 3k på tilbehør for å få en forsterker til å ikke lage ulyder, hadde jeg heller kjøpt en annen forsterker i prisklassen over. SÅ bra er ikke H90.
    Nå er det langt på vei alle som opplever at Hegel lager "ulyder" Selv om forsterkerne til en viss grad kan være litt sensitiv på strømnettet, så er det svært gode produkter. Selv eiet flere av Hegel sine forsterkere opp gjennom årene og føler ikke at dem står noe tilbake på disse store og dyre merkene fra feks Amerika. Hegel har da vært flinke til å høre på kundene og løst ting som kan løses. Hadde litt trafobrum fra min H4a, men dette ble nesten borte med å snu kontakten i veggen. Strømfilter med DC blokker gjorde den helt tyst, samtidig som lyden ble bedre. Anbefaler alle å teste et strømfilter uansett anlegg, for det kan gjøre mye bra for lyden. De andre Hegel forsterkerne jeg har eiet var helt tyst.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    For å være djevelens advokat her, forsterkeren oppfører seg sikkert upåklagelig med DC-fri 230V. Problemet er hos hos deg, som (kanskje) har en DC-komponent. Så andre forsterkere med ringkjernetrafo vil ha samme problem -- hvis de ikke har DC-blocking. Jeg har f.eks. opplevd dette med NAD, EC, Parasound... you name it. Den eneste fabrikanten jeg vet putter DC-blocking i noen av sine modeller er Bryston.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    220
    Antall liker
    248
    Sted
    Melhus
    Finnes det pålitelige kilder som forklarer hvordan man får en DC komponent i AC?
    Og ikke minst hvordan DC komponenten forårsaker problemer i bla. audiokomponenter.
    For alt jeg vet er en transformator en DC blokker, det finnes mange sånne i strømnettet.
     

    Lilac1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2011
    Innlegg
    153
    Antall liker
    33
    For å være djevelens advokat her, forsterkeren oppfører seg sikkert upåklagelig med DC-fri 230V. Problemet er hos hos deg, som (kanskje) har en DC-komponent. Så andre forsterkere med ringkjernetrafo vil ha samme problem -- hvis de ikke har DC-blocking. Jeg har f.eks. opplevd dette med NAD, EC, Parasound... you name it. Den eneste fabrikanten jeg vet putter DC-blocking i noen av sine modeller er Bryston.
    Da har i såfall en fordømt yamaha til 4500 spenn (s501) også vekselstrømisolering. Den var helt stille, og var forsterkeren jeg hadde før H90.
    Mer effekt hadde den også.

    Dette er den offisielle forklaringen fra Hegel:
    "Hegel amplifiers have very large unwrapped toroidal transformers. Unwrapped transformers are more prone to picking up electrical interference. Still, we have chosen not to isolate/wrap our transformers, as this would seriously degrade the sound quality of our amplifiers."

    Dette er et produkt med en betydelig mangel, og fungerer ikke hos meg som jeg kan forvente av et tilsvarende produkt. Saken her vil ta forbrukerrådet to minutter å trekke en slutning i, så bærer det vel til FTU om de får tak i samme kundebehandler.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Litt typisk at de vanlige merka fra Japan som er billig virker 100%
    Hifi og HI-End er mer tvilsomt.
    Men bank i bordet. Min MI er 100% tyst.
    Har hatt Hegel før og var ok de.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da har i såfall en fordømt yamaha til 4500 spenn (s501) også vekselstrømisolering. Den var helt stille, og var forsterkeren jeg hadde før H90.
    Mer effekt hadde den også.

    Dette er den offisielle forklaringen fra Hegel:
    "Hegel amplifiers have very large unwrapped toroidal transformers. Unwrapped transformers are more prone to picking up electrical interference. Still, we have chosen not to isolate/wrap our transformers, as this would seriously degrade the sound quality of our amplifiers."

    Dette er et produkt med en betydelig mangel, og fungerer ikke hos meg som jeg kan forvente av et tilsvarende produkt. Saken her vil ta forbrukerrådet to minutter å trekke en slutning i, så bærer det vel til FTU om de får tak i samme kundebehandler.
    Man kan jo lure på valget deres også når produktene ser slik ut innvendig...
    Unwrapped transformers are more prone to picking up electrical interference.

    Da burde de kanskje isolere på andre måter...?

    hegel-h590-integrated-amplifier-dac.jpg
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg liker Hegel forsterkere og har hatt flere, men dette med brumming er en uting. Om man ikke får opplyst før kjøp at de kan komme til å brumme så forstår jeg at mange reagerer.
    Jeg har hatt mye forskjellig, men det er bare Hegel og et kinesisk merke som har brumma såpass at det høres fra lytteposisjon. Hegel burde ta dette mer seriøst og prøve å finne løsninger som ivaretar deres lydideal.
    Jeg leser stadig vekk på utenlandske forum at folk skriver at Hegel har bra lyd, men vær obs på brumming. Ikke den beste reklamen.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har hatt 2 stk. H190 med brumming. Av andre merker har det vært sjenerende brumming på er Naim og Creek. Yamaha, Pioneer, Rega, Rotel, Denon ++ har vært stille.
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har testet en H20 på nettet på jobben her (TN nett i et bygg som Skagerak nett har eid før). Måtte legge øret helt inntil for å høre noe som helst (ref. min post lenger opp om sjenerende H20 brumming hjemme i et gammelt IT nett).
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Forsøkt galvanisk skille?
    En isolasjonstransformator vil kun overføre vekselspenning, så eventuelle DC-komponenter på nettspenninga vil bli fjerna. Så gitt at brumminga skyldes DC så vil nok en isolasjonstransformator fjerne (eller i det minste redusere) brumminga.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Klubben foreslo denne:

    Om den fikser problemet eller ei, om jeg skulle brukt over 3k på tilbehør for å få en forsterker til å ikke lage ulyder, hadde jeg heller kjøpt en annen forsterker i prisklassen over. SÅ bra er ikke H90.

    Denne gjorde at min H390 ble helt tyst. Før denne låt den som et kjøleskap (pulserende brumming fra trafo).
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    En isolasjonstransformator vil kun overføre vekselspenning, så eventuelle DC-komponenter på nettspenninga vil bli fjerna. Så gitt at brumminga skyldes DC så vil nok en isolasjonstransformator fjerne (eller i det minste redusere) brumminga.
    Og er du riktig heldig så har du flyttet brummingen fra forsterker til iso-trafo. Nei, DC-sperre er det som skal til - sannsynligvis.
     

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Og er du riktig heldig så har du flyttet brummingen fra forsterker til iso-trafo. Nei, DC-sperre er det som skal til - sannsynligvis.
    Ja, det er et mulig utfall av å bruke isolasjonstrafo. Jeg har også tro på en DC-sperre.
     

    Benn

    Fersking
    Ble medlem
    26.03.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Er det noen som har erfaring med hvordan Hegel trekker Focal? Focal går ofte for at være noe lyse, så jeg lurer litt på hvordan Hegel står i forhold til en litt lys høytaler. Jeg har et set Focal Kanta3 og lurer på hvordan de vil gå med H390?
    Bruker H360 på mine Kanta2 og det er en veldig fin kombo, er kjempefornøyd. Sjekket flere høyttaler på 360'en før eg landet på Kanta. H390 og Kanta3 tror eg blir meget bra.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn