Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar. Trur det er missmatching, trenger ikke vere slapp bass så lenge det slår skikkelig med stram bass.Må opp i 60-70 i volum før det beveger seg litt i elementa. Fikk dessverre ikke testet tribute på hint siden disse er nye, men fikk prøvd psb synchrony one på hint og h360. Det var litt missmatch, litt masete topp og følte her at hint var den mer livligere, dynamiske. Tribute matcher bra bortsett fra bassen. Hegel skulle hatt tone velger :p Rart du synst det låt dølt med hint, så store forskjeller følte eg ikkje det var, bortsett fra klarheten og kanskje litt mer luft i hegel. Får vell prøve noe annet :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det var synd å høre. Jeg har aldri hørt H360 i eget oppsett, men sammenlignet H160 og H360 i butikk før jeg handlet. På vanlig høyt lyttenivå hørte jeg ingen forskjell. H160 har dempingsfaktor på 1000, og på ProAc er bassen deilig stram. På ProAc har jeg hatt flere forsterkere koblet til, og de må ha kvalitets-forsterker ellers blir bassen for dominerende. Line Magnetic LM218 og Hegel H160 er i så måte en ypperlig match til ProAc; og Hegel er på den varme siden av nøytral. Ved direkte sammenligning av LM218 som er en glimrende rørforsterker, så var ikke H160 kjøligere i lyden. De var omtrent like der, bortsett fra at Hegel er langt mer oppløst og har en langt mer detaljert topp.

    Men smak og behag og matching er jo det som gjør hobbyen fasinerende:) Kunne godt tenkt meg H360 jeg...
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Match og smag er nok nøkleordene her ja. Har haft H360 koblet med Arendal Tower, højtalere med et enormt trykk hele vejen gennem registret, hvis du har kræfterne - og en bass der slår det meste uden woofer. Fuld kontrol med H360 skal jeg hilse og sige. Ingen skarpe s'er, dyb stram bas med masse fylde. Du kan ændre på profilen ved at koble dac loop og pre på - så her er der muligheder for alle :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt er relativt og hint låt selvsagt døllt i forhold til noe annet, i dette tilfellet devialet 120 og en latterlig bra (og dyr) integrert rørforsterker fra audio research til 175k.
    Merk at man her snakker om dyre høyttalere og dyre forsterkere, og i den sammenheng opplevde jeg hint som litt tung og sløv, spesielt litt pløsete i bassen i forhold til mine preferanser. Jeg er innforstått med at mange ville brukt ord som varm, fyldig og behagelig, men det forteller bare om viktigheten av å vite hvilke preferanser man har.

    Selv opplevde jeg hegel h20 som varmere og mer behagelig enn H360 ved A-B testing, selv om h360 slo hardere og hadde mindre egenstøy. Det hadde nok sammenheng med at det var litt rundere bass og litt mindre energi i toppen i h20, egenskaper som jeg nettopp beskrev som døllt tidligere i innlegget.
    Igjen demonstrerer mine ord noe viktig, nemlig at beskrivelser er relativt og at matching i forhold til preferanser er avgjørende for å komme i mål.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vil forøvrig legge til at jeg synes effekttrinnet i h360 er bedre enn dac/forforsterker - delen. Og at man kan endre klang til dels dramatisk ved å bruke ekstern dac og/eller forforsterker. Men da er jo mye av poenget med en integrert borte...
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    Hmm rart at alle har bra dynamikk med hegel h360. Kanskje det ikkje er forsterkeren som e for stram i fisken :) No skal det jo sies at jeg var litt bortskjemt med psb'ene som var heilt rå på dynamikk. Kan hende di er litt bass fattige da disse paradigm tributene jeg har fått meg. Men uansett så burde jo elementene rørt seg meir, har prøvd med basstung pop musikk og det rister ikke i ein kopp en gang 😛 Kanskje det er denne bassen som er "korrekt" da. Hører jo mest på eldre musikk alla dire straits, metallica, pink floyd osv og lite pop så da må man ha ein viss bass for at det ikkje skal låte kjedelig.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Bassen er stram her, men visuelt får elementene kjørt seg:) Jeg hadde gått over alt en gang til av tilkoblinger og kabler, just in case;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må nesten definere hva du mener med dynamikk, for jeg mistenker at du kanskje mener noe annet enn forskjellen mellom høyt og lavt volum.
    Kanskje du plages av en eller annen dip eller en kansellering på lave frekvenser? Har du testet med å spille av en bass - test video fra YouTube for å se om noen frekvenser stikker seg ut den ene eller andre veien i forhold til volum?

    Ideelt sett ville man brukt målemikrofon for å finne ut av det, men dersom det er åpenbart at du mangler noe er det ikke usannsynlig at du hører det tydelig ved en slik test. Viktig at du finner en video som bruker noen sekunder på hver frekvens mellom 20-200 hz.
     

    Sledge85

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2012
    Innlegg
    42
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    3
    For lite bass/trøkk rett og slett. Film sekvenser burde jo ha gitt fra seg ett skikkelig brak. Disse er store høytalere som burde levere mer bass krefter. Så usikker om det er forsterker eller høytalerene som er litt tamme.
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    For lite bass/trøkk rett og slett. Film sekvenser burde jo ha gitt fra seg ett skikkelig brak. Disse er store høytalere som burde levere mer bass krefter. Så usikker om det er forsterker eller høytalerene som er litt tamme.
    Prøv å bytt om på + og - bak på begge høyttalerne.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    For lite bass/trøkk rett og slett. Film sekvenser burde jo ha gitt fra seg ett skikkelig brak. Disse er store høytalere som burde levere mer bass krefter. Så usikker om det er forsterker eller høytalerene som er litt tamme.
    Prøv å bytt om på + og - bak på begge høyttalerne.
    Eller på den ene, kan jo være kansellering/utfasing...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Og sjekk om det er god kobling mellom terminalene bak. Kan tenkes at jumperene sitter dårlig.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    For lite bass/trøkk rett og slett. Film sekvenser burde jo ha gitt fra seg ett skikkelig brak. Disse er store høytalere som burde levere mer bass krefter. Så usikker om det er forsterker eller høytalerene som er litt tamme.
    Jeg har opplevd flere ganger samme problem som deg med høyttalere og forsterker som har hatt masse trøkk og testet med andre forsterkere som burde vært bedre/sterkere fra andre merker og fått lite trøkk.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Er ikke ute etter å ta noen her, men rent generelt sagt blir det feil å kritisere Hegel for problemer/mangler andre steder i anlegget eller med romakustikken. Med sine store muskler og jerngrep på membranene gjengir den ingen ting i bassområdet som ikke er på platene/skivene/filene. Etter min oppfatning kan det aldri bli snakk om smak og behag når forsterkeren kun gjør det den skal gjøre og gjør det i full grad. Hvis man er ute etter high-fidelity (høy troverdighet), bør man holde fast i en nøyaktig gjengivende forsterker og rydde der det ryddes bør.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    hei

    er der nogen der kunne være interesseret i en Hegel Røst - helt ny i original emballage for ca 18.000NOK?

    Har en ven der får sådan en med i bytte for sine Sonus Faber, men spiller på Audio Research selv...
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    hei

    er der nogen der kunne være interesseret i en Hegel Røst - helt ny i original emballage for ca 18.000NOK?

    Har en ven der får sådan en med i bytte for sine Sonus Faber, men spiller på Audio Research selv...
    Foreslår du lægger den på Torget, når nok flere der :)
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ute etter å ta noen her, men rent generelt sagt blir det feil å kritisere Hegel for problemer/mangler andre steder i anlegget eller med romakustikken. Med sine store muskler og jerngrep på membranene gjengir den ingen ting i bassområdet som ikke er på platene/skivene/filene. Etter min oppfatning kan det aldri bli snakk om smak og behag når forsterkeren kun gjør det den skal gjøre og gjør det i full grad. Hvis man er ute etter high-fidelity (høy troverdighet), bør man holde fast i en nøyaktig gjengivende forsterker og rydde der det ryddes bør.
    Enig i det første, især akustikken fornemmer jeg er ofte overset selv på dyre anlæg.

    Ikke for at ta noen her, men det sidste er ... hmm diskutabelt. Dusinvis af alenlange tråde her på Sentralen om emnet, "rigtig lyd". Lidt ligesom at diskutere "rigtig billede" - håbløst. Over and out.
     

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    håbede på at ramme en Hegel entusiast i hjertet :)

    tror ikke jeg kommer at bruke mere tid på den - men takk for tippet...


    hei

    er der nogen der kunne være interesseret i en Hegel Røst - helt ny i original emballage for ca 18.000NOK?

    Har en ven der får sådan en med i bytte for sine Sonus Faber, men spiller på Audio Research selv...
    Foreslår du lægger den på Torget, når nok flere der :)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Hei. Har Hegel-vennene sett at Soundgarden i sine direkte E-poster annonserer 360-forsterkeren for 30 000 når man kjøper i butikk? Burde være en gylden mulighet for de som har noe igjen på kistebunnen etter julekjøret...
    En annen sak: Hvorfor er det ikke større interesse for mohikaneren? Ingen som spiller CD lengre? Er ikke den typiske Hegel-vennen klar over hvor gode 16/44 sølvskivene kan være? - Jeg gjør og er, og jeg synes det er vanskelig å komme unna mohikaneren på lengre sikt hvis den er så god som omtalene tyder på. Har mange spillere og avspillingsmuligheter. Jeg har ikke hastverk, men med mohikaneren og et par ekstra lasere skulle man være sikret gromlyd for all fremtid...

    God he(ge)lg
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    H360 på tilbud kommer ikke lenger opp på nettsiden, så de solgte nok bare noen ganske få eksemplarer til redusert pris.

    CD låter absolutt bra, og Mohican er sikkert en enormt bra CD-spiller - men etter digital målestokk blir den jo et nokså smalt produkt i 2017. Mange av oss har allerede en god DAC i systemet, og da føles det nok litt bortkastet å skulle betale såpass mye for Mohican, selv om den er "blodtrimmet" for CD-formatet.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Må da indrømme jeg har Mohican på listen over fremtidige (mulige) indkøb. Især de gamle CD fra før kompressionshelvedet kom først i 90erne er hvad jeg spiller når jeg skal høre musik "på ordentlig". Mohican passer lige ind i nichen :)
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Dere kan få H360 til redusert pris ennå...

    But, there`s a trick to it! :rolleyes:
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    da har bestilt 3 stk Nordost kone BC til forsterker Hegel H360. Har tenkt å ta vekk fotene til Forsterker, er noe som har demontert fotene til H360 eller H300 eller H160?
    Kan dere fortelle meg hvordan dere har gjort?
    Takk 😊
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Hei, uten at jeg har gjort det sjøl vil jeg trur du bare må snu den på hode også er det skrue som du kommer til derfra. Inni beinet. Er det mutter på innsida så er det litt mer knot!
     

    tkjoerlaug

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2009
    Innlegg
    84
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    2
    Tester ut Tidal Masters og streamer via desktop-applikasjonen på en Macbook Pro til Hegel H360. Dersom jeg bruker optisk kabel får jeg 44kHz samplings rate og dersom jeg bruker USB får jeg 48kHz samplingsrate, men Tidal påstår at de leverer 96kHz. (Finner samplingsrate ved å holde inne DAC+ knappen på fjernkontrollen). Er det tidal som ikke leverer 96kHz, eller er det Hegel-en som ikke vil ta imot 96kHz, eller er det Macbook-en som roter det til?

    Noen tips, evt. noen som får 96kHz levert ned til sin hegel fra Tidal Masters?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.539
    Sted
    Sørlandet
    Noen tips, evt. noen som får 96kHz levert ned til sin hegel fra Tidal Masters?
    Ja. trykk på "finder" på din macbook:



    Og søk etter Audio Midi som du vil finne under programmer/utilities. Der vil du med en gang finne Hegel`n din og selv sette den opp slik du ønsker:



    Mvh
    BB
     

    superg

    Fersking
    Ble medlem
    22.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Noen som har erfaring med Hegel og Elac?

    Hei

    Jeg har blitt den lykkelige eier av Elac BS 403 og er på jakt etter ny forsterker. Noen i vennetråden som har erfaring
    med f. Eks Hegel H 160 eller Røst og Elac?

    //Geir
     

    Rizzo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2006
    Innlegg
    248
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    11
    Hei,
    da har bestilt 3 stk Nordost kone BC til forsterker Hegel H360. Har tenkt å ta vekk fotene til Forsterker, er noe som har demontert fotene til H360 eller H300 eller H160?
    Kan dere fortelle meg hvordan dere har gjort?
    Takk ������
    Skrudd av på min H300. Snu herligheten på hodet og der er det en skrue i midten av foten.
     

    Paolo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.11.2016
    Innlegg
    66
    Antall liker
    90
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hei,
    da har bestilt 3 stk Nordost kone BC til forsterker Hegel H360. Har tenkt å ta vekk fotene til Forsterker, er noe som har demontert fotene til H360 eller H300 eller H160?
    Kan dere fortelle meg hvordan dere har gjort?
    Takk ������
    Skrudd av på min H300. Snu herligheten på hodet og der er det en skrue i midten av foten.
    Takk Rizzo, Er i Spania og Kone BC vente på meg i posten, gleder meg :)
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Hei, jeg ser at på Hegel sine sider er det bare HD12 og HD30 igjen av DAC'ene og soundgarden/spaceworld har ikke HD25 lengre i sortimentet..

    Hva skjedde med denne HD25 ? noen som vet noe mer ? Trodde det var en vesentlig bedre DAC enn HD12, og var ett mellomledd lydmessig mellom HD11/12 til HD30 ?
    Synest det var litt rart bare.
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Selv direkte produkt link på hegel sine sider er borte, disse funker:
    Hegel Music Systems - HD30
    Hegel Music Systems - HD12

    mens denne funker ikke
    http://hegel.com/products/dac/hd25

    Nesten som om de har trukket produktet tilbake ? Googlet litt men fikk ikke noe opp på siste mnd heller.

    Jeg vet det var vakkel i USB inngangen på HD25, og den HD30 jeg testet hadde samme problemet men dog i mindre omfang. Dette er bare 7-8 mnd siden.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Og jeg har også fundert på dette med det store prisgapet mellom HD12 og HD30, et normalt produktutvalg skulle tilsi i alle fall én modell imellom disse. Svaret er kanskje så enkelt at dedikerte dacer i øvre prisklasse selges i meeeeget få eksemplarer. De fleste finner ut - tror jeg - at en rimelig dac er god nok, og at det er meget marginalt hva man får ut av å bruke mange tusen kroner på en dyrere boks. Jeg sammenlignet i sin tid den innebygde dacen i H300 mot HD20, og jeg var ikke i stand til å skille dem..... Hegel lager gode produkter, de mer rimelige duger meget bra....!
     

    manpowre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    191
    Antall liker
    50
    Sted
    Bergen
    Og jeg har også fundert på dette med det store prisgapet mellom HD12 og HD30, et normalt produktutvalg skulle tilsi i alle fall én modell imellom disse. Svaret er kanskje så enkelt at dedikerte dacer i øvre prisklasse selges i meeeeget få eksemplarer. De fleste finner ut - tror jeg - at en rimelig dac er god nok, og at det er meget marginalt hva man får ut av å bruke mange tusen kroner på en dyrere boks. Jeg sammenlignet i sin tid den innebygde dacen i H300 mot HD20, og jeg var ikke i stand til å skille dem..... Hegel lager gode produkter, de mer rimelige duger meget bra....!
    Vel, prismessig er det stoooor forskjell fra 6500 til 32000. HD25 var jo oppgraderingen og tilnærmet high end før man tar veien på mono chipper som HD30 har og til en helt annen prisklasse. Mener å huske HD25 hadde utsalgspris til 13500, mens man kunne få en god deal til 12 000 i butikk.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Prisforskjellen er meget stor, og poenget - som du korrekt er inne på - er at det normalt fremdeles skulle vært plass til HD25 i sortimentet. Mitt svar - min teori - er at markedet mest sannsynlig mangler, og at det er grunnen til at Hegel har stanset produksjonen av HD25.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn