Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Har i dag Sennheiser HD 555 som jeg hører mye på. Noen som har anbefalinger til oppgradering her som passer min Hegel H160?
    Har sjøl Hegel H160, dog jeg har ikke testet HD 555 men jeg har testet endel andre hodefoner.

    Med tanke på hodefoner så ligger det litt på åssen lyd du liker? Diskant fokus, mellomtone fokus, bass fokus eller nøytralt.
    Ser HD555 er på 50 Ohm og det trur jeg passer bra til H160,

    Grado hodefoner syntes jeg er gode på H160 (32 Ohm). Men de er jeg ganske sikker på har en helt annen lyd signatur enn HD555.
    Sennheiser HD 650 (300 Ohm) er jo en gammel klassiker med forholdsvis "mørk" klang. Men de må helst ha litt guffe for å låte skikkelig bra.
    Sennheiser HD 700 (150 Ohm) er nyere model og har mye mer nøytralt lydbilde.
    Audeze LCD2.2 (50 Ohm) har jeg hørt vedlig kort på H160 og det var ikke halv gæernt ettersom jeg kan huske.

    Har forsåvidt System Audio Mantra 50 høyttaler og er velgi fornøyd med de.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Flere som har ristende trafoer? Blitt anbefalt en kabel til 15000 med dc-filter som skal stoppe det. Ikke helt aktuelt...
    Andre muligheter?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ristende trafo, hva er det!? Og dersom det er noe galt ned din H360 hvorfor ikke ta kontakt med butikken du kjøpte den eller Hegel direkte?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Trafobrum i Hegel er ikke uvanlig. Men det virker og som ikke alle er like plaget.
    Har selv hatt gjennom tiden flere Hegel og av samme type. H300, H160, H200 og H80.
    Det som er saken er at ikke alle har vært like ille. En av H300 var omtrent ingen brum.
    En annen var en del. En H200 hadde noe og husker jeg. H160 tidvis. H80 veldig lite.
    Men den harliten trafo. Jo større trafo i Hegel, jo mer utsatt. De er viklet nokså løst
    disse som sitter i Hegel. Så er nok mer påvirkelig av støy i strømnettet (likestrøm).
    Hos meg var det mest gjeldende om morgenen i 7 tiden. Merkelig nok. Har gått til
    anskaffelse av T+A Powerbar for en tid tilbake. Det ble ikke værre. Men skal ikke garantere
    det gjorde store forskjellen heller :) Den har innbygget lynvern, så den fikk bli uansett.
    Du kan ha vært uheldig å få en trafo som er ekstra følsom. Et bytte på garanti/reklamasjon
    KAN bedre dette. Men har du et problem med uren strøm, så vil det kanskje ikke hjelpe.
    En annen ting er at du kan sjekke forsterker i jordet og ujordet kontakt. Er det konstant
    brum hele tiden eller tidvis det skjer? Greit å finne ut om problemet er hos deg eller utenfra.
    Man kan koble fra panelovner med termostat. Varmekabler. Kjøleskap og fryser.
    Spesiellt om noe av dette er på samme kurs som din forsterker. Prøv litt og se om du kan
    finne et mønster på når det skjer. Ta den med til en bekjent og se om det er samme der.
    Har idag en Bladelius. Den er tyst. Bortsett fra kl 7 om morgenen. Da hører jeg litt av og
    til. Så er det stille. Den har en enorm trafo på 2000VA :) Men tror det er større belastning
    på nettet her i området som skaper dette fenomenet kl 7. Da våkner folk til og begynner å bruke
    strøm så det suser igjen etter en lang natts søvn :)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Da skjønner jeg at det er mer strømmen i huset som er problemet og ikke Hegel. Hegel er bare følsom for dårlig strømkvalitet...? Litt som med riaa. En riaa er tyst i ett oppsett, men i et annet er det brum uten at det nødvendigvis er riaa'n sin feil....
     

    Rene.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2015
    Innlegg
    179
    Antall liker
    44
    Flere som har ristende trafoer? Blitt anbefalt en kabel til 15000 med dc-filter som skal stoppe det. Ikke helt aktuelt...
    Andre muligheter?
    Jeg fik min H300 ombyttet da jeg havde trafo brum. Min nye siger absolut INTET. Min forhandler siger også at Hegel ikke skal sige noget. Jeg ville klart tage kontakt til din butik hvir du har købt den (eller Hegel).
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er ikke noe stort problem i grunn. Må ha øret helt inntil kabinettet for å høre. Det er litt opp og ned hvor hørtbart det er. Var en anelse mer "traforist" på min H200 som nå er solgt til en kompis. Hos han pulserer det, hos meg var den helt konstant. Hegel er visstnok veldig var for DC- strøm. Ganske tullete av en norsk forsterkerprodusent å lage produkter som ikke takler den dårlige norske strømkvaliteten.

    Ellers fornøyd med forsterker og dac, altså :)
     

    registrert

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.05.2011
    Innlegg
    64
    Antall liker
    12
    For dem som ikke vil hoste opp 15 laken for en DC-blokker for å kurere DC-indusert trafo-knurring, kan innlegg Dc på nettet være til nytte. Se også Hjelp til mekanisk trafo brum?En DC-blokker fikset knurring i mine Hegeler. Problemet hos meg forårsakes av lading av el-bil. DC på nettet kan kanskje fikses ved å ballansere forbruket på de ulike fasene. Dette må trolig gjøres i sikringsskapet.
     

    TM-1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2012
    Innlegg
    147
    Antall liker
    81
    Sted
    Oslo
    Har nesten ikke brum i min H300, hadde det på noen doxaer og gjemte brummingen i et skap:)Det hjalp. Har nylig havnet i strømrenseverdenen med en gammel minisub. Har koblet den på dac,streamer og sub, men Hegelen er koblet rett i vegg igjen. Den ble slørete av strømrens..
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Hegelen er koblet rett i vegg igjen. Den ble slørete av strømrens..
    Det gjør de fleste forsterkere med mye effekt. Oppdaget det samme selv da jeg jobbet i bransjen og hadde H200 på Minisub...
    I dag går min H30 rett i veggen via en oppgradert strømkabel.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nå har jeg hatt H160 siden november 2015 og jeg blir bare mer og mer fornøyd med den:) Av alle forsterkere jeg har hatt så spiller den desidert mest musikalsk! Med ProAc Response D25 er det rene lydnirvana, og spesielt etter at jeg fikk inn Nordost Blue Heaven LS i systemet. H160 sin navelstreng er en LMC med Furutech. H160 er helt helt tyst uansett om jeg skrur opp volumet til 85 (uten musikk) og null støy i noen trafo her i gården. Den spiller varmt, men er samtidig ultraoppløst i toppen og har en deilig stram bass. Med dempingsfaktor på 1000 så har den et jerngrep på elementene, og bassen minner nå om stram diskobass til tider. Elementene står ikke å blafrer lengre,slik de til tider gjorde med andre forsterkere jeg har testet på ProAc:)

    Min påstand er at Hegel er for lavt priset, og at mange med for dårlig utstyr og for liten kunnskap til å sette sammen riktig matching gjør at Hegel for skylda for å låte slik-og-slik. Jeg har sagt det før; låter H160 spisst og lyst så er det nå i hvertfall IKKE H160 sin feil. Vi er heldige som har Hegel og at det er norsk! Hadde innmat på H160 stått i et kabinett hvor det sto Naim eller Krell så tipper jeg prisen hadde vært det dobbelte...

    Eneste grunnen til at jeg har lyst til å selge den er for å oppgradere til en H360:) Men velger nok å vente for å se hvilken arvtager H360 får. Så enten H360-arvtageren eller spare opp til en McIntosh MA7900. Når man først har snuset på highend-lyd så får man fort lyst på enda mer:):):)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Blir vel ikke bedre test enn dette! Flott review og fin lesing:) Takk som limte inn link!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Test av Hegel H 360.

    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com har publisert test av Hegel H 360.

    Samme nettverk har forøvrig kåret Hegel HD 30 til årets (2015) anbefalte referansekomponent innenfor kategorien Digital til Analog Konverter.


    De siste årene har HELE verden hatt fokus på DAC - svært mange av dem å bli BEST!

    ...Hvor lille Hegel fra Lille Norge - opp mot alle verdens kloke elektronikkhoder - får til ting i en klasse jeg ikke helt vet om vi forstår hor stor bragd er...
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Test av Hegel H 360.

    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com har publisert test av Hegel H 360.

    Samme nettverk har forøvrig kåret Hegel HD 30 til årets (2015) anbefalte referansekomponent innenfor kategorien Digital til Analog Konverter.


    De siste årene har HELE verden hatt fokus på DAC - svært mange av dem å bli BEST!

    ...Hvor lille Hegel fra Lille Norge - opp mot alle verdens kloke elektronikkhoder - får til ting i en klasse jeg ikke helt vet om vi forstår hor stor bragd er...

    Du kan nok ha rett i din kommentar MusicBear. Når vi ser hvor mange produsenter det er slikt utstyr og hvor mye forskjellig som kommer på markedet hvert år, og vi samtidig ser på hvor få produkter som oppnår den anerkjennelse som blant annet Hegel H 160 har fått, og HD30 er iferd med å få, så er det jo imponerende gjort av et lite norsk firma å kunne hevde seg i en klasse med en hel del andre anerkjente lydprodukter verden rundt.

    Når det gjelder Hegel H 360 så ser det ut til at den kan være i ferd med å følge opp trenden til H 160, flere tester vil vel etterhvert vise om dette stemmer.

    Kan bare tilføye at kombinasjonen H 360 og HD 30 har tilført en ny dimensjon til mitt lydanlegg, og jeg sitter igjen med inntrykket at det kun er kvaliteten
    på signalet inn til H 360/HD 30 som begrenser hvordan kvaliteten er på det som kommer ut av høyttalerne.
    For best å illustrere dette, så slet jeg litt med lyden i min Sennheiser HD 800 ( Lehman Audio Black cube forsterker ) da jeg hadde H 300 og HD 25 i samspill.
    Ble av og til litt slitsom å høre på over lengre tid på grunn av litt skarp og hard lyd i det øvre toneleiet.
    Denne tendensen er nå helt borte. Det jeg hører nå er et meget stort lydbilde med en utrolig separasjon mellom de forskjellige instrumentene i lydbildet, og musikken blir presentert med en fenomenal åpenhet og renhet, en ren nytelse å høre på.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Test av Hegel H 360.

    SoundStageNetwork.com | SoundStage.com har publisert test av Hegel H 360.

    Samme nettverk har forøvrig kåret Hegel HD 30 til årets (2015) anbefalte referansekomponent innenfor kategorien Digital til Analog Konverter.


    De siste årene har HELE verden hatt fokus på DAC - svært mange av dem å bli BEST!

    ...Hvor lille Hegel fra Lille Norge - opp mot alle verdens kloke elektronikkhoder - får til ting i en klasse jeg ikke helt vet om vi forstår hor stor bragd er...

    Du kan nok ha rett i din kommentar MusicBear. Når vi ser hvor mange produsenter det er slikt utstyr og hvor mye forskjellig som kommer på markedet hvert år, og vi samtidig ser på hvor få produkter som oppnår den anerkjennelse som blant annet Hegel H 160 har fått, og HD30 er iferd med å få, så er det jo imponerende gjort av et lite norsk firma å kunne hevde seg i en klasse med en hel del andre anerkjente lydprodukter verden rundt.

    Når det gjelder Hegel H 360 så ser det ut til at den kan være i ferd med å følge opp trenden til H 160, flere tester vil vel etterhvert vise om dette stemmer.

    Kan bare tilføye at kombinasjonen H 360 og HD 30 har tilført en ny dimensjon til mitt lydanlegg, og jeg sitter igjen med inntrykket at det kun er kvaliteten
    på signalet inn til H 360/HD 30 som begrenser hvordan kvaliteten er på det som kommer ut av høyttalerne.
    For best å illustrere dette, så slet jeg litt med lyden i min Sennheiser HD 800 ( Lehman Audio Black cube forsterker ) da jeg hadde H 300 og HD 25 i samspill.
    Ble av og til litt slitsom å høre på over lengre tid på grunn av litt skarp og hard lyd i det øvre toneleiet.
    Denne tendensen er nå helt borte. Det jeg hører nå er et meget stort lydbilde med en utrolig separasjon mellom de forskjellige instrumentene i lydbildet, og musikken blir presentert med en fenomenal åpenhet og renhet, en ren nytelse å høre på.


    Du erklærer altså at HD30 er verdt sine kroner, siden H360 allerede har en DAC som mange mener er god/god nok!?
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Hvor god HD 30 er i forhold til DACen i H360 (tilsvarende HD 12) er, skal jeg ikke uttale meg om da jeg hele tiden har brukt DAC-loop, altså at jeg hele tiden har brukt begge DACene.

    Dette gjorde jeg også i den tiden jeg brukte HD 25 sammen med H 360, så dette vil da danne grunnlaget for mine påstander om HD 30.

    Om HD 30 er verdt pengene den koster, må selvfølgelig være opp til hver enkelt å avgjøre, men for meg så er kvaliteten på HD 30 med på å forsvare
    hver eneste krone den koster.
    Men en ting er sikkert, den har skapt en kvalitet på gjengivelsen i mitt system som faktisk overgår de forventningene jeg hadde i forbindelse med
    overgangen fra HD 25 til HD 30, så ja, for meg er den verdt hver eneste krone.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Om HD 30 er verdt pengene den koster, må selvfølgelig være opp til hver enkelt å avgjøre, men for meg så er kvaliteten på HD 30 med på å forsvare hver eneste krone den koster. Men en ting er sikkert, den har skapt en kvalitet på gjengivelsen i mitt system som faktisk overgår de forventningene jeg hadde i forbindelse med overgangen fra HD 25 til HD 30, så ja, for meg er den verdt hver eneste krone.
    ...det sier vel litt om hvor høyt de har siktet med HD30. For at den virkelig skal få utfolde seg må den nok kombineres med P30 og to stykk H30...
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Interessant Particle, har du hørt kombinasjonen du nevner?

    Har lest en del omtale av P30/H30 kombinasjonen og det er slettes ikke alle som foretrekker to stk H30.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant Particle, har du hørt kombinasjonen du nevner?

    Har lest en del omtale av P30/H30 kombinasjonen og det er slettes ikke alle som foretrekker to stk H30.

    Hvorfor ikke to H30, hvis Hegel ellers er "heaven"?
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Husker at L&B foretrakk to, mens et amerikansk blad var mer delte i sin vurdering av en vs to H30. Har ikke hørt den kombinasjonen, nei. Men når det gir tydelig forbedring med HD30 koblet til en H360 så kan man jo spekulere i hvilket løft den vil gi til P30/H30 :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    HD30 har gi bort pris ift endel andre highend merker som ikke kan skilte med hverken bedre komponeneter eller lyd. Slik er det og med Hegel sine forsterkere! Vi er heldige som har Hegel.

    Jeg liker virkelig det stilrene skandinaviske designet. Det eneste jeg synes blir for enkelt er displayet. Displayet er ikke verdig så gode komponenter som Hegel. Displayet ser ut som klokkeradioen min og jeg har skrevet dette pr epost til Hegel. De satt veldig pris på tilbakemeldinger og svarte tilbake på en veldig god måte. Jeg skrev at displayet kan og bør fortsatt ha blå skrift, men burde vært ala det Mark Levinson bruker. Da kunne det feks stått "Airplay" i displayet og ikke "nEt" fordi displayet ikke kan lage en stor "N" eller liten "e". Så om vi er flere her inne som sender mail og ber Hegel om å endre displayet på oppfølgerne til deres H160/H360! I stedenfor å trykke på Display+ på fjernkontrollen for å se bit rate, er det noe som selvsagt skal stå automatisk. Eksempelvis DSD128 eller 24/192 osv. IMO :)
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    HD30 har gi bort pris ift endel andre highend merker som ikke kan skilte med hverken bedre komponeneter eller lyd. Slik er det og med Hegel sine forsterkere! Vi er heldige som har Hegel.

    Jeg liker virkelig det stilrene skandinaviske designet. Det eneste jeg synes blir for enkelt er displayet. Displayet er ikke verdig så gode komponenter som Hegel. Displayet ser ut som klokkeradioen min og jeg har skrevet dette pr epost til Hegel. De satt veldig pris på tilbakemeldinger og svarte tilbake på en veldig god måte. Jeg skrev at displayet kan og bør fortsatt ha blå skrift, men burde vært ala det Mark Levinson bruker. Da kunne det feks stått "Airplay" i displayet og ikke "nEt" fordi displayet ikke kan lage en stor "N" eller liten "e". Så om vi er flere her inne som sender mail og ber Hegel om å endre displayet på oppfølgerne til deres H160/H360! I stedenfor å trykke på Display+ på fjernkontrollen for å se bit rate, er det noe som selvsagt skal stå automatisk. Eksempelvis DSD128 eller 24/192 osv. IMO :)

    Når det gjelder designet, så er jeg også tilhenger av det minimalistiske og litt anonyme utseende på Hegel sine produkter, og siden mitt system er
    plassert i stua så er jeg hele tiden nødt til å forholde meg til et design som jeg kan leve med.

    Har jo ellers merket meg på annet forum en tildels heftig diskusjon angående utseende til Hegels produkter.
    I den forbindelse synes jeg det er viktig at vi som kommenterer på disse fora, lærer oss til å respektere hverandres syn både på design og andre ting.
    Vi har som kjent forskjellig smak, og den enes smak er ikke nødvendigvis noe mer eller mindre saliggjørende enn andres smak.
    Tenk om alle hadde samme krav til utseende på det utstyret vi har, hadde blitt temmelig kjedelig i det lange løp.

    Er enig med deg ChrisAndre at displayet på Hegels produkter med fordel kunne ha hatt en litt mer sofistikert utforming, og at info i displayet kunne
    ha vært tilrettelagt på en mer informativ måte.
    Nå skal jeg jo tilføye at det ikke spiller noen vesentlig rolle for meg, da jeg som regel har displayet avslått både på H360 0g HD30.
    Jeg foretrekker minst mulig forstyrrende elementer som kan ta mitt fokus vekk fra det vår hobby egentlig dreier seg om, nemlig det å nyte god musikk
    på en god måte.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.912
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke nødvendig å betale i dyre dommer for et mer eller mindre vellykket formuttrykk. Hegel understreker det skandinavisk-nordiske uttrykket: minimalistisk, funksjonelt og pent.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen som har testet Hegel H160 opp mot Exposure 3010s2D og Roksan Caspian M2? De er i noenlunde samme prisklasse, men hvem av de spiller mest engasjerende i mellombassen og er "snillest" i øvre mellomtone og diskant?

    Flott dersom noen har testet en (eller flere) av dem opp mot hverandre.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Exposure er veldig musikalsk og har en hestespark i mellombassen jeg falt veldig for... toppen er ikke "LAT" men informativ og frisk, og ikke tegn til noe digitale "kanter". Men nå er Exposure 3010s personlige favoritt i den prisklassa da :).

    Testet den mot Rega Elicit-R og Musical Fidelity M3si. Den minner veldig om Rega sin topp og mellombass, frisk og sprudlende.. men Rega var rimelig veik i dypbassen (spesielt vs. Musical Fidelity)... Exposure, der tror jeg du ikke vil savne noe som helst!

    Dette ble testet på Tannoy Presicion 6.2 :).
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Lydbildet blir visstnok ganske så annerledes, smoothere og glattere. Kanskje mer oppløst, men kanskje ikke så rocka og med så mye punch som et stk gir. Har selv aldri testet et og samme anlegg med en eller to H30, så må jo bare basere mine uttalelser på hva jeg har lest. For min del bunner det i at jeg ikke har plass til to såvidt store forsterkere og at det krever mer penger. Jeg tror vel kanskje jeg ville prioritert å legge de 80k kr ekstra på høyttalersiden nå, som jeg allerede har en H30.

    Interessant Particle, har du hørt kombinasjonen du nevner?

    Har lest en del omtale av P30/H30 kombinasjonen og det er slettes ikke alle som foretrekker to stk H30.

    Hvorfor ikke to H30, hvis Hegel ellers er "heaven"?
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har testet Hegel H160 opp mot Exposure 3010s2D og Roksan Caspian M2? De er i noenlunde samme prisklasse, men hvem av de spiller mest engasjerende i mellombassen og er "snillest" i øvre mellomtone og diskant?

    Flott dersom noen har testet en (eller flere) av dem opp mot hverandre.
    Har testet H160 mot Caspian M2, brukte for det meste Arcam D33 dac. Høyttalere var B&W 805 D og CM9.
    -Mellombass på disse avhenger av innspilling og begge blir uengasjerende på dårlige innspillinger.
    -H160 er "snill" i overgang mellomtone og diskant og leverer bra med detaljer uten hardhet. Merk: Synes det var litt hardhet å spore ved intern dac.
    -Caspian krever mye av kildematerial. Godkjent på gode innspillinger, men blir for analytisk og øretrettende på dynamisk komprimert musikk. Skuffer over denne i forhold til Kandy K2.

    Et lite men her, med bedre valg av høyttalere kunne nok resultatet blitt annerledes. Har hatt mye Hegel tidligere og H160 er den beste i forhold til pris.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Noen som har testet Hegel H160 opp mot Exposure 3010s2D og Roksan Caspian M2? De er i noenlunde samme prisklasse, men hvem av de spiller mest engasjerende i mellombassen og er "snillest" i øvre mellomtone og diskant?

    Flott dersom noen har testet en (eller flere) av dem opp mot hverandre.
    Har testet H160 mot Caspian M2, brukte for det meste Arcam D33 dac. Høyttalere var B&W 805 D og CM9.
    -Mellombass på disse avhenger av innspilling og begge blir uengasjerende på dårlige innspillinger.
    -H160 er "snill" i overgang mellomtone og diskant og leverer bra med detaljer uten hardhet. Merk: Synes det var litt hardhet å spore ved intern dac.
    -Caspian krever mye av kildematerial. Godkjent på gode innspillinger, men blir for analytisk og øretrettende på dynamisk komprimert musikk. Skuffer over denne i forhold til Kandy K2.

    Et lite men her, med bedre valg av høyttalere kunne nok resultatet blitt annerledes. Har hatt mye Hegel tidligere og H160 er den beste i forhold til pris.
    Exposure er veldig musikalsk og har en hestespark i mellombassen jeg falt veldig for... toppen er ikke "LAT" men informativ og frisk, og ikke tegn til noe digitale "kanter". Men nå er Exposure 3010s personlige favoritt i den prisklassa daimage: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/smiley.gif
    :).

    Testet den mot Rega Elicit-R og Musical Fidelity M3si. Den minner veldig om Rega sin topp og mellombass, frisk og sprudlende.. men Rega var rimelig veik i dypbassen (spesielt vs. Musical Fidelity)... Exposure, der tror jeg du ikke vil savne noe som helst!

    Dette ble testet på Tannoy Presicion 6.2image: http://www.hifisentralen.no/forumet/images/smilies/smiley.gif
    :).
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...hegels-vennetra-d-50.html#xT2kSBMMhw1SrLio.99
    Hjertelig takk begge to! Det var veldig avklarende. Jeg kjøpte en brukt Devialet 120 i fjor, men solgte den igjen av ulike grunner, og føler nå at Devialet er blitt for dyre (orker ikke kjøpe Devialet nytt med dagens valutakurs). Så da får det heller bli en H160 eller Exposure 3010s2D. Jeg får kjøpe på nett, slik at jeg kan angre innenfor 14 dager, om det ikke skulle bli match med resten av anlegget. :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har hatt H160 og det er en knallgod forsterker, men den innebygde dac,n holder ikke helt mål. Kjøpte heller NuPrime IDA-16 som hadde en vel så bra forsterkerdel og såpass bra dac att man ikke føler behov for en ekstern. Men kunne levd meget godt med H160 og en "god" dac.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Har hatt H160 og det er en knallgod forsterker, men den innebygde dac,n holder ikke helt mål. Kjøpte heller NuPrime IDA-16 som hadde en vel så bra forsterkerdel og såpass bra dac att man ikke føler behov for en ekstern. Men kunne levd meget godt med H160 og en "god" dac.
    Jo, men jeg har allerede prøvd NuPrime IDA-16. Den var rett og slett for nådeløs på dårlige innspillinger for meg og min bruk. Men veldig tøff i bassen, det skal den ha. Jeg har dog samme erfaring med H300 og H80 som dere begge to: Dac`ene i begge disse var for "harde" i toppen for min del (så de ble solgt). H160 er nok den beste, så jeg forsøker en gang til med et 14 dagers "lån" fra Soundgarden.no. Går den i retur, så vil jeg prøve en Exposure 3010s2D, eventuelt sammen med den gode audiobyte black dragon dac`n. Hvis ikke det går, så får det bli en Devialet 120 - for siste gang...
     
    X

    X186841

    Gjest
    Da ville jeg hoppet over H160, den var ganske lik IDA-16 med samme eksterne dac tilkoblet, bare litt mindre tøff i bassen.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    H160 sammen med Audiobyte hørres ut som en spennende kombinasjon. Tipper de utfyller hverandre meget bra. Satser på du holder oss oppdatert på lytteintrykk :)
     

    jelt2359

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    I hope it's okay to type in English, since I speak no Norwegian (I am from Singapore). I picked up a H20 in Singapore a few while ago, and loved it so much that I hunted down a used P20 on hifisentralen last week to get the maximum Hegel sound. I can't find much written about Hegel anywhere else, so I've read this whole thread via Google Translate. I'm using these only with Headphones- I drive both a Hifiman HE6, and my Sennheiser HD800S with the Hegel as well, in addition to a few other Audeze planar headphones. With the H20 and a headphone amp acting as a pre, the bass, the smoothness and liquidity, and the sense of space, is unlike anything I've heard- and I've heard and owned many headphone amps out there, in the same price range as the Hegel (6,000 USD).

    Now my P20 is being shipped to Singapore via Posten Norge. I can't wait to add the P20 into the mix as well. The H30 is out for me (too much power). Wouldn't have minded the P30, but I stuck with the P20 for best compatibility with the H20- at least that's what the Hegel website said. Hope it was a good choice!
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Hi and welcome to the forum.
    English is perfectly fine. :)

    But are you saying that you're using a H20 (and soon a P20) for driving headphones? Am I missing something here?

    I hope it's okay to type in English, since I speak no Norwegian (I am from Singapore). I picked up a H20 in Singapore a few while ago, and loved it so much that I hunted down a used P20 on hifisentralen last week to get the maximum Hegel sound. I can't find much written about Hegel anywhere else, so I've read this whole thread via Google Translate. I'm using these only with Headphones- I drive both a Hifiman HE6, and my Sennheiser HD800S with the Hegel as well, in addition to a few other Audeze planar headphones. With the H20 and a headphone amp acting as a pre, the bass, the smoothness and liquidity, and the sense of space, is unlike anything I've heard- and I've heard and owned many headphone amps out there, in the same price range as the Hegel (6,000 USD).

    Now my P20 is being shipped to Singapore via Posten Norge. I can't wait to add the P20 into the mix as well. The H30 is out for me (too much power). Wouldn't have minded the P30, but I stuck with the P20 for best compatibility with the H20- at least that's what the Hegel website said. Hope it was a good choice!
     

    jelt2359

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2016
    Innlegg
    9
    Antall liker
    1
    Thank you for the welcome. :)

    Yes, you are missing one incredible experience! I have owned the best solid state headphone amps out there- Moon 430HAD, Auralic Taurus, Eddie Current Black Widow, and will soon also be able to compare with Apex Teton (6SN7) and Woo WA5 (300B). The noise floor of the Hegel H20 is not great, and the gain is so much that even with my headamp/pre at zero, I can still hear music clearly, but where it comes to those technical details I mentioned, nothing I've heard comes close to that visceral impact (the bass), or the endless space of the Hegel. I'm amazed that it does this while still being smooth as silk all through the range. Headphone amps tend to be smooth but closed in, or expansive but bright. Dynamics also tends to suffer if the amp tries to go the route of being warm and musical. The Hegel has none of these limitations- this is quite a feat.

    I went down this path because the Hifiman HE6, which is one of my favourite headphones, is well known for being hard as nails to drive. None of us HE6 owners tend to be speaker enthusiasts (most don't even own speakers), but most of us have a First Watt, Pass Labs, or Krell just for driving these headphones.

    I don't own any speakers :)

    Hi and welcome to the forum.
    English is perfectly fine. :)

    But are you saying that you're using a H20 (and soon a P20) for driving headphones? Am I missing something here?

    I hope it's okay to type in English, since I speak no Norwegian (I am from Singapore). I picked up a H20 in Singapore a few while ago, and loved it so much that I hunted down a used P20 on hifisentralen last week to get the maximum Hegel sound. I can't find much written about Hegel anywhere else, so I've read this whole thread via Google Translate. I'm using these only with Headphones- I drive both a Hifiman HE6, and my Sennheiser HD800S with the Hegel as well, in addition to a few other Audeze planar headphones. With the H20 and a headphone amp acting as a pre, the bass, the smoothness and liquidity, and the sense of space, is unlike anything I've heard- and I've heard and owned many headphone amps out there, in the same price range as the Hegel (6,000 USD).

    Now my P20 is being shipped to Singapore via Posten Norge. I can't wait to add the P20 into the mix as well. The H30 is out for me (too much power). Wouldn't have minded the P30, but I stuck with the P20 for best compatibility with the H20- at least that's what the Hegel website said. Hope it was a good choice!
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Thank you for the welcome. :)

    Yes, you are missing one incredible experience! I have owned the best solid state headphone amps out there- Moon 430HAD, Auralic Taurus, Eddie Current Black Widow, and will soon also be able to compare with Apex Teton (6SN7) and Woo WA5 (300B). The noise floor of the Hegel H20 is not great, and the gain is so much that even with my headamp/pre at zero, I can still hear music clearly, but where it comes to those technical details I mentioned, nothing I've heard comes close to that visceral impact (the bass), or the endless space of the Hegel. I'm amazed that it does this while still being smooth as silk all through the range. Headphone amps tend to be smooth but closed in, or expansive but bright. Dynamics also tends to suffer if the amp tries to go the route of being warm and musical. The Hegel has none of these limitations- this is quite a feat.

    I went down this path because the Hifiman HE6, which is one of my favourite headphones, is well known for being hard as nails to drive. None of us HE6 owners tend to be speaker enthusiasts (most don't even own speakers), but most of us have a First Watt, Pass Labs, or Krell just for driving these headphones.

    I don't own any speakers :)

    Hi and welcome to the forum.
    English is perfectly fine. :)

    But are you saying that you're using a H20 (and soon a P20) for driving headphones? Am I missing something here?

    I hope it's okay to type in English, since I speak no Norwegian (I am from Singapore). I picked up a H20 in Singapore a few while ago, and loved it so much that I hunted down a used P20 on hifisentralen last week to get the maximum Hegel sound. I can't find much written about Hegel anywhere else, so I've read this whole thread via Google Translate. I'm using these only with Headphones- I drive both a Hifiman HE6, and my Sennheiser HD800S with the Hegel as well, in addition to a few other Audeze planar headphones. With the H20 and a headphone amp acting as a pre, the bass, the smoothness and liquidity, and the sense of space, is unlike anything I've heard- and I've heard and owned many headphone amps out there, in the same price range as the Hegel (6,000 USD).

    Now my P20 is being shipped to Singapore via Posten Norge. I can't wait to add the P20 into the mix as well. The H30 is out for me (too much power). Wouldn't have minded the P30, but I stuck with the P20 for best compatibility with the H20- at least that's what the Hegel website said. Hope it was a good choice!
    Hi!
    Very good that you have found out about Hegel:)
    Do you connect your headphones directly to the speaker terminals with a special cable? I currently use Sennheiser HD800 with Auralic Taurus mk2 and are very pleased. But i also own the Hegel H160 and now i got curious too try that one out.
     

    TrondW

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2012
    Innlegg
    543
    Antall liker
    162
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Thrilling indeed. :)
    But how do you connect your headphones to a power amp? Probably a proper beginners question, but I have only tried and owned headphone amps for this use. Good we can still learn something every day.

    Thank you for the welcome. :)

    Yes, you are missing one incredible experience! I have owned the best solid state headphone amps out there- Moon 430HAD, Auralic Taurus, Eddie Current Black Widow, and will soon also be able to compare with Apex Teton (6SN7) and Woo WA5 (300B). The noise floor of the Hegel H20 is not great, and the gain is so much that even with my headamp/pre at zero, I can still hear music clearly, but where it comes to those technical details I mentioned, nothing I've heard comes close to that visceral impact (the bass), or the endless space of the Hegel. I'm amazed that it does this while still being smooth as silk all through the range. Headphone amps tend to be smooth but closed in, or expansive but bright. Dynamics also tends to suffer if the amp tries to go the route of being warm and musical. The Hegel has none of these limitations- this is quite a feat.

    I went down this path because the Hifiman HE6, which is one of my favourite headphones, is well known for being hard as nails to drive. None of us HE6 owners tend to be speaker enthusiasts (most don't even own speakers), but most of us have a First Watt, Pass Labs, or Krell just for driving these headphones.

    I don't own any speakers :)

    Hi and welcome to the forum.
    English is perfectly fine. :)

    But are you saying that you're using a H20 (and soon a P20) for driving headphones? Am I missing something here?

    I hope it's okay to type in English, since I speak no Norwegian (I am from Singapore). I picked up a H20 in Singapore a few while ago, and loved it so much that I hunted down a used P20 on hifisentralen last week to get the maximum Hegel sound. I can't find much written about Hegel anywhere else, so I've read this whole thread via Google Translate. I'm using these only with Headphones- I drive both a Hifiman HE6, and my Sennheiser HD800S with the Hegel as well, in addition to a few other Audeze planar headphones. With the H20 and a headphone amp acting as a pre, the bass, the smoothness and liquidity, and the sense of space, is unlike anything I've heard- and I've heard and owned many headphone amps out there, in the same price range as the Hegel (6,000 USD).

    Now my P20 is being shipped to Singapore via Posten Norge. I can't wait to add the P20 into the mix as well. The H30 is out for me (too much power). Wouldn't have minded the P30, but I stuck with the P20 for best compatibility with the H20- at least that's what the Hegel website said. Hope it was a good choice!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn