HEGELS HD (DACER)

dagfaune

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.01.2005
Innlegg
74
Antall liker
36
Sted
Trondheim
Forskjellen på Hd20 kontra Hd25 er nok dessverre mye større en det mange håper den er i denne tråden. Synes mange Hegelprodukter ofte låter litt likt, men Hd25 er en ekte High end dac, og jeg kan nevne fire parametre der hd25 grisebanker hd11/20/12 nevnt i rekkefølge fra dårligst til best: oppløsning dynamikk timing/presisjon. Hd11 kan i enkelte oppsett gi litt mere oppløst topp uten å miste musikalitet kontra hd20.. Tenker da der man har høytalere som er tilgivende og har litt mye bass. Hd20 er enklere å få til pga en behagelig mørk lyd med bra bass.
Hd25 spiller nok i en annen liga. Går man fra Hd25 til fks hd20 i et velbalansert system så vil man føle umiddelbart at lyden virker sløvere tregere mindre dynamisk, og mindre oppløst. Magien forsvinner.
Hd25 kan virke litt lys og analytisk med det samme man kjører på med et uinspillt eks, men la den stå på 24/7 første uken værtfall. Som nevnt så er hd25 såpass brutal og kompromissløs at den vil avsløre svake element i kjeden umiddelbart, og har du et mellomklasseanlegg som er i ferd med å vippe over på det analytiske så er man kanskje tjent med å teste ut fks parasound z dac.
HD12 ble nevnt innledningsvis (for snart ett år siden). Oppfatter jeg det riktig at den rangerer over 20. Er det mulig å beskrive 12 i forhold til de andre ?
 

Lyttegnomen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.04.2006
Innlegg
95
Antall liker
13
Hege HD30, Noen som vet om Hegel HD30 uspampler?

Grunnen til at jeg spør er at min forrige CD-spiller, Meridian 808.2, upsamplet "alt" som hadde 16 bits 44,1 Khz. Det ble vist i dsiplayet.

Med Hegel HD30 skjer dette aldri. Det vil si kun når jeg sender en fil med høyere oppløsning fra Streamer til DAC'en vises det i displayet, f.eks. 096 for 96 KHz, men sender jeg en fil med vanlig CD kvalitet vises kun 44 i displayet.

Jeg bruker Roon og lurer da på om jeg må la Roon upsample filer med CD-kvaltiet..

Hilsen
Lyttegnomen
 
Topp Bunn