Forsterkere Hegel: Lyden av neonlys?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Med stor fare for å støte og provosere mange fornøyde Hegel-eiere, må jeg innrømme at jeg ikke takler dette merket. Har hatt flere Hegelforsterkere, i to forskjellige lytterom og med tosifret antall høyttalere. Har lest metervis med positive tester, og lagt all mulig velvilje til. Men det nytter bare ikke. Lyden er generelt veldig imponerende de første timene, med dynamikk, detaljering og basskontroll. Men så forsvinner liksom spillegleden, følelsen av varme og kjøtt og blod er mangelfull. Jeg kan selvsagt identifisere mange positive egenskaper, men det er noe "upersonlig" med klangen i disse forsterkerne. Til sammenligning spiller jeg nå på en stor og stygg NAD C375BEE. Tross sitt uskjønne ytre gir den spilleglede og lyttekos på en helt annen måte. Må ta forbehold om at jeg ikke har hørt de siste store kreasjonene til Holter, de er sikkert imponerende på mange måter. Og med alle panegyriske Hegel-tester er det trolig undertegnede det er noe galt med. Er det flere som har lignende opplevelser med Hegel?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg kan vell si att jeg har hatt samme opplevelser som deg både med Hegel og mange andre merker jeg har testet gjennom årenes løp, men nå er det jo sånn att mesteparten av lyden kommer fra høyttaleren som da skal passe i det rommet man spiller. Og gjennom årenes løp har man tunet lyden stadig lysere på høyttalerne, så da når man tar forsterkere som farger lyden i svært liten grad som ala Hegel, Bladelius og Bryston. Så vil man da fort få en lydgjengivelse noen hater og noen elsker. Og da er det jo fint att det finnes forsterkere som farger nok som for eksempel din Nad C375 sånn att du og andre kan få den lyden dere liker med ett større utvalg høyttalere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg kan vell si att jeg har hatt samme opplevelser som deg både med Hegel og mange andre merker jeg har testet gjennom årenes løp, men nå er det jo sånn att mesteparten av lyden kommer fra høyttaleren som da skal passe i det rommet man spiller. Og gjennom årenes løp har man tunet lyden stadig lysere på høyttalerne, så da når man tar forsterkere som farger lyden i svært liten grad som ala Hegel, Bladelius og Bryston. Så vil man da fort få en lydgjengivelse noen hater og noen elsker. Og da er det jo fint att det finnes forsterkere som farger nok som for eksempel din Nad C375 sånn att du og andre kan få den lyden dere liker med ett større utvalg høyttalere.
    Dette tror jeg du har svært rett i. Motsatt, tror jeg ørevennlige (les; ikke-harde og lyst-tunede) høyttaler elementer passer godt til eksempelvis Hegel.

    Men - og dette er et men i diskusjonen her - har dere lyttet til Hegel på KEF Reference serien?
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Tviler vell på att det er noen det er noe galt med annet enn att man må godta att man heldigvis har forskjellig smak.
     

    Hovland

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd Hegel H80 med Kef LS50, to bejublede og testvinnende komponenter. I mitt lytterom låt det dynamisk, men spisst og blodfattig. En kombo som som kan sammenlignes med kalde neonlys; Du ser alt, men det er heller ukoselig
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Har prøvd Hegel H80 med Kef LS50, to bejublede og testvinnende komponenter. I mitt lytterom låt det dynamisk, men spisst og blodfattig. En kombo som som kan sammenlignes med kalde neonlys; Du ser alt, men det er heller ukoselig
    Har du prøvd Hegel H300 med Dynaudio Focus 220? Eller med Contour 5.4?
    Låter meget hyggelig i mine ører i hvert fall. Men som sagt man kan ikke diskutere personlig smak.
    Jeg har hørt samme combo som deg å jeg synes heller ikke det låt spesielt bra.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Den største delen av lydkarakteren ligger i forforsterkerdelen så for trådstarters del kunne for den saks skyld bruke en Nad forforsterker også. Eller noe annet som farger godt ala EC 4.5/4.6.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Med stor fare for å støte og provosere mange fornøyde Hegel-eiere, må jeg innrømme at jeg ikke takler dette merket. Har hatt flere Hegelforsterkere, i to forskjellige lytterom og med tosifret antall høyttalere. Har lest metervis med positive tester, og lagt all mulig velvilje til. Men det nytter bare ikke. Lyden er generelt veldig imponerende de første timene, med dynamikk, detaljering og basskontroll. Men så forsvinner liksom spillegleden, følelsen av varme og kjøtt og blod er mangelfull. Jeg kan selvsagt identifisere mange positive egenskaper, men det er noe "upersonlig" med klangen i disse forsterkerne. Til sammenligning spiller jeg nå på en stor og stygg NAD C375BEE. Tross sitt uskjønne ytre gir den spilleglede og lyttekos på en helt annen måte. Må ta forbehold om at jeg ikke har hørt de siste store kreasjonene til Holter, de er sikkert imponerende på mange måter. Og med alle panegyriske Hegel-tester er det trolig undertegnede det er noe galt med. Er det flere som har lignende opplevelser med Hegel?
    I stemmer fullstendig!
    Fryktelig stor forskjell på god live-lyd og det enkelte HiFi merker klarer å prestere. Lite varme og unaturlig grunntone er stusselig..
    M
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Var innom Hifi klubben og hørte på Denon pma 2500ne og div integrerte Hegel. Tror ikke jeg har hørt en så stor lydendring ved a/b switching mellom forsterkere. De har totalt forskjellige lydsignaturer. Jeg vet hvilken som hadde havnet hjemme hos meg om jeg måtte velge.

    Når det er sagt, så synes jeg H30 er en fantastisk forsterker og mye nærmere min personlige preferanse enn de integrerte, men da snakker vi om en helt annen prisklasse.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.753
    Antall liker
    487
    Sted
    Stockholm
    Jeg syns Hegel graver ganske djupt i det som fins av informasjon i opptaket, jeg får litt assosiasjoner med mastertape overført til DAT fra den tiden jeg jobba med lyd i radio. Ikke noe ekstra kos legges til, så om musikken skal ha sjel må det finnes i innspillingen. Gjør det det synes jeg Hegel gjør sin jobb med å forsterke signalet, og får fram sjela som ligger der. Det er vel jobben til en forsterker syns jeg, forsterke opp signalet. Vil man ha mer kosete, fyldig lyd fins det forsterkere som kan gjøre det, men imo kan det da bli litt "døllt" om innspillingen heller mot den samme retningen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Hegel H160. Du verden så forskjellig den kunne låte. Med Martin Logan låt den heeeelt annerledes enn med Klipsch og et annet par med Martin Logan jeg hadde, og den låt helt ræva med Accustat-ene. Den låt enda annerledes med med de andre, eldre Klipschene jeg hadde, og enda en gang annerledes med Sonus Faber. De samme særegne lydbildene fikk jeg med Parasound Hint også gitt.... -og med hjemmekino-forsterkeren også.
    Oisann! Det avgjørende var visst høyttalerne, ikke forsterkerne.
    Å gi velkonstruerte forsterkere skylda for mislykket lyd er et oppkonstruert, akademisk problem. Bytt h-talere og fiks rommet i stedet.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Enig i att det blir litt feil å gi Hegel skylda når man velger feil høyttaler til rommet, event feil høyttaler. Dessuten har de nyere modellene som H90- osv blitt varmere i lyden enn før.
    Og det er jo ikke bare Hegel som farger lite Bladelius, Devaliet farger ikke noe mer de, for eksempel Ncore og Bryston farger enda mindre.
    Og hvis noen her tror jeg er Hegel entusiast er ikke det riktig da jeg aldri har eid noen Hegel forsterker , kun lånt/testet de.
     
    Sist redigert:

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Har hørt en del Hegel og eid 2 produkter fra dem..
    Blandt annet hadde jeg H300 og Dynaudio focus 160 her.. en bejublet og veldig oppskrytt kombinasjon... Men nei.. det hørtes ikke noe spesielt bra ut.

    Jeg deler nok trådstartes oppfatning om neonlys ja.


    Edit: ja jeg har i dag en amp som vil beskrives som varm.. og hatt det tidligere.. Men jeg levde lenge med Primare i32(på klipsch) og annser den som en av de absolutt beste integrerte der ute i betalbar klasse og den beskrives som nøytral, så ja jeg tåler det nøytralt også :p
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg deler også trådstarters syns punker, Hegel er bare ikke bra utfra det jeg har hørt :(

    mvh
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Var innom Hifi klubben og hørte på Denon pma 2500ne og div integrerte Hegel. Tror ikke jeg har hørt en så stor lydendring ved a/b switching mellom forsterkere. De har totalt forskjellige lydsignaturer. Jeg vet hvilken som hadde havnet hjemme hos meg om jeg måtte velge.

    Når det er sagt, så synes jeg H30 er en fantastisk forsterker og mye nærmere min personlige preferanse enn de integrerte, men da snakker vi om en helt annen prisklasse.
    Har du hørt 590,skulle jeg ha en inntregert noen gang så hadde den stått høyt på lista.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg skal ikke si så mye om lyden,men skulle jeg kjøpt en integrert i 90 000kr klassen skulle den IKKE sett sånn ut:) Vis vedlegget 577376

    O
    Jeg synes designen er helt grei. Kanskje hakket for anonym. På den annen side, så lenge byggekvaliteten er god, er det bare greit at pengene er gått til innmaten. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å betale 100 000 mer for et stykke aluminium som er blankpolert manuelt over et halvt år mellom beina på Claudia Schiffer :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.391
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg skal ikke si så mye om lyden,men skulle jeg kjøpt en integrert i 90 000kr klassen skulle den IKKE sett sånn ut:) Vis vedlegget 577376

    O
    Jeg synes designen er helt grei. Kanskje hakket for anonym. På den annen side, så lenge byggekvaliteten er god, er det bare greit at pengene er gått til innmaten. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å betale 100 000 mer for et stykke aluminium som er blankpolert manuelt over et halvt år mellom beina på Claudia Schiffer :)
    Nei men med Angelina Jolie hadde jeg nok gjort det ;)

    O
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Å gi velkonstruerte forsterkere skylda for mislykket lyd er et oppkonstruert, akademisk problem. Bytt h-talere og fiks rommet i stedet.
    Trur nok det du skriver der nesten alltid er sant.

    Og/eller prøv forskjellige DAC'er (særlig slike som kan fungere som forforsterker også), eller kombinér med forforsterker. Jeg er nå på sjette DAK, hvor den siste (PS Audio DS) er på tredje firmware og nå spiller på sitt andre sett med høyttalere. Hegel H20 effektforsterker har vært med hele tiden siden ca. 2009, og slipper alt igjennom (i mine ører). Savner egentlig ingenting nå, men tror det kan gjøres noen grep med rommet.

    PS Audio DAC'en er virkelig flott med SACD og høyoppløste filer, men mer imponerende er jobben den gjør med TV-lyd og det vanlige 16/44 formatet. Alt jeg er interessert i å høre på kommer jo ut som en engasjerende opplevelse her.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes designen er helt grei. Kanskje hakket for anonym. På den annen side, så lenge byggekvaliteten er god, er det bare greit at pengene er gått til innmaten. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å betale 100 000 mer for et stykke aluminium som er blankpolert manuelt over et halvt år mellom beina på Claudia Schiffer :)
    Tror ikke man uten videre kan si at de ikke har kaste vel så mye penger på designet som mer tiltalende produkter. Den speiler norsk folkesjel perfekt.

    Feige, middelmådige, fargeløse, der de kjører rundt i sine svarte og sølvgrå biler og koser seg i sine hvite stuer med beige og sorte møbler. Skal liksom ikke stikke seg ut, naboene kan begynne å prate...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg synes designen er helt grei. Kanskje hakket for anonym. På den annen side, så lenge byggekvaliteten er god, er det bare greit at pengene er gått til innmaten. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å betale 100 000 mer for et stykke aluminium som er blankpolert manuelt over et halvt år mellom beina på Claudia Schiffer :)
    Tror ikke man uten videre kan si at de ikke har kaste vel så mye penger på designet som mer tiltalende produkter. Den speiler norsk folkesjel perfekt.

    Feige, middelmådige, fargeløse, der de kjører rundt i sine svarte og sølvgrå biler og koser seg i sine hvite stuer med beige og sorte møbler. Skal liksom ikke stikke seg ut, naboene kan begynne å prate...
    Neida, det er jo gjennomtenkt, i all sin enkelhet/minimalisme og (vel) anonyme vesen. Men holder likevel en knapp på at det er langt billigere å produsere enn mange av high-end-smykkene på markedet (hvor jeg tror det er brukt uforholdsmessig mye kroner på design kontra lydegenskaper).
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Bedre med en gammel Tandberg enn en ny Hegel både utseende og lyden.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.365
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Har aldri blitt imponert av Hegel, men vil ikke kalle det lyden av neonlys. Lyden av antidepressiva passer bedre, flatt og kjedelig.
     

    Motoman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2007
    Innlegg
    60
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Lever godt med min H100, og har gjort det i mange år. Låter aldeles fortreffelig på det jeg har hatt av høyttalere de siste årene, Monitor Audio, System Audio og Klipsch. Blir nok med meg til den tar kvelden! Ikke noe lyd av neonlys her i alle fall ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hegel har fått flere designpriser, og det med god grunn. Disse forsterkerne ser ikke bare bra ut, men de låter bra også...Bent har bestandig bygget inn respektabelt med strøm. så en Hegel driver det aller meste. Poenget er å sette dem i systemer som drar ut det beste de har. Altså trenger de gjerne litt mer organiske partnere, ettersom de er så "på" og presise hele tida. Norsk urkraft, kan man vel si. Med en friskhet lik det klareste, norske vann. Og en kompleksitet i detaljene som rivaliserer med granskogen selv. Fundert på et urtids-grunnfjell av strøm. Og pakka i kabinetter som oser av understatement. Risen sover. Men kun inntil du vekker ham. Da flytter han hele verden for deg, dersom du har gjort det mulig. Og hvordan gjør du så det? La systemet komplettere forsterkeren. :cool: Gjør du det riktig låter en Hegel ALT ANNET enn flatt og kjedelig. De er NØYTRALE. Det er noe annet.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt til samme prislapp selv om den ene kanskje ser litt simpel ut,,, trenger bare et ord om Hegel gjøkerede ;):rolleyes:
    [/ATTACH]
    Da begynner det å bli komplisert å handle hifi hvis innvendig ryddighet er et kriterium. Det går mer og mer opp for meg hvor teit det er å «kikke på» hifi-utstyr. Greit at estetikk er viktig i et hjem (særlig der), men lydkvaliteten må nå tale for seg. Vi hører med øynene, og når det gjelder bildet av Hegel-en, lures øynene på grunn av lufterillene. Det virker mer rotete og trangt enn det virkelig er. Så lenge cross-talk og støy er under kontroll, så må det vel være en dritt hvordan det ser ut innvendig. (Dette grenser over i tvangslidelser.)
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt til samme prislapp selv om den ene kanskje ser litt simpel ut,,, trenger bare et ord om Hegel gjøkerede ;):rolleyes:
    [/ATTACH]
    Da begynner det å bli komplisert å handle hifi hvis innvendig ryddighet er et kriterium. Det går mer og mer opp for meg hvor teit det er å «kikke på» hifi-utstyr. Greit at estetikk er viktig i et hjem (særlig der), men lydkvaliteten må nå tale for seg. Vi hører med øynene, og når det gjelder bildet av Hegel-en, lures øynene på grunn av lufterillene. Det virker mer rotete og trangt enn det virkelig er. Så lenge cross-talk og støy er under kontroll, så må det vel være en dritt hvordan det ser ut innvendig. (Dette grenser over i tvangslidelser.)
    hadde forøvrig ikke nevnt den side om side med Hegel om jeg ikke hadde hørt dem begge :) så lyden er fortsatt viktigst
    Mvh
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.898
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    syns det er på tide at hegel oppgradere boksene, er ikke noe innertier designe messig ytre, selv om de er god lydmessig. men jeg er ikke i målgruppen til hegel. holder meg godt til MBL;)
    er enig iallefall mtp H590 der det er snakk om 100k så er det jo greit at blekket som er brukt ikke minner om BEHA panelovner i det minste :) synes blandt annet Svenske primare har fått det til bedre per krone/ser mer komplett ut i det minste ,men såklart folk skal jo få lov å like Hegel og godt vi er forskjellige :) sikkert mye av det jeg liker som folk syns ser ut/låter som ræl og ;)
     
    Sist redigert:

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Er vel bare Mcintosh og Vincent som er så gjennomført pene at ALLE liker utseendet til dem? Ellers er det mye smaken som avgjør om man liker ting eller ikke. Men er enig i at Hegel er ikke min smak når det gjelder utseende.

    Men har samme opplevelsen med Hegel jeg også, bare hørt 2 hegel anlegg i akseptabel prisklasse (over 200k) og syns begge manglet litt liv å energi, spilte kjedelig i mine ører. Låt liksom så sterilt og signaliserte "hør hvor detaljert jeg spiller" istedenfor å sitte å nyte musikken hvis dere skjønner. Altså spiller fantastisk detaljert og pent, men får ikke lyst å sitte der i timesvis å høre på musikk. Ene var kombo med noe B&W og andre var Focal micro utopia. Begge anleggene spilte på samme måte og har hørt begge høyttalerne med annen elektronikk og syns da det spilte bedre.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje Hegel eiere bør prøve Harbeth høyttalere før man dømmer merket nord og ned. Harbeth konstruktøren velger ofte Hegel i sine presentasjoner. Det handler om å finne den rette kombinasjonen.
    Noen rykter sier at det kuttes hjørner underveis i produksjon av Hegel produkter. Det som presenteres på messer er en norskprodusert tweaket sak. Mens det du kjøper i butikk er annenrangs kinarøver produkt som er laget av "klamme små jentehender." Jeg håper at jeg tar feil men ryktene sier så.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    879
    Antall liker
    903
    Torget vurderinger
    4
    er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt til samme prislapp selv om den ene kanskje ser litt simpel ut,,, trenger bare et ord om Hegel gjøkerede ;):rolleyes:
    Vis vedlegget 577406

    Vis vedlegget 577403
    Trives greit med mitt Gjøkerede. Låter langt fra sterilt her, og rommet har vesentlig forbedringspotensial.
    Har jeg hatt mange andre kombinasjoner i samme rom der «møkkainnspilinger» har lått langt værre.

    3D748D56-75C3-4211-89B1-EE7E7E2882B1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Kjendis: Som sagt: ORGANISKE PARTNERE:cool: Der passer Harbeth også...og Sonus Faber..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn