Hegel HD20 - førsteinntrykk

Stianbje

Medlem
Ble medlem
02.06.2011
Antall liker
0
Wishmaster skrev:
Har hatt HD-20 siden midten av mars, og vil slutte meg til de positive omtalene som ligger på Hegels nettsider.
Hadde HD-10 i en måneds tid, før jeg oppdaget at HD-20 var ute, og fikk byttet den til HD-20 hos Soundgarden, flott service!
Skal ikke prøve meg på å beskrive lyden fra HD-20, eller kanskje heller mangelen på, men bare si at EC 4.7 er satt bort (til salgs) og bruker nå HD-20 som forforsterker til Philips BDP-9600, PS3 og digital paraboltuner. Selv om den låter greit nok rett ut av boksen, blir den mye bedre etter relativt lang innspilling.

Anbefales!
Jeg sitter med en EC 4.5 og lurer på å ta turen til soundgarden og spørre om jeg kan få en HD20 istedenfor den HD10 jeg kjøpte for tre dager siden.....

Istedenfor å kjøpe balanserte kabler til 2000,- (og kanskje en liten oppgradering av min femten år gamle 4.5) kan jeg heller betale 5 for HD20...

Har jeg forstått det riktig at HD10 kun tar i mot 24/96 mens HD20 tar imot 24/192 ?

Jeg skal i utgangspunktet kun bruke USB. Forstår at det er noe impedanslurium på Coax1 som funker bra, betyr det at den ikke låter like fantastisk på USB?

Stian

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
454
Torget vurderinger
3
Noen som har prøvd den sammen med Primare A30.1 via xlr ?

Sliter litt med brum, Hegel mener det kan være feildesign i forsterkeren.

Harry

Medlem
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
2
god_damn2 skrev:
HD 20 er primært laget for å brukes med Coax1 som manualen sier. Da er den merkart bedre enn HD 10. Kan du ikke bruke Coax bør man heller satse på HD 10 etter min mening. Selv bruker jeg coax og da er HD 20 overlegen. Bruker en Olive HD server hvor all musikk er lagret ogcoax til HD-20 via denne. Thats the way to do it if you want best possible sound
jeg Går også og Vurderer mellom hd-10 og hd-20 skal nok bare bruke usb å phono utgangene tenker jeg i første omgang men hva burde jeg velge?
og denne Olive hd Servern leste jeg nå er jo en genial sak ;)
hvor får man kjøpt sånt? ::)

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.046
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har HD10, og vurderte HD20, men fant ut (egen vurdering utifra omtaler) at forskjellene er mindre enn prisforskjellen tilsier. Omtaler sier at "HD10 er fantastisk", og noen uker etterpå er "HD20 enda mer fantastisk". Jeg mistenker journalistisk hyperbol.

Vurderer derfor en annen DAC enn HD20 dersom jeg skal bytte ut HD10. Å betale 2.5 ganger mer for (in)signifikant samme lydsignatur blir (for meg) litt meningsløst. Musikkinnspillingene og dagsform varierer mer enn de facto forskjellene mellom HD10 og HD20. Disclaimer: Min personlige mening. "Audiofool" og alt det der...

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Hegel HD20 har vel også en forbedret USB-inngang i forhold til HD10, akkurat som HD2, bl.a. med støtte for 24 bit/96 kHz(?) Dessuten har den fjernkontroll og variabelt volum.

Prisen på Hegel HD10 er jo redusert underveis, og gjør den (vel) dermed til et ekstra godt kjøp hvis den har de riktige innganger for brukerens behov.

Harry

Medlem
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
2
CDWMcInSpots skrev:
Hegel HD20 har vel også en forbedret USB-inngang i forhold til HD10, akkurat som HD2, bl.a. med støtte for 24 bit/96 kHz(?) Dessuten har den fjernkontroll og variabelt volum.

Prisen på Hegel HD10 er jo redusert underveis, og gjør den (vel) dermed til et ekstra godt kjøp hvis den har de riktige innganger for brukerens behov.

oki det er jo ganske bra men hva kommer det att den billigste og den dyreste har det og ikke den midt i mellom?

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Synd at Hegel bruker de simple utseende RCA kontaktene på produktene sine istedenfor WBT eller lignende. Ville unektelig sett bedre ut, men de mener at andre ting ikke måler bedre enn det de bruker...såjadaså.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Harry skrev:
CDWMcInSpots skrev:

oki det er jo ganske bra men hva kommer det att den billigste og den dyreste har det og ikke den midt i mellom?
Det skyldes at Hegel HD10 er (ca. 1 år(?)) eldre enn de to andre som kom omtrent samtidig. Altså teknisk utvikling + markedets stadig større fokus på USB og høyoppløst lyd via USB.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
janix skrev:
Synd at Hegel bruker de simple utseende RCA kontaktene på produktene sine istedenfor WBT eller lignende. Ville unektelig sett bedre ut, men de mener at andre ting ikke måler bedre enn det de bruker...såjadaså.
Tror det ville økt prisen atskillelig, og tror det var en balansegang der mellom hvor mye bedre lyd de hadde fått ut av det.
Genialt av de å gå for relestyrt volum/inngangsvelger, siden det IMO er klart beste løsning pris/kvalitet! :)

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Jeg eide HD10 en periode, men byttet den ut med Bel Canto DAC 1.5 som jeg synes låt vesentlig bedre. HD10 kunne låte litt anstrengt i toppen, og den manglet den roligheten og detaljeringsgraden i lydbildet som BC DAC 1.5 kunne by på. HD10 låt marginalt bedre enn Cambridge Audio DacMagic (sistnevnte kostet bare litt over et par tusen kroner, og spilte forbausende bra til prisen).

HD10 bruker en Analog Devices AD1955 DAC og en Asahi Kasei AK4115 transceiver.

Jeg har forøvrig liten tro på innspilling av DAC'er: Jeg har ihvertfall aldri opplevd at an DAC låter bedre over tid.

Jeg tror nok heller det dreier seg om en tilpasning eller tilvenning av 'ørene' (hjernen), enn en reell, hørbar og fysisk forandring i selve DAC'en over tid. Det dreier seg altså om en oppfattet forskjell, slik jeg ser det, der psykologiske faktorer spiller inn (som f.eks. placebo-effekten).

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Audiophile skrev:
Jeg eide HD10 en periode, men byttet den ut med Bel Canto DAC 1.5 som jeg synes låt vesentlig bedre. HD10 kunne låte litt anstrengt i toppen, og den manglet den roligheten og detaljeringsgraden i lydbildet som BC DAC 1.5 kunne by på. HD10 låt marginalt bedre enn Cambridge Audio DacMagic (sistnevnte kostet bare litt over et par tusen kroner, og spilte forbausende bra til prisen).

HD10 bruker en Analog Devices AD1955 DAC og en Asahi Kasei AK4115 transceiver.

Jeg har forøvrig liten tro på innspilling av DAC'er: Jeg har ihvertfall aldri opplevd at an DAC låter bedre over tid.

Jeg tror nok heller det dreier seg om en tilpasning eller tilvenning av 'ørene' (hjernen), enn en reell, hørbar og fysisk forandring i selve DAC'en over tid. Det dreier seg altså om en oppfattet forskjell, slik jeg ser det, der psykologiske faktorer spiller inn (som f.eks. placebo-effekten).
Mistror ikke din erfaring i ditt oppsett, men jeg har en svært annen oppfatnng av HD10 kontra Dacmagic.
HD10 feide teppet under DacMagic på alle mulige måter. For mer flytende analog lyd har ikke jeg hørt fra en digitalconverter før i dette prisleiet. Til sammenligning var både Benchmark DAC1 og DacMagic mer "digitalt" lydende enn HD10.

Ellers kan jeg nevne at svært mange produsenter selv bekrefter en viss innspillingstid i komponentene sine. Kanskje placeboeffekten spillte inn når du hørte digitalis fra Hegelen?

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Audiophile skrev:

Jeg er nok som de fleste andre påvirkelig i ymse grad av placebo, men her er hvertfall min erfaring:
1. Jeg lånte en HD20 en helg og synes den låt utmerket.
2. Jeg leverer denne demo-modellen tilbake og kjøpte en ny en
3. Kobler den opp hjemme og den låter bemerkelsesverdig dårligere enn den jeg har hatt på hjemlån.
4. Etter 50-100 timer hørte jeg "stor" forskjell i lydbildet. Alt ble mer åpent og lett, og mer likt det jeg hadde lånt.

Så det så!

Hos meg funker HD20 også utmerket uten pre, så jeg kjører den rett i effekten. (Ingen fordyrende mellomledd heter det vel?)

vh
ER

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Innspilling av komponenter

Audiophile skrev:
[...]

Du kan lese om mine forsøk og erfaringer med innspilling av komponenter (svar #21-#22). Det ene av de tre beskrevne forsøkene er direkte DAK-relevant.

Jeg skrev bl.a.:
Mange tror ikke på virkningen av innspilling av komponenter. De hevder isteden at det er eieren/lytteren som blir innspilt, mao. tilvendt (den nye) komponenten. Jeg har selv gjennomført to kontrollerte forsøk der jeg hadde gode komponenter på samme kvalitetsnivå. Den ene var godt innspilt og den andre var helt ny. I begge tilfeller var den innspilte bedre enn den uinnspilte før innspilling. Etter innspilling var de på samme nivå/jevnbyrdige. Jeg sammenlignet før innspilling. Derettet spilte jeg inn den uinnspilte i henholdsvis ca. 200 og 300 timer. Så sammenlignet jeg dem på nytt med samme musikk osv. Dette utelukker etter min mening tilvenning/innspilling av eieren/lytteren. I det siste tilfellet førte jeg (relativt) grundige lyttenotater i begge lytterunder slik at jeg etterpå kontrollert kunne sammenligne lytteinntrykkene og konkludere med at innspillingen hadde hatt virkning. Dette kan gjennomføres som ABX-blindtest hvis man har mange nok like komponenter, lyttere m.m.
NB: Jeg lyttet ikke underveis i innspillingsperioden

MariusSætra

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.08.2009
Antall liker
0
"Har jeg forstått det riktig at HD10 kun tar i mot 24/96 mens HD20 tar imot 24/192 ?"

Nei det stemmer nok ikke. HD10 tar imot 24\192. Ser det er ulike oppfatninger om HD10 vs. DacMagic her. Dette vil i mine øyne være en ren smakssak, selv om jeg som tidligere eier av begge dacer helt klart foretrekker Hegel sin. Mine ører var den en hel klasse over Cambridge sin, som jeg opplevde som forenklet, hard og kald.

Innspilling av HD10:

Mitt eksemplar låt også hardt og kantete ut av boksen. Først etter 100 timer ++ myknet lydbildet opp. Min erfaring er at HD10 kan anbefales alle med hang til "nøytral" gjengivelse. Har du dog annet utstyr som er litt "frempå" kan toppen slik jeg ser det bli litt slitsom. Dette forsvant tvert jeg byttet høyttalere og forsterkeri til noe "rundere".

Til prisen er HD10- lyden meget god. Bang for the buck. Selv om den selvfølgelig ikke er lytefri.

Vedlegg

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
Du kan lese om mine forsøk og erfaringer med innspilling av komponenter (svar #21-#22). Det ene av de tre beskrevne forsøkene er direkte DAK-relevant.
Jeg har lest innlegget ditt, men jeg anser ikke dette som en kontrollert test (vi legger nok litt ulik mening i dette begrepet), selv om det naturligvis er kjekt at du har gjort et oppriktig forsøk.

Her er mine observasjoner omkring testen din:

- Det ser ikke ut til at du har basert sammenligningene dine på blindtesting. Dermed er sammenligningene i stor grad utsatt for bl.a. bias.

- Du utfører to sammenligninger med 200-300 timers "avstand" i tid, og baserer den andre sammenligningen på notater fra den første sammenligningen. Selv om notatene dine er detaljerte, så holder ikke dette som sammenligningsgrunnlag etter såpass lang tid (ihvertfall etter mitt syn).

- Du bruker ikke samme apparat som sammenligningsgrunnlag, men to apparater på "samme kvalitetsnivå".

Du hevder implisitt at det skjer en permanent endring i selve DAC'en/apparatet over tid, som fører til en merkbar og betydelig forandring av lydkvaliteten. Da er jeg interessert i å vite hva slags fysiske prinsipper som du tror ligger til grunn for dette. Hva slags endringer tror du det er snakk om da? Tror du f.eks. på innspilling av kabler? Hvorfor tror du at denne endringen alltid beveger seg i "riktig" retning? (forbedring av lyden og ikke en forverring)

Jeg vil poengtere er at jeg ikke snakker om oppvarmingstid her (driftstemperatur), eller break-in av høyttalere (noe som jeg stiller meg mer åpen til, ettersom de består av bevegelige og elastiske elementer).

Jeg har lest en rekke artikler og diskusjoner omkring innspilling, og jeg har tilgode å se noe bevis for dette, enten i form av vitenskapelig grunnlag eller lyttetester under kontrollerte forhold. Tvert imot så er det generelt sett enten en dyp skepsis til innspilling eller en oppfatning av at det hele er en av de seiglivete mytene innen audio.

EDIT: Jeg har forøvrig utdypet noen av mine meninger i reply'en til Mutz.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
mutz skrev:
Mistror ikke din erfaring i ditt oppsett, men jeg har en svært annen oppfatnng av HD10 kontra Dacmagic.
HD10 feide teppet under DacMagic på alle mulige måter. For mer flytende analog lyd har ikke jeg hørt fra en digitalconverter før i dette prisleiet. Til sammenligning var både Benchmark DAC1 og DacMagic mer "digitalt" lydende enn HD10.
Jeg tror dette har litt å gjøre med hva slags lydbilde man foretrekker: Enkelte oppfatter detaljert og oppløst lyd som "digitalt", mens apparater som produserer et mykere og rundere lydbilde oppfattes som "analogt".

I realiteten kan det være snakk om at førstnevnte type apparater rett og slett er mer gjennomsiktige, og at det man hører er en bedre reproduksjon av kildematerialet (det innebærer at f.eks. "harde" opptak høres harde ut: Det er ikke apparatet som er kilden til problemet, men opptaket). Jeg hadde selv en rørforsterker som produserte en "varm" lyd, med myk klang. Men den var ikke like avslørende og oppløst som SSA'en den ble erstattet med. Sistnevnte hadde bedre evne til å fremstille kildematerialet uten samme grad av farging og tilsløring av lyden slik som den analoge komponenten gjorde. Betyr det at SSA'en var absolutt best? Nei, her bunner det ut i hva slags type lydbilde man foretrekker.

Ellers kan jeg nevne at svært mange produsenter selv bekrefter en viss innspillingstid i komponentene sine.
Det er ihvertfall noe de skriver og hevder (kanskje i god tro), men det sier seg selv at disse produsentene gjerne vil få folk til å tro dette når de har kjøpt et nytt produkt, ettersom folk ofte assosierer innspillingstid med bedre lydkvalitet over tid. De produsentene som hevder dette ønsker naturligvis at du gir deres produkter en viss sjanse for å bli godkjent. Førsteinntrykket ditt kan jo være at "Hmm, dette låt annerledes enn det jeg er vant til. Den låter heller ikke så bra som jeg hadde forventet utifra tester. Kanskje jeg skal bytte den inn? Men det står i manualen at dersom jeg spiller inn systemet i minst 200 timer, så vil alt låte så mye bedre." (en slik påstand i seg selv danner jo grunnlaget for en slags placebo-effekt.)

Det finnes jo også produsenter som enten eksplisitt har sagt at komponentene deres ikke trenger noen innspillingstid, eller som ikke nevner noe om "behovet" for innspilling i det hele tatt (dette gjelder de fleste produsenter). Etter egne erfaringer så har jeg ikke merket noen betydelig forskjell i lydkvalitet over tid, selv i de tilfellene der produsenten selv har hevdet at komponenten krever enn viss innspillingstid (bortsett fra høyttalere).

Jeg tror også det er viktig å skille mellom oppvarmingstid og innspillingstid. Førstnevnte kan ha noe for seg, spesielt for apparater som trives best under driftstemperatur (som f.eks. rørforsterkere). Men selv da er det som regel snakk om noen minutter (eller kanskje timer for enkelte rørforsterkere).

Kanskje placeboeffekten spillte inn når du hørte digitalis fra Hegelen?
"Digitalis" er å ta litt hardt i (det er i så fall dine ord). Under direkte sammenligninger synes jeg at det låt litt mer anstrengt i toppen, men jeg vil ikke si at det var plagsomt, og observasjonen var heller ikke basert på noen forutinntatt holdning om Hegelens lydsignatur.

EDIT: La til noen utdypninger her og der.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
easyrider skrev:
Jeg er nok som de fleste andre påvirkelig i ymse grad av placebo, men her er hvertfall min erfaring:
1. Jeg lånte en HD20 en helg og synes den låt utmerket.
2. Jeg leverer denne demo-modellen tilbake og kjøpte en ny en
3. Kobler den opp hjemme og den låter bemerkelsesverdig dårligere enn den jeg har hatt på hjemlån.
4. Etter 50-100 timer hørte jeg "stor" forskjell i lydbildet. Alt ble mer åpent og lett, og mer likt det jeg hadde lånt.
Og hvordan kan du være så sikker på at forskjellen du hørte eller oppfattet skyldes innspillingen og ikke andre faktorer? :) Det at du opplevde en forskjell er en ting (reell eller ikke), en annen ting er å konkludere med at dette skyldes innspilling av apparatet.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
MariusSætra skrev:
... Ser det er ulike oppfatninger om HD10 vs. DacMagic her. Dette vil i mine øyne være en ren smakssak, selv om jeg som tidligere eier av begge dacer helt klart foretrekker Hegel sin. Mine ører var den en hel klasse over Cambridge sin, som jeg opplevde som forenklet, hard og kald.
Bare for å unngå misforståelser: Det er vel ingen her som så langt har hevdet at DacMagic låter bedre enn Hegel HD10 (selv om det sikkert finnes de som foretrekker DacMagic fremfor HD10). Jeg synes også HD10 låt best, men forskjellen var ikke så stor som en skulle tro utifra prisen (idag er imidlertid prisforskjellen mye mindre, da HD10 er blitt satt kraftig ned i pris).

Jeg brukte begge DAC'ene sammen med en Black Cube Linear hodetelefonforsterker og Sennheiser HD800 hodetelefoner (begge disse er relativt nøytrale i klangen og meget gjennomsiktlige og "avslørende"). Dette oppsettet eliminerer faktorer som f.eks. romakustikk, samt at de danner et bra utgangspunkt for kritisk lytting.

Jeg er litt forsiktig med å bruke superlativer når det gjelder forskjell i lydkvalitet på DAC'er (her synes jeg det ofte overdrives), men når det gjelder HD10 vs Bel Canto så synes jeg forskjellen var betydelig i Bel Cantoens favør.

Mitt eksemplar låt også hardt og kantete ut av boksen. Først etter 100 timer ++ myknet lydbildet opp
Som jeg har vært inne på tidligere så ligger litt av kjernen til problemet her i at man konkluderer med at den opplevde forskjellen (som ikke engang behøver å være reell) skyldes innspilling av komponenten. Og det er klart at hvis man tror på burn-in i utgangspunktet, så har man lettere for å tro at det faktisk har oppstått en endring etter X hundre timer.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Til alle som ønsker å fortsette diskusjonen omkring innspilling:

Jeg ser at det er opprettet en tråd om dette her. Det er nok best at diskusjonen fortsetter der, før denne tråden sporer helt av.

wizard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
3.951
HD20 er testet i tyske bladet Audio.

Litt teknisk info - AD1955 dac, AD1896 SRC, Tenor 7022 USB chip, AKM tranceiver.
HD20 ble testet mot Musical Fidelity V-dac II og Furutech GT40.

Lydkvalitet over rca utgangen 115 poeng, over Xlr utgangen 118 poeng.
De likte ikke at Usb inngangen var adaptiv.

Musical Fidelity V-dac II fikk 110 poeng, og Furutech GT40 103 poeng.

Testet før er Calyx 192 som fikk 115 poeng, og M2tech Young som fikk 118 poeng.
De testet Young med det medfølgende søppel strøm adapteret - bytt ut det med f.eks Teddy Pardo PSU og lydkvaliteten blir bedre. (se test på avtainment.dk)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Takk for grundig svar.

Formålet med mine forsøk, var å finne ut om jeg hørte forskjell før og etter innspilling. Hvis jeg ikke gjorde det, kunne jeg jo sløyfe det. Det var ikke ment som og er heller ikke markedsført som objektive vitenskapelige forsøk. Meningen var å gi meg selv en praktisk pekepinn basert på egne forsøk istedenfor ren tro.

Audiophile skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Jeg har lest innlegget ditt, men jeg anser ikke dette som en kontrollert test (vi legger nok litt ulik mening i dette begrepet), selv om det naturligvis er kjekt at du har gjort et oppriktig forsøk.
Jeg kalte det forsøk, i motsetning til en komplett og objektiv test eller vitenskapelig undersøkelse. Med "kontrollerte forsøk" siktet jeg bl.a. til den beskrevne metode, lyttenotater, samme musikk, ikke lytting mellom sammenligningene, volumnivåutjevning o.l. Dette i motsetning til de mange som kobler opp noe nytt, lytter hver dag i lengre tid, og deretter hevder at det er blitt (mye) bedre etter innspilling. Det siste er ikke kontrollert, og tar overhode ikke høyde for problemet med "innspilling/tilvenning" av lytteren.

Her er mine observasjoner omkring testen din:

- Det ser ikke ut til at du har basert sammenligningene dine på blindtesting. Dermed er sammenligningene i stor grad utsatt for bl.a. bias.
Nei, det var ikke blindtesting, og det trodde jeg var helt tydelig. Det var umulig av flere grunner inkl.:
  • Jeg utførte det alene
  • (De fleste) ulike hodetelefoner er (vel) umulig å blindteste mot hverandre

Derimot kan man som jeg foreslår, med nesten samme metode, og tilstrekkelig mange eksemplarer av samme komponent/modell, og tilstrekkelig mange testpersoner, utføre vitenskapelig holdbare blindtester.

- Du utfører to sammenligninger med 200-300 timers "avstand" i tid, og baserer den andre sammenligningen på notater fra den første sammenligningen. Selv om notatene dine er detaljerte, så holder ikke dette som sammenligningsgrunnlag etter såpass lang tid (ihvertfall etter mitt syn).
Det var typisk slik at notatene fra første runde beskrev kvalitetsforskjeller mellom innspilt og uinnspilt komponent. Kvalitetsforskjellene hadde forsvunnet/kunne ikke detekteres ved neste runde/etter innspilling.

Det kunne f.eks. være forskjeller i symbalklangkvalitet og -utklingingslengde. Det er ikke så vanskelig å registrere/notere tilstedeværelse og fravær av slike forskjeller på et papirark.

- Du bruker ikke samme apparat som sammenligningsgrunnlag, men to apparater på "samme kvalitetsnivå".
Ja, det stemmer. Jeg kan gjerne presisere det til "antatt samme kvalitetsnivå". Dette skyldes at jeg normalt ikke kjøper flere eksemplarer av samme modell. Det gjør vel de færreste(?)

Formålet med forsøkene mine har også betydning. Se toppen av dette innlegget.

Du hevder implisitt at det skjer en permanent endring i selve DAC'en/apparatet over tid, som fører til en merkbar og betydelig forandring av lydkvaliteten. Da er jeg interessert i å vite hva slags fysiske prinsipper som du tror ligger til grunn for dette. Hva slags endringer tror du det er snakk om da? Tror du f.eks. på innspilling av kabler? Hvorfor tror du at denne endringen alltid beveger seg i "riktig" retning? (forbedring av lyden og ikke en forverring)
Dette er interessant.

Du hevder implisitt at det skjer en permanent endring i selve DAC'en/apparatet over tid, som fører til en merkbar og betydelig forandring av lydkvaliteten. Da er jeg interessert i å vite hva slags fysiske prinsipper som du tror ligger til grunn for dette. Hva slags endringer tror du det er snakk om da?
Det vet jeg ikke, og har jeg heller aldri hevdet hverken noe om eller sagt jeg har kunnskap til ditto. Min normale analogi er inngåing av sko og innkjøring av biler og bilmotorer. Dette er dog (langt mer mekaniske) fenomener.

Ren spekulasjon og høyttenkning:
Noen stoffer endrer seg når de varmes opp, det går elektrisk strøm gjennom dem o.l. Jeg har dog ikke hevdet at dette er en god eller relevant forklaring.

Tror du f.eks. på innspilling av kabler?
Kabler er egentlig noe jeg helst vil forholde meg minst mulig til. De er nødvendige, men det er ikke så veldig lystbetont å bruke mye tid på dem.

Foreløbig har jeg ikke seriøst forsøkt å finne ut om jeg tror jeg kan høre forskjeller på kabler. Dermed har jeg selvsagt heller ikke forsøkt å høre forskjell på nye og innspilte kabler. Det er enda mindre lystbetont.

Hvorfor tror du at denne endringen alltid beveger seg i "riktig" retning? (forbedring av lyden og ikke en forverring)
Dette er et interessant spørsmål som jeg av en eller annen grunn ikke har stilt meg selv, og vel heller ikke sett andre stille.

Det kan kanskje komme av ovennevnte analogier. Sko blir (normalt) bedre etter inngåing, og kan være vonde før de er inngått. I min barndom beskrev bilinstruksjonsbøkene grundig hvordan biler og bilmotorer skulle innkjøres. Det kunne oppstå skade hvis man utførte det galt, men ingen hevdet at resultatet kunne bli dårligere når det ble utført korrekt.

Dessuten er utstyret forhåpentlig laget for å brukes, og da bør det jo ikke bli dårligere av bruk i overskuelig fremtid.

Jeg vil poengtere er at jeg ikke snakker om oppvarmingstid her (driftstemperatur), eller break-in av høyttalere (noe som jeg stiller meg mer åpen til, ettersom de består av bevegelige og elastiske elementer).
Audiophile skrev:
[...]
Jeg tror også det er viktig å skille mellom oppvarmingstid og innspillingstid. Førstnevnte kan ha noe for seg, spesielt for apparater som trives best under driftstemperatur (som f.eks. rørforsterkere). Men selv da er det som regel snakk om noen minutter (eller kanskje timer for enkelte rørforsterkere).
[...]
Jeg antar at dette også gjelder andre "transducere" som hodetelefoner, siden de også har bevegelige komponenter(?)

Jeg husker ikke hvor lenge den transistorbaserte elektronikken hadde vært påslått før sammenligningen av innspilt og uinnspilt komponent. Hodetelefonen beyerdynamic T 1 var ikke spilt på før første sammenligning. Ved senere sammenligning hadde begge komponenter spilt i flere timer, typisk en natt, før sammenligning (hvis jeg ikke husker helt galt).

Audiophile skrev:
Jeg har lest en rekke artikler og diskusjoner omkring innspilling, og jeg har tilgode å se noe bevis for dette, enten i form av vitenskapelig grunnlag eller lyttetester under kontrollerte forhold. Tvert imot så er det generelt sett enten en dyp skepsis til innspilling eller en oppfatning av at det hele er en av de seiglivete mytene innen audio.
Det burde være fullt mulig, som jeg har beskrevet(/foreslått) flere ganger, å arrangere objektive, vitenskapelig holdbare blindtester som er store nok til å gi gode svar. Problemet er bare at dette er krevende p.g.a. tid, antall testpersoner ++.

Tillegg:
Dette innlegget er krysspostet som svar #67 i tråden "Innspilling av komponenter?" siden emnet hører hjemme i den tråden.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots: Har postet et innlegg i den andre tråden.

Audiophile

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2010
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
CDWMcInSpots skrev:
Som allerede skrevet og informert om i svar #60 rett ovenfor:
Yep, I know, jeg siktet bare til at jeg hadde svart på det aller siste innlegget ditt :) (jeg tenkte ikke på det andre innlegget som kom før i den andre tråden)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Audiophile skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Som allerede skrevet og informert om i svar #60 rett ovenfor:
Yep, I know, jeg siktet bare til at jeg hadde svart på det aller siste innlegget ditt :) (jeg tenkte ikke på det andre innlegget som kom før i den andre tråden)
OK. Jeg feilleste det visst som "CDWMcInSpots har postet et innlegg i den andre tråden."

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Førsteinntrykket mitt av HD20 som jeg kjøpte i dag er ingenting annet enn positivt.

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Gratulerer med ny HD20, janix - du har noe å glede deg til!

Jeg har hatt min ca 2mnd nå og ettersom jeg er av den eldre garde så stoler jeg på min egen opplevelse og erfaring av at med god innspilling (2-300t) og god arbeidstemperatur (normalt aldri avslått) så er dette en meget god konverter.

Se gjerne siste side i "Hi-end Sørlandet - med bilder" og en liten test Hagto og jeg gjorde på noen få "betalbare" dak`er for en liten tid siden. Hagto har formulert vår klare konklusjon på en enkel og grei måte og i en stil som passer tonen i hele tråden hans. Veldig lærerikt og kjempegøy for oss å gjennomføre.
mvh kurtis

MORTIS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2003
Antall liker
5
hvordan spiller hd 20 som forforsterker?eller blir det bedre med p2a?

mvh
morten

jeff

Medlem
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
3
Så lenge du ikke trenger mer gain enn det HD20 gir ut, så vil P2A nedgradere HD20 ganske mye. Vil altså varierer etter hvilken effekt du skal drive

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg tror fortsatt en god pre-amp er en bedre løsning enn en rimelig dac med volumkontroll.
Min erfaring er at en god pre-amp er like viktig som høyttalerne.

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Jeg tror fortsatt en god pre-amp er en bedre løsning enn en rimelig dac med volumkontroll.
Min erfaring er at en god pre-amp er like viktig som høyttalerne.
Min erfaring er at det vil avhenge av oppsettet og kvaliteten på volumkontroll+utgangstrinn på DAC. Hos meg så ble det bedre når jeg tok ut en Coda 05R (forgjengeren til 05X) og kjørte rett i effekt. Matching er alltid nøkkelen til godlyd.

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Heisann,
Jeg har en Hegel HD20 som jeg prøvde å koble opp med USB til USB på mac mini. Når musikken spilles kommer en høyfrekvent lyd i høyttaleren, men forsvinner når musikken stoppes.

Noen som vet hva dette kan være ?

Mvh
Roy

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
309
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Regner med du har valgt HD20 i audio midi

Prøv en annen USB kabel og USB port

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Hei, og takk for svar, det ordnet seg. Jeg endret på lydutgangen på macen:)

Har noen prøvd USB tilkobling fra mac til Coaks1 på HD20 ?. Hvordan er beste og fornuftigste måten å gjøre dette på, og hva er evt. forbedringene i forhold til å bruke USB inngangen på HD20 ?

Mvh
Roy

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Antall liker
346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har noen prøvd USB tilkobling fra mac til Coaks1 på HD20 ?. Hvordan er beste og fornuftigste måten å gjøre dette på, og hva er evt. forbedringene i forhold til å bruke USB inngangen på HD20 ?
Mener du å bruke en DDC (altså USB-til-S/PDIF-konverter) mellom Mac og HD20? Som for eksempel en HD2 eller Stello U3 som kobles videre inn i Coax1 på HD20?

En slik metode gir fordelen av at det blir to ledd med jitterkorrigering (omtrent som ved en DAC-loop kjent fra H300), pluss at det gir galvanisk skille mellom PC og HD20. Dette bekreftet Hegel over mail til et forummedlem:

Her er Svar fra Hegel :)

Hei Leif

Takk for epost. Ja, det vil bli bedre. Av to årsaker:

1) Den digitale utgangen på HD2 er re-klokket og derfor bedre enn signalet som kommer inn. Vi re-klokker i HD20 også, men twice-is-nice.

2) Du får et galvanisk skille mellom PC og HD20, noe som reduserer støyen du får med fra datamaskinen.

Forskjellen er faktisk ganske stor og punkt 1 utgjør den største forskjellen av de to.

Med vennlig hilsen
Hegel - Anders

balto

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
11
Hei igjen,
Takk, ja det var det jeg mente. Ved å gå gjennom H2 først, vil HD20 gi 24/192 på coaks 1 da ?

Mvh
Roy

Topp Bunn