Hegel HD 10 dac

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
kjetinho skrev:
Eg har ikkje høyrd desse dacane, men viss alle dacar du har i hus let spinkelt, er det vel ein viss sjanse for at du har vent deg til ein unaturleg feit mellomtone frå pioneeren og tuna anlegget etter den..
For det første snakker vi nyanser her, og ikke ekstremiteter (jeg har ikke hatt like dårlig erfaring som Salvatore) .Nå er det vel spesielt mellomtone denne cd-spilleren har blitt berømmet for, så det er nok ikke der jeg har "svakhet" i kjeden i så fall. Men det kan kanskje hende at høyttalere eller annet har blitt svekket i det området med årene? Eventuelt at rommet bidrar negativt, at jeg er blitt en del mer kresen med tiden eller at jeg rett og slett kan ha fått svekket hørsel i frekvenser i mellomtone under disse frekvenser som jeg er spesielt var for? Har jo opplevd det samme andre steder også, og ikke bare hjemme. Det var blant annet noen spor de spilte i butikken som jeg reagerte på dette, og da ble det spilt på et par stativhøyttalere til rundt 50.000,- og med nevnte dac.
Når jeg nå spiller siste skiva til Sade (Soldier of Love), merker jeg ikke noe til problemet. Mulig at dac er blitt bedre etter å ha blitt varm, og eventuelt at litt innspilling har gjort sitt. Denne skiva låter i hvert fall veldig bra her hjemme hos meg. Ikke vet jeg om den er hifi-riktig, men den er i hvert fall befriende fri for skarpe sss-er, som er det verste jeg hører når jeg lytter til musikk.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Det viktigaste er uansett at ein sjølv er nøygd. Eg berre nevner dette då eg veit, delvis av eigen erfaring, at det er lett å bli tilvent lyden i sitt eige anlegg.

Kanskje litt OT dette. Orsak.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.791
Antall liker
21.698
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Billa skrev:
Har koblet inn en flunkende ny og ikke innspilt HD 10 med optisk kabel fra billig BD spiller og det spiller allerede godt. Faktisk imponerende.
Utgangsspenningen er lav, kun 2,3 V.
Det er høyt sammenliknet med den originale CD-standarden, som var 2V RMS ved 0dBFS, (edit) +1.2 dB faktisk. Lett hørbart i A/B svitsjetester. Nivåforskjeller større enn 0,15dB er hørbare for svært mange.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
CJ
[/quote]

Hvordan var resten av oppsettet, og hva har du sammenlignet med?
[/quote]


Sammenliknet direkte opp mot en dac fra Electrocompaniet. Nevner at jeg ikke er eier av noen av dacene. I oppsettet jeg hørte var det i mine ører ikke tvil om hvilken jeg ville valgt.

CJ
 

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Og hvilken ville du valgt Salvatore?

Er på en liten DAC vurdering, og siden jeg hae EC 4.7 fra før så vurderer jeg EC sin DAC.

Ser dere nevner fordeler med USB på Hegel, det har jo ikke EC sin.
Dog har den optisk og coax inngang, går det ikke an å kjøre PCen inn på en av disse? Skulle bli det samme som USB det, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Millmaker skrev:
Og hvilken ville du valgt Salvatore?

Er på en liten DAC vurdering, og siden jeg hae EC 4.7 fra før så vurderer jeg EC sin DAC.

Ser dere nevner fordeler med USB på Hegel, det har jo ikke EC sin.
Dog har den optisk og coax inngang, går det ikke an å kjøre PCen inn på en av disse? Skulle bli det samme som USB det, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Uten at jeg vet hvorfor har jeg sett flere steder at folk sier de foretrekker optisk fremfor usb. hvis du vurderer EC sin ville jeg hørt på Abrahamsen sin, tror du får stort sett samme DACen til en mye lavere pris og USB på kjøpet:)
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Millmaker skrev:
Og hvilken ville du valgt Salvatore?

Er på en liten DAC vurdering, og siden jeg hae EC 4.7 fra før så vurderer jeg EC sin DAC.

Ser dere nevner fordeler med USB på Hegel, det har jo ikke EC sin.
Dog har den optisk og coax inngang, går det ikke an å kjøre PCen inn på en av disse? Skulle bli det samme som USB det, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Jeg tror jeg heller ville gått for en Abrahamsen-dac i denne prisklassen. Her har man vel også usb? Selv bruker jeg coax fra pc til dac. Festlig nok er min Pioneer bd et langt bedre drivverk enn det pcen min er, foreløpig :p Noen som vet hvordan man får bedre lyd ut fra pc?

CJ
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Eller man kan kjøpe en M2Tech Hiface, en usb- SPDIF converter som får meget gode skussmål rundt omkring.

http://www.tweekgeek.com/_e/Portabl...dinary_PC_into_an_Audiophile_Music_Server.htm

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0210/m2tech_hiface_usb.htm

http://www.head-fi.org/forums/f46/usb-24-192khz-m2tech-hiface-446375/index48.html

Skal visstnok gi ekstremt lite jitter støy og låte herlig, koster ikke all verden heller, så denne saken er noe som garrantert havner i handlekurven min om ikke så lenge. Så slipper jeg å bruke usb overføringen til dacmagic'en min...
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
nikosidis skrev:
Jeg og kompis var på hi-fi messen på lørenskog. Ben Holter var der og demonstrerte HD 10. Holter nevnte at det var i hans filosofi og få en så jevn frekvens respons som mulig, med minst mulig forvregning. Det er vel kanskje det som gjør at noen her synes Hegel låter skarpt eller tynt. Han jukser nok veldig lite med sine produkter.
Nå var det ikke veldig dyre høytallere han bruke når han demostrerte dacen, men kaldt låt det ikke. Vi testet da også med egen inspilling av det eldre slaget.
Kompisen min kjøpte denne dacen og siden han ikke har veldig gode høytallere for tiden, måtte han til meg for og teste den.
Hos meg låt den meget bra. Ikke noe som minnet om tynn eller spiss lyd.
Vi synes den låt meget ekte, uten noe og sette fingeren på. Korrekt er vel det riktige ordet.
Jeg mener hvis denne DACen ikke låter bra, så er det feil andre steder i systemet.
Dette er et meget bra produkt som anbefales på det varmeste.
Gratulerer Ben Holter.
Det er min nye dac vi hørte på, og jeg er enig i at den er veldig god.
Har tidligere hatt Abrahamsen og Cambridge dac som jeg var svært fornøyd med, men synes Hegel er i en klasse eller to over.
Den er veldig god på rytme, timing, dynamikk, balanse og klang. Samt innehar meget detaljert og stram bass, med herlig nøytral mellomtone og luftig behagelig diskant. Scoorer høyt på musikalitet, som til syvende og sist er det viktigste. :D
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
jonas skrev:
nikosidis skrev:
Jeg og kompis var på hi-fi messen på lørenskog. Ben Holter var der og demonstrerte HD 10. Holter nevnte at det var i hans filosofi og få en så jevn frekvens respons som mulig, med minst mulig forvregning. Det er vel kanskje det som gjør at noen her synes Hegel låter skarpt eller tynt. Han jukser nok veldig lite med sine produkter.
Nå var det ikke veldig dyre høytallere han bruke når han demostrerte dacen, men kaldt låt det ikke. Vi testet da også med egen inspilling av det eldre slaget.
Kompisen min kjøpte denne dacen og siden han ikke har veldig gode høytallere for tiden, måtte han til meg for og teste den.
Hos meg låt den meget bra. Ikke noe som minnet om tynn eller spiss lyd.
Vi synes den låt meget ekte, uten noe og sette fingeren på. Korrekt er vel det riktige ordet.
Jeg mener hvis denne DACen ikke låter bra, så er det feil andre steder i systemet.
Dette er et meget bra produkt som anbefales på det varmeste.
Gratulerer Ben Holter.
Det er min nye dac vi hørte på, og jeg er enig i at den er veldig god.
Har tidligere hatt Abrahamsen og Cambridge dac som jeg var svært fornøyd med, men synes Hegel er i en klasse eller to over.
Den er veldig god på rytme, timing, balanse og klang. Samt innehar meget detaljert og stram bass, med herlig nøytral mellomtone og luftig behagelig diskant. Scoorer høyt på musikalitet, som til syvende og sist er det viktigste. :D
Kan du si noe om hvordan du opplevde Dacmagic opp mot Hegel?
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det meste jeg nevner er velig likt, der hvor jeg mener HD10 er litt bedre ligger i den luftige diskanten og pondusen i den stramme bassen. DM er også meget god på de områdene, men jeg føler HD10 er bedre.
Uansett så må du selv teste de opp mot hverandre for å være sikker.
Det må jo være noen på forumet som har gjort en grundig test mellom dem?
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Hvordan vil du sammenligne Dacmagic'en mot Abrahamsen da?
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Har fått hørt mye mer på Hegel HD 10 nå, og må si den har forbedret seg betraktelig etter litt innspilling, samt at den ser ut til å måtte oppnå arbeidstemperatur for å låte optimalt. Fikk ingen svar på det spørsmålet, men det er slik jeg opplever det selv. Det kan selvfølgelig også være noe tilvenning, men jeg har testet mye frem og tilbake med og uten Hegelen og det ser ut til at den nå er litt snillere i øvre mellomtone enn den var rett ut av esken.
Den skiller mer på gode og dårlige innspillinger enn cd-spilleren gjør, så det er litt varierende hvilken komponent som låter best på de ulike album. De som har best lyd låter stort sett best på Hegel. Dilemmaet blir da å finne ut hva som betyr mest - hente ut det siste av album som låter svært bra, eller at flest mulig album skal låte så godt som mulig. Sistnevnte er nok det valget som står meg nærmest, da jeg har flest album som dessverre ikke har fantastisk lyd. Mesteparten av samlingen min er innen pop/rock / blues og noe jazz og svært lite klassisk. De tradisjonelle hifi-skivene som f.eks. Kari Bremnes osv., vil aldri nå inn i min platesamling, da det for meg er vanvittig kjedelige greier.
Skulle gjerne hatt bass og dypbass, samt diskant fra Hegelen og mellomtone fra Pioneeer-spilleren min. Da hadde jeg etter mine preferanser hatt så bra lyd at jeg ikke lenger hadde trengt å prøve ut noe annet....tror jeg ;)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
ron-hi: Du kan nok være inne på noe der. Mellomtonen i hd 10 er nok ikke helt på nivå med bassen og diskanten. Det blir sikkert en smaksak, men mellomtonen har ikke den fylden som i diverse andre spillere.
 

Mr.Message

Medlem
Ble medlem
10.10.2009
Innlegg
5
Antall liker
0
Noen som har problemer med å kjøre optisk fra squeezebox duet til Hegel HD 10 dac?


Mvh
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Sakset fra min anleggstråd her på sentralen:

Min kone har god hørsel og har hørt på mye rart av musikkanlegg gjennom årene.
Fikk lurt henne ned i lytterommet for å se om hun hørte forskjell på konverterne. Hun ante ikke hvilken av konverterne hun lyttet til, heller ikke prisdifferansen dem i mellom.

Kona hadde ingen problemer med å skille de to konverterne fra hverandre. Hennes inntrykk sammenfalt i det store og det hele med mine. Cambridge ble beskrevet som mer behagelig, mens Hegel låte i hennes ører litt tynnt og med bedre og mer bass. Hun var ikke sikker på om den ene var bedre enn den andre, var mer snakk om klangforskjeller og hva man var ute etter. På noe musikk passet Cambridge best mens på andre typer var sikkert Hegel bedre. Hun trodde hun ville valgt Hegel i vårt anlegg, men under tvil, og avhengig av hva slags musikk vi ville ville optimere anlegget mot.
 
Topp Bunn