Forsterkere Hegel H80

Ble medlem
06.05.2017
Antall liker
2
Sted
Trondheim
Har planer om å gå til innkjøp av ny stereoforsterker, og tenker da på en stereoforsterker med DAC--

Forsterkeren jeg har nå er en gammel Nad C352 fra 2004. Alt av dingser og bokser er koblet til Tven via Hdmi (Apple tv, Dekoder, PS4), men jeg bruker nå hodetelefonutgangen fra tv til forsterker fordi den ikke har optisk lyd inngang. Høyttalerne er et par B&W DM602 S3.

Spørsmålet mitt da blir, vil jeg få en merkbar oppgradering med å bytte ut forsterkeren til en Hegel H80? Planen er da selvsagt å bruke optisk kabel fra tv til Hegel H80.

Tenker selv at dette blir en god oppdatering, selv om lydkildene mine streames fra Macbook air via airplay til apple tv. (Vet godt at det langt fra er noen hifi lytteløsning).

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Det bør gi ett markant løft ja.
H80 har en god DAC og er i tillegg en myyyye bedre match til B&W enn Nad etter min mening.

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.825
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Hei Fourfinger!

Velkommen til forumet må jeg vel også passe på å si.
Her vil du utvilsomt finne en sareptakrukke av kunnskap om det meste som har med
Hi fi og gjøre. Selv er jeg nok en lettvekter i kunnskap om dette deilige området som (etter min mening) handler om å berike livet med god lyd. Som du ser av signaturen min så er jeg eier av en h-80 og kan varmt anbefale den til B&W. Den driver mine cm9 uanstrengt og med kontroll. Jeg spiller 97,6% vinyl! Når jeg ikke gjør det så spiller jeg cd gjennom dak'n i h-80'n. Det er merkbart bedre enn kun via cd spiller. Jeg byttet ut en Densen'n beat som var litt eldre enn din nad og tro meg bare det å få en ny forsterker med friske kondiser vil gjøre underverker. Hvis en h-90 er like rundt hjørnet så vil jeg tro det lønner seg å vente enten du vil gå for den eller h-80 som sikkert vil bli noe rimeligere når den skal fases ut! Uansett good luck,god helg og...... Skål! ;)

Sist redigert:
Ble medlem
06.05.2017
Antall liker
2
Sted
Trondheim
Takk for den flotte velkomst !

Jeg har et litt annet spørsmål også, som ekspertisen her inne kan svare på. Vil lyden bli noe forringet ved at den går inn til tven før den kommer til dacen ? Jeg vil tro det også finnes en slags billig dac i tven. Dumt hvis en dårlig dac i tv først skal prosessere lyden og så deretter sende den til en dac som er adskillig bedre.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Sålenge du har digital overføring hele veien (coax eller optisk) så blir det dacen i H80 som tar prossesseringen.

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Det er fullt mulig for TV-en å prosessere signalet digitalt, før det går innom noen DAC. Om du kan justere volum på TV-en, vil det jo måtte gjøre det.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jo, men sålenge det foregår digitalt skal det i prinsippet være tapsfritt, det er først i det en går over til analogt fallgruvene er store etter min mening.

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Nei, digital volumkontroll vil medføre tap, om signalet ikke allerede er oppsamplet til en større bitdybde. Den må jo sende et lavere signal til DAC-en.

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Men den kan vel ikke bare dempe signalet vel?

Iom digitalt kun er av eller på må den vel i såfall legge til informasjon i strømmen om at det skal spilles lavere?

Nå er jeg på tynn is, men klarer ikke helt å se hvordan den hverken kan dempe signalet eller hvordan det kunne ha degradert kvaliteten?

Ett annet spørsmål er vel om volumkontrollen på tv overhodet er aktiv når en kjører digital ut. Min Samsung har hatt volumet av siden jeg fikk Hegelen og kjører optisk fra tv til H80.

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Iom digitalt kun er av eller på må den vel i såfall legge til informasjon i strømmen om at det skal spilles lavere?

Nå er jeg på tynn is, men klarer ikke helt å se hvordan den hverken kan dempe signalet eller hvordan det kunne ha degradert kvaliteten?
Digital er av eller på, men det er 16 bits som er av eller på: den første biten (eller siste, alt ettersom) er 0 eller 1, den andre er 0 eller 2, den tredje er 0 eller 4, den fjerde er 0 eller 8, den sekstende er 0 eller 32768. Merk at 1+2=3, osv, så 16 bits utgjør 65536 mulige verdier (-32,768 til + 32,768 ). Om man senker volumet digitalt, må nødvendigvis antallet mulige verdier bli mindre, og informasjon kan gå tapt.

Om TV-en din alltid sender fullt volum til DAC-en, er det ikke noe å bry seg om.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3

Digital er av eller på, men det er 16 bits som er av eller på: den første biten (eller siste, alt ettersom) er 0 eller 1, den andre er 0 eller 2, den tredje er 0 eller 4, den fjerde er 0 eller 8, den sekstende er 0 eller 32768. Merk at 1+2=3, osv, så 16 bits utgjør 65536 mulige verdier (-32,768 til + 32,768 ). Om man senker volumet digitalt, må nødvendigvis antallet mulige verdier bli mindre, og informasjon kan gå tapt.

Om TV-en din alltid sender fullt volum til DAC-en, er det ikke noe å bry seg om.
Jeg bumper litt her; samme løsning med digital ut fra min Samsung, til forsterker/DAC. MEN, om man som meg har GET box eller annet tilkoplet TV med HDMI, så kan man som jeg gjør justere lyden her også. Vil DET medføre signaltap..?

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Ta signalet ut digitalt via den optiske utgangen på TV, og direkte i H80. Her er dac og volumkontroll. Dette gir veldig bra TV-lyd. Da skjer DA-convertering og volum justering i H80. Dette er den beste løsningen. Da holdes signalet digital helt til den kommer til forsterkeren. Da bruker du en HDMI-kabl fra dekoder til TV.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Men på dekoderen, her har du også volumkontroll. Pleier å sette et nivå på forsterker, deretter gjøre justeringer av lyd på dekoderen (GET boksen) Bør denne stå med max volum?

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
De ligger brukt på 7-8000,- men det er ikke dermed sagt det ikke går an å prute.

kjtl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
232
Torget vurderinger
1
Men på dekoderen, her har du også volumkontroll. Pleier å sette et nivå på forsterker, deretter gjøre justeringer av lyd på dekoderen (GET boksen) Bør denne stå med max volum?
Jeg antar det, men du kan jo teste selv med å sette så lavt nivå som overhodet hørbart på dekoderen og deretter skru kraftig opp på forsterkeren. Finjusteringer vil sikkert ikke gi merkbart kvalitetstap.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ingenting å bekymre seg over, digitalt inn og ut fra TV vil ikke være noe tap av betydning. Jeg bruker den metoden på alle kilder på mitt anlegg til 100k og merker null forskjell om jeg kjører signalet inn til TV og optisk ut til dac eller om jeg sender signalet direkte til dac. Helt likt, ingen problem.
Volumkontroll på TV blir som regel deaktivert når man kjører digitalt lydsignal ut.

Ang pris synes jeg h80 er overpriset på bruktmarkedet. Burde ikke være mer enn 5000 kr. Har blitt solgt for under 8000 mange ganger ny, og den begynner å bli en del år gammel. Men ting er verdt det man er villig til å betale for det, så du får ta den avgjørelsen selv;)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Ingenting å bekymre seg over, digitalt inn og ut fra TV vil ikke være noe tap av betydning. Jeg bruker den metoden på alle kilder på mitt anlegg til 100k og merker null forskjell om jeg kjører signalet inn til TV og optisk ut til dac eller om jeg sender signalet direkte til dac. Helt likt, ingen problem.
Volumkontroll på TV blir som regel deaktivert når man kjører digitalt lydsignal ut
* Har man TV dekoder tilkoplet TV med HDMI så er volumkontrollen i denne aktiv ved normal setting.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Med 100% på den volumkontrollen har det ingen betydning i prinsippet. Men dersom nevrosene er sterk kan man alltids gå digitalt ut fra den også. Fra min getbox prøvde jeg coax ut fra den til dac og hdmi til tv -> optisk ut til dac. No difference :)

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
er 7000,- grei pris for en brukt H80? Eller bør man kunne presse den ned til 6000,- ? Ny koster den 10 000 ,-
Sorry for bumpet denne tråden litt ut av kurs.. Tittet litt etter H80 selv, mest for testbruk. Skjønt at det kom en Mk2 oppdatering ila par(?) siste år og at denne har analog ut. Det er jo kjekt å få med seg. Remoten er noe kjipe greier, men det finnes en system remote av god kvalitet til rett under 1000-lappen.
Mtp at H80 har vært solgt billig ved anledninger og IMO MÅ ha denne systemremoten for opplevelsen; 6000k burde være en OK pris om strøken. Ikke noe mer.

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
541
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Beste resultatet lydmessig får du ved å sette volum på dekoder og TV på max, eller fixed (som gir max også).
Volumkontrollen lar du h80'en gjøre i det analoge domenet uten tap av oppløsning i digitalsignalet.
For å forenkle betjeningen vil jeg anbefale logitec harmony eller lignende sånn at de som ikke er så interresert også klarer å skru på tv'en uten for mye hjelp.

Ang pris for en h80 brukt, så har de som mye annet fra Hegel holdt seg veldig godt!
For 7000 bør det være mulig å sende den videre om du ikke er fornøyd uten at du går alt for mye i tap.
H80 er en skikkelig god forsterker.

--
Martin Sandvik

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Antall liker
541
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Nå skal de sies at det lydmessige tapet ikke er så veldig stort ved å bruke digital volumkontroll ved TV
Men hvorfor gjøre det dårligere, når man ikke sparer penger på det.

Brukte volumkontrollen på altiboxen via tv inn i en hd20 dac tidligere, men fant at lyden ble bedre når jeg satte alle digitale kontroller på max.
Slapp også stresset med alt for høyt volum når kilde ble bytta til f.eks cd.

--
Martin Sandvik

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.183
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Volumkontroll på TV blir som regel deaktivert når man kjører digitalt lydsignal ut
* Har man TV dekoder tilkoplet TV med HDMI så er volumkontrollen i denne aktiv ved normal setting.
Hvis det stemte hadde jeg ikke hatt lyd fra hverken tv, tuner eller bluray som går til tv via hdmi og fra tv til h80 med optisk.

Volumet på tven har stått på 0 i årevis.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gikk utifra at han mente at volumkontrollen på dekoderen ville fortsatt fungere. Det gjør den iallefall hos meg. Men det er bare å sette den på maks, så er det bare velstand.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Stemmer det Coolio, var det jeg mente:)

Så for å gjøre det lett i hverdagen, så står forsterker på et visst nivå på TV inngangen, og vi bruker GET fjernkontrollen til både programbytte og volum. Lett med kun en fjernkontroll for de late, barn, dame..

Prøvde lyd rett ut fra GET boksens coax også. Da er det fixed nivå ut og naturlig ingen mulighet til å justere lyd med GET fjernkontrollen. Vanskelig å sammenligne lydkvalitet, Lyd via GET ((andre) er ingen højdare uansett. Radiokanalene på boksen høres heller ikke særlig bra ut sammenlignet med streaming fra samme forsterker.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.389
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
*leste akkuratt i nyeste Stereo+ at Hegel skal presentere etterfølger til H80, med streaming mulighet m.m. Er vel denne som kanskje blir H90 da, som det refereres til i denne tråden. Var btw og sjekket ut Røst. Lekker sak som virker veldig bra! Fikk litt sånn "må ha" feeling av den altså. Under lokket er det også blitt ryddig og fint ser det ut til. Kudos! Litt dyr kanskje?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva som er dyrt er vel relativt, så der skal jeg ikke mene for mye. Men jeg registrerer at det er stor konkurranse rundt 20k med mye flotte produkter hvor man også kan få mer effekt på kjøpet, så den er ikke noe klart eller utpreget opplagt valg i sin klasse.

Synes det er synd at Hegel sniker seg gradvis oppover mot high-end prissetting uten å tilby mer enn konkurrentene. Det er jo nettopp lydkvaliteten i forhold til pris som har vært styrken, men den fordelen har de på mange måter skuslet bort med de siste generasjonene.

Ble medlem
06.05.2017
Antall liker
2
Sted
Trondheim
*leste akkuratt i nyeste Stereo+ at Hegel skal presentere etterfølger til H80, med streaming mulighet m.m. Er vel denne som kanskje blir H90 da, som det refereres til i denne tråden. Var btw og sjekket ut Røst. Lekker sak som virker veldig bra! Fikk litt sånn "må ha" feeling av den altså. Under lokket er det også blitt ryddig og fint ser det ut til. Kudos! Litt dyr kanskje?
Stod det noe om pris og release dato ?

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Røsty frister veldig, men kunne godt tenke meg den ned mot 15k. 20k synes jeg er mye penger. Ikke bare hifi på mitt budsjett. :)

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Man kan jo i de aller fleste tillfeller klare seg med Hegel H80 som koster halvparten av Røst og som låter nesten like bra.

Topp Bunn