Headshell - med eller uten gummiring?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

Larkus

Gjest
    Hvilken funksjon har egentlig gummiringen som sitter på headshell av SME-type?

Ut fra min oppfatning, så lager denne gummiringen et potensiellt fleksningspunkt på armen som vil vise igjen som en peak på frekvensgangen. Uten gummiring blir det en massiv (metall mot metall) og fleksningfri kobling mellom headshell og arm.
    1.jpg
    2.jpg

Bildene viser et Jelco headshell som har to låsepinner på tilkoblingsstussen. En del slike headshell har bare en låsepinne, noe som gir dårligere kobling til armen.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    SME bajonett er i seg selv ikke noen presisjonskobling, gummiforingen er ment for å ta av evt slark.
    Gummiforingen vil ikke gi seg, men sikre kobling mot gods under press.
    Ikke noe i veien for å teste uten foring, sitter det så sitter det.
    Selvfølgelig må man ta høyde for dette, og posisjonere pickup i hus deretter.

Jørgen.

L

Larkus

Gjest
    Noen produsenter leverer headshell uten gummiring. F.eks. Oyaide. Stax sine headshell ble også levert uten gummiring.
    oyaide.jpg

stax.jpg

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.292
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det blir slark med gummipakningen der, vil det i alle fall bli MYE slark uten. ;)

L

Larkus

Gjest
    Gummipakningen er myk og vil uunngåelig flekse på en eller annen frekvens. Sannsynligvis langt oppe mellomtonen. Med to låsepinner på headshellet får en slarkfri kobling mellom headshell og arm uten pakning. Jeg mener å huske at danske High Fidelity testet SME 3009 både med fast og avtagbart headshell en gang på 1970-tallet. Armen med avtagbart headshell og gummipakning viste tydelige tegn på fleksninger (peak i frekvensgangen), i motsetning til den med fast headshell som ikke hadde slike tendenser.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvis det blir slark med gummipakningen der, vil det i alle fall bli MYE slark uten. ;)
    Min tanke også. En ting er at gummien er elastisk, og dermed uunngåelig vil virke som en fjær og gi resonans ved en eller annen frekvens sammen med massen av headshell og pickup. Men om det i stedet for gummifjæra bare er en glippe? Jeg kan ikke se at det skulle være noen fordel. Men, denne gummien, spenner den ikke metallgods mot metallgods et eller annet sted i koblingen?

Får meg forresten til å tenke på motvektsloddet til Rega, med sine to innvendige O-ringer mot endestubben.

Og denne: Cartridge Man Isolator.

damper.jpg

Origin Live bruker vel også bevisst 'lossy' sammenføyinger i sine armer?

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Det ser ut til at Sumiko har noen modeller uten gummiring:confused:

2013-02-02_001_002.JPG

Tror faktisk de har bare en modell:rolleyes: som heter HS-12( med azimut justering). Den skal være en god oppgradering for tusenlappen mvh.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.643
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    løse headshell er noe dritt!
    som regel går det tom an å vri headshellet sideveis slik at azimuth påvirkes
    implementeringen av prinsippet er som regele simpelthen for upresist
    mvh
    Leif

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    165
    Sted
    Sunndalsøra
    Det var bra du nevnte:) Da slipper jeg å kaste bort penger på noe slikt! mvh Guit

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.491
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    som regel går det tom an å vri headshellet sideveis slik at azimuth påvirkes
    mvh
    Leif
    Det er jo ikke problematisk. Har man justert den, og strammet skruen, så vil ikke den endres ved bytte av headshell?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Det ser ut til at Sumiko har noen modeller uten gummiring:confused:

Vis vedlegget 371720

Tror faktisk de har bare en modell:rolleyes: som heter HS-12( med azimut justering). Den skal være en god oppgradering for tusenlappen mvh.
    Oppgradering fra hva, og i hvilken sammenheng?

Min erfaring er at ulike headshell vil matche ulike pickuper ulikt i ulike armer. Egentlig ikke så rart da man endrer effektiv masse på armen ved å bruke headshell som er tyngre eller lettere.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig greitt å kunne skifte pickup fort. Har du dyr pickup og krøkkete platespelarplassering er det ikkje kjekt å montere, og gjerne ergonomisk utfordrande. Og det er alternativ til sme-fatninga som ikkje fleksar. Kuzma-shellet er dyrt, men dønn fast. Eminent Technology og vpi sine avtakelege armrør er radikale, men effektive ordningar.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.674
    Torget vurderinger
    28
    Det er veldig greitt å kunne skifte pickup fort. Har du dyr pickup og krøkkete platespelarplassering er det ikkje kjekt å montere, og gjerne ergonomisk utfordrande. Og det er alternativ til sme-fatninga som ikkje fleksar. Kuzma-shellet er dyrt, men dønn fast. Eminent Technology og vpi sine avtakelege armrør er radikale, men effektive ordningar.
    Utfordringen med Kuzma-headshellet i så måte er at du må fikle med de særdeles tynne kablene hver gang du bytter headshell. Jeg har avtagbart headshell på min SME V. Der slipper jeg å koble om kablene, men hverken på SME-en eller på Kuzma-en kan jeg bytte headshell/pickup så snarlig som på armene med standard SME-fatning. Hurtig bytte er et særlig poeng om man har pickuper med samme vekt og geometri f.eks SPU eller EMT.

L

Larkus

Gjest
    Jelco headshell i Jelco arm, uten gummipakning. Dønn kompakt:)
    headshell.jpg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Utfordringen med Kuzma-headshellet i så måte er at du må fikle med de særdeles tynne kablene hver gang du bytter headshell. Jeg har avtagbart headshell på min SME V. Der slipper jeg å koble om kablene, men hverken på SME-en eller på Kuzma-en kan jeg bytte headshell/pickup så snarlig som på armene med standard SME-fatning. Hurtig bytte er et særlig poeng om man har pickuper med samme vekt og geometri f.eks SPU eller EMT.
    Er du gira på å skifte pickupar ofte, er det ingenting som går så fort som VPI JMW-armar. Pickupskift på under 10 sekund, iallfall om du ikkje er kritisk på antiskatinga (går fort, den også, eigentleg). Armrør, lodd og feste finjusterast i utgangspunktet for kvar pickup. Men du må ha pickupar som trivast i desse armane. Og så kostar det litt for sånne armrør.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn