Head-fi til jul, budsjett 15000,-

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Har aldri eid et skikkelig sett hodetelefoner. Tenker å investere i et sett som både kan brukes foran anlegget og ved reise. Tenker en lukket variant og en mobil dac/forsterker som tar lite plass. Totalbudsjett 15000,-
Noen forslag ? Jeg har lite peiling på dette, men liker utseende til Focal.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Focal Elegia til halv pris hos bl.a. Soundgarden må vel være en nobrainer i ditt tilfelle. Jeg har en selv og den kan trygt anbefales hvis du ikke er for tykk i skallen.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Takk for tips, skal se om jeg kan få hørt på den. Har også sett litt på Audioquest sine dragonfly-dacer, de ser jo passelig små og nette ut.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Takk for tips, skal se om jeg kan få hørt på den. Har også sett litt på Audioquest sine dragonfly-dacer, de ser jo passelig små og nette ut.
Støtter forslaget om Elegia til 5.750,- - det er et kupp, særlig hvis det er lukkede hodetelefoner som står på menyen.
Jeg har selv brukt Elear med Dekoni perforerte saueskinnsputer i kombinasjon med både Dragonfly Cobalt, Cayin RU6 og iFi hip-dac. Dragonfly Cobalt er gode, men jeg foretrekker både RU6 og hip-dac foran Cobalt. Ulempen med hip-dac er at du må passe på at den er oppladet, mens fordelen er at den dermed belaster mobilens batteri mindre, spesielt i forhold til RU6. Jeg ser ellers at Soundgarden har et pakketilbud på Elegia i kombinasjon med FiiO BTR7 som kan være interessant. BTR7 har fått mye lovende omtale
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Takk for interessante betraktninger, det setter jeg pris på!
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Kjøp et par ørepropper til 50kr og kombiner med Roon sin Eq DSP funksjon så er du i mål. Har prøve masse hodetelefoner opptil 20k uten at de var særlig bedre enn medfølgende iPhone ørepropper . Gav opp hele hele headFi greia ,
før jeg begynte.
PS er jeg i nød bruker jeg mine 20 år gamle Grado SR 125,lite bass og overdreven diskant… og så har jeg Bose da både øreplugger og hotetelefoner greit på tur og på kontoret for å stenge ute pratmakere
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Kjøp et par ørepropper til 50kr og kombiner med Roon sin Eq DSP funksjon så er du i mål. Har prøve masse hodetelefoner opptil 20k uten at de var særlig bedre enn medfølgende iPhone ørepropper . Gav opp hele hele headFi greia ,
før jeg begynte.
PS er jeg i nød bruker jeg mine 20 år gamle Grado SR 125,lite bass og overdreven diskant… og så har jeg Bose da både øreplugger og hotetelefoner greit på tur og på kontoret for å stenge ute pratmakere
Litt OT, men du får ta en tur til meg når det passer og høre på Focal Utopia med Topping A90 Discrete forsterker så får du nok en annen oppfatning av HeadFi. ;)
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Sorry, men Utopia blir faktisk litt grøtete mot min Audeze LCDMX4. Elegia er visst greie om man fjerner dippen i bassen med EQ, men til 15k skal man klare å få noe helt annet enn det der, så glem Focals lavere skikt. A90 er grei for en god del headphones. Jeg bruker stort sett en SuSy Dynalo 2 til konvensjonelle klokker, og Blue Hawaii til elektrostatene.
 
Sist redigert av en moderator:

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Dragonfly er mulig, men en god del har vært misfornøyde med Cobalt. Jeg foreslår Qudelix K5 som et alternativ. Spes om Elegia velges for da trengs eq muligheten. Jeg hadde nettopp Bathys, og de er fine, men trådløst blir ikke det samme uansett. Den er solgt videre. Viktig å huske at forskjellige ører og forskjellige produsenter presenterer lyden forskjellig. Derfor er det viktig at du prøver litt før du bestemmer deg.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.167
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
For 15K bør man kikke litt på bruktmarkedet som nevnt tidligere her.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Egentlig Sjokkerende at 15k ikke er nok penger for å få en god ny hodetelefon. Er hodetelefoner blitt en overpriset high end nisje??
Før jeg gav opp og trakk meg ut av denne nisjen prøvde jeg alt som fantes i Oslo by. Fant ut at jeg er for gjerrig til å legge penger i hodetelefoner og at lukkede aldri låt så bra som åpne, og de ble liksom hele poenget borte.Dvs lytte uten å plage kona i samme sofa . Nå er jeg i en alder hvor de neste hodetelefonene antagelig kommer i form av høreapparat …..så jeg har lite å bidra ned her bortsett fra spamming og nysgjerrighet på om det finnes noen lukkede nå til betalbar pris dvs maks 3k.
Fortsatt god helg og god hørsel
 

Dharmabum

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2010
Innlegg
1.171
Antall liker
1.385
Torget vurderinger
11
Egentlig Sjokkerende at 15k ikke er nok penger for å få en god ny hodetelefon. Er hodetelefoner blitt en overpriset high end nisje??
Før jeg gav opp og trakk meg ut av denne nisjen prøvde jeg alt som fantes i Oslo by. Fant ut at jeg er for gjerrig til å legge penger i hodetelefoner og at lukkede aldri låt så bra som åpne, og de ble liksom hele poenget borte.Dvs lytte uten å plage kona i samme sofa . Nå er jeg i en alder hvor de neste hodetelefonene antagelig kommer i form av høreapparat …..så jeg har lite å bidra ned her bortsett fra spamming og nysgjerrighet på om det finnes noen lukkede nå til betalbar pris dvs maks 3k.
Fortsatt god helg og god hørsel
Det er litt snodig at du ikke virker å ha problemer med å betale en arm og en legg for Accuphase forsterkeri, men mener at lukkede hodetelefoner bør koste maks 3k? Jeg personlig mener at Elegia til under 6k gir en presisjon og detaljering i lyden, samtidig som det låter musikalsk og deilig, som min tidligere A-45 ikke kom i nærheten av med sin romantiske og bamsete spillestil. Når det er sagt så foretrekker jeg å lytte til et stereoanlegg fremfor headfi, men hvis det gjelder lyd pr krone så synes jeg et godt headsett fra for eksempel Focal gir god bang for the buck.
 

Dumbo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.09.2006
Innlegg
81
Antall liker
18
Torget vurderinger
3
Får man billig undertøy der også? Ingenting som er så motbydelig som gamle klamme lurer. Spritet eller ei.

Jeg la i går ut et par helt nye Focal Radiance til salgs på Finn, dersom det kan være av interesse.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.308
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Fant ut at jeg er for gjerrig til å legge penger i hodetelefoner og at lukkede aldri låt så bra som åpne, og de ble liksom hele poenget borte.Dvs lytte uten å plage kona i samme sofa . Nå er jeg i en alder hvor de neste hodetelefonene antagelig kommer i form av høreapparat …..
Godt du deler Balle! 😁 Men leser du det jeg siterte skjønner du kanskje selv at dine innspill kan oppfattes som temmelig irrelevante? Er jo ikke dine problemer TS må ta hensyn til, grinete kjerring, dårlig råd, geriatrisk hørsel etc

Og nei, airpods er pokker ikke en god erstatning for gode klokker, selv om jeg er enig i at headfi er vel dyrt. Selv et par kjipe Phillips lurer, jeg slet med meg fra Elkjøp denger disse invortes proppene du anbefaler, både på lyd og komfort.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.243
Antall liker
9.476
Torget vurderinger
2
Beklager at leg tømte frustasjonen min her, God jul TIL ALLE, med eller uten ,følger heretter med i stillhet
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Etter en fin dialog med en påslått og serviceminded leverandør, er et sett Focal Celestee snart på vei til postkassen min. Sammen med en Ifi Go Bar satser jeg på å bli fornøyd med både lyd og komfort. Jeg kommer til å bruke dette mest på reise med tog/buss, langt mindre hjemme der jeg har andre muligheter.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.262
Antall liker
6.396
Sted
Under stjernene
Støtter forslaget om Elegia til 5.750,- - det er et kupp, særlig hvis det er lukkede hodetelefoner som står på menyen.
Jeg har selv brukt Elear med Dekoni perforerte saueskinnsputer i kombinasjon med både Dragonfly Cobalt, Cayin RU6 og iFi hip-dac. Dragonfly Cobalt er gode, men jeg foretrekker både RU6 og hip-dac foran Cobalt. Ulempen med hip-dac er at du må passe på at den er oppladet, mens fordelen er at den dermed belaster mobilens batteri mindre, spesielt i forhold til RU6. Jeg ser ellers at Soundgarden har et pakketilbud på Elegia i kombinasjon med FiiO BTR7 som kan være interessant. BTR7 har fått mye lovende omtale
Er det noen som selger Dekoni øreputer her på berget?
 
Topp Bunn