HDTV en bløff?

S

svk

Gjest
Da har endelig jeg også fått 1080p tv.
Hadde 720P før.
Merker ingen umiddelbar forskjell.
Et raskt søk på nett, så finner jeg ut at alle DVDen mine bare er 576P. Sumo sender alt i720.
Så er visst bare blu Ray, Netflix og NRK som støtter HD . Men nå har vi også 4K,lenge før 1080p er fullt støttet.
Går teknologien for fort? Vil verden bedras?
Godt jeg ikke betalte noe for HDTV. Ellers hadde jeg følt meg lurt. :)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Da har endelig jeg også fått 1080p tv.
Hadde 720P før.
Merker ingen umiddelbar forskjell.
Et raskt søk på nett, så finner jeg ut at alle DVDen mine bare er 576P. Sumo sender alt i720.
Så er visst bare blu Ray, Netflix og NRK som støtter HD . Men nå har vi også 4K,lenge før 1080p er fullt støttet.
Går teknologien for fort? Vil verden bedras?
Godt jeg ikke betalte noe for HDTV. Ellers hadde jeg følt meg lurt. :)
Synes utviklingen er helt topp :) Men det krever selvsagt at man også må bytte noen komponenter for at det signalet skal bli like bra hele veien. Bruker selv 4K og kjøper omtrent bare Blu ray i 4K nå. Har projektor som er nesten 4K (oppskalerer), full 4K ble for dyrt, men det er tydelig forskjell på mediene fra dvd, bd og nå 4K.
Ser frem til neste bytte av projektor og da blir det ekte 4K, men da er nok prisene sunket en del innen den tid :)
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Synes selv at hoppet fra DVD (576P) til Blu-Ray (1080P) er mye større en hoppet fra 1080P til 4K.

HDR derimot er et stort fremskritt.
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Alt avhenger av hvor nært du sitter og størrelse på skjerm.

Når jeg får meg 75" 4K skjerm, så må jeg vel sitte ca 2m ifra for å få all informasjonen.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Alt avhenger av hvor nært du sitter og størrelse på skjerm.

Når jeg får meg 75" 4K skjerm, så må jeg vel sitte ca 2m ifra for å få all informasjonen.
Så klart, men for folk flest, og spesielt med skjermer. Projektor oppsett med bilder på 100"+ blir en annen skål.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Da har endelig jeg også fått 1080p tv.
Hadde 720P før.
Merker ingen umiddelbar forskjell.
Et raskt søk på nett, så finner jeg ut at alle DVDen mine bare er 576P. Sumo sender alt i720.
Så er visst bare blu Ray, Netflix og NRK som støtter HD . Men nå har vi også 4K,lenge før 1080p er fullt støttet.
Går teknologien for fort? Vil verden bedras?
Godt jeg ikke betalte noe for HDTV. Ellers hadde jeg følt meg lurt. :)
DVD er ifra 1996 da :p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Da har endelig jeg også fått 1080p tv.
Hadde 720P før.
Merker ingen umiddelbar forskjell.
Et raskt søk på nett, så finner jeg ut at alle DVDen mine bare er 576P. Sumo sender alt i720.
Så er visst bare blu Ray, Netflix og NRK som støtter HD . Men nå har vi også 4K,lenge før 1080p er fullt støttet.
Går teknologien for fort? Vil verden bedras?
Godt jeg ikke betalte noe for HDTV. Ellers hadde jeg følt meg lurt. :)
Satelitt tuneren (siste skrik og råeste) 1080p
 
S

svk

Gjest
Om en handler seg 4K tv. Er det da kun BD og Netflix som gir 4K? For ren tv titting, så kunne sikkert den tv'n jeg hadde fungert i mange år til. Men i et hjemmekino anlegg ser jeg fornuften i HD/BD og 4k.
Sånn sett så kan en si at både HD og 4k er en bløff til tv titting
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Om en handler seg 4K tv. Er det da kun BD og Netflix som gir 4K? For ren tv titting, så kunne sikkert den tv'n jeg hadde fungert i mange år til. Men i et hjemmekino anlegg ser jeg fornuften i HD/BD og 4k.
Sånn sett så kan en si at både HD og 4k er en bløff til tv titting
Såvidt jeg vet er det bare UHD plater (ikke BD) og Netflix som gir 4K foreløpig. Vil tro Viaplay, HBO og de andre er rett bak (kanskje har de det allerede). 4K er også fint for de som driver med videostreaming over Youtube og lignende platformer. Spillstreaming fungerer fint med 4K.

Ellers vil jo tro (håpe) at ingen kjøper 4K spesifikt for å se dagsrevyen.
 
S

svk

Gjest
En 50"4k koster jo under 6000.
Så om en kjøper tv idag, så blir en sikkert fort prakket på en slik. Ser iTunes selger/leier film i 4k
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Ta en titt på Narcos i 4K levert av Netflix. Ikke kom å fortell meg at dere ikke ser en forskjell? Kvaliteten er utrolig bra!

Mvh
BB
 
S

svk

Gjest
Jeg skal nå teste ut HD innhold på Netflix. Regner med jeg vil få skarpere bilde kontra 720P som jeg hadde før
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Jeg skal nå teste ut HD innhold på Netflix. Regner med jeg vil få skarpere bilde kontra 720P som jeg hadde før
Ser du ikke en forskjell så vil jeg hevde følgende:

1) Du har ikke satt opp tv`n din riktig
2) Du bruker ikke HDMI kabel
3) Du trenger et besøk hos optiker

4K bildet er så sylskarpt og detaljert at man faktisk trenger å tone ned noe i settingsmenyene.

Mvh
BB
 
S

svk

Gjest
Jeg skal nå teste ut HD innhold på Netflix. Regner med jeg vil få skarpere bilde kontra 720P som jeg hadde før
Ser du ikke en forskjell så vil jeg hevde følgende:

1) Du har ikke satt opp tv`n din riktig
2) Du bruker ikke HDMI kabel
3) Du trenger et besøk hos optiker

4K bildet er så sylskarpt og detaljert at man faktisk trenger å tone ned noe i settingsmenyene.

Mvh
BB
Bruker Apple tv. Den står på 1080P.
Har hdmi, eneste alternativ.
Har ikke vært i tv menyen.
Optiker? Får teste tv'n først
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.532
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
4k panel er grunnen til å oppgradere.
Kildematerialet komprimeres optimalt for fremtiden...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg gjorde en avveining når jeg kjøpte min TV i 2009. Den gang (i steinalderen) var HD-Ready vesentlig billigere enn full HD.

Jeg har en 50" TV og sitter på over 7 meters avstand. På den avstanden, så blir punktstørrelsen på selv HD Ready såpass liten, at den blir mindre enn det øyet greier av oppløsning. Da var valget enkelt...

Nå er imidlertid det en del andre fordeler med 4K TVer i forhold til fargegjengivelse og annet. Pr i dag, så er det enda et premium du betaler ganske mye for i forhold til at det enda er begrenset med kildemateriale tilgjengelig på kringkasting og online.

Som det framgår tidligere i posten, så bytter jeg ikke TV i eningen bare for å få siste skrik, så jeg tyner nok den TVen jeg har enda en stund...

Johan-Kr
 
S

svk

Gjest
Jeg kjøpte HD ready i 2011.
Den HD tv'n jeg har fått trødd nedover hue er fra 2009.
Den som ikke er HD har plasma 14gen og den som er HD har gen 12.har det noe å si?
 

bjornid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.10.2007
Innlegg
222
Antall liker
131
Sted
Ensjø, Oslo
Jeg skal nå teste ut HD innhold på Netflix. Regner med jeg vil få skarpere bilde kontra 720P som jeg hadde før
Ser du ikke en forskjell så vil jeg hevde følgende:

1) Du har ikke satt opp tv`n din riktig
2) Du bruker ikke HDMI kabel
3) Du trenger et besøk hos optiker

4K bildet er så sylskarpt og detaljert at man faktisk trenger å tone ned noe i settingsmenyene.

Mvh
BB
Bruker Apple tv. Den står på 1080P.
Har hdmi, eneste alternativ.
Har ikke vært i tv menyen.
Optiker? Får teste tv'n først
Med mindre du har helt nyeste modell av Apple TV, så støtter ikke den 4K.

Om du har litt nyere TV, så har den kanskje Netflix-app du kan bruke på den.
 
S

svk

Gjest
Har kun atv med HD, samme med tv. I mitt tilfelle så var det snakk om overgang fra 720p til 1080p
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Har kun atv med HD, samme med tv. I mitt tilfelle så var det snakk om overgang fra 720p til 1080p
HD er definert 720p, 1080i og 1080p
UHD er 4K

Det er mange diskusjoner om det er forskjell på 720p og 1080p på en vanlig stue-TV. Svært mange tv sendinger går vel i 720p tror jeg.

Flageborg er vel inne på det i et tidligere innlegg; kjøp for fremtiden om du vurderer å kjøpe noe nytt nå.
Selv har jeg som deg ATV 3.gen , Viasat HD (720p) og TV og DVD spiller med 1080p, men jeg har ingen planer om å gå opp til UHD/4K.
 
S

svk

Gjest
Har kun atv med HD, samme med tv. I mitt tilfelle så var det snakk om overgang fra 720p til 1080p
HD er definert 720p, 1080i og 1080p
UHD er 4K

Det er mange diskusjoner om det er forskjell på 720p og 1080p på en vanlig stue-TV. Svært mange tv sendinger går vel i 720p tror jeg.

Flageborg er vel inne på det i et tidligere innlegg; kjøp for fremtiden om du vurderer å kjøpe noe nytt nå.
Selv har jeg som deg ATV 3.gen , Viasat HD (720p) og TV og DVD spiller med 1080p, men jeg har ingen planer om å gå opp til UHD/4K.
Da er vi to i samme båt. Hifi og foto er min greie. Tv har aldri vært pri 1
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
784
Har kun atv med HD, samme med tv. I mitt tilfelle så var det snakk om overgang fra 720p til 1080p
HD er definert 720p, 1080i og 1080p
UHD er 4K

Det er mange diskusjoner om det er forskjell på 720p og 1080p på en vanlig stue-TV. Svært mange tv sendinger går vel i 720p tror jeg.

Flageborg er vel inne på det i et tidligere innlegg; kjøp for fremtiden om du vurderer å kjøpe noe nytt nå.
Selv har jeg som deg ATV 3.gen , Viasat HD (720p) og TV og DVD spiller med 1080p, men jeg har ingen planer om å gå opp til UHD/4K.
Da er vi to i samme båt. Hifi og foto er min greie. Tv har aldri vært pri 1
Jeg vil heller ha "HD lyd" (Dolby TrueHD/DTS HD Master Audio) enn UHD bilde, men man skal vel se langt etter HD lyd på strømmetjenestene foreløpig.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
4K vs HD

Har kun atv med HD, samme med tv. I mitt tilfelle så var det snakk om overgang fra 720p til 1080p
HD er definert 720p, 1080i og 1080p
UHD er 4K

Det er mange diskusjoner om det er forskjell på 720p og 1080p på en vanlig stue-TV. Svært mange tv sendinger går vel i 720p tror jeg.

Flageborg er vel inne på det i et tidligere innlegg; kjøp for fremtiden om du vurderer å kjøpe noe nytt nå.
Selv har jeg som deg ATV 3.gen , Viasat HD (720p) og TV og DVD spiller med 1080p, men jeg har ingen planer om å gå opp til UHD/4K.
Da er vi to i samme båt. Hifi og foto er min greie. Tv har aldri vært pri 1
Jeg vil heller ha "HD lyd" (Dolby TrueHD/DTS HD Master Audio) enn UHD bilde, men man skal vel se langt etter HD lyd på strømmetjenestene foreløpig.
Det er når man får en 4K TV at man ser forskjell. NRK og SVT sender i 720 som oppskaleres til 1080 i paraboltuner, og videre i 4K TV. De fleste kanaler sender utmerkede HD bilder, mange i 1080. Viasat her siden ett år tilbake hatt to 4K kanaler, en demo og en som det sendes fotball og Formel 1 på. Andre 4K kilder er Netflix og Amazon samt nyeste Apple TV, hvorav siste er den minst komprimerte. Masse demo 4K materiale på YouTube. Blu-ray 4K UHD er overlegent best , selvsagt alt avhengig av hvordan den er filmet og postproduksjon. Men stor forskjell fra Blu-ray selv på en 55 tommers skjerm. Fullt utbytte av enkelte YouTube videoer får man ved å laste de ned, og spille av med minnepinne. Da får mannmed HDR og ikke minst Dolby Vision og Full Colour Gamut.
Det har skjedd mye på TV fronten de to siste år....
 

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.02.2006
Innlegg
433
Antall liker
116
Hvis du har en uhd / 4 k skjerm med YouTube app så peil ut noen 4K snutter om Norway.. endel av de er virkelig øyedrops
 
S

svk

Gjest
Kjøpt meg xbox-one-s på Black friday. Spiller visstnok 4k BD. Tenkte denne kunne erstatte min gamle Apple tv.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kontrast, svart/hvitt nivå, fargegjengivelse og prosessering av bevegelser er det som virkelig monner. Å gå fra 720p til full HD eller 4K for den slags skyld utgjør så og si ingenting med normale avstander på en TV. Da må man over på stort lerret og projektor for å virkelig å få utbytte av høyere oppløsning.

Men får man en TV som er bedre på de nevnte områdene, så blir selvsagt bildekvaliteten også forbedret . Med 4K så kommer det andre oppgraderinger med på kjøpet og de har betydning hvis kildematerialet utnytter det.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Blindtester har vist at msn må sitte nærme og ha minst 75" for og ha et lite utbytte av 4K.
Da må du kjøpe deg filmer fysisk. Netflix erc er ikke ekte 4K.
Tror kontrast og dynamikk er langt viktigere enn om det er 4k vs 1080p!
En riktig oppsatt Kuro i lyskontrolert rom gir bedre bilde enn de fleste flatskjermer jeg har sett idag.
Når det gjelder tv kanaler så er ikke alle kanaler engang i ekte hd
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Kjøper kun 4K og har projektor som er hakket under 4K (skalerer) men for en oppgradering det var å bytte til denne projektoren selv om det er masse mer å hente på enda bedre projektor.
Om jeg skulle hatt tv som ville jeg aldri kjøpt annet enn 4K i dag, det koster så lite ekstra for så mye bedre bilde. Da kan man også sitte nærmere uten noe problem å få bedre filmopplevelse
 
W

WayAhead

Gjest
Amazon / Grand Tour lages og kan mottas i 4k. https://www.amazon.com/Prime-TV-Shows/b?ie=UTF8&node=7613705011
Men det er ikke alt materiale som er UHD.


Season 1 - 2 included with Prime


Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May are back with The Grand Tour. A show about adventure, excitement and friendship... as long as you accept that the people you call friends are also the ones you find extremely annoying. Sometimes it's even a show about cars. Follow them on their global adventure. Also available in UHD and HDR on select devices.
 

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Blindtester har vist at msn må sitte nærme og ha minst 75" for og ha et lite utbytte av 4K.
Da må du kjøpe deg filmer fysisk. Netflix erc er ikke ekte 4K.
Tror kontrast og dynamikk er langt viktigere enn om det er 4k vs 1080p!
En riktig oppsatt Kuro i lyskontrolert rom gir bedre bilde enn de fleste flatskjermer jeg har sett idag.
Når det gjelder tv kanaler så er ikke alle kanaler engang i ekte hd
Ja, Ford Granada er verdens beste bil, akkurat som Pioneer Kuro. Den famøse blindtesten er jo fra Desember 2015....det var i 2016 det kom skjermer med HDR og Dolby Vision og Wide Colour Gamut. Og for oss som har hatt 4K skjerm i 18 mnd, og tilgang til de fleste 4K kilder, så ser man utmerket forskjell på ca 2 meter på en 55 tommer....og de fleste av de største TV kanalene sender i full HD, NRK og SVT i 720 pga av sport, men det gir helt utmerkede bilder på parabol. Og 4K fra Netflix er selvsagt komprimert, og de fleste seriene er laget slik filmskaperne vil, og kvaliteten varierer selvsagt, akkurat som serier på vanlige kanaler, og på film. Men Marco Polo og Strange Things har flotte bilder.
Det er ikke tvil om at en moderne TV langt overgår en Kuro....særlig OLED...
Og det er en fornøyelse å se Formel 1 i 4K, og bildene fra the Grand Tour er utrolig bra.
Billy Lynn’s Long Halftime Walk i 4K er helt utrolig, første filmen med 60 PFS...??????????????????
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja nettopp. HDR, høyere fargebits, høyere oppdateringsfrekvens. osv. Alt kommer med 4K. Men det betyr ikke at 4K oppløsningen er det som er forbedringen. Det er det andre som følger med. Så her må man skille klinten fra hveten. Hadde man lagt disse forbedringene på full HD, så hadde det blitt omtrent det samme på en TV. Høyere oppløsning kreves større størrelse for at øyet skal merke det. Det er man egentlig over i projektor verden.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det har jo de siste årene blitt veldig mye større skjermer og oppløsningen blir dermed veldig viktig. Ikke mange som fortsatt ser på 32 tommers tv ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Jeg skal ha en 75" i Slukoteket, primært for musikk/konserter etc. og litt sport. Filmer etc. er ikke tema. Avstand til skjerm er vel ca. 4m. M.a.o. ingen kritisk bruker av apparatet som sådan. Hvilke features mener ekspertisen her er penger ut av vinduet?
 
Sist redigert:

Classic46

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
1.815
Antall liker
285
Ja nettopp. HDR, høyere fargebits, høyere oppdateringsfrekvens. osv. Alt kommer med 4K. Men det betyr ikke at 4K oppløsningen er det som er forbedringen. Det er det andre som følger med. Så her må man skille klinten fra hveten. Hadde man lagt disse forbedringene på full HD, så hadde det blitt omtrent det samme på en TV. Høyere oppløsning kreves større størrelse for at øyet skal merke det. Det er man egentlig over i projektor verden.
Da har du ikke sett 4K....det er mange her inne som ikke har det, og tror det ikke er noen forskjell...HDR og DV og WCG gjør bare 4K bedre..og utnytter ennå mer det som ligger i formatet..og projektorer som fikser 4 K på en ordentlig måte koster like mye som en liten bil...vet ikke om noen som har det...og ingen projektor har DV....
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hjelper ikke at netflix osv er i 4K når de har så lav bitrate som de har.
 
Topp Bunn