HDMI ARC og audio kvalitet.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
hdmiarcguide-5l.jpg


I forbindelse med at jeg vurderer å oppgradere min TV lyd så jeg sett på bla Sonos ARC som støtter Dolby Atmos. Denne fikk nettopp støtte for PCM 5.1 som jeg kunne levd med som workaround for manglende DTS støtte, men det var krav til den nye eARC som TVen min ikke har. Syntes dette var litt rart nå den over ARC støttet Atmos. Uten at jeg har funnet dokumentasjon på det så er det sannsynligvis bare støtte for Atmos over DD+ og ikke lossless som jeg regnet med. Netflix sender Atoms med bit rate på kun 768 kbps for alle kanaler, og hmdi ARC har til min store overraskelse kun støtte for max 1M bits for audio!

Vanlig redbook cd har en bitrate på ca.1.4M (44.1x16 x2 =1,411) mens mange musikk Blu rays kommer med et stereo spor på 48/24 som gir en bitrate på ca 2,3M (48x24x2= 2.304).
Jeg har trodd at jeg har fått lossless lyd når jeg har valgt PCM over ARC, men det er jo teknisk ikke mulig, så hva blir dette ned konvertert til? (klarte ikke å google noe svar) Slik jeg forstår det så er det ikke noe poeng i å oppgradere til en lydplanke som støtter lossless formater om den ikke også har flere hdmi innganger der man kobler kilder til direkte, velger jeg Sonos ARC eller tilsvarende må jeg også oppgradere TVen til en med eArc om jeg vil ha noe bedre en DD+ kvalitet, noe som ikke er aktuelt nå.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
earc sonos.PNG


Om andre skulle ha problemer med mangel på eARC TV så fant jeg en workaround, men det koster rundt 2500 ekstra + en hdmi switch for mer en en kilde.


 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Forsterkere med HDMI ARC har også ofte støtte for HDMI eARC, både stereo og hjemmekino processorer og receivere.
De kan også brukes som en "hub".
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Forsterkere med HDMI ARC har også ofte støtte for HDMI eARC, både stereo og hjemmekino processorer og receivere.
De kan også brukes som en "hub".
Nei, det funger ikke med f.eks Sonos. Dvs du kan ikke koble til en BR spiller til en AV forsterker og sende lyden ut til en lydplanke som krever eARC for lossless lyd.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.301
Antall liker
3.647
Torget vurderinger
1
Nei, det funger ikke med f.eks Sonos. Dvs du kan ikke koble til en BR spiller til en AV forsterker og sende lyden ut til en lydplanke som krever eARC for lossless lyd.
Det fungerer her, men jeg har ikke Sonos eller lydplanke. eARC er mer behov fra TV og til forsterker sånn sett
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.301
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
4
Det fungerer her, men jeg har ikke Sonos eller lydplanke. eARC er mer behov fra TV og til forsterker sånn sett
Men tråden var handler om lydplanke, hadde jeg brukt en AV forsterker hadde jeg ikke hatt behov for eArc for å spille lyd lossless.
 
Topp Bunn