HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært der jeg også, og jeg er enig i at nærfeltlytting med store Maggies var en morsom og vellydende opplevelse.
    Når det er sagt, er det likevel ikke slik alle vil høre musikken sin. I hvert fall ikke over tid.
    Da var det riktignok 3.6 og Hypex med sub som var satt opp på stua. Fasinerende greier. 👍

    Store paneler i flerkanalssystem er svært sjeldent å se og høre, og jeg tviler ikke på at det gjorde inntrykk. Jeg har snakket med hr. S. tidligere og det hørtes ut som det var mulig å få oppleve dette særegne systemet litt senere ut på høsten.
    Morsomt at noen våger å tenke litt nytt, og gå egne veier. Bra blir det også.
    Jeg har gjettet hva du har vært og henta i Løten. Det er MYE rart å få kjøpt! Jeg har også slike. 😊
    7038010022289.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner du er imponert. Da er det bare å selge mesteparten av de dyre boksene dine og igjen starte opp med aktivt delefilter 😎😊
    I motsetning til de "gjengrodde", som tøfler frem slik de alltid har gjort, tenkte jeg pragmatisk på at dette kan være en løsning på sikt :) . Det er ikke tvil om at aktiv drift gir større muligheter for individuell tilpasning. Rørbytter, kabler, dempeunderlag er ikke helt der i forhold, selv om jeg liker noe av det og. Langt der fremme ser jeg en hjemmekino, lerret og prosjektor. Konsert i storformat er helt konge, og iallfall om en har kapasitet i anlegget til å få frem film-dynamikk. Hvorfor være puritanical når det føles herlig i å fråtse i alle slags formater, film inkludert.. Men det er langt frem..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ved å fjerne ting man har brakt inn i anlegget blir man ofte mer oppmerksom på hva dette produktet skaper av nytelse eller problemer. Forenkling kan være veien å gå men da må du for guds skyld ikke selge før denne analysen er gjort . . .;)
    Vise ord du kommer med. Er selv et strålende eksempel på at forenkling kan følelse av egen fordumming.. Tid, og la ting "gro" litt på en før en tar avgjørelsen er smart.. Men lett er det ikke alltid.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har vært der jeg også, og jeg er enig i at nærfeltlytting med store Maggies var en morsom og vellydende opplevelse.
    Når det er sagt, er det likevel ikke slik alle vil høre musikken sin. I hvert fall ikke over tid.
    Da var det riktignok 3.6 og Hypex med sub som var satt opp på stua. Fasinerende greier. 👍

    Store paneler i flerkanalssystem er svært sjeldent å se og høre, og jeg tviler ikke på at det gjorde inntrykk. Jeg har snakket med hr. S. tidligere og det hørtes ut som det var mulig å få oppleve dette særegne systemet litt senere ut på høsten.
    Morsomt at noen våger å tenke litt nytt, og gå egne veier. Bra blir det også.
    Jeg har gjettet hva du har vært og henta i Løten. Det er MYE rart å få kjøpt! Jeg har også slike. 😊 Vis vedlegget 735501
    Ja, det var en audiofil opplevelse. Nå sto det 1.5, med vanger, og uten subber der. Besnærende og med dybde på lydbilde. Alt hørtes helt rett ut, til under 10000 spenn.. Ved hjelp av enkle kontroller i Marantz fikk han frem et meget stort og dypt lydbilde. Du har alikevel rett i at dette ikke er for alle @bluesbreaker. Vår måte å lytte på er mer lik på tross av ulike rom og andre variabler. Artig å høre ulike tilnærminger med høyttalere en kjenner litt.

    Surround var helt hoderystende. 7 fjøler mee aktiv drift og en Marantz pre. Hmm, artig.

    Ja, det var et par ting som jeg var interessert i der. Blant annet stands, som jeg faktisk tror har en effekt. Få stivet av panel..

    2021072111241027804_1626859465952.jpg


    Så fulgte det med litt annet snacks. Ikke at jeg vet om det gjør forskjell, men jeg kan ha artig av å prøve.. :)

    20210720_133257_1626785524706_1626859485568.jpg


    Jeg synes det er morsomt å teste ut ulike greier. Ikke bare lese og anta, det får andre drive med. Bilde under sier og endel om ønsket tilnærming, fra min side.. :)

    FB_IMG_1626763444908.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med MYE stands.
    Jeg har like, men svarte.
    Jeg har også custom jumpers men har faktisk glemt hva slags kabel de er laget av 🙊😆. Uansett gjør de nytten og heller riktig, enn galt. På 1.6 jeg hadde brukte jeg ren sølvtråd kjøpt hos gullsmed. Det gjorde hvertfall forskjell.
    Jeg har sett du skriver at du ikke er så begeistret for ht terminalene på Magnepan. Jeg har det stikk motsatte syn.
    Bananplugger skrues skikkelig fast med umbraco, og det er trygt og praktisk ( helt til du skal bytte kabler, og ikke finner den lille nøkkelen😆) Solid løsning med god kontakt hvertfall.
    Jeg har ikke prøvd spesialsikringer på noen av parene med Maggies jeg har hatt i hus.
    Det er en av de få mulighetene jeg har til tweaking, og jeg hører gjerne fra deg hvis du opplever forskjell. Noen sier YES! og andre rister på hue og flirer/hånler. (som vanlig, når ting ikke går opp i hodet til de fornuftige)
    Lykke til med nytt leketøy. 😊
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    I motsetning til de "gjengrodde", som tøfler frem slik de alltid har gjort, tenkte jeg pragmatisk på at dette kan være en løsning på sikt :) . Det er ikke tvil om at aktiv drift gir større muligheter for individuell tilpasning. Rørbytter, kabler, dempeunderlag er ikke helt der i forhold, selv om jeg liker noe av det og. Langt der fremme ser jeg en hjemmekino, lerret og prosjektor. Konsert i storformat er helt konge, og iallfall om en har kapasitet i anlegget til å få frem film-dynamikk. Hvorfor være puritanical når det føles herlig i å fråtse i alle slags formater, film inkludert.. Men det er langt frem..
    Sikkert lurt å nyte det nye oppsettet og venne seg til godlyden en tid. Har merket meg at flere har fått store løft av aktiv drift på Magnepan, men de har jo ikke hatt forsterkere med effekt som er i nærheten av dine.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med MYE stands.
    Jeg har like, men svarte.
    Jeg har også custom jumpers men har faktisk glemt hva slags kabel de er laget av 🙊😆. Uansett gjør de nytten og heller riktig, enn galt. På 1.6 jeg hadde brukte jeg ren sølvtråd kjøpt hos gullsmed. Det gjorde hvertfall forskjell.
    Jeg har sett du skriver at du ikke er så begeistret for ht terminalene på Magnepan. Jeg har det stikk motsatte syn.
    Bananplugger skrues skikkelig fast med umbraco, og det er trygt og praktisk ( helt til du skal bytte kabler, og ikke finner den lille nøkkelen😆) Solid løsning med god kontakt hvertfall.
    Jeg har ikke prøvd spesialsikringer på noen av parene med Maggies jeg har hatt i hus.
    Det er en av de få mulighetene jeg har til tweaking, og jeg hører gjerne fra deg hvis du opplever forskjell. Noen sier YES! og andre rister på hue og flirer/hånler. (som vanlig, når ting ikke går opp i hodet til de fornuftige)
    Lykke til med nytt leketøy. 😊
    MYE, med påmonterte Soundcare, satt på. Terminalene er mest med tanke på at jeg har endel kabler som har spader. Nå bruker jeg ekspanderende plugger fra Furtech og det sitter godt. Og sølv har jeg, var noen jumpere fra tideligere tider. Men de passet godt, og ser pene ut. De blir. Sikringer skal jeg teste siden jeg har de liggende, skal avgi rapport. Tror ikke helt, men det er lov å leke seg for det.

    20210721_124819_1626865343766.jpg


    Kan ikke annet en tro at MYE hjelper på lyden,mindre vibrasjoner..
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nye stands til panelene, så meget bra ut👍🏻 Må håpe jobben bringer meg forbi dine trakter snart så jeg får oppleve paneler drevet av sveiseapparat😁
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Se der ja - da var de på plass 👍
    Ja, takk for handelen. Og takk for realitetsorientering, det anlegget på stua er bare helt rått. Anlegget i det mørke rommet er også unikt, vil gjerne ta en tur igjen utpå høsten. Kos deg med filmen så snakkes vi :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med nye stands til panelene, så meget bra ut👍🏻 Må håpe jobben bringer meg forbi dine trakter snart så jeg får oppleve paneler drevet av sveiseapparat😁
    Vi sees nok snart igjen. Lyden er grei den, headroom er alltid greit. Pussig er at jeg spiller enda lavere enn før, kan det skyldes at ting kommer bedre frem pga effekt? Har ikke peiling... Det jeg vet er at jeg begynner å bli gammel.. Nå har jeg lastet opp, kjørt og kastet inn nesten 5 kvm med ved.. I 28 graders varme.. Men like flink til å stable som @tkr blir jeg ikke, trenger det ikke, har bod.. :)

    20210721_192309_1626888546859_1626952286200.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Vi sees nok snart igjen. Lyden er grei den, headroom er alltid greit. Pussig er at jeg spiller enda lavere enn før, kan det skyldes at ting kommer bedre frem pga effekt? Har ikke peiling...
    Vis vedlegget 735732
    Mulig dette er et resultat av at ting har falt litt på plass av seg selv litt som din versjon av stablet ved.
    Nei da, jeg har vel også litt samme erfaring som deg at mer effekt også har en positiv effekt selv på lave lydnivå.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Magnepan med og uten MYE? Forskjell og helt klart et tweak jeg kan anbefale. Satte å hørte litt i natt, sover dårlig i varmen, og var såre fornøyd. Så blir mindre bytter fremover, mindre og mindre. Heldigvis. Da får en rable om andre ting.

    FB_IMG_1627061435769.jpg


    Musikk er en kunstform sies det. Bildekunst også. Så igår ble jeg truet med til Domkirkeodden på Hamar med Dragen og min gamle mor. Kombinasjonen av gregoriansk sang, historie, natur og deilig sommer var henrivende..

    20210723_152440_1627058866652.jpg
    20210723_145859_1627058966865.jpg
    20210723_151445_1627058758496.jpg
    20210723_145255_1627059126858.jpg


    Mye fint å se der ellers og. Gamle laft bygninger er alltid fint, og bærer sagn om tidligere tider..

    20210723_153014_1627059342449.jpg
    20210723_154933_1627059168733.jpg
    20210723_154008_1627059480317.jpg
    20210723_152349_1627059412708.jpg


    I det hele tatt, en fin tur. Avslutter med litt blomster, en er da en myk mann..

    20210723_155310_1627059213595.jpg
    20210723_155422_1627059267929.jpg
    20210723_155505_1627059539154.jpg


    Idag blir det tur til to kjekke karer. Gleder meg. More to come... Hmm, håper Jaguar starter.. :)
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Magnepan med og uten MYE? Forskjell og helt klart et tweak jeg kan anbefale. Satte å hørte litt i natt, sover dårlig i varmen, og var såre fornøyd. Så blir mindre bytter fremover, mindre og mindre. Heldigvis. Da får en rable om andre ting.

    Vis vedlegget 736093

    Musikk er en kunstform sies det. Bildekunst også. Så igår ble jeg truet med til Domkirkeodden på Hamar med Dragen og min gamle mor. Kombinasjonen av gregoriansk sang, historie, natur og deilig sommer var henrivende..

    Vis vedlegget 736094 Vis vedlegget 736095 Vis vedlegget 736096 Vis vedlegget 736097

    Mye fint å se der ellers og. Gamle laft bygninger er alltid fint, og bærer sagn om tidligere tider..

    Vis vedlegget 736102 Vis vedlegget 736103 Vis vedlegget 736104 Vis vedlegget 736105

    I det hele tatt, en fin tur. Avslutter med litt blomster, en er da en myk mann..

    Vis vedlegget 736106 Vis vedlegget 736107 Vis vedlegget 736108

    Idag blir det tur til to kjekke karer. Gleder meg. More to come... Hmm, håper Jaguar starter.. :)
    Ja, det er helt greit å komme i mål.
    Anbefales😊
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.634
    Antall liker
    4.245
    Sted
    Bartistan
    Gullvåg har en fantastisk fargepalett men jeg er aaaaltfor udannet til å skjønne greiene hans.
    Jeg ønsker meg bare Trikken, jeg. Vel og merke i den blå varianten. Dette er tett på Disneyblått - en god ting!
    Trikkebrua i bildet er kun en kort spradetur unna skranglecasa :)
    '
    Trikken.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser her ja, han hadde byttet ut sommeroppsettet til de mer seriøse sakene når dere stilte på døren 😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En hånds lommetennis er vanskelig å få til, men å sjongelere med baller er fult gjennomførbart😉
    Klart det er vanskelig (for folk flest), men vi har jo med HCS å gjøre her.
    Sjonglere baller med en hånd?! Pøh, en lek for den mannen. Nei, gi han langt større utfordringer.
    Uansett, liker stilen! (y)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da er jeg kom meg bak et tastatur og kan si litt om hvordan jeg opplevde lyd hos rama og Håkon. Dette er basert på egne sære preferanser, lett dehydrert og med dårlig ånde. Nok en solskinnsdag er over , endelig kommer regnet... :).. Men aller først kanskje det viktigste, nemlig gleden over å få mulighet til å få bruk tid med slike staute karer som med sine ulikheter og væremåte summeres opp i at vi alle deler denne hobbyen. Det må og nevnes at rake sportsrør , av tildels grovt "kaliber" gjør at ens lytteevne er noget oppskrytt... 130 jevnt gjør at det var litt dur i en gammel Dame, men fremdrift, det var det.. :cool:

    Første stopp var hos @rama hvor han og @jorwed_ satt inne for å lytte. Istedenfor ble det kaffe og jug utenfor for å gi meg sjansen til å lande litt. Så dukket villmannen @The Gunner , kledelig brun, og med upåklagelig humør. Tilslutt kom @lassemann , lugn som alltid. Etter litt kaffe måtte det lyttes litt. Rom, musikk og komponenter er variabler en ikke kommer utenom. Men noen inntrykk ble det jo fort. Smooth, så innmari smooth... Dette kan jeg like...Og med en mellombass jeg digger. Diskanten ble jeg og "berørt" av . Åpen, frisk og naturlig. Integrasjon imot sub var og umerkelig... I en udempet stue så er dette rett og slett litt spitzenklasse. Platespilleren , ifra vårt lille intermezzo hos @Vermin, hadde greid seg bra. Og den spiller... Kunne ikke gå for nær, hadde sikkert sikla over hele plinthet... Conrad Johnson gjør sjelden feil, en gloriøs mellomtone som får diverse japanske transe rivaler i dag til å låte dølle i mellomtonen, hjelper fa meg ikke med VU meter.. ;). Pizza og mer jug kronet oppholdet, takk for at jeg gikk komme @rama, satser på at vi sees snart igjen.


    Så bar turen over til Asker og mister Rognlien. På Ryenlokket plukket jeg opp en fagmann på lyd, skumle de der ..:oops:... Men fyren var jo tvers igjennom hyggelig, kunnskapsrik og med god humor. @Atlerovik himself :). Så turen over til Asker gikk kjapt mens Jaag'ens AC blåste for fullt og jeg gløttet misunnelig på Lassemann som solte seg ba meg... Det ER forskjell på folk . Vel fremme ble vi tatt imot av "guru MAMA" for noen, andre en pest og en plage som skriver masse rart...For meg er han en haifi kompis med strålende humor, litt for liten toleranse for alkohol og en vanvittig god kokk... Samt en haug av kunnskap og velvilje til å dele uten å påsto at han har mer rett enn andre. Et par bøtteknotter av noen såkalte bransjeaktører har litt å lære der, ikke mase hull i hodet på folk om den rette "lære".. :cool:..


    Greske burgere, gresk inspirert salat, øl og vin til en kunne falle av stolen...Joa, en kjente på at en levde.. Jeg var så heldig å få verdens koseligste "borddame", @GentleGiant , den latteren og humøret var smittende på en introvert tufs ifra gnøle-landet innafor... :).. Etterhvert skulle det lyttes.. Var "MAMA" et tullete begrep uten hold ? Her var det jo ikke målt noe særlig, glava satt det mest av i naboens vegger og glass i alle bauger og kanter.. Og , WTF, 8 watt 300B watt... På et par Doxa, som ikke er noen hypereffektive horn...


    Og ja, det spilte...Nok en gang gjør Audio Note noe rart som gjør at de får Doxa til å tordne i et øyeblikk før de lar de sarteste tonene kjæle ørene så så øre-håra yngler oppetter.. Kvelden ble litt truende for ART9 pu, men tror vi berget.. Håkon er tøff, først streaming så på vinyl etter at en høy promille er på plass, kudos :).

    Begge disse oppsettene spiller meget bra. De er kanskje ikke for alle på alle parameter, men jeg tror alle vil like å høre fordi de begge "kommuniserer" musikkglede... Og er det ikke det vi liker a ?

    Takk for en flott helg :)


    Måtte ta med en guilty pleasure til slutt... Til deg @Atlerovik , siden vi ikke fikk oppleve dette hos Håkon ( du får hente den opp på youtube :) )
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle trykke :love: eller:LOL: på denne. Begge passer like bra :D Veldig god beskrivelse av en usedvanlig fin lørdags ettermiddag og kveld!

    Det var stor stas å treffe både deg og @lassemann for første gang! Håper det blir langt i fra den siste og at neste er rett rundt hjørnet.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    takk for besøket, mister.
    du er flink til å komme deg rundt.
    jeg får ta meg en tur oppover i nær fremtid.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    takk for besøket, mister.
    du er flink til å komme deg rundt.
    jeg får ta meg en tur oppover i nær fremtid.
    Det å få muligheten til å besøke gode folk, høre oppsett og se bokser som en ikke kjenner er litt av essensen av hobbyen for meg. Stille spørsmål face to face, og humre over ulik tilnærming :)

    FB_IMG_1627326261966.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Endelig, litt regn.. Feeden på sosiale media slutter å bugne av veltrente mennesker, flotte båter og solnedgang.. Om en da ikke har noen nordlendinger på lista, været skulle visst dit..

    FB_IMG_1627389959717.jpg


    Lakmus testen etter å hs hørt andres anlegg er om en er motivert for å skru på sitt eget.. Egne preferanser kan ha fått seg en liten knekk.. For min del har dette stort sett godt greit. Så idag skrudde jeg på og hørte litt. De to anleggene jeg har hørt i helga har vært gode, veldig gode. Så det kan være fallhøyde.

    20210727_161444_1627395914346.jpg


    Setter på litt Ukrainsk cover av amerikanske Chicago.. Digger blås.. Trombone, trompet, kornett.. Bring it on. Annerledes... Snillere, men alikevel større. Autoritært uten å være påtrengende. Hører alikevel at diskant og mellombass fra @rama er bedre, råskap fra Håkon sitt oppsett vanskelig å kopiere.. I forhold til egne preferanser. Men jeg er fortsatt fornøyd, jeg har oversikt og flyt. Og til syvende og sist, en skal trives selv. Annerledes er veldig bra.. :)

    FB_IMG_1625245030063.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn