HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Manglet et par små aktive stativ høyttalere på jobben idag.. Mulig de har havnet på nesten Gjøvik.. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjer mye rart her. Tilogmed gjeng-leder blir en påstått å være.. Uff og uff. Heldighvis er jeg meget avslappet.. Både til nevrotikere og andre som kommer med påstander. Hobbyen gjelder jo for en selv.. Selvom det er topp å dele.. Enkelte grupperinger får bilde under til å komme på netthinnen..

    FB_IMG_1553535225504.jpg


    En kan saktens lure på om deres diskusjoner forløper seg som bildet her..

    FB_IMG_1553696785934.jpg


    Når det er sagt, forventninger er nyttige å avklare. Prøve å forstå ting.. :).

    Ny forsterker er bært opp, høyttalere testes.. Så da får en spille litt musikk..

    FB_IMG_1553872693113.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Joa, det har blitt bært. Opp og ned trappa her. Dragen har bidratt med løft. Tilogmed høyttalere har hun bidratt med. Hun er utrolig snill med en slask som meg.

    Så var det denne monteringen. Kontakter inn og ut, mens ræv-sprekken er kroppens høyeste punkt.. Hater det! Flere synes sikkert det er stas, men dette er verste sort for meg. Etter å ha kappet med cnc sag, slipt, målt og bannet ble diy gitt opp her..

    FB_IMG_1553283328459.jpg


    Men er ikke svart på tross av timer på jobb, nære relasjoner som faller fra og annet. Det er vår og det gledes.

    Føler vel at jeg er tilbake der jeg en gang var, eller ønsket å være. Lett drevne høyttalere og rør. For meg gir det meg det rette, mest autentiske, lydbilde. Så har jeg respekt for andres valg.

    Karmana har såklart litt rett. Ikke i overgangen til lett-matros status, men det andre.. Et lite glimt.. Og nei, det er ikke bilde av fyr i peisen.. :)

    1553895272529.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Der var den på plass, gratulerer med ny amp HC. Gleder med til å få en lytt på nytt oppsett når jeg kommer innom.

    Du har testet mye å vert rundt å hørt på mer. Det er derfor godt å se du er til bake på rør å effektive høyttalere.
    Jeg tror det er vanskelig å finne seg til ro med annet, om man først har funnet gleden med rør lyd.

    Hva som er rett lyd er subjektivt, det viktige er å falle til ro med det som gir gode viber:)

    God helg mvh
    R
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk roeng for gode ord. Selv om en har hatt flere høyttalere enn de fleste samt reist endel rundt, besitter en ikke annen fasit enn sin egen. Dvs funnet sin måte å "tro" på lyden på. Fascinerende er det, når en er rundt til folk, å se hvor ulikt vi foretrekker det. Og det viser meg at vi er det vi er, mennesker. At ingen svar kommer av en målemic eller pris alene, men som er indikasjon som vektes ulikt av oss.

    1553927869567.jpg


    For egen del er det litt sære av interesse. Denne forsterkeren har to strøm inntak. På 2x20 watt virker det temmelig unødvendig kanskje? Men konstruktørene har visstnok en ide. Som jeg kommer tilbake til. Og strømsterk er denne massive boksen på sine drøyt 50 kg og majestetiske 211 rør. SET så klart, har en rør eller erstatning for SS? :). Flåsete sagt, men de gangene jeg har hørt SET forsterkere brukt optimalt med last og belastning ifht høyttalere og rom har gitt meg gode opplevelser. Naturlighet, nerve, nærvær... Viktige parametre, for meg.

    1553893762702.jpg


    I give you LM Audio 125. Denne inngir til respekt hos meg samt eieglede. Parret opp med høyttalere som nå står i rommet gikk det hele opp i en høyere enhet, mens jeg sank ned i lyttestolen og sovnet..

    FB_IMG_1553289047903.jpg


    Dette var lett å like. Ihvertfall at lasermål hadde gitt meg noen svar. Idag skal jeg begynne å teste små tweaks som underlag, vinklinger etter høyst subjektive "targets". Hobby, avslappende. Tilogmed Michael Jackson kan hende må høres på...

    FB_IMG_1552151157174.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.828
    Antall liker
    50.790
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gratulerer med peiskos forsterker,hva slags høyttalere er det du har dratt inn ?


    O
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.830
    Antall liker
    38.542
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med super flott amp HC :) blir spennende å se hva du har fått inn av talere

    Ha en fortsatt fin helg

    mvh
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    grattis, hcs.
    rør (og særlig dht se) gir mest eierglede, ja.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    grattis, hcs.
    rør (og særlig dht se) gir mest eierglede, ja.
    Takk rama. Er en novise på 211 rør men liker måten de gjør ting på. Strakt, ikke noe avkorting i bunn og topp. 300B,845,EL34 og 6c33c har alle vært brukt. Forskjellige, selvom kretsen de sitter i og trafo kvalitet har minst like mye å si totalt sett. For meg "lever" rør på en helt annen måte enn SS. Når det er sagt er faren for brum og støy, nevroser for levetid, varme og generelt vedlikehold ikke for alle.. Det beste er musikken min høres best ut på rør, stort sett..

    FB_IMG_1553798163489.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Takk roeng for gode ord. Selv om en har hatt flere høyttalere enn de fleste samt reist endel rundt, besitter en ikke annen fasit enn sin egen. Dvs funnet sin måte å "tro" på lyden på. Fascinerende er det, når en er rundt til folk, å se hvor ulikt vi foretrekker det. Og det viser meg at vi er det vi er, mennesker. At ingen svar kommer av en målemic eller pris alene, men som er indikasjon som vektes ulikt av oss.

    Vis vedlegget 535659

    For egen del er det litt sære av interesse. Denne forsterkeren har to strøm inntak. På 2x20 watt virker det temmelig unødvendig kanskje? Men konstruktørene har visstnok en ide. Som jeg kommer tilbake til. Og strømsterk er denne massive boksen på sine drøyt 50 kg og majestetiske 211 rør. SET så klart, har en rør eller erstatning for SS? :). Flåsete sagt, men de gangene jeg har hørt SET forsterkere brukt optimalt med last og belastning ifht høyttalere og rom har gitt meg gode opplevelser. Naturlighet, nerve, nærvær... Viktige parametre, for meg.

    Vis vedlegget 535660

    I give you LM Audio 125. Denne inngir til respekt hos meg samt eieglede. Parret opp med høyttalere som nå står i rommet gikk det hele opp i en høyere enhet, mens jeg sank ned i lyttestolen og sovnet..

    Vis vedlegget 535661

    Dette var lett å like. Ihvertfall at lasermål hadde gitt meg noen svar. Idag skal jeg begynne å teste små tweaks som underlag, vinklinger etter høyst subjektive "targets". Hobby, avslappende. Tilogmed Michael Jackson kan hende må høres på...

    Vis vedlegget 535662
    Grattis med et beist av en forsterker! Har virkelig sansen for det industrielle designet på disse forsterkerne fra LM.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lm er dritfet.
    jeg lærte å respektere merket da gunner hadde lm i et par år.
    ekstremt velbygd og forseggjort, med høy kvalitet i alle ledd, og ikke minst edruelig priset i forhold til det verste av eksotika i samme genre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Feit som faen, og da tenker seff på LM125. Bøsere integrert er ikke lett å finne, skal jeg si deg. Grattler!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.934
    Antall liker
    17.210
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vakkert! Må likevel tyne deg med at det har vært kort vei fra "kilowatt" ASR - som attpåtil hadde æren av å din avatar - og musestille batteridrift til 20w SET med påfølgende rørstøy :rolleyes:

    Men la nå det være et tegn på et rikt sjeleliv. For å si det sånn; roboter ville ha valgt SS når de skal oppgraderes (og mikrofon når de skal vurdere et musikkanlegg) ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt en har anlegget å pusle med, fotball har ikke grepet meg på lenge. Hadde billetter til både landskampen på Ullevål og kampen i Mjøndalen. VIF og Mjøndalen. Men jeg slapp
    .

    FB_IMG_1553969065685.jpg


    Uansett, det var spørsmål om høyttalere. Jeg er så heldig å få låne et sett Swissonor 12 BACH av en kjekk kar. Var bare å komme å hente. Så forrige helg var Dragen innom, utrolig snill Hu. Henter høyttalere til gubben..

    1553976381366.jpg


    Visstnok det eneste settet i Norge. Lettdrevent,12 tommer. Ja horn.. Har en jobb å gjøre med å få integrert subbene til disse. For de er ekstremt raske og åpne.

    1553968011502.jpg


    Litt spesiell løsning med egne plugger og kabler. Manualen sier klart ifra at dyre eksotiske kabler ikke er noe stort poeng. Mulighet for demping bla på 200hz og 800 Hz. Fine greier, skal teste mer ut. Men så langt er 0 er det jeg foretrekker.

    1553967929633.jpg


    Hornet matcher LM sin lett røffe stil, me like. Intet er avgjort men hørte fort at dette var en artig match. Ikke alltid jeg har hatt den følelsen..

    1553967859052.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser utrolig gjennomført ut i bulen din med oppsettet som er avbildet.
    For en med flinkis anlegg som du så flott kaller det. Ser dette meget spennende ut, å svert så eksotisk. Noe man nok kun kan finne hos en sann entusiast:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, flinkis er ikke noe negativt. Har tendensen selv. Må jobbe med toe in og subbene helt klart.. Samt at det står to pakker til der oppe.. Endelig,nå skal en tas på alvor i visse kretser.. ;). Uansett håper jeg at jeg får et par besøk av folk som har denne hobbyen. Flere ører hører mer.. Så enkelt. Alene er en ingen suksess, må være ydmyk for å lære.. Tror jeg. :)

    FB_IMG_1553980231059.jpg
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Kred i de rette kretser gir det nok, om det bryr deg tviler jeg sterkt:)
    Et åpent sinn å ydmykhet for andres meninger er nok klokt.
    Som det sies så står hovmod for fall.
    Derimot er et åpent sinn veien til kunnskap gjennom egen å andres erfaringer å kunnskap:)

    Mvh
    R
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.916
    Torget vurderinger
    12
    Hva tenker du, har du gradert opp, ned eller bortover?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva tenker du, har du gradert opp, ned eller bortover?
    Egentlig er graderinger temmelig uinteressante, for en lærer stadig noe nytt. På forsterker-fronten vil jeg si annerledes. Høyttalere må jeg jobbe mer med, men tror det kan bli en oppgradering. Beholder troa til øra blør? Nei, ikke riktig. Uansett er det lite jeg virkelig ikke lyst på :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rolig søndag. Har forsøkt det gamle sub trikset som består i volum opp og delefrekvens ned.. Det gjorde susen. Ble mer tight, samt at mudringen av bassen ble mindre.

    Spilt endel vinyl i dag. Noe forundrer meg. På alle forsterkere jeg har eid har vinyl hatt lavere nivå. Men nå er det helt likt. Når det er sagt er Veridian skrudd ned til minus 25. De tekniske kyndige kan sikkert utdype hvorfor lavere gain på kilde er bra. Ihvertfall funker dette svært bra. Mindre toe in og gjorde at det trøkker på en lettbeint men hardtslående måte.. Godt å få betalt for innsats. Apropos innsats, måtte ut med ulven i dag, er snart sommer. Vil ikke ha samme følelsen som i fjor...

    FB_IMG_1554019214453.jpg


    Søndag har og gått med til byggesett. Nei, jeg skal ikke starte gatekjøkken.. Ultralyd vasker med mulighet for å tørke opp til 10 plater. Hva slags renseveske er den folket sverger til? Siden jeg bor her jeg gjør kan det fort bli geitehår i urin fra årsgammel kalv, litt mens-blod fra oldfrua over vegen, litt heimkok og et par raggsokker.. Eller kanskje ikke.. ;)

    1554039846289.jpg
     

    Finbeck

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Innlegg
    1.500
    Antall liker
    1.135
    VidarP resepten med en del isopropanol og sju deler batterivann pluss ett par dråper Zalo bør fungere.Oppskrifta står i tråden hans,trur jeg husker riktig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    VidarP resepten med en del isopropanol og sju deler batterivann pluss ett par dråper Zalo bør fungere.Oppskrifta står i tråden hans,trur jeg husker riktig.
    Takker, skal søke opp. Må testes dette med UL når en har investert i herligheten.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er tidvis debatt om hva som er best, SS eller rør. Det kan sikkert variere utfra hvordan de brukes. Men rør er uansett vakrest.. Tenker jeg. Her mektige 211. Et veldig rakt rør, som er lett å like. Skjønner de som digger 300b,har selv eid det. Men det er mer i musikk enn mellomtone. KT88 er tøft, men sjelden dannet, slik jeg har hørt det. El34 liker alle uten at det er virkelig bra på noe. 6c33c og 845 er og fine greier, bortsett når 6c33c blåser av. Det kan bli heftig.. :)

    1554369032595.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ved første øyekast trodde jeg du hadde vært på polet å handla en fin XO.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fått hørt litt mer på Swissonor og LM. Er ikke helt fortrolig med LM ved oppstart. Den lager en lyd, fra trafo?, som jeg ikke helt slår meg til ro med. Sveinung sier at det skal være slik.. Hmm.. Gruble, gruble..

    Swissonor, liker de. Men må jobbe enda mer med plassering. Blir mye dytting, frem og tilbake. Gir de litt mer tid.. :)

    Og drømmen om flh, med følsomhet på over 100dB er fortsatt drøm. Så mange drømmer, så liten tid... :)

    FB_IMG_1554326101745.jpg
     

    Zulu

    På kjøret igjen!
    Ble medlem
    30.04.2003
    Innlegg
    1.183
    Antall liker
    2.198
    Sted
    Vestre Toten
    Torget vurderinger
    9
    Har du prøvd å justere bassen med bassporten på B.A.C.H 12? Hvis ja, er det merkbart? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.349
    Antall liker
    5.830
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser du koser deg med rør igjen, synd det med lyder du ikke helt blir fortrolig med.
    Hvordan føler du lyden er nå kontra når du hadde ASR og Ø?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du prøvd å justere bassen med bassporten på B.A.C.H 12? Hvis ja, er det merkbart? :)
    Ja, blir tightere.. Men går ikke så dypt. Det som er fint at de så tydelig responderer på endringer av plassering.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser du koser deg med rør igjen, synd det med lyder du ikke helt blir fortrolig med.
    Hvordan føler du lyden er nå kontra når du hadde ASR og Ø?
    ASR og Ø var meget god. Ø gikk dypere. Men Swissonor er mer lettdrevet og morsommere, men mindre korrekt.. Ja, jeg er en rølpete fyr.. ;)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn