HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Kort innom...Flytting går fremover... Men tung hifi er pyton...Nærmere 5000 cd'er og 1000 lp'er...Uff..Pluss alt mulig annet stæsj...

Vis vedlegget 324974

Første hindring for 130 kg høyttalere x 2 pluss alt det andre... Dette var tungt som fy.... Stakkars den jævelen som vil stjele noe... :cool:

Vis vedlegget 324977

Da er de oppe...Tok ut bassene...22 kg hver seg de, så det hjalp...Så blir det maling , teppefliser , belysning osv...Joa her er det bare å henge i...Vurderer å nøye meg med den som står på ene stolen der.. ;)
    Knallfint utgangspunkt for musikk dette rommet!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du kan så si Ulf...Men jeg har blitt tuktet til å fylle opp huset først... 40 bok-kasser.. Hmm... Bok-bål er fristende.. Dette er ifra garasjen... Hvor jeg har råderett over 38 kvm.. Det er alt jeg får... :(

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for det Sluket..Mye rare vinkler og brytninger som nok vil virke positivt for lyden...Om enn ikke det å gå tve-kroket opp ei trapp var noen fornøyelse.. Men det er bare å gutse på.. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    Poenget er å få være i fred - du har levd en nomadetilværelse lenge nok nå, både bolig- og utstyrsmessig sett.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du kan så si Ulf...Men jeg har blitt tuktet til å fylle opp huset først... 40 bok-kasser.. Hmm... Bok-bål er fristende.. Dette er ifra garasjen... Hvor jeg har råderett over 38 kvm.. Det er alt jeg får... :(
    Tøffe tak, skjønner jeg....

Da kona og jeg flyttet for litt over 4 år siden, havnet rundt 90% av bøkene våre på den kommunale søppelfyllingen. Pluss det meste av alt det andre vi hadde samlet på oss i løpet av rundt 30 år i samme hus. Sofaer, barneski med gamle Rottefella-bindinger og hva vet jeg...

Men hifi'en vant flyttekonkurransen - som seg hør og bør.......

Men 38 kvm er til å leve med, skulle jeg tro - selv om det "bare" er i garasjen.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, tror det blir godt å ha noe for seg selv. Har tilogmed funnet frem noen av de gamle radioene jeg samlet på.. Saba , Kurer og et par litt mer odde saker... Artig å ha... Og fint å kunne å pusle å vite at en har god tid mens en gir seg selv korte frister.. :)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.529
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Kort innom...Flytting går fremover... Men tung hifi er pyton...Nærmere 5000 cd'er og 1000 lp'er...Uff..Pluss alt mulig annet stæsj...

Vis vedlegget 324974

Første hindring for 130 kg høyttalere x 2 pluss alt det andre... Dette var tungt som fy.... Stakkars den jævelen som vil stjele noe... :cool:

Vis vedlegget 324977

Da er de oppe...Tok ut bassene...22 kg hver seg de, så det hjalp...Så blir det maling , teppefliser , belysning osv...Joa her er det bare å henge i...Vurderer å nøye meg med den som står på ene stolen der.. ;)
    Ser jo helt supert ut dette da HC, garasje sa du, ligner mer på en bolig dette da;)
    Ok litt bratt trapp, men ofte en fordel, i alle fall nå etter at de "dyra" er oppe, for da får du mere fred:cool:
    Her har je tru på at du kan skape en virkelig godlyd:) Grattis med Hørningene oppe!!

gismo

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    83.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir bra dette! :) Nå har du etablert før bildet, og kan drysse på med oppdateringer etter hvert som ting kommer på stell. Luksus å ha så pass med plass å boltre seg på uten gneg og krav fra andre i huset :)

• Liker

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.624
    Torget vurderinger
    24
    T

TT.

Gjest
    Ja, tror det blir godt å ha noe for seg selv. Har tilogmed funnet frem noen av de gamle radioene jeg samlet på.. Saba , Kurer og et par litt mer odde saker... Artig å ha... Og fint å kunne å pusle å vite at en har god tid mens en gir seg selv korte frister.. :)
    Kremt. Her er det bare å komme med bilder. Det går ikke ustraffet hen å nevne slikt uten bildebevis! ;)

• Liker

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    skarru gifte deg, hcs?

grattis!

herlig lytterom, forresten.

• Liker

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.103
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lytterom ala RBN det der, tror det blir knall. Mange slags grattis og lykke til med resterende flytting og oppussing. :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007

Vis vedlegget 324974

Vis vedlegget 324977

Wow! Dette ser veldig bra ut. Her tipper jeg du og twintowers får det fint. Gratulerer! :)

• Liker

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.231
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg ikke kunne bli med og bære denne gangen HC, men på den annen side,- når jeg ser den trappa...
    Kul kåk åkkesom. Blir bra trur je.
    God helg!

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for hyggelige ord. Kommer tilbake når jeg igjen har nett og pc. Tlf er ikke så gøy å skrive på.

Men tenkte jeg skulle dele en liten opplevelse fra igår kveld. Det var første natt her og jeg tenkte jeg skulle avrunde dagen med en dusj. Nå har det seg slik at ikke bare er det basseng, men og boblebad og steamdusj. Sistenevnte har vært en drøm lenge. Forsåvidt uvisst hvorfor, men har hatt en dragning imot denne typen i over 10 år. Så det måtte testes.

20150607_001440.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, på tlf. Og da snur alt seg.

Så var det steamdusj. Ser på meg selv som litt teknisk, men vann kom det ikke. P4 så det plystret i ørene fikk jeg og. Javel, trykket på et par andre knapper og fikk glødende varmt vann rettet mot midtpartiet av mitt trinne legeme.. Det var ikke greit..

20150607_001453.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som dere kan se er det mange knapper. Nederst til venstre er liten en med bilde av en klokke. Kunne det være en timer?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Der sto jeg. Med masse steam rundt meg. Var sikkert ikke under 40 grader inni der. Kunne knapt se. Og livredd for skåldende sprut. Trykker så på knappen nederst til venstre... Det er en høyfrekvent alarm.. Tror nesten jeg holder på å pisse på meg av skrekk.

Ok, til slutt får jeg dusjet. Og sovner utmattet. Men steamdusj er jeg usikker på om jeg liker lenger.. God natt!

T

TT.

Gjest
    Nattinatt HCS. Måtte flire litt da jeg ser deg for meg knote med knappene i dusjen. Takk for at du deler. PRICELESS!

• Liker

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    73.231
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Kort innom HC.
    Jeg liker Hørning. Bare så det er sagt!

Vi skal dele gode opplevelser og ha det gørartig i NL denne gangen også.
    Vi skal jo snart ha et par "nattevakter" sammen.

Var på Kapp og så Urbane Totninger på tirsdag. Du bør ta med deg din tilkommende å få dere en gapskratt.;)
    Gustav Nilsen er kanskje den beste parodikomikeren i kongeriket p.t.
    Topp band med Jon Anders Narum, Torbjørn Dyrud, Håvard Gjestvang og Levi Bergerud.
    Det er jo bare en svipptur for dere og absolutt verdt å få med seg.

Mvh

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hørning vet jeg at du liker blues. Og jeg liker Maggie. Har et par på hånda jeg vurderer.

Ja,blir bra på tur. Har vært på Urbane to ganger. Tror det er et av Norges største sommershow. Vi har og Sommerslagere på Gjøvik. Rent musikalsk bedre enn urbane.

For min del gikk gårsdagen bort I henting av hundehus, hundegård, teppefliser og IKEA helvete. HiFi, njet. Og inne her kun på tlf. Sikkert like lurt.. Bilder kommer.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.529
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Hørning vet jeg at du liker blues. Og jeg liker Maggie. Har et par på hånda jeg vurderer.

Ja,blir bra på tur. Har vært på Urbane to ganger. Tror det er et av Norges største sommershow. Vi har og Sommerslagere på Gjøvik. Rent musikalsk bedre enn urbane.

For min del gikk gårsdagen bort I henting av hundehus, hundegård, teppefliser og IKEA helvete. HiFi, njet. Og inne her kun på tlf. Sikkert like lurt.. Bilder kommer.
    Syns du klarer deg bra på tlf je HC;)
    Hørning likte je åsså, hos dæ sist og de du har nå er vel ennå mere værstinger, så det blir spennende en gang frem i tid:)
    Et par Maggie`s trur jeg kommer i en av dine stuer, overbevist:cool:;)

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, tror og et par små-Maggier kunne gjort seg... :)

Sitter å tenker litt på jobben. Hobbyen er i endring. Før var det bæl store effektrinn, tung og varme. Gjerne supplert med kabler som en håpet skulle bidra i lyden slik en trodde de ville. Kall det gjerne passiv eq. Så var det platespillere og vinyl. Håndfaste medier som måtte håndteres på ulikt sett. I tillegg var det dempe-remedier som skulle forhindre vibrasjoner og uønskede ting. Også ifra strømnettet.

Idag streamer vi ifra en server endel av oss. Om noen år vil dette komme via "skyen" og vi slipper å ha bråkete servere som kan bryte sammen . Samt en inngående kunnskap innen data for å få det til å fungere på ens egne premisser. Forsterkerne er knøtt små, koster ikke noe og brukes til aktiv drift.. Delefiltre er ikke lenger en kunst, det hele kan skrus til brukerens egne preferanser og rom. I tillegg er det mye mer brukt av akustiske tiltak i de 1000 hjem.Målinger er og noe en ser stadig mer av. Og noen kan faktisk å bruke disse målingene og. Før var det kun ørene som gjaldt, og det kunne gi resultater mer basert på forventninger, pris, hifi lektyre og andre rare ting.. :) Kabler er det billigst mulig som gjelder for endel, mens noen bruker standard studio kabler. "Er det bra nok for opptaks-teknikeren og studio plata ble spilt inn i, er det bra nok for meg " , er ofte omkvedet. For egen del har jeg aldri møtt noen som jobber med lyd proft som har hatt noen sympati med hverken kabler eller hifi. Litt rart, vil de kun ha musikken sin gjengitt via lommeradioer og bilstereo ? Miksingen kan iallefall tyde på det.. 8)

At utviklingen går videre er jeg ikke i tvil om. Jeg tror og at bra lyd kan fås relativt billigere i dag enn før. Videre er ikke det samme som fremover. Når enkelte lytterom ser ut som små studioer har mye av sjarmen forsvunnet for min del. At noen har som mål å få lyd som ligner det som kommer ut av de små monitoreren som ofte er i studio er noe jeg ikke skjønner. Jeg vil forføres, jeg vil på konsert. At jeg da kanskje oppnår "farget" lyd og trives med dette er fair enough. ALLE her inne har farget lyd. Og fargingen er våre forventninger kombinert med teknisk kunnskap og de ulike komponenters yteevne.

Var det bedre før ? nei, men på noen områder innbiller jeg meg at det var mer gøy. Virkelig god hifi krever mer av brukeren i dag , vil jeg påstå, enn for 20 år siden. Dette grunnet data, målinger, rom akustikk osv. Nettopp derfor koser jeg meg med det som fungerte for 20 år og bakover. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.276
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men hvorfor har du montert dusjen liggende?! Ikke rart du slet, mann :p

Takk for hyggelige ord. Kommer tilbake når jeg igjen har nett og pc. Tlf er ikke så gøy å skrive på.

Men tenkte jeg skulle dele en liten opplevelse fra igår kveld. Det var første natt her og jeg tenkte jeg skulle avrunde dagen med en dusj. Nå har det seg slik at ikke bare er det basseng, men og boblebad og steamdusj. Sistenevnte har vært en drøm lenge. Forsåvidt uvisst hvorfor, men har hatt en dragning imot denne typen i over 10 år. Så det måtte testes.

Vis vedlegget 325079

• Liker

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Du har vel fått med deg at Magnepan har kommet med en liten modell som heter .7 ? Denne går ned mot 45hz og er perfekt for drahjelp i bunn. Deler på 80-100 så øker nokk effektiviteten også.
    veldig lyst til å teste den løsningen selv.

Magnepan MG .7 - Acoustic Tuning

Tror ikke vi skal avse denne selv om prisen er veldig lav, noe som ikke har vært tilfelle med 1.6 og 1.7 også.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du har vel fått med deg at Magnepan har kommet med en liten modell som heter .7 ? Denne går ned mot 45hz og er perfekt for drahjelp i bunn. Deler på 80-100 så øker nokk effektiviteten også.

Tror ikke vi skal avse denne selv om prisen er veldig lav, noe som ikke har vært tilfelle med 1.6 og 1.7 også.
    Magnepan 12 har vært modellen jeg har vurdert litt. har hørt den før, og synes det var en liten søt tass som spilte godt. Men takk for tipset Ø. Dette skal jeg sjekke ut litt mer. Er det Frode som sitter på agenturet på disse ? Prisene var ikke ille nei.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Magnepan 12 har vært modellen jeg har vurdert litt. har hørt den før, og synes det var en liten søt tass som spilte godt. Men takk for tipset Ø. Dette skal jeg sjekke ut litt mer. Er det Frode som sitter på agenturet på disse ? Prisene var ikke ille nei.
    Acoustic Tuning Frode selger Magnepan .7 for 16880,-
    Frister veldig :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.672
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Sitter å tenker litt på jobben. Hobbyen er i endring. Før var det bæl store effektrinn, tung og varme. Gjerne supplert med kabler som en håpet skulle bidra i lyden slik en trodde de ville. Kall det gjerne passiv eq. Så var det platespillere og vinyl. Håndfaste medier som måtte håndteres på ulikt sett. I tillegg var det dempe-remedier som skulle forhindre vibrasjoner og uønskede ting. Også ifra strømnettet.

Idag streamer vi ifra en server endel av oss. Om noen år vil dette komme via "skyen" og vi slipper å ha bråkete servere som kan bryte sammen . Samt en inngående kunnskap innen data for å få det til å fungere på ens egne premisser. Forsterkerne er knøtt små, koster ikke noe og brukes til aktiv drift.. Delefiltre er ikke lenger en kunst, det hele kan skrus til brukerens egne preferanser og rom. I tillegg er det mye mer brukt av akustiske tiltak i de 1000 hjem.Målinger er og noe en ser stadig mer av. Og noen kan faktisk å bruke disse målingene og. Før var det kun ørene som gjaldt, og det kunne gi resultater mer basert på forventninger, pris, hifi lektyre og andre rare ting.. :) Kabler er det billigst mulig som gjelder for endel, mens noen bruker standard studio kabler. "Er det bra nok for opptaks-teknikeren og studio plata ble spilt inn i, er det bra nok for meg " , er ofte omkvedet. For egen del har jeg aldri møtt noen som jobber med lyd proft som har hatt noen sympati med hverken kabler eller hifi. Litt rart, vil de kun ha musikken sin gjengitt via lommeradioer og bilstereo ? Miksingen kan iallefall tyde på det.. 8)

At utviklingen går videre er jeg ikke i tvil om. Jeg tror og at bra lyd kan fås relativt billigere i dag enn før. Videre er ikke det samme som fremover. Når enkelte lytterom ser ut som små studioer har mye av sjarmen forsvunnet for min del. At noen har som mål å få lyd som ligner det som kommer ut av de små monitoreren som ofte er i studio er noe jeg ikke skjønner. Jeg vil forføres, jeg vil på konsert. At jeg da kanskje oppnår "farget" lyd og trives med dette er fair enough. ALLE her inne har farget lyd. Og fargingen er våre forventninger kombinert med teknisk kunnskap og de ulike komponenters yteevne.

Var det bedre før ? nei, men på noen områder innbiller jeg meg at det var mer gøy. Virkelig god hifi krever mer av brukeren i dag , vil jeg påstå, enn for 20 år siden. Dette grunnet data, målinger, rom akustikk osv. Nettopp derfor koser jeg meg med det som fungerte for 20 år og bakover. :)
    Veldig godt innlegg HCS. Kjenner meg igjen i mye av dette. Var en ihuga hififreak på 80 og 90 tallet.
    Jeg gikk lei av hele hifi greiene, følte at jeg aldri kom i mål og tok en lang pause på 15 år. Nå startet jeg på nytt for et par år siden nullstillt og blanke ark og står med et bein i "tradisjonell" hifi og det andre i den nye "målemafian".
    Tar med meg gammel erfaring samtidig som jeg prøver å sette meg inn i alt det nye. Det er bratte læringskurver for en gammel stakkar, men jeg gir ikke opp. Er ikke selv så opptatt av REW, jeg skiter i grafer så lenge øra er fornøyd. Men det er jo også greit å få bekreftet det man hører, eller å se og få bekreftet det som høres galt ut.
    Vi hadde jo heller ikke internett på 80 tallet, nå er det mye lettere med alle som deler erfaring og kunnskap. HFS er skyld i at jeg blir en fattig mann, bruker for mye penger allerede. Skal i løpet av året forsøke meg på DIY bass og aktiv deling.
    B

Sist redigert:
    • Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Veldig godt innlegg HCS. Kjenner meg igjen i mye av dette. Var en ihuga hififreak på 80 og 90 tallet.
    Jeg gikk lei av hele hifi greiene, følte at jeg aldri kom i mål og tok en lang pause på 15 år. Nå startet jeg på nytt for et par år siden nullstillt og blanke ark og står med et bein i "tradisjonell" hifi og det andre i den nye "målemafian".
    Tar med meg gammel erfaring samtidig som jeg prøver å sette meg inn i alt det nye. Det er bratte læringskurver for en gammel stakkar, men jeg gir ikke opp. Er ikke selv så opptatt av REW, jeg skiter i grafer så lenge øra er fornøyd. Men det er jo også greit å få bekreftet det man hører, eller å se og få bekreftet det som høres galt ut.
    Vi hadde jo heller ikke internett på 80 tallet, nå er det mye lettere med alle som deler erfaring og kunnskap. HFS er skyld i at jeg blir en fattig mann, bruker for mye penger allerede. Skal i løpet av året forsøke meg på DIY bass og aktiv deling.
    B
    Tror vi er enige om mye her B. Og kult at du kaster deg ut i det. Har selv noen tanker rundt aktiv drift , evt et litt annet subb- bass system etterhvert. Men først må jeg få hodet over vannet her :).

Driver å rydder ut i gammel bosted. Så mye støv og skitt det blir. Spesielt ved pc var det ille. Slik kan det gå når en skal sitte å kope etter audio i forskjellige sammenhenger :p.. Som sagt , pc opp og frem... Og da dukket denne stakkaren opp... Litt vanskelig å se av bilde.. Men det er da altså en mus som har spist litt strøm...;)

flaske.jpg

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.822

Kabler er det billigst mulig som gjelder for endel, mens noen bruker standard studio kabler. "Er det bra nok for opptaks-teknikeren og studio plata ble spilt inn i, er det bra nok for meg " , er ofte omkvedet. For egen del har jeg aldri møtt noen som jobber med lyd proft som har hatt noen sympati med hverken kabler eller hifi. Litt rart, vil de kun ha musikken sin gjengitt via lommeradioer og bilstereo ? Miksingen kan iallefall tyde på det.. 8)

ALLE her inne har farget lyd. Og fargingen er våre forventninger kombinert med teknisk kunnskap og de ulike komponenters yteevne.

Et godt hverdagsfilosofisk innlegg HCS.

Dipoler kan være magisk. Det er det mange av oss som vet :cool:

Personlig kjenner jeg en lydteknikker som er meget god som mener kabler absolutt har en betydning. Den lydteknikkeren har sågar hatt anlegg til godt over 350 frognertiere,hvorav kabling utgjorde en ikke uvesentlig del. Nylig fikk jeg fortalt en rørende morsom historie via en som har en bekjent som driver musikk instrument forretning. Han morer seg med musikere som er kabelfornektere, men som på oppfordring prøver en annen kabeltype med en bedre jackplugg - pang så er haka i gulvet. Men det er selvfølgelig bare innbilning det hele. Eier av forretning unders også over de store lydmessige forskjellene som oppstår ved å bruke jack-, og XLR plugger av edlere sort en standard dusinvare. PUSSIG!?

At alle her inne har sin fargede lyd er forhåpentligvis mulig og enes om. Jeg har det i hvert fall.

Tja, nei...jo..alt var ikke bedre før, men en del meget gjennomarbeidete konstruksjoner står seg godt den dag i dag, og konkurrerer glatt mot mye av den moderne hypen i mine ører.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kloke ord det der power'n. Hver mann sin tilnærming , sin tro, sitt mantra. Når jeg får hogg-tenner her inne er når jeg opplever at enkelte har en slags eierskap ifht de audiofile sannheter. Vel er det teknikk , strøm , ohms lov osv. Men det er og så mye mer. Ved å kunne gjøre sjelelig berøring om til tekniske uttrykk, røper enkelte sin fattigdom i møte med større ting enn de selv kan forklare. At de sammen personene da kan bli svært så mutte og biske er en annen sak. Tror uansett ingen har fasit til noe annet en sin del av hobbyen. Og så mye respekt bør en ha og. Hvor lærevillig en er for bli opp til den enkelte..

Nå har jeg endelig fått nettet opp å gå på nytt sted. Det er bra. har og skrudd ut sikkert over 50 torx skruer der hvor jeg skal ha lytterom, så der må det sparkles og males. Ikke min favoritt ting, men fair enough. Blir bra å komme i gang. Men tiden går fort. Om ikke lenge er det tur. Og ikke lenge etter det enda en tur..Og så var sommeren over.. :)

Hctråd66.jpg

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Ja - det var kanskje morsommere før. I hvert fall var det lettere å blinke ut hifi-entusiastene. Store forsterkere, store høyttaldere, en sentralt plassert platespiller, en tuner, kan hende en båndopptager - og en stor fysisk og synlig platesamling. De som hadde slikt, var i sannhet entusiaster. Det MÅTTE de jo bare være.

Men med gammel teknologi hadde det f.eks. vært helt umulig for meg å kunne rigge meg til med mine tre relativt oppegående anlegg her hjemme. Ja, jeg kunne ikke ha bodd der jeg bor nå, heller - selv med bare ett tradisjonelt stereoanlegg. Har rett og slett ikke plass til noe slikt. Så NOEN fordeler er det også med denne utviklingen.

Utviklingen har imidlertid gitt oss mer å gruble over. Flere valgmuligheter. Vinyl, CD, HD-lyd, surround, streaming, radio, forskjellige teknologier for alt mulig. Mye å sette seg inn i. Internett - hvor man f.eks. her på Hifisentralen kan lese alt mulig rart om alt mulig. Ingen klare svar. På mange måter er man tilbake til å måtte stole på seg selv og sine egne ører.

Internett gjør det vanskeligere å holde hodet kaldt. Fristelsene strømmer på. Bruktbørsen er en skummel ting. Mye lekkert utstyr som frister - billig, billig. Fristende å kjøpe ett eller annet - om ikke annet bare for å prøve. Lett å selge igjen på den samme bruktbørsen. En byttekarusell som var utenkelig før internettet kom på banen.

Midt oppi all dette tekniske kan det virke som om mange mister fokus på musikken. Man måler og man tester. Man kobler kabler og bokser til og fra - så ofte at man begynner å bekymre seg om slitasjen på lurium-belegget man har på plugger og kontakter. I stedet for glede seg over all den fantastiske musikken som er tilgjengelig, spiller man "Keith don't go" og andre utvalgte testspor til man går lei.

Men det er nok som du sier: Hobbyen er i endring.

• Liker

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    You nailed it , Ulf. Jeg er så enig med deg i det meste du skriver. Det å kunne ha tre oppgående anlegg må da være midt i blinken ? Selv passer jeg beskrivelsen på førstnevnte punkt. Men jeg innser at det er for en periode. Og en skal ha plass til alt stæsjet og ikke minst rygg til å bære alt. Noe jeg har merket meg de siste ukene...:p.

Og ja, det er så mye å velge i, teste ut. Slik at en gjerne blir en "tester" , og ikke en "nyter" av de sublime gleder musikk tross alt kan gi en. Det blir for mye "hvordan" og mindre av "hvorfor" en har en hobby som audiofili tross alt er. En liten bekjennelse er og på sin plass for min del. Jeg tror at de som har alt i filformat lettere varierer i musikken enn oss som leter frem sine album. Når det er sagt tror jeg og at førstnevnte har litt mer "maur i ræva" og skipper frem og tilbake...

Til slutt er fasiten som sangen under.. Hvor mange kjente fjes ser du ?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn