HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.300
    Antall liker
    11.126
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei HCS!
    Dine overveielser om store elektrostater likner på mine, jeg har vurdert de samme som du har listet. Men kommer nok ikke til å handle på denne siden av vinteren.
    Kanskje vi skal sende deg først til fronten, så kan jeg komme etter og plukke opp utstyr når slaget/testen er over :)

    Har forresten sett at det ligger et par Magnepan 3.7 på et norsk nettsted du vet, men et stykke avgårde på Vestlandet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hei HCS!
    Dine overveielser om store elektrostater likner på mine, jeg har vurdert de samme som du har listet. Men kommer nok ikke til å handle på denne siden av vinteren.
    Kanskje vi skal sende deg først til fronten, så kan jeg komme etter og plukke opp utstyr når slaget/testen er over :)

    Har forresten sett at det ligger et par Magnepan 3.7 på et norsk nettsted du vet, men et stykke avgårde på Vestlandet.
    :).. Slaget/testen ja.. Liker storslagenheten i slik konstruksjoner. Smal sweetspot og elendig pinpoint trekker ned. Samt at dynamikk er ikke det som kjennetegner de. Men luftigheten... Fantastisk. Kan liksom ikke få alt.

    Ja, så de. Og med bra stand. Fått de ned et par tusen hadde de blitt et veldig godt kjøp. Du har hatt Monopulse og Chario etter at jeg hadde det, litt artig.

    Alikevel må jeg innrømme at mine Closer Acoustic Vigo spiller forrykende med nye kilde. Her er det dybde, pinpoint, men plutselighet som panler sliter med.

    1571500478193.jpg


    Dette er ekte fulltoner, uten noen form for filter. Du får det du putter på de, slik sett er de ekstremt ærlige. Kombinasjonen med svært lav forvrengning på resten av kjeden er besnærende i mine ører :)

    1571500701177.jpg


    Ikke får jeg velte de bakover heller om jeg skulle bli for ustø på foten.. ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fått spørsmål om hva som hadde konkret blitt gjort med Oppo 205, som nå blir min JIPPI, så jeg måtte høre litt med selger. Fikk lista under, uten at det sier meg så mye. Men regner med at de som kan lite sikkert kan forstå mer av teksten. Uansett.. Det låter veldig riktig i mine ører... Nesten så en får lyst til å oppgradere på vinyl-fronten...:cool:


    "- LPS - new version with built-in DC blocking filter and supplementary power lines for the digital input section (USB, coax, optical inputs), as circuits inside the motherboard - 380 €
    - clock board (battery powered unified clock system), providing clock for main processor, HDMI 2 processor, optical drive and stereo DAC) - 250 €
    - Other main board improvements (analog power line for circuit inside the board, extended shielding and grounding, improved cooling for main processor, etc.) - 50 €
    - Improvements on the section of digital inputs (USB, coaxial, optical IN), as modification for linear power feeding the LPS- 50 €
    - Stereo card - complete on-board power system upgrade including stereo DAC power system - 250 €
    - Improvement of the post-DAC (stereo XLR / RCA) analog signal processing, implementing my OPA1632 based output module, unifying the DAC two pair output channels - 150 €
    - all mute relays replaced, with a particular configuration when a single relay control each analog audio signal path - 70 €
    - Optional - optical drive mounted on elastic suspensions - 150 €.

    I sluttprisen det er montering av batteri lading indikator (klokkekortet), på front panel, samme plass som den originale. Retur frakt er inkludert også.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    16.209
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Fått spørsmål om hva som hadde konkret blitt gjort med Oppo 205, som nå blir min JIPPI, så jeg måtte høre litt med selger. Fikk lista under, uten at det sier meg så mye. Men regner med at de som kan lite sikkert kan forstå mer av teksten. Uansett.. Det låter veldig riktig i mine ører... Nesten så en får lyst til å oppgradere på vinyl-fronten...:cool:


    "- LPS - new version with built-in DC blocking filter and supplementary power lines for the digital input section (USB, coax, optical inputs), as circuits inside the motherboard - 380 €
    - clock board (battery powered unified clock system), providing clock for main processor, HDMI 2 processor, optical drive and stereo DAC) - 250 €
    - Other main board improvements (analog power line for circuit inside the board, extended shielding and grounding, improved cooling for main processor, etc.) - 50 €
    - Improvements on the section of digital inputs (USB, coaxial, optical IN), as modification for linear power feeding the LPS- 50 €
    - Stereo card - complete on-board power system upgrade including stereo DAC power system - 250 €
    - Improvement of the post-DAC (stereo XLR / RCA) analog signal processing, implementing my OPA1632 based output module, unifying the DAC two pair output channels - 150 €
    - all mute relays replaced, with a particular configuration when a single relay control each analog audio signal path - 70 €
    - Optional - optical drive mounted on elastic suspensions - 150 €.

    I sluttprisen det er montering av batteri lading indikator (klokkekortet), på front panel, samme plass som den originale. Retur frakt er inkludert også.
    Gratulerer med ny spiller, men er det noen oppo deler igjen inni spilleren ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye Oppo igjen Largo :). Men det spiller svært godt. Og så kan jeg ha alt i en boks... Det betyr mye, er litt lei av bokser som skal kobles, sjekkes og vedlikeholdes. I mitt neste liv skal jeg ha inwall -høyttalere og forsterkere og alt gjemt :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nok en tiltrengt rolig lørdag. Ble, igjen, påtvunget "Stjernekamp" på NRK av Dragen. Dessverre har den ene deltageren som ga meg noe i årets sesong blitt stemt ut.. Men går bra, fikk lov til å gå å høre musikk.. :). Denne norske dama burde bli mer kjent for publikum her til lands. Stor i Tyskland. Men det er vel også Wenche Myhre... :rolleyes:

    1571510948272.jpg


    Tok bilde av støtten på høyttalere mine. Mer forståelig når en ser hele. Disse er ikke en firkantet boks, som de fleste konvensjonelle høyttalere jeg har eid. Snarere litt "former".. Og former liker vi MENN godt.. Forøvrig er material i siden Corian. Består banketest bra ja.. ;D

    1571518265728.jpg
     

    Vedlegg

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Former er bra, på kvinner ;)

    Men corian er solid og pen. Husker jeg hadde et har Reference 3a Royal Master rundt 2004, som bestod av det materialet. Var så stolt atte! Likte de godt (sammen med EAR V20 og Lavardin IT). Good times :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Former er bra, på kvinner ;)

    Men corian er solid og pen. Husker jeg hadde et har Reference 3a Royal Master rundt 2004, som bestod av det materialet. Var så stolt atte! Likte de godt (sammen med EAR V20 og Lavardin IT). Good times :)
    Jøss, det var et fett oppsett. Ingen bilder av det? Hadde glemt å slå på subbene i kveld og tenkte at jeg hadde bra bass.. ;). Hørselen er og blir lettlurt.. :eek:

    FB_IMG_1568980317947.jpg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ingen bilder, nei. Har ingen av hva jeg hadde hatt før. Eide verken kamera eller gode nok mobilkamera før i 2010 (samme år som tråden min oppstod).
    Synd, egentlig. :(

    Hvis de spiller bra uten hjelp nederst, så er det vel bare å droppe basstårnene, og få renere lyd?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen bilder, nei. Har ingen av hva jeg hadde hatt før. Eide verken kamera eller gode nok mobilkamera før i 2010 (samme år som tråden min oppstod).
    Synd, egentlig. :(

    Hvis de spiller bra uten hjelp nederst, så er det vel bare å droppe basstårnene, og få renere lyd?
    My thoughts exactly Sir, droppe disse brumleboksene. De er alikevel delt så dypt ar de har lite å melde, dvs 30hz. Forundrer meg litt at Vigo har så mye å melde langt nede. Portet kasse samt utformingen kanskje?
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    16.209
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Mye er snodig Power. Ihvertfall når det har med religion å gjøre. Vurderer å handle et sett Quad for å teste litt, men kan jo ikke spille høyt med de.. :).
    Nei, skal du blåse ut ørevoksen på +100 db, så kan du glemme Quad ESL-63, men 2905 spiller mer enn høyt nok for meg :rolleyes:

    Og der var ringen sluttet ved ASR Emitter II atter kom inn i anlegget ser jeg :rolleyes:
    Hva er egentlig forskjellen på de to største Quad Power? Uansett, tenker ESL 63,pga en meget god mellomtone. Skynder meg langsomt, det er den største gleden.
    motoren plass ihvertfall til en snurre til.. Litt lyst på Kuzma.. Vi får se :)

    Har og meldt på kurs, lære et instrument. Har glimpret litt gitar før, samt piano. Blir sikkert en jævel på blokkfløyte.. :). Er ikke mye som skal til visstnok for å lage "musikk" nå for tiden.. 8)

    Vis vedlegget 556727
    Tøft at du hiver deg på kurs i voksen alder. Selv satser jeg på youtube og dårlig selvdisiplin. Det blir noe progresjon, men det går saaakte :) Hvilket instrument har du valgt ?

    Eller er det sang som er greia.
    7EB129D4-2F4B-446E-AB51-16B5B112DA06.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe Largo, har sunget før. I kor, fint når en kan gjemme seg bak noen.. :cool:. Tja, tok et lett et men innrømmer at det ikke er så lett.. Bassgitar.. Så langt er lysten mye større enn evnen.. :rolleyes:. Bøe vel egentlig holde meg til å kjøpe, ikke spille, musikk.. ;)

    FB_IMG_1571846139025.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.489
    Antall liker
    17.275
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Bassgitar.. Så langt er lysten mye større enn evnen.. :rolleyes:.
    Gå i gang med samme innstilling som Pippi > Det har jeg aldri gjort før, så det går nok bra:)

    Fretless m/uslipte strenger som er "greia"?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, dit kommer jeg neppe noen gang. Var så tilfeldig at jeg kjøpte en gitar jeg likte utseende på. Om jeg greier å få noe fornuftig lyd ut av den får tiden vise.. ;)

    Ble denne https://www.musikkhandel.no/gitar-bass/el-bass/fender-american-performer-p-bass-rw-3tsb.html

    Igår kveld glemte jeg å skru av anlegget. Med rør hadde derre vært krise, men det er helt ok med transer. Så det er en fordel, ingen rør som blåst mens jeg så nyheter og glemte anlegget :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vurderer å se litt på det med hastighet på min Nottingham. Liker den spilleren, en drøm å ha med å gjøre kontra Well Tempered som, for meg, forble notorisk sær. Hadde jeg ikke vært en treg blondine, hadde jeg vel bare gitt opp etter tre WT spillere som aldri ga meg glede.. Takk til Cash for forslag. Nottingham sin egen løsning under. Ikke noen design perle, men funker nok godt. Må spesial-bestilles.. Og det tar tid..

    s-l500.jpg


    Så har jeg et alternativ til. Tilgjengelig, litt billigere, ser bedre ut i sort..

    5810_Pro_Box_Speed_DS_phono-electronics-silver_m.jpg


    Project DS. Kan det funke mon tro?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Jon

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.148
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ikke dumt for nervene med SS. Når støygulvet faller under gulvet så dukker det jo opp noe nytt på mange skiver også:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    5.148
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Vurderer å se litt på det med hastighet på min Nottingham. Liker den spilleren, en drøm å ha med å gjøre kontra Well Tempered som, for meg, forble notorisk sær. Hadde jeg ikke vært en treg blondine, hadde jeg vel bare gitt opp etter tre WT spillere som aldri ga meg glede.. Takk til Cash for forslag. Nottingham sin egen løsning under. Ikke noen design perle, men funker nok godt. Må spesial-bestilles.. Og det tar tid..

    Vis vedlegget 558132

    Så har jeg et alternativ til. Tilgjengelig, litt billigere, ser bedre ut i sort..

    Vis vedlegget 558134

    Project DS. Kan det funke mon tro?
    Spennende - har du link’er?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Interessante alternativer.
    Bruker selv Heed Orbit 2. Fornøyd, ikke det at jeg hadde noe problem fra før, men skulle gjerne hatt mulighet til å justere hastigheten også (finjustere, altså, ikke bare velge mellom 33/45). Det er en sånn dings som man ikke visste man trengte, før man fjernet det etter en tid. For da hadde nevrosefaen satt seg:p
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Noe sier meg at du har rett Gunner, før og etter. En får jo en grei pu til prisen, men fristende skal innrømmes. Bare spørsmålet, hvilken..?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.920
    Antall liker
    26.871
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Mener det er noe med spennings/eff tilpassning til NAS motor og Wave Mechanic som er anpasset? kan ikke det tekniske rundt saken så kan ikke utbrodere noe mer tyverr. Men husker jeg anbefalte den til Fosse en gang, han fortalte ivf att den funket ikke til den spillern som var tenkt.
    Ikke mye hjelp men noe og tenke på kanske.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mener det er noe med spennings/eff tilpassning til NAS motor og Wave Mechanic som er anpasset? kan ikke det tekniske rundt saken så kan ikke utbrodere noe mer tyverr. Men husker jeg anbefalte den til Fosse en gang, han fortalte ivf att den funket ikke til den spillern som var tenkt.
    Ikke mye hjelp men noe og tenke på kanske.
    Ja, skal sjekke ut litt mer. Dazed bruker en løsning som må sjekkes ut.


    Som noen har registrert, Vigo har ligget ute her på torget via NAT. Mine har ikke field coil, så den er feil. Det som er sant er at de ikke er lettsolgte, dernest at det ikke gjør meg så mye. Har hørt endel i helga. Og uansett, så spiller de musikk. Ja, disse EMS elementene er ikke ille. Har lyst på en rørforsterker, for å kunne bytte på. En forsterker som låter rør, og ikke prøver å etterligne SS. Både rama, karmis og Gunner har begge deler, fristende.. :).. Spes den under er på radar.. Passende navn på den og.. :)

    clos1.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da har jeg vært å fått hørt Quad ESL57. Og, ja, jeg skjønner godt bla Power og Ruby som liker Quad. Disse kunne ikke spille høyt, ikke hadde de noe særlig bass, oppløsning var vel heller ikke i særklasse.. Men fy flate for en mellomtone. Helt rått. De gutta som spiller enkel musikk med fine stemmer og få instrumenter her har dere gjengivelse som maksimaliserer nytelsen :). Og nei, ikke de peneste å se på... Men... Artig... Glemte helt å ta egne bilder.. :eek:

    s-l400.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har fulgt tråden "dac til stereoanlegg" med en viss interesse. Det forfektes knallhardt at målinger sier alt om hvordan en dac vil lyde. Velger å se på det som en av to ting. Den ene er rett og slett manglede erfaring med ulike komponenter, også de som måler dårlig, i eget anlegg. Den andre grunnen til påstålighet er manglende lyst til å prøve selv, men å lese seg til "erfaring" av hva bla nettstedet ASR skriver. Lett naivt, begge deler, vil jeg påstå. Så hva gjør en? Jeg har en kilde nå som måler visstnok meget godt. En godt trimmet Oppo 205, arvet av Big S. Den låter meget bra, det skal sies. Så målinger sier nok endel, noe som jeg og tror. Men jeg vil gjerne ERFARE mer selv. Så plutselig ble en dac til innkjøpt. En Abbas audio Dac Z. Fra Ukraina, chip 1543 TDA og med russisk rør. 6N3P. Liten beskrivelse fra nettet:

    Here is the custom made DAC Z abbasaudio in metal housing with the wooden front panel.

    CS8414,TDA1543, 6CC42
    Assembled device, plug and play.
    DAC Z features:

    1. Single ended tube output stage (6N3P, 6CC42,5670)
    2. Shunt voltage regulators:TL431+germanuim transistor
    3. Vintage and modern audio components:allen bradley, draloric, philips, telefunken, nichicon muse, kendeil
    4. Board covered with gold and a special varnish for best sound
    5. 110-120v/ 220-240v power transformer
    6. I/U convertor based on a special germanium transistor that provided a shortest signal path.
    As a consequence of this fact, an excellent reproduction quiet sounds,at -60..-80db level


    The device has an extremely smooth analog sound and ability to convey emotional content of music .
    This is DAC with a highest quality price/ratio.


    Output: 2,8v RMS (1khz,0db Full Scale)

    Power cord is not included.

    Så ja, teste. Og begge kilder er mine så jeg bryr meg ikke hva som er best :). Oppo går via xlr og Abbas via rca. Så gain vil være forskjellig. Men klang og forskjell på den vil jeg høre, forhåpentligvis.. :cool:

    1573147590829.jpg


    Og, selv om jeg høres litt gretten ut, så er jeg blid sol. Så får høre litt og komme tilbake. Målinger eller ei.. ;)

    FB_IMG_1572621105010.jpg





    Here is not a
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.725
    Antall liker
    11.230
    Torget vurderinger
    2
    Går ut fra at en hver produsent av hifi vil si noe i retning av nettopp: The device has an extremely smooth analog sound and ability to convey emotional content of music .
    This is DAC with a highest quality price/ratio.


    HCS; det stemmer ikke alltid (surprise!! :eek:). Jeg har hørt flotte DAC'er som er gode som gull for pengene, men det finnes noen få som bare er helt eksepsjonelle. Og de har feil pris. Hver gang.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Du gretten? Sola vår.
    Hold varmen og spill HØYT. Det bedrives da ikke herrefrisør hifi?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du sier noe Håkon. Jeg har ingen store forventninger, men lik deg, tror jeg nysgjerrig innstilling gjør hobbyen så mye morsommere enn å låse seg til et gitt paradigme. Og ja, en felles opplevelse satte sine spor.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Har fulgt tråden "dac til stereoanlegg" med en viss interesse. Det forfektes knallhardt at målinger sier alt om hvordan en dac vil lyde. Velger å se på det som en av to ting. Den ene er rett og slett manglede erfaring med ulike komponenter, også de som måler dårlig, i eget anlegg. Den andre grunnen til påstålighet er manglende lyst til å prøve selv, men å lese seg til "erfaring" av hva bla nettstedet ASR skriver. Lett naivt, begge deler, vil jeg påstå. Så hva gjør en? Jeg har en kilde nå som måler visstnok meget godt. En godt trimmet Oppo 205, arvet av Big S. Den låter meget bra, det skal sies. Så målinger sier nok endel, noe som jeg og tror. Men jeg vil gjerne ERFARE mer selv. Så plutselig ble en dac til innkjøpt. En Abbas audio Dac Z. Fra Ukraina, chip 1543 TDA og med russisk rør. 6N3P. Liten beskrivelse fra nettet:

    Here is the custom made DAC Z abbasaudio in metal housing with the wooden front panel.

    CS8414,TDA1543, 6CC42
    Assembled device, plug and play.
    DAC Z features:

    1. Single ended tube output stage (6N3P, 6CC42,5670)
    2. Shunt voltage regulators:TL431+germanuim transistor
    3. Vintage and modern audio components:allen bradley, draloric, philips, telefunken, nichicon muse, kendeil
    4. Board covered with gold and a special varnish for best sound
    5. 110-120v/ 220-240v power transformer
    6. I/U convertor based on a special germanium transistor that provided a shortest signal path.
    As a consequence of this fact, an excellent reproduction quiet sounds,at -60..-80db level


    The device has an extremely smooth analog sound and ability to convey emotional content of music .
    This is DAC with a highest quality price/ratio.


    Output: 2,8v RMS (1khz,0db Full Scale)

    Power cord is not included.

    Så ja, teste. Og begge kilder er mine så jeg bryr meg ikke hva som er best :). Oppo går via xlr og Abbas via rca. Så gain vil være forskjellig. Men klang og forskjell på den vil jeg høre, forhåpentligvis.. :cool:

    Vis vedlegget 559385

    Og, selv om jeg høres litt gretten ut, så er jeg blid sol. Så får høre litt og komme tilbake. Målinger eller ei.. ;)

    Vis vedlegget 559386




    Here is not a
    Blir spennende å høre hva du vil synes om Z-dacen til Abbas, jeg er dog litt redd for at du skulle hoppet på modellen i midsjiktet av han , for at det skulle blitt fornuftig i forhold til de andre dac-ene du har hatt men ser jo at du ikke helt tørr`` å bruke 8k på noe enn ikke vet stort om også , har jo selv erfaring med dac 2.1 kitet,som jeg nå blir å sende ned til ukraina snart for utskifting av strømforsyninga til utgangstrinnet som skal gi litt mer motor og moment, så blir spennende, må ellers si at jeg føler Abbas dac-ene har gitt mye for pengene her i allefall selv før utskiftinger /mods dem er nok ikke for alle men bedre at dem treffer bra for noen en bra for alle , letteste og mest kost effektive oppgraderingen er jo å bytte rør på disse :) blir spennende å følge med HCS :)
    Mvh Krazy
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg går til denne lille testen med åpent sinn. Det som er annerledes kan være besnærende. Forhåpninger har jeg lite av, bare koser meg med reisen. Slik de fleste gjør :)

    FB_IMG_1569145516181.jpg


    Ellers må jeg ta frem tegningsferdighetene etter jeg kom hjem nå.. :mad::)

    FB_IMG_1572621024928.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kan forøvrig sende oppover min Abbas etterhvert om det er av interesse også om jeg føler meg tilfreds med sluttresultatet på den selv og når den blir ferdig ;) :)
    Mvh Krazy
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kan forøvrig sende oppover min Abbas etterhvert om det er av interesse også om jeg føler meg tilfreds med sluttresultatet på den selv og når den blir ferdig ;) :)
    Mvh Krazy
    Det tilbudet ble jeg rett og slett glad for Ivan :). Vil gjerne teste ut. Spent på hva du skal ha som selger DPA. Nesten så jeg vurderer å kjøpe den, men må prøve å holde igjen litt :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.949
    Antall liker
    17.289
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Synes H Rognlien spør så snedig i en eller annen tråd, noe sånt som:

    -"Skal du ha noe (DAC) som måler godt, eller skal du ha noe som lurer deg trill rundt?"

    Selv er jeg i denne illusjonsskapende hobbyen for det siste ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes H Rognlien spør så snedig i en eller annen tråd, noe sånt som:

    -"Skal du ha noe (DAC) som måler godt, eller skal du ha noe som lurer deg trill rundt?"

    Selv er jeg i denne illusjonsskapende hobbyen for det siste ;)
    Begge deler hadde vært fint, og tror ikke nødvendigvis det ene utelukker det andre. Være seg å bli lurt med gode målinger eller ei. Og så kanskje en lærer litt," feil" målinger eller ei.. :)

    FB_IMG_1573154427703.jpg
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.419
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    kan forøvrig sende oppover min Abbas etterhvert om det er av interesse også om jeg føler meg tilfreds med sluttresultatet på den selv og når den blir ferdig ;) :)
    Mvh Krazy
    Det tilbudet ble jeg rett og slett glad for Ivan :). Vil gjerne teste ut. Spent på hva du skal ha som selger DPA. Nesten så jeg vurderer å kjøpe den, men må prøve å holde igjen litt :)
    så bra det er det minste jeg kan gjøre :) gir deg beskjed nermere om dac-en.
    anngående DPA så har jeg egentlig ikke veldig lyst til å selge dem da jeg trur dem hadde blitt gode kompiser med de nye talerne som etterhvert kommer med full Alnico magnet bestykkning osv, men siden det gikk endel kroner ut til dem nå , så må jeg rett og slett selge DPA og gå for en integrert sak inntil vidre ,for å gjøre det enklest økonomisk :p dog ikke et kult kompromiss hehe.får ikke heller helt bestemt meg for hva det blir å gå for av integrert om det blir transistor ell rør, syns den Mastersound Evo-en som ligger ute til 25k er tempting og, den må jo snart ha tapt seg ferdig vel :)
    Mvh Ivan
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mastersound er bra ting sies det. Men spør Gunner litt mer om den, hørte rykter om noe trafostøy..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.450
    Antall liker
    63.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Spennende greier! Med tanke på eksotiske valg er det meg en gåte at du ikke kjøper hifi når du er på ferie i Armenia, Langtbortistan og hva nå disse landene heter. Tør man håpe på en amp fra Kenya ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har fulgt tråden "dac til stereoanlegg" med en viss interesse. Det forfektes knallhardt at målinger sier alt om hvordan en dac vil lyde. Velger å se på det som en av to ting. Den ene er rett og slett manglede erfaring med ulike komponenter, også de som måler dårlig, i eget anlegg. Den andre grunnen til påstålighet er manglende lyst til å prøve selv, men å lese seg til "erfaring" av hva bla nettstedet ASR skriver. Lett naivt, begge deler, vil jeg påstå.
    Tror kanskje du drar den tankerekken litt vel langt noen ganger. Finnes faktisk en del folk med ganske stor interesse, nysgjerrighet og villighet til å teste både det ene og det andre som har endt opp med den konklusjonen at på et eller annet tidspunkt kan elektronikk bli så bra at det låter likt.
    En god del av disse har igjen endt opp med den konklusjonen fordi man har testet, eksperimentert og prøvd forskjellige greier. Feks nivåmatchede blindtester.
    Skal man lide seg gjennom det, eller lide seg gjennom Harman sitt treningsprogram for å gjenkjenne minimale forskjeller i klangbalanse, eller Klippel sin test for din sensitivitet for forvrengning for å ha et godt utgangspunkt for å være i stand til å gjenkjenne forskjellige egenskaper og forskjeller - så må man jaggu ha litt mer enn overfladisk interesse for tingenes tilstand og lyd generelt.
    (Blir du overrasket over at de færreste med motsatt synspunkt i det hele tatt gidder å ta disse testene, og ihvertfall ikke poste resultatene fra det? Må være manglende interesse. :cool:)

    Jeg synes Stereophiles Kal Rubinson sin artikkel om hans møte med blindtesting hos Harman er interessant og tankevekkende. Han illustrerer på en god måte hvordan vårt sensoriske system virker og jeg vil anta at han hadde mye av de samme tankene/fordommene som alle andre før eksperimentet. Det er, som han sier, en øye-åpnende opplevelse å teste ting metodisk.

    Selv har jeg amatør-blindtestet med hjelp av kompis eller samboer en 4-5 ganger mellom dacer, kilder og kabler i heimen. Og selv om det ikke holder en god nok standard til å bety noe, så er det likefullt en ganske interessant opplevelse å se hva som skjer med vår skråsikkerhet når man ikke kan se. Man gidder jo ikke å styre med slikt tidkrevende tull hvis man ikke finnes interessert, gjør man?

    Så, har mine egne erfaringer - og ikke minst tro på vitenskapen og den vitenskapelige metode - ref Dr. Toole, Dr. Olive osv - gjort at jeg er mindre nysgjerrig, mindre lysten på å høre forskjellige ting eller ført til at jeg bruker mindre tid på å fly rundt i butikker for å høre på alskens forskjellige saker og ting? Ikke i det hele tatt! Jeg liker vel så godt som noen andre å høre på masse forskjellige greier og stiller på alle eventer og demoer som jeg kan av alt mellom himmel og jord. Og liker stort sett det aller aller meste, uavhengig om det måler dårlig, bra eller supert.

    Den graden av påståelighet som jeg står inne for er dog utelukkende den av en objektiv karakter. Som feks at to målemessige perfekte (alle typer støy og forvrengning under minimumsgrensen av teoretisk hørbarhet) elektriske dingser vil låte helt identisk. (Her ligger vel den absolutte grensen på ca -116 dB i forhold til signalet uavhengig av type, spekter osv).
    Det er noe helt annet å diskutere hva man vil foretrekke av subjektiv karakter, det viser seg at vi feks kan foretrekke visse typer støy (MQA feks), visse typer forvrengning eller visse typer tuning - og det finnes lite/ingen relevant forskning jeg kjenner til som kvantifiserer hva det skulle være med statistisk godt grunnlag innenfor audio.

    Jeg er veldig tolerant ovenfor meningsforskjeller, forskjellige utgangspunkt osv, men jeg blir ikke spesielt imponert når det impliseres at man ikke har interesse, smak, intelligens, vilje til å prøve, gode ører, anlegg eller erfaring fordi man har interessen og tar seg tid til å lese noen artikler, white papers, bøker, forskningsrapporter, resultater av kontrollerte forsøk osv og av den grunn har en helt annen tilnærming til hobbyen enn de fleste andre. Det er dårlig sport, synes jeg. Selv om det dessverre stemmer i noen tilfeller.. :D

    Personlig tror jeg ikke man er så polariserte som man får inntrykk av, men at det skrevne ord gjør at de fleste "shades of grey" forsvinner litt i forhold til intensjonen, både hos forfatteren og leseren.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spennende greier! Med tanke på eksotiske valg er det meg en gåte at du ikke kjøper hifi når du er på ferie i Armenia, Langtbortistan og hva nå disse landene heter. Tør man håpe på en amp fra Kenya ;)
    Faktisk kikket jeg litt, både i Armenia og Usbekistan. Men det som var der hadde ikke gjort en russisk skraphandel misunnelig en gang..:). Et kjapt søk etter kenyansk hifi dukket dette uklare bildet opp. Kanskje ikke noen direkte oppgradering, men en vet jo aldri.. ;D

    img_1420523684383618281.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn