Hawkwally's rek. rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Trykket "legg til innlegg" ved en feil da jeg testet bilde opplastning. Det kommer en bilde-serie etter hvert. Her en ny test.

Vedlegg

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Rek. rommet er et tillbygg, her sett utenifra. Det er ikke optimalt som musikk-rom, men synes det funker bra likevel.

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Pent rack! Hvor høyt har du montert høyttalerne i forhold til ørehøyde? Hva slags ht. er det?

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    De er montert ca 190 cm opp på veggen, med helling nedover. Dette er ikke optimalt, men er jordt for frigjøre gulvplass. Bakre del av høyt. er ca 35cm fra vegg. Bassport bak. Disse høyt. er et byggesett fra Eltek, som ble kalt Saga(tror jeg), med Scan Speak elementer. 3 ordens(18 db) delefilter. Bygget de selv i 94. Bygd av 22 mm gulvspon, finert med flammebjørk, lakket med flere strøk. Sprengte bass/mellomtone og
    var innstillt på å bytte høyt. Men fikk tak i to nye elementer fra Eltek. Skiftet i begge. Samtidig limte jeg teppe på innsiden, og reduserte "fyllmasse" med ca 70%. Fjernet delefilter komp. fra print, loddet direkte sammen. Monterte nye tilkoblinger av kopper, og og byttet internkabling til massive enledere av kopper. Fikk sjokk da jeg testet. Alt var bedre. Diskanten renere uten hardhet. Bassen mye mer presis. Varmere og fyldigere mellomtone.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pent arbeid!
    Artig løsning med plasseringen. Hvor bredt er det i mellom høyttalerne og hvor langt unna sitter du?

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Den andre er plasert mellom vinduene. Det er ca 2,5 m mellom høytalerene. Sitter ca 3m fra front høyt.

Vedlegg

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Cd spiller. Denne har innebygd hard-disk på 80 GB. Kan legge inn hele plater eller enkelt spor. Kan også spille inn analogt(vinyl) med trinnløs vol. kontroll, samt brenne cd'er. I mine øyne et unikt produkt som jeg er svært fornøyd med.

Vedlegg

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Forforsterker er Audio Valve Eklipse, og er rørbasert. Dette er et litt sært Tysk produkt som det tok litt tid å bli fortrolig med. Den har syv innganger. Det spesielle er at de har forskjellig gain(db) og impedanse. Her kan man prøve sek fram til man finner den beste til feks. cd spiller. Bruker Mullard rør.

Vedlegg

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Du er en dyktig snekker kan jeg se, fine møbler og flott rom!
    Anlegget ditt ser jo gromt ut, kult at du lager kablene selv, blir litt (bare litt ::)) billigere da. ;D
    Hvordan spiller anlegget ditt, hva setter du mest pris på?

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2003
    Antall liker
    2
    Jeg synes det spiller bra. Heller nok et ørlite mot det mørke. Diskanten er en tanke "rund". Bass/mellomtone er etter min oppfatning svært bra. Sleit lenge med å få subb helt samkjørt med hovedhøyt. Subben har lukket kabinett, høyt. er "refleks".
    Fikk det ikke til å stemme før jeg "oppgraderte" høyt. Fjernet over halvparten av "fyllmasse", limte teppe på innsiden, ny internkabling, direkte lodding av delefilter og nye tillkoblinger av kopper. Nå tar subben sømløst over de laveste frekvenser, og det låter tight og presist helt uten rumling ol.
    Rommet er 16 kvm, men har "åpen" takløsning. Dette er gunstig mot "stående bølger". Har ingen ekstra demping, kun det som er naturlig i rommet(gardiner, teppe, bøker osv).
    Bruker Mullard rør i preampen. Etter at disse ble satt i, har jeg ikke tenkt mer på rør.
    Høytaler kablene er laget ettet en beskrivelse på tnt audio. Brukte noen feite koax kabler på ca 4,5 mm2, kjøpt på elfa.
    Dig kabel mellom cd og dac er kjøpt.
    Signal kabler mellom dac og pre er også laget av koax, ca 0,7 mm2. Bruker to, en til + og en til -. Skjermer samlet i ene enden og koblet til -.
    Mellom pre og power, samme prinsipp, men tykkere leder(ca 1 mm2)
    Alle lydbærende kabler er massiv enleder kopper.
    Låter det Hig End? Sansynligvis ikke. Bredde og Dybde i lydbildet er begrenset.
    Mener dette skyldes høytalerene, plasering av disse og selve rommet.
    Går med planer om å prøve noen andre høytalere, men er såpass fornøyd at det ikke har noe hast.
    Har også noen triks på strømmsiden, men det får jeg ta en annen dag, hvis noen er intresert.

JanOlav

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Antall liker
    1.153
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    Høres bra ut det.
    High end er ikke noe å strebe etter, bare det spiller musikk så holder det for meg. ;)

Nå først så jeg at du hadde dører i CD hyllene, med CDer bak også. :eek: Smart!

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Snublet tilfeldigvis over tråden din. Digger den veggen med vinyl, cd'er bøker og relikvier :) Sånt gir masse inspirasjon, og bare en smule prestasjonsangst :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn