Havkayak...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Er det noen padlere her inne?
    Har lenge gått å tenkt på å kjøpe egen kayak, men har så langt bare lånt ved behov.
    Har da brukt en "Necky Narpa" og en "Hasle Expedition". Begge er PE konstruksjoner. ("Hasle Expedition" var en real nedtur)

    Nå har jeg bestemmt meg for å kjøpe selv, og lurer da på å gå for en i glassfiber, evt. kevlar/aramide. Ser "Tahe Marine" kommer med en "T" utgave av deres "Greenland", som skal ha blitt såpass mye større volummessig at den nå egner seg til overnattingsturer... Den ser jo så lekker ut som en kayak over hodet kan, men er muligens litt for krevende..? Tahe har også en modell ved navn "Reval Viking" i ren karbonutførelse som jeg ser er på tilbud til 17.000,- Er denne noe å tenke på?

    En annen aktuell kandidat er "Point 65 Whisky 16" evt. den litt større "Whisky 18" med noe mer volum. Begge disse ser ut til å være mer lettpadlede for en novise, men likevel skal de ha egenskaper som en mer erfaren padler vil verdsette i røff sjø og surf...

    Har også sett på "Seabird design NorthSea og Expedition", som ser ut til å være svært mye for pengene. De har også kommet med en ny kayak kalt "Sea Pearl" som minner mer om "Tahe Greenland T", men det er svært lite å finne om denne på nett.

    Vel, det jeg lurer på, er om det er noen her inne med erfaringer og kunnskap om noen av disse eller andre kayaker til ca 15-20.000,- Kunne trengt noen gode råd.. :)
     

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    Svaret er ja, det finns padlere her. (http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37187.0)
    Enda flere padlere finner du her http://www.padleforumet.com
    Selv har jeg hatt padling som hobby i snart 10 år. De båtene du nevner har jeg derimot ingen erfaringer med, men det fins tråder om disse båtene på padleforumet. Selv padler jeg en Valley Aquanaut (http://www.god-tur.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/GodTurNorge/Products/000000110) i plast. Foretrekker plast fordi vi (kona og jeg) gjerne tar med kajakkene på hurtigbåter ifm kajakkferier (fx hurtigbåt den ene veien og padle tilbake). Mannskapene på hurtigbåtene på Helgelandskysten kan være litt slepphendte og da er det tryggest med plast.
    Forresten har jeg hørt rykter om at ”Innherred kajakklubb” er i emning.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Takk for svar og tips om nettsider...
    Ser "Whisky 18" får dårlig skussmål :-\ , "Whisky 16, ser derimot ut til å være riktig så bra.
    "Tahe Greenland T" synes å være like god i sjøen som den er vakker... Ser den blir anbefalt selv til førstegangspadlere, så den ligger nå enda høyere på lista over aktuelle kandidater..! :)

    Fant et bilde av skjønnheten (dvs. ikke T-utgaven, men originalen)

    Her var det jammen et par av Greenland Touring også...
     

    Vedlegg

    ragfur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.06.2004
    Innlegg
    180
    Antall liker
    14
    Skikkelig vakker kajakk. Den er sikkert morsom å padle og lett å rulle.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ser den får svært gode kritikker i forhold til nettopp å være lettrullet, men samtidig å føles trygg... Blir nok til at jeg bestiller en i carbon/aramide med kevlarforsterket kjøl. Enten helsvart eller med svart skrog og burgunder fordekk. (noe alá Bugatti Veyron) ;D
     

    Vedlegg

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Du faller ikke for fristelsen og går for en Veyron i stedet da? ;D

    Selv kjøpte jeg en Rainbow Laser i plast for noen år siden (men kan ikke si den er utslitt) - tror den minner mye om Hasle som du ikke likte...

     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Hadde det vært så vel! ;D Var det kronasjer til en Veyron, så hadde jeg vel bare kjøpt meg et utvalg kayaker og siden solgt de jeg ikke ble fornøyd med... ;)

    Hvorfor er ikke kayakken din slitt..? Missfornøyd med den, eller har du ikke tid/lyst til å padle..?
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    novgarod skrev:
    Hvorfor er ikke kayakken din slitt..? Missfornøyd med den, eller har du ikke tid/lyst til å padle..?
    Til mitt bruk, som stort sett er ganske rolige turer på 1-4 timer, fungerer den meget bra. Stabil og god i litt sjø, men så har jeg heller ikke testet noe særlig annet.

    Det er vel mest prioritering av hva godværsdagene skal brukes til som gjør at den ikke brukes mer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    novgarod skrev:
    Ser den får svært gode kritikker i forhold til nettopp å være lettrullet, men samtidig å føles trygg... Blir nok til at jeg bestiller en i carbon/aramide med kevlarforsterket kjøl. Enten helsvart eller med svart skrog og burgunder fordekk. (noe alá Bugatti Veyron) ;D
    Helt enig i at den er vakker, men svart er da en nokså dustete farge på sjøen!

    Skal man bli oppdaget er det gul eller oransje gjelder. Husk en kajakk er svært vanskelig å se.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Fargen på kayaken er vel kun avgjørende for å vises fra lufta, for stort sett ligger den så lavt i vannet at det er bekledning på overkroppen, samt vest som er synlig for annen båttrafikk. I mørket er man påbudt å føre rundtlysende, konstant hvit landterne, så da er det likevel den som vil være synlig. Har en liten GPS-varsler/peiler og stroboskop-blits med som sikkerhetsutstyr på tur uansett. Havet er for stort for visuell oppsporing om uhellet skulle være ute...
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    novgarod skrev:
    Fargen på kayaken er vel kun avgjørende for å vises fra lufta, for stort sett ligger den så lavt i vannet at det er bekledning på overkroppen, samt vest som er synlig for annen båttrafikk. I mørket er man påbudt å føre rundtlysende, konstant hvit landterne, så da er det likevel den som vil være synlig. Har en liten GPS-varsler/peiler og stroboskop-blits med som sikkerhetsutstyr på tur uansett. Havet er for stort for visuell oppsporing om uhellet skulle være ute...
    Nettopp derfor er det viktig å ta vare på alle elementer som kan bedre dine odds. Hvis du kan være gul i 5 meters lengde istedet for bare vesten gjør det jobben lettere, også fra lufta.

    Jeg er litt oppgitt over fargebruk etter å ha prøvd å kjøpe meg en ny vest i fjor. Jeg ville ha sikkerhetsfarger omtrent som det veivesenet bruker, men fikk tilbud om svart, mørkeblå og grå. Noen få untak med mørke rødfarger eller litt gult.

    I mørket er de aller fleste katter grå, så da er det lys som gjelder.

    GPS-varsler/peiler virker smart. Hvilken type er det? Har du VHF også?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Har ikke VHF... da må en vel ta radiokurs også...?
    Har en Fastfind Plus, nødpeilesender. Kjøpte den fra USA for ca. 3000,- En kjekk liten sak som altid er med på sjøen og i fjellet.

    Denne strobelykta er det jeg bruker. Den kostet ca. 150,- altså ikke mer enn en six-pak, og er til betydelig mere hjelp om noe skulle gå galt. :)

    Har forøvrig sett ganske mange havpadlere som bruker eller har med seg en slik gul reflexvest... Det har jeg alltid liggende i posen sammen med fjellduken. Mange ganger at det har vert kjekt å knyte den fast over teltet, slik at jeg kunne se det når jeg russlet tilbake etter fisking i kveldsmørket... I tillegg er den fin å bruke ved et uhell, der en ønsker å bli sett. :)
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Smart!

    Har du sjekket om noen lytter etter denne senderen? Virker den på samme vis som vanlige nødpeilesendere?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ja, da er kajakken bestillt.. :)
    Endte opp med en Tahe Marine Greenland Touring i Carbon/Aramide med kjølforsterkning i Kevlar. Får den levert helsvart med vekslende matt/ru og blank (pianolakk ;D ) overflate på dekk. Ekstra lårstøtter i cockpit og tilbakeflyttet fremre skottvegg (noe som vil gi større lasterom og bedre vektfordeling).
    Nå er det bare å glede seg på våren, og levering i april... :)
     

    Vedlegg

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Takker..! :)
    Gleder meg som en unge til å smyge meg inn i denne farkosten, som skiller seg betraktelig fra alle andre kajakker jeg tidligere har padlet...
    Necky Elaho

    Hasle Excursion

    Prijon Kodiak

    Tahe Marine Greenland Touring



    Blir nok sikkert en del mer eller mindre frivillige eskimoruller i starten... ;D
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Har selv en havkayak på hytten som jeg bruker om sommeren til småturer på fine sommerdager. Det er en Wilderness expedition. Fantastisk flott den du har bestillt. Litt ufrivillige kantringer blir det nok men du verden for et flott skrog nærmest en kopi av Inuittene sine. Derav navnet vil jeg tro. Jeg tipper du får god fart på denne. I motsetnig til de andre du viser og som er noenlunde lik min har du kjølen litt lengre fremme. Er det fastkjøl/finne eller har du pedaler og styrbarhet?

    mvh Elektron
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Elektron skrev:
    Har selv en havkayak på hytten som jeg bruker om sommeren til småturer på fine sommerdager. Det er en Wilderness expedition. Fantastisk flott den du har bestillt. Litt ufrivillige kantringer blir det nok men du verden for et flott skrog nærmest en kopi av Inuittene sine. Derav navnet vil jeg tro. Jeg tipper du får god fart på denne. I motsetnig til de andre du viser og som er noenlunde lik min har du kjølen litt lengre fremme. Er det fastkjøl/finne eller har du pedaler og styrbarhet?

    mvh Elektron
    Fartspotensialet er nok ikke så mye større enn i de andre kajakkene jeg har padlet, da skroget har nokså lange "overheng" og derved ikke har så lang vannlinje som totallengden skulle tilsi, men den beskrives som kvikk og responsiv. Padler uansett sjelden lang tid i høyt tempo. Da blir det jo bare at man går glipp av de gode samtalene og alt det vakre som passeres på ferden...

    Senkekjølen styres med en liten hendel på siden av "cockpit" og har ikke annen funksjon enn å holde kajakken på rett kurs  i strøm og vind. Så all manøvrering foregår gjennom å kante kajakken. Dette blir nok en båt med en noe bratt læringskurve, men jeg har et håp om at jeg i løpet av vår/sommer/høst vil finne meg til rette.. :)

    Kajakken har et nokså responsivt skrog med harde kanter (chins), så styreutslaget ved kanting skal være svært bra. Opplever forhandleren som svært seriøs og serviceinnstilt. (ystute.no) Kayakken blir derfor tilnærmet skreddersydd til meg for bare små tilleggskroner. Håper dette vil gi seg utslag i både brukerglede og eierglede...
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Da var endelig kajakken på plass... :) Helgen skal brukes til rulletrening... er vel bare å belage seg på å svelge noen liter vann... :D
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn