Hato`s Mancave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Dette er etter min mening et av de råeste estetiske systemene her inne, om ikke det råeste. Etter tilbakemeldinger å dømme låter det jo like bra som det er estetisk. Skulle fått hørt dette en gang.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Uten tvil et av de råeste anleggene i Norge dette, spesielt etter de siste rundene med oppgraderinger. Integrering og kontroll er altavgjørende.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er det Accuphase amper som benyttes?
     

    Bernt76

    Fersking
    Ble medlem
    01.01.2009
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Skien
    Dette ser meget imponerende ut :D Håper huset er godt forankret til grunnmuren ;)
    Jeg koser meg godt med mine Patos Lyric, men tar gjerne en tur for å høre på dette oppsettet. det er jo breathtaking :D:D
     
    Sist redigert:

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fikk noen timer godlyd her i går. Må bare si at etter det nye lydkortet og Audiolense kom inn her så låter dette absolutt verdensklasse imo. Timingen på dette store systemet er så bang on at man blir virkelig skremt! Fikk høre musikk som på veldig mange anlegg låter hardt og stygt men som her får hentet frem en dynamikk og liv som bare lydteknikeren kanskje bare har hørt. Tak for lytt!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ser du sier kanskje - Tro heller ikke lydmannen har hørt hele potensiale i miksen sin.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Enig - slikt finnes ikke i studioer heller
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok mye lydteknikere i studio faktisk aldri får hørt. Mye av håndverket er jo evnen til å også høre det som ikke høres, for å si det på en teit måte. For å si det slik, kvalifisert gjetting er selvsagt nødvendig for en studiotekniker å foreta. Selv hører jeg ting ved egne produksjoner som jeg ikke hørte i studio.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Akkurat - Jeg nevnte dette for noen musikere for en tid siden ; " tror faktisk mange artister - egentlig ikke har hørt seg selv ordentlig " , fikk bare humring til svar - jæ... stereo freak..
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, ser ut som jeg må legge inn en Porsgrunnstur inn i programmet snart. Sender en melding og ber om audiens når jeg får en åpning i kalenderen Hato.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat - Jeg nevnte dette for noen musikere for en tid siden ; " tror faktisk mange artister - egentlig ikke har hørt seg selv ordentlig " , fikk bare humring til svar - jæ... stereo freak..
    Musikere i min omkrets har typisk en NAD 3020, en Rega og en Sony-CDP de kjøpte på Akers Mic tidlig på nittitallet. Med noen få unntak. Vi har jo tross alt flere gode musikere med godt anlegg her inne blant oss. Aktive og proffe folk. Blant studioteknikere er det nok mer seriøse anlegg, men sjelden noe av det vi kaller high end. Husker at Cato i Hindu lyd hadde et vellydende anlegg med brokobla NAD og Epos ES14. Min egen kollega i studio hadde Xindak rørforsterker og Yamaha NS-10.

    Jeg har et litt artig minne fra en kveld vi satt hjemme hos meg og drakk litt. Trond "T-Fuzz" Foss er en anerkjent studiogitarist som også jobber bak miksepulten, og han satt med mine Stax SR Lambda Pro på hodet samtidig som han pratet med meg og kollega Morten. Plutselig sa han "jeg tror jeg kunne levd med disse på hodet hele tiden", gleden over å oppleve slik lydkvalitet var merkelig entusiastisk. I leiligheten sin hadde han ikke tradisjonelt stereoanlegg men et hjemmestudio med Tandberg Troll og noen små Dynaudio, tror jeg det var. Og en bærbar DAT fra Denon, en CD-spiller. Og en pc-basert workstation. Ingen musikere eller produsenter/teknikere har opplevd min interesse for reproduksjon av sluttproduktet som noe tøysete, tvert imot har jeg nok fått jobber fordi jeg har hatt en seriøs hifi-innstilling. Jeg tror ikke Trond har kjøpt seg Stax, men interessen for det optimale har han nok selv om han kanskje ikke gjennomfører noe slikt i eget hjem.

    Det har nok noe med at livet er så fylt opp av lyd og musikk at det å legge opp til en livsstil som rettferdiggjør store investeringer virker litt over the top for mange musikere og teknikere. Det er på scenen og i studio de lever livene sine, og selv om de liker å høre hva andre artister gjør hjemme, så bruker de nok ikke like mye tid til lytting som det vi gjør. Det gjorde ikke jeg heller da jeg jobbet i studio, selve hifi-interessen lå svært lavt når jeg var mer fokusert på å få musikk til å låte godt i studio. Anlegget jeg brukte hjemme var ganske bra men ikke så bra som jeg vil ha det i dag, men jeg brukte ikke et gram fett eller ei krone for å gjøre det bedre. Det var et over middels stereoanlegg, så det gav meg en opplevelse av hva de fleste av artistenes lyd-interesserte lyttere fikk høre, og det var viktigere enn å høre high end-lyd. Tok heller med en brent CD fra studio til venner som hadde high end hvis jeg ønsket å høre mer av hva som fantes i sporene. På mange måter var det anlegget det minst ambisiøse anlegget jeg har hatt, og også min minst ambisiøse periode som hifilytter. Jeg bedrev rett og slett ikke hobbyen, jeg laget musikk og jeg hørte på andres musikk for inspirasjon til produksjonsløsninger.

    Edit: Kom plutselig på hvem av mine musikervenner som kanskje er minst ambisiøs som hifilytter. Det er Bengt Hansen i The Colors Turned Red. Han har til og med konservatorieutdannelse. Men hjemme på gården har han et Radionette-anlegg som han fikk av sin far da vi var unge. Mener at det er en receiver med kassettspiller og en Dual platespiller som forer Radionette TK400. Men Radionette kunne et og annet for å få det til å rocke, så han er stråle fornøyd den dag i dag såvidt jeg vet. I alle fall da vi pratet sammen sist for et eller to år siden.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    0
    Tidligere denne uka fikk jeg endelig vært en liten tur i Mancave´n til Hato. Besøket ble til fordi Emokid ville illustrere en type lydsignatur han savner og ønsker mer av i sitt oppsett. Emokids oppsett er blant de råeste jeg vet om så jeg skjønte at dette var noe å glede seg til. The Shy har også tidligere anbefalt besøk til Hato og Emokid som «bør høre-oppsett» og slike anbefalinger er ikke noe han ellers sprer om seg med.

    Oppsettet er et imponerende skue og Mancave har vel sjeldent passet bedre som beskrivelse. Detaljene så mange og gromme at jeg lar vær å fortelle om noe. Jeg oppfattet Hato som en hardbarket musikkelsker og alt ved anlegget bærer egentlig preg av dette. Jeg har tidligere ikke fått med meg at subbassene i hjørnene er horn og selv om man begynner å bli litt blasert av flotte oppsett gjør hornsubber og båndspiller noe med «rammene».

    Kort fortalt spiller dette som en drøm. Dette spiller bedre enn det meste hvis man legger objektive parametere til grunn, men hos meg er det de subjektive parameterene som imponerer mest. Autoritet, ro, stillhet, musikalitet, størrelse og ellers alt som gleder et audiofilt hjerte lever Hato med heldiggrisen.

    Båndspilleren stakk som vanlig av med seieren som avspiller. Etter å ha lest i tråden må jeg minne om at denne lyden også går gjennom PC-en så PC-lyden til Hato er det lite feil med.

    Tusen takk for at jeg fikk komme på en snarvisitt og takk for god kaffe! Håper jeg kan komme tilbake en gang med bedre tid og for kosens skyld. 😊
     

    Vedlegg

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Et horn oppsett som ikke gjør skam på selv den mest møblerte stue dette. Hadde vært veldig morsomt å lytte til.
     

    hato

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    288
    Torget vurderinger
    8
    Tidligere denne uka fikk jeg endelig vært en liten tur i Mancave´n til Hato. Besøket ble til fordi Emokid ville illustrere en type lydsignatur han savner og ønsker mer av i sitt oppsett. Emokids oppsett er blant de råeste jeg vet om så jeg skjønte at dette var noe å glede seg til. The Shy har også tidligere anbefalt besøk til Hato og Emokid som «bør høre-oppsett» og slike anbefalinger er ikke noe han ellers sprer om seg med.

    Oppsettet er et imponerende skue og Mancave har vel sjeldent passet bedre som beskrivelse. Detaljene så mange og gromme at jeg lar vær å fortelle om noe. Jeg oppfattet Hato som en hardbarket musikkelsker og alt ved anlegget bærer egentlig preg av dette. Jeg har tidligere ikke fått med meg at subbassene i hjørnene er horn og selv om man begynner å bli litt blasert av flotte oppsett gjør hornsubber og båndspiller noe med «rammene».

    Kort fortalt spiller dette som en drøm. Dette spiller bedre enn det meste hvis man legger objektive parametere til grunn, men hos meg er det de subjektive parameterene som imponerer mest. Autoritet, ro, stillhet, musikalitet, størrelse og ellers alt som gleder et audiofilt hjerte lever Hato med heldiggrisen.

    Båndspilleren stakk som vanlig av med seieren som avspiller. Etter å ha lest i tråden må jeg minne om at denne lyden også går gjennom PC-en så PC-lyden til Hato er det lite feil med.

    Tusen takk for at jeg fikk komme på en snarvisitt og takk for god kaffe! Håper jeg kan komme tilbake en gang med bedre tid og for kosens skyld. 😊
    Takker for hyggelig besøk og tilbakemelding. Alltid trivelig med besøk av en ekte musikkentusiast. Neste gang må vi konsentrere oss om din spilleliste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn