*haster* Nespressomaskin, hvilken?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
ønsker innspill fra folk som har maskin herfra, altså nespresso sine.

2-3-maks 4k, hvilken skal jeg kjøpe?

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Delonghi til ca. 4000,-.

Virker veldig bra!

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.129
Torget vurderinger
1
NESPRESSO: Vi har en av de større "pro" modellene på jobben. Jeg synes den lager meget god kaffe.

Var nettopp på besøk hos en venn som hadde denne enklere modellen til listepris ca 1,500.-: https://secure.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_Essenza_C100__N_ESS_C100_1_no_no.html. Kaffen smakte helt likt. Maskinen var praktisk talt like enkel å betjene, stillegående, liten og snerten. -Så den skal jeg kjøpe til min egen kjøkkenbenk. (Personlig foretrekker jeg traktekaffe, men kona vil ha noe lettvint når hun kun skal ha en kopp).

Disse "kaffe-tablettene" til Nestle konsernet koster jo litt ekstra da, men pytt-pytt.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøp heller en helautomatisk espressomaskin fra foreksempel Gaggia. MYE bedre. kaffe. Like enkelt. fra drøyt 3000.-

Vedlegg

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Støtter siste innlegg. Vi har vært igjennom prosessen med "de fleste" måter å lage kaffe på.

Fruen overrasket meg for litt siden med å ta meg med på kjøp av kaffemaskin forleden og vi endte opp med en av Gaggia Premium modellene fra Traktøren. (http://www.gaggia.com/linee_famiglia_professionale.asp?CA_ID=24). Hun hadde fulgt med på når de hadde salg her lokalt og vi fikk en relativt" billig maskin. Disse er såpass fine at selv besøkende enkelt kan lage seg en kaffe. (Som de nok kan på en Nespresso maskin også. :))
Ved en slik en (elller andre modeller/merker) er man ikke låst til kapsler fra en leverandør. Nespresso kapslene koster også 3 kr pr stk/kopp.
Når det er sagt så lager Nespresso god kaffe også.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.767
Sted
Trondheim
Fordelen med Nespresso er at det går fort og det blir ikke noe søl. Ingen ting å rydde opp tterpå. Og kaffen blir god.
Ulempen er at kaffekapslene er litt dyre.

Den tidligere toppmodellen D290 kostet tidligere 4499 og er nå satt ned til 2999. Det er en grei maskin. Den er helautomatisk - trykk på knapen so kommer den samme mengden kaffe hver gang. Alternativt kan du gå for C190 (som koster omtrent det samme). Den er manuell, så du må dra i en spake til du har fått ønsket mengde kaffe i koppen.
De nye CitiZ-maskinene (tror jeg de heter) er penere, men kaffen smaker akkurat like godt. Ellers er Cube-maskinene til 2499 helt OK. De er ganske pene også.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I forhold til en skikkelig espressomaskin fra eksempelvis Gaggia, er Nespressomaskinene bare skrammel, og kaffen smaker hoppetau. Igjen i forhold til en skikkelig maskin. Nespresso er kaffens svar på Bose. Greit nok, men heller ikke mer. Er det KAFFE du vil ha, styr unna.

Gunvaldsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2008
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jaja.. nå har jeg lenge gått og siklet på en espressomaskin og interessen ble mildt sagt tent når jeg så denne tråden.
I tillegg hadde de tilbud på rancilio silvia og en kverner på espressocoffeshop.com som gikk ut i dag! Så da måtte jeg jo slå til.
Ser det har kommet ny modell i år av denne, noen som vet om det er gjort noe innvendig eller om det kun er kosmetisk?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
65finger skrev:
Kjøp heller en helautomatisk espressomaskin fra foreksempel Gaggia. MYE bedre. kaffe. Like enkelt. fra drøyt 3000.-
Helt enig med deg;

Har en slik Gaggia Titanium, og vi elsker den! En av de beste investeringene i huset.
Veldig enkel i bruk og nydelig kaffe.

En liten anmerkning dog....maskinen på bildet koster ikke 3- men 12 tusen!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
impulse skrev:
I forhold til en skikkelig espressomaskin fra eksempelvis Gaggia, er Nespressomaskinene bare skrammel, og kaffen smaker hoppetau. Igjen i forhold til en skikkelig maskin. Nespresso er kaffens svar på Bose. Greit nok, men heller ikke mer. Er det KAFFE du vil ha, styr unna.
Har du utført en blindtest? ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Denne tråden begynner å ligne en kabeldebatt, bare at når det gjelder kaffe er det faktisk forskjell på før og etter innbrenning.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.669
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Sånn litt på sidelinjen.

Jeg anbefaler Aeropress:

Lager knallgod kaffe og koster noen hundrelapper.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.129
Torget vurderinger
1
Jeg synes Nespresso maskinen lager *god* kaffe. Det er forøvrig stort utvalg i kapsler og vannkvaliteten (den du tilfeldigvis har i springen der du bor) er betydelige kvalitetsfaktorer.

Vellaget Nespresso smaker meg bedre enn fra såkalte expresso-maskiner til noen tusenlapper, som maler bøndene for hver kopp. Slike rimelige kjøkkenbenkmaskiner gir litt *vassen* smak, synes jeg.

Tror man må opp i prisklasse før slike bordmodeller får nok trykk. (Jeg innbiller meg at vanntrykket er for dårlig i rimelige maskiner).

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.633
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
Vellaget Nespresso smaker meg bedre enn fra såkalte expresso-maskiner til noen tusenlapper, som maler bøndene for hver kopp. Slike rimelige kjøkkenbenkmaskiner gir litt *vassen* smak, synes jeg.
Har alltid vært i tvil om kaffen hos deg, pedal. Det går hardt for seg blant de få gjenværende bønder i landbruket i Bærum for tiden, ja. Ikke rart det blir mye golfbaner der. De gjenværende bønder bør begynne å rope ut sine bønner, så de selv ikke ender som bønner og blir malt eller brent. Og du...? Hva ER egentlig det røde oppå nøtterosene du serverer?

Mvh
Håkon :)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.129
Torget vurderinger
1
Haakon_Rognlien skrev:
Har alltid vært i tvil om kaffen hos deg, pedal. Det går hardt for seg blant de få gjenværende bønder i landbruket i Bærum for tiden, ja. Ikke rart det blir mye golfbaner der. De gjenværende bønder bør begynne å rope ut sine bønner, så de selv ikke ender som bønner og blir malt eller brent. Og du...? Hva ER egentlig det røde oppå nøtterosene du serverer?

Mvh
Håkon :)
Ja, jeg burde nok drukket en kopp kaffe før jeg skrev det innlegget i morges.

Ellers er det svært hyggelig å ha deg tilbake i manesjen, Håkon, selv om omstendighetene kunne vært hyggeligere. Jfr din usentimentale beretning i siste Fidelity om Fryds endelikt. Det var kjipt.

Jeg tolker ditt innlegg dithen at du savner min kaffe og mine nøtteroser. Det er bare å ta seg en tur innom. Så får du høre på mitt nye oppsett i samme slengen. Kan hende vanker det en boks Ramlösa, også. He-he.

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
hvis du kan finne Simonelli Oscar innen for den pris så er det en super maskin

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Artig sak. Fikk lyst å prøve den. Vet du hvilke butikker som fører denne?
Tim Wendelboe i Oslo har i alle fall hatt den, tror den kostet omtrentlig en femhundrelapp. Beste jeg har kommet over på kaffefronten, men gadgetfaktoren er lav.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
ivar skrev:
ønsker innspill fra folk som har maskin herfra, altså nespresso sine.

2-3-maks 4k, hvilken skal jeg kjøpe?
Velg den enkleste og manuelle. Essenza. Da styrer du volum sjøl. Enkel, lett å rengjøre.

S

Steinar O

Gjest
Fikk en leksjon i disse Nespressomaskinene fra leverandøren hos Lefdal/ lade nylig.
Citiz er siste nyvinning og er noe forbedret enn tidligere modeller. Mitt inntrykk var at det var det beste valget.

Citiz har et retro look, og leveres med og uten melkesteamer. Steamer kan pr. nett sågar bestilles enkeltvis også.
Pris Citiz var henholdsvis 2000,- og ca 2500,- med steamer.

Nespresso lager slik jeg forstod, alle typer kaffe, ikke bare espresso.

Kona og jeg kjøpte ikke. Årsaken var vel en uggen følelse rundt konseptet og dette med ferdigbegre. Smart greie fra Nestle.

Beste smaksoplevelsen av kaffe har jeg fra en Siemens kaffemaskin til rundt 5 lapper. Ulempen ift Citiz, er dette med oppfølging og reingjøring.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.803
Torget vurderinger
28
Har det blitt kaffemaskin på deg ivar?

Vi har kjøpt en Nespressomaskin på jobben. Det er helt ok kaffe uten at den er supert, eller i nærheten av hva La Valentina Arte di Vittoria Plus presterer på hjemmebane (med ferske varer fra Temperato). Likevel, enkel i bruk, null søl og hurtig gjør den til et ypperlig kompromiss på jobb slik jeg ser det.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fosse skrev:
Har det blitt kaffemaskin på deg ivar?

Vi har kjøpt en Nespressomaskin på jobben. Det er helt ok kaffe uten at den er supert, eller i nærheten av hva La Valentina Arte di Vittoria Plus presterer på hjemmebane (med ferske varer fra Temperato). Likevel, enkel i bruk, null søl og hurtig gjør den til et ypperlig kompromiss på jobb slik jeg ser det.
Vi har også Nespresso på jobb. Ok et par uker så bli man LEI!

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Nespresso er jo et smart konsept, men å velge noe så smalt og proprietært har sine ulemper, hva om du er tom for kaffe pellets og skal ha gjester på en søndag?
Nei velg en maskin som bruker vanlig espressokaffe, da kan du selv velge type og kvalitet av kaffe og resultatet blir veldig bra om man kjøper en anstendig maskin.
Lager du mye cappuchino og latte så ,å du velge en maskin som har en litt skikkelig steamer så du får høyt nok trykk til å lage bra skum.
Personlig så kan jeg ikke fordra kaffe, men jeg har jo jobbet mange år i bar og derved lagd en god del kaffe på proff maskiner fra f.eks Fema og La marzocco, det dukker opp endel spennende maskiner på finn.no til en rimelig penge en gang iblandt, sånn tilfelle du virkelig tar kaffe seriøst.

J

JPMi

Gjest
Jeg kjøpte en Nespresso Essenza C100 for noen dager siden for kr 1.499,- på Elkjøp.
Det finnes ikke en enklere og raskere måte å lage en kopp kaffe/espresso på.

Jeg har ikke kommet igjennom hele prøvebrettet med forskjellige kaffetyper enda, men det er en imponerende variasjon i smak for en som vanligvis drikker traktekaffe.

C100 mangler steamer for å lage cappuccino, men caffè latte lages enkelt ved å varme en halv kopp melk i mikroen før du setter den på kaffemaskinen og fyller opp med kaffe.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg er redd noen vil bestride at nespressomaskiner lager espresso. Har selv en Rancilio Silva, den lager utmerket espresso. Også med ferdigmalt kaffe. Den steamer også meget godt.

J

JPMi

Gjest
Jeg tviler ikke på at noen vil bestride det ;D.

Men dersom en definerer espresso som en drikk laget ved å presse varmt vann under høyt trykk gjennom finmalt kaffe, så holder det for meg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Jeg har en D290. Veldig fornøyd med den.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
pedal skrev:
NESPRESSO: Vi har en av de større "pro" modellene på jobben. Jeg synes den lager meget god kaffe.

Var nettopp på besøk hos en venn som hadde denne enklere modellen til listepris ca 1,500.-: https://secure.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_Essenza_C100__N_ESS_C100_1_no_no.html. Kaffen smakte helt likt. Maskinen var praktisk talt like enkel å betjene, stillegående, liten og snerten. -Så den skal jeg kjøpe til min egen kjøkkenbenk. (Personlig foretrekker jeg traktekaffe, men kona vil ha noe lettvint når hun kun skal ha en kopp).

Disse "kaffe-tablettene" til Nestle konsernet koster jo litt ekstra da, men pytt-pytt.
Da har vi også fått en sånn pro modell på jobben. Kostet 19k, sies det. Ny fancy modell.
Absolutt god kaffe av disse tablettene. Den mørkegrønne er den som gir meg nærmest smak av god italiensk espresso.

Men, den når ikke helt opp mot nykverna espresso, kjøpt på kaffebrenneriet. Det mangler dette "stinget", du får ikke helt dette kicket og lykksaligheten over deg som bare de beste råvarer, riktig tilberedt kan gi deg.

Topp Bunn