Nå har det gått noen dager og jeg har lyttet en god del mer.
På egenhånd (helt uten å sammenligne med noe annet) synes jeg NA11S1 vokser veldig på meg. Stort lydbilde og god dybde, detaljert, fin gjengivelse av stemmer, stor ro, ingen støy osv osv. Veldig godt fornøyd.
Allikevel: i går kveld og i dag har jeg sammenlignet med Bluesound Noden vi har og de analoge utgangene rett fra den. Kalibrert dem til samme lydnivå med pink noise slik at det bare var å switche mellom inngangene. Kona stod for switchingen slik at det blir så nærme en blindtest vi kom.
Og forskjellene er altså veldig små. På ganske mange sanger var det umulig å høre noen forskjell. På de sangene hvor jeg hørte forskjell ble det 5-1 (eller 5-2(en sang hvor det ble litt rot i testgjennomføringen) i fordel NA11. NA11 var for disse sangene sin del _litt_ bedre når det gjelder bredden og dybden av lydbildet i rommet, og noe bedre på gjengivelse av et piano og stemmmen til Van Morrison.
Det er imidlertid snakk om detaljer, til dels hårfine detaljer. Jeg hadde neppe hørt forskjell om det ikke var umiddelbar switching fra en kilde til en annen, et halvt minutts pause mellom ville gjort det umulig for meg å identifisere hva som var hva.
Må si dette på mange måter forundrer meg, når man leser anmeldelser i diverse blader og på nett så får jeg inntrykk av at forskjellen på billige digitale kilder og dyrere digitale kilder er betydelig. Det snakkes ofte som det er natt og dag, en helt annen opplevelse, løfting av slør, en helt annen autoritet og jeg vet ikke hva. Her er imidlertid den ene kilden i utgangspunktet omtrent 8 ganger dyrere enn den andre, og den dyreste er i tester blitt sammenliknet med kilder som er 10 ganger dyrere enn seg igjen og der ble det sagt at forskjellen dem i mellom var veldig små også. Hvis det er slik så må jeg si jeg er veldig glad jeg ikke har brukt hundretusener på best mulig digital kilde. For å si det mildt...
Nå er det andre ting med NA11 som gjør den verdt noen kroner for meg: flere innganger og utganger, balansert drift (og den støyreduksjonen på tomgang det gir), AirPlay, utseende og det at den tross alt er litt bedre enn Bluesound, men 40.000 ville det vært helt vilt å betale for dette så jeg er glad jeg fikk den til den prisen jeg gjorde.
(Det kan sikkert tenkes at jeg mangler de gullørene som skal til for å høre alt som er av forskjell, men jeg har null problem med å høre stor forskjell på platespilleren vår og digitalt feks ihvertfall)