HARMAN sine anbefalte spor for lytting

rolfrander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
79
Antall liker
102
Sted
Norge
Snublet over denne i dag, og jeg har ikke funnet at det finnes noen andre tråder om den så da tar jeg sjansen på å starte en:


Verdt å merke seg fra et norsk perspektiv er at det er to norske innspillinger: Ola Geilo (bor riktignok i USA, men født og oppvokst på Skui) og Marianne Thorsen med Trondheimssolistene. Ikke overraskende kommer begge fra 2L. (For alt jeg vet kan det være noen fra Rainbow Studio også, men jeg ser ikke det ved første blikk)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.417
Antall liker
1.305
Sted
Horten
Fant den listen der sist vinter, mange fine låter. (y)

Men et viktig punkt som mangler for de alle fleste låtene der, er hva man bør/kan/skal legge merke til eller lytte etter.
-For Tracy Chapman og Holly Cole så er det nevnt noen punkter, men for alle de andre er det opp til hver og en.

Det er selvsagt ikke noe galt i å lytte på mange fine låter etter hva man liker, men jeg synes jo at om man skal bruke låter som referanse så har man gjerne noen "knagger" eller detaljer/ting man vet hvordan låter når alt er bra.
Dette kan være troverdighet i vokal, detaljer på trommer/instrumenter, koring, detaljer i bakgrunnen, problemer med modulering bass-vokal, etc.

Så, noen interesse fra folket å foreslå hva man kan/bør/skal legge merke til i de andre låtene på listen?
Kanskje dette kan starten på å bli HFS sin referanselåt-lite for kritisk lytting og kvalitets testing?:unsure:
 
Topp Bunn