Harman kardon, hva mer?

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
hepp,
min svoger sysler litt med planer om kjøp av anlegg, maks 20k.

Jeg foreslo squeezbox som kilde, da søsteren min vil høre radio fra pc (det vil han også) samt at han har en meget stillegående pc som kan fore ampen med spotify og annen digitalisert musikk.

I tillegg kan de kjøpe seg en ipod og koble til SB'en.

NOK om det.

Hva av stativ driver en slik HK bra?
Ser han har 12k (ca) igjen til HT, kanskje gå opp en størrelse på ampen?

Setter pris på tips her altså, og svogeren (IKKE JEG) vil kjøpe nytt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis han har en stillegående pc i stuen, så kan DAC også være et alternativ til SB. En enkel USB-kabel, og så funker alt greit. Slike med USB-inngang fås ned mot tusingen, så det koster ikke skjorten. Spotify er i utgangspunktet ikke kompatibelt med SB, men slik jeg forstår det så klarer folket her å jukse det til på en måte.

Hvis din svoger har iPod eller iPhone så er ikke remote noe problem med pc, for de fleste programmene som er aktuelle kan styres fra et slik apparat. Og Win-telefoner også, og kanskje Android for alt jeg vet. Aller billigste løsning er nok den jeg bruker pt, et Behringer U-Control U222. Det koster rundt 400, og tro det eller ei, men mine Stax-er avkler ikke lydkortet helt. Langtifra, det låter helt ok. Jeg har valgt å spille på det en stund før jeg kobler det digitalt til DAC-en min for å dele gledene med hdd-avspilling og nettradio litt utover tid. Kobler inn DAC over påske, og de gleder jeg meg til. Men ikke fordi jeg ikke er fornøyd med lydkortet, kun fordi jeg vet det blir bedre.

Det kommer selvfølgelig an på hvor kresen man er, men de aller fleste vil faktisk bli fornøyd med U222. USB-DAC er et skritt videre, og SB+DAC er minst like godt. Men jeg er ganske overbevist om at SB alene ikke låter spesielt mye bedre enn U222, uten å ha hørt det i virkeligheten. Nå får de andre gi deg råd om SB, for det har jeg ikke.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
forbanna greit svar, takk skal du ha! :)
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Enig i tankegangen til Baluba om å droppe SB og evt. kjøre opp en DAC med USB-inngang i stedet for - evt, det er jo en del hovedkort som har SPDIF rett ut, så det kan også være en mulighet. Fidelity har jo en gjennomgang av DAC'r i siste nummeret, kanskje du kan be svogeren din om å sjekke ut de og finne ut om noen av dem passer han bedre enn andre?

Når det gjelder HT, kommer det vel an på hva han spiller av musikk og hvor opptatt han er av utseende, diskresjon og slike parametre. Du sier forøvrig ikke noe om hvilken amp det er snakk om annet enn at det er HK (hvorfor det, om jeg får lov til å spørre), så litt info om det og hadde vært greit.

Og seff, hvis dere har mulighet, dra til en hi-fi butikk eller tre og lytt på ting, hør om muligheter for hjemlån og gjør dere kjent med hva som finnes. Hvis det er mulig, da.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ay, den abrahamsendacen hørtes interessant ut.

Jeg tenker, eller svogeren tenker på den 980r, 2*80W, og jeg tror han har bestemt seg for HK, så sånn er det med den saken.

Tror da det kan bli bra jeg.
PC-spdif til dac til HK til HT, da må jeg bare finne HT.. :)

Skal spille fint uten at man behøver å sitte i sweet spot, trenger ikke verste bassen, da får han kjøpe seg sub, og stativer tror jeg er greia, selv om at ofte er enklere å drive gulvstående.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ivar skrev:
ay, den abrahamsendacen hørtes interessant ut.

Jeg tenker, eller svogeren tenker på den 980r, 2*80W, og jeg tror han har bestemt seg for HK, så sånn er det med den saken.

Tror da det kan bli bra jeg.
PC-spdif til dac til HK til HT, da må jeg bare finne HT.. :)

Skal spille fint uten at man behøver å sitte i sweet spot, trenger ikke verste bassen, da får han kjøpe seg sub, og stativer tror jeg er greia, selv om at ofte er enklere å drive gulvstående.
PC-usb til dac mener du vel.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Om svogeren din skal innom Soundgarden(bare noe jeg gikk ut fra siden det er snakk om HK) å handle så ville jeg likevel driste meg til å anbefale at han tar en lytt på Hegels H70.HK og Hegel er to ulike av samme slag,helt klart.H70 har i tillegg et innebygd lydkort for akkurat PC,så god gjengivelse fra den kilden burde da være sikret.

Bare en tanke.

Det jeg vil fram til er at det aldri er dumt å finne ut hva man foretrekker av det ene og det andre.

Lykke til. :)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
hegel har jeg jo hørt selv, så dette var slett ikke dumt.

baluba: :)

Jeg får bruke påsken på å presentere opplegg for svoger
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ivar skrev:
hegel har jeg jo hørt selv, så dette var slett ikke dumt.

baluba: :)

Jeg får bruke påsken på å presentere opplegg for svoger
Det er bra. Jeg stiller meg også bak forslaget om Hegel, for det er en veldig praktisk one-box-løsning, men jeg har ikke hørt den forsterkeren selv.
 
Topp Bunn