Høyttalere Hardtslående høyttalere

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Klipsch RF-7, Klipsch RF-63, Klipsch Cornwall
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.025
Antall liker
12.936
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
Det er svært få av nymotens høyttalere som slår hardt i brøstkassa, da fokus for det meste går på dypbass....og fra mellomtone og oppover.
Midbasskvaliteter er et glemt/nedprioritert kapittel i dagens høyttalerdesign.
...du må lage det selv.
 
U

utgatt60135

Gjest
Det er svært få av nymotens høyttalere som slår hardt i brøstkassa, da fokus for det meste går på dypbass....og fra mellomtone og oppover.
Midbasskvaliteter er et glemt/nedprioritert kapittel i dagens høyttalerdesign.
Jeg tror "moderne høyttalere" hadde slått mer enn hardt nok om dynamikken hadde vært høy. En del Tannoy høyttalere har vel litt ekstra der?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.025
Antall liker
12.936
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Ja, det finnes helt sikkert unntak og sikkert flere som ikke jeg har hørt. Men jeg mener likevel dette har vært trenden siste 20-30 år.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hornlading gir dette med en enkel driver. Skal man ha dette i stort monn fra en dynamisk kassehøyttaler, så kreves det mange store elementer. Jeg legger da listen ganske høyt og anser f.eks ikke Beolab 90 til å være i nærheten. De som har erfaring med basstårn og større horn vet hva jeg snakker om. Alt er relativt som det heter.

En eksempel på en slik kommersiell hornhøyttaler er Klipsch La Scala II. Fungerer best med subwoofer.
Klipsch La Scala II valnøtt Treveis fullhornsløsning, stk - Mono AS
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
Kan ikke huske å ha hørt mange kommersielle & betalbare høyttalere som slår hardere i brøstkassa enn Jbl 4365.
 

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Takk for innspill. Har forstått det slik at diy er ruten å gå, men det vel for å oppnå det ekstreme. Hvordan vil JBL 4429 og oppover på stigen stå seg i mot Klipsch på dette området?
 
2

2xJ

Gjest
Klipsch La Scala banker det meste av kjøpehøyttalere på smekk og trøkk oppver, er du rett så heldig med rommet trenger du ikke sub.
Men det kan allikvel ikke legges under en stol at dem kunne gått litt dypere.....

Putt på så mye strømsterk effekt som overhodet mulig
 

sugress

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
99
Antall liker
79
Torget vurderinger
2
JBL 4429 er en råflott høyttaler. Ligger et par til salgs for 25 i Trondheimsområdet på Finn.no. Er røverkjøp til prisen. I min mening er dette en mye bedre høyttaler enn La Scala.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Klipsch La Scala banker det meste av kjøpehøyttalere på smekk og trøkk oppver, er du rett så heldig med rommet trenger du ikke sub.
Men det kan allikvel ikke legges under en stol at dem kunne gått litt dypere.....

Putt på så mye strømsterk effekt som overhodet mulig
Har Hørt La Scala en gang med 100 watts rørforsterker, virket ikke som det var noe umiddelbart behov for mer effekt enn det.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg hadde LS, og prøvde dem med 8w husker ikke rørtype.... EL 34, KT 88 og så beista Aragon Palladium 1K.
125w klA - 400w A/B og det var først da det virkelig satt hele veien på alle volum. Men det er kun min ringe erfaring.
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.454
Antall liker
2.040
Torget vurderinger
8
Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Jeg hadde LS, og prøvde dem med 8w husker ikke rørtype.... EL 34, KT 88 og så beista Aragon Palladium 1K.
125w klA - 400w A/B og det var først da det virkelig satt hele veien på alle volum. Men det er kun min ringe erfaring.
8 watt er vel typisk 300B effekt?

Som sagt har jeg bare hørt dem en gang, og ikke eid dem som du har. Men syns det satt temmelig bra med "beskjedne" 100 watt fra KT 88 eller hva det var. Var en Ayon sak, hvis jeg ikke tar feil.

Hvis de dukker opp brukt og prisen er rett, så er det ikke helt utenkelig at jeg vil prøve å få tak i et par selv en gang. Og da vil jeg nok først og fremst prøve dem på de ca. 50 SET wattene jeg har tilgjengelig pr. dags dato. Hvisomatte, dersomatte... :)

Men det jeg ville fram til var at på Cornwall som jeg har nå, så låt 48 rørwatt utrolig mye fetere enn 250 transistorwatt. Så min magefølelse er at det har kanskje mer å si hvordan forsterkeren er voicet hvis den også er strømsterk nok, enn hvor mange watt den leverer på Heritage høyttalere.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.722
Antall liker
11.224
Torget vurderinger
2
Har lest noen tråder om temaet her på sentralen, men nye medlemmer kommer til og nye kreasjoner blir skapt. Hvilke høyttalere finnes det der ute som utmerker seg på dette området. Tenker da midbass som merkes godt i brøstkassa.
Deler oppfatningen med flere her, høyttalerne du spør etter heter Klipsch Cornwall.
Som med alle andre høyttalere, er det selvsagt også av interesse hvilken forsterker du driver dem med, for å få full utnyttelse av potensialet. Tenk klasse A, hurtighet og kontroll. Ja, gjerne med rør.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.284
Antall liker
23.452
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det ligger et par Cornwall på Torget nå til en fin pris ;)
 

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Har Cornscala på hytta men får ikke helt det jeg er ute etter. Kan jo være rommet og
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
936
Antall liker
1.377
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
Du MÅ!!! ha hjørner med disse, ellers er vitsen med disse borte. Har ikke noe med plass å gjøre, de er konstruert kun for hjørneplassering.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
302
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Hvis ikke beolab 90 slår hardt vet ikke jeg.
Makan til trøkk har jeg ikke opplevd utenom konsert.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.718
Antall liker
7.976
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tykkjer dei har eit poeng, dei som heiar på jBL, Tannoy og Klipsch. Det finnest også andre, sjølvsagt. Men spesielt dei to fyrstnemnde er veldig interessante. Vi snakkar då helst om dei som har stort kabinettvolum. Massevis av modellar å velje mellom. Stikk i aktuelle butikkar og få dei demonstrert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Tykkjer dei har eit poeng, dei som heiar på jBL, Tannoy og Klipsch. Det finnest også andre, sjølvsagt. Men spesielt dei to fyrstnemnde er veldig interessante. Vi snakkar då helst om dei som har stort kabinettvolum. Massevis av modellar å velje mellom. Stikk i aktuelle butikkar og få dei demonstrert.
Da blir jeg nygjerrig på hva som gjør JBL og Tannoy mer interessante enn Klipsch i dine ører? Har de generelt mer trykk i mellombassen enn de store Klipsch'ene? Spør fordi jeg har liten eller nærmest ingen erfaring med JBL og Tannoy selv. Og fordi jeg har litt vanskelig for å tenke meg noe i en kasse uten hornlading som sparker noe særlig mer enn La Scala. Alle tre er også merker jeg vurderer eller har vurdert hvis/når neste gang jeg eventuelt skal prøve å oppgradere fra det jeg har nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

chris33

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2011
Innlegg
166
Antall liker
31
Sted
Østlandet
Er mellombass lettere å få til i en høyttaler som prioriterer følsomhet over dypbass eller er det mulig å få til både smekk og dypbass ved store kasser?
 
M

MarkusH

Gjest
Mange store elementer så får du begge delene.
Hva legger du i «mange» og «store»? Trodde ikke man fikk i pose og sekk uansett, for deling på elementene kommer vel inn i bilde også? Slik som Dayton-elementene du har klarer vel ikke både dypbass og mellombass?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Jeg har to par JBL 4628b.
De er i en klasse for seg selv når det gjelder å være hardtslående.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?

Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.378
Antall liker
4.025
Torget vurderinger
0
Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?

Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?
Kvålsvoll er meg bekjent den eneste designeren som forsøker å forklare den taktile, håndfaste følelsen av lyd i lavere frekvenser, og som i tillegg bygger produkter rundt denne «teorien».
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.025
Antall liker
12.936
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har 4 stk. kostbare 12" som skal inn i 80 liters kardioide bokser. 150-1000 hz.
Håper det gir meg det trøkket jeg ønsker meg.
...eg har trua.:rolleyes:
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.791
Antall liker
2.001
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Står et par Klipschorn for salg som er noe av det råeste der ute etter hva trådstarter lurer på. Har man hjørner så tar de også mindre plass en selv små stativ høyttalere.
Du MÅ!!! ha hjørner med disse, ellers er vitsen med disse borte. Har ikke noe med plass å gjøre, de er konstruert kun for hjørneplassering.
Med 60th utgaven kan man slippe unna hjørneplassering.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.200
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Istedenfor å ramse opp tilfeldige høyttalere kan man vel få en indikasjon på hva som gir den hardtslående følelsen?
Er det følsomhet, store elementer, høyt nivå i mellombassen, akustikk, konsentrert luftbølger kastet mot lytteposisjon, spredning eller en kombinasjon?

Hva påvirker denne følelsen positivt og negativt med høyttalere man allerede har?
Høy følsomhet er stort sett fellesnevneren her. Har hørt mange store høyttalere som ofrer følsomhet for dybde og de har ikke smekket, selv om de får buksene til å blafre og vinduene til å klirre.

Når jeg har bygd selv så har jeg merket at basselementer med høy qms gir mer punch...
 
Topp Bunn