Harbeth?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Er det noen eiere eller andre som har hørt dette merket som kan si noe om lydmessige kjennetegn, gjerne etter å ha hørt disse over tid?
Synes de virker spennende ifølge utenlandske omtaler.

Mvh.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
13.077
Torget vurderinger
10
Leste om det i et engelsk blad i høst og etter beskrivelsen så virker det spennende

De har lagt delingen litt høyere fordi valget av materiale i bassen gjengir flere detaljer. På den måten skal de vistnok ha oppnådd en mindre anstrengt lyd.

Kanskje det er i samme gata som AN, Snell, Spendor etc

Gleder meg til å høre erfaringer!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bare for å oppklare en liten sak; Snell er IKKE i samme gata som de moderne Spendor på noen måte, selv om begge fokuserer på ikke å overanalysere kildesignalets feil og artefakter på bekostning av den musikalske rikdommen. Snell scorer omtrent 0-2/10 på en subjektiv PR&T-skala, moderne Spendor scorer rundt 9-10/10, avhengig av modeller. De presenterer musikk på to himmelvidt forskjellige måter.

Harbeth er veldig konservative, og deres designer er i noen grad klangmessige ekvivalenter til de gamle BBC-designene, i moderne utgave, med moderne dynamikk og båndbredde.

Mvh Vidar P

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Vidar P skrev:
Bare for å oppklare en liten sak; Snell er IKKE i samme gata som de moderne Spendor på noen måte, selv om begge fokuserer på ikke å overanalysere kildesignalets feil og artefakter på bekostning av den musikalske rikdommen. Snell scorer omtrent 0-2/10 på en PR&T-skala, moderne Spendor scorer rundt 9-10/10, avhengig av modeller. De presenterer musikk på to himmelvidt forskjellige måter.

Harbeth er veldig konservative, og deres designer er i noen grad klangmessige ekvivalenter til de gamle BBC-designene, i moderne utgave, med moderne dynamikk og båndbredde.

Mvh Vidar P
Vidar, betyr det at du mener Harbeth og Spendor har mye til felles i måten å spille musikk på? Hva mener du eventuelt skiller? Siden du mener Harbeth er konservative, hva innebærer dette av sterke og svake sider, etter din mening? Jeg har nå Dynaudio Special 25, stativhøyttaler, drevet av Bryston elektronikk. Hva tror du jeg vil oppnå ved overgang til Harbeth, eventuelt Spendor? Mange spørsmål, men håper likevel du kan prøve å komme med noen synspunkter.

Mvh.
Ketil

T

timc

Gjest
Hørte en knøtt av en Spendor og ditto Harbeth i Horten i år. Dritbra lyd fra begge. Litt i samme gate.

-Tim

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
timc skrev:
Hørte en knøtt av en Spendor og ditto Harbeth i Horten i år. Dritbra lyd fra begge. Litt i samme gate.

-Tim
Enig med Vidar. Gammel Snell låter mer i gata til Audio Note og PRAT er ikke deres store styrke.

Hva mener du med i samme gate, Tim?
Spendor og Harbether jeg har hørt hadde i alle fall ulik lydsignatur og styrker. Spendor har jeg ikke falt for (Talk elektronikk mm) enda ;) Harbeth likte jeg meget godt.

Lf

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
K.H. skrev:
Vidar, betyr det at du mener Harbeth og Spendor har mye til felles i måten å spille musikk på? Hva mener du eventuelt skiller? Siden du mener Harbeth er konservative, hva innebærer dette av sterke og svake sider, etter din mening? Jeg har nå Dynaudio Special 25, stativhøyttaler, drevet av Bryston elektronikk. Hva tror du jeg vil oppnå ved overgang til Harbeth, eventuelt Spendor? Mange spørsmål, men håper likevel du kan prøve å komme med noen synspunkter.

Mvh.
Ketil
Ketil; ja, de har veldig mye til felles. Alan Shaw (kjøpte Harbeth i 1987) vil være den første til å erkjenne sin beundring for Spencer Hughes og kone Dorothy (Spen-Dor), sønnen deres Derek Hughes som overtok Spendor etter Spencers død jobber nå sågar for Harbeth (og Alan Shaw) etter at han solgte Spendor til Philip Swift (ex Audiolab-eier og sjef).

Selv navnesammensetningen Har+Beth var i 1977 helt inspirert av Spendor's neologisme. Dudley Harwoods kone het Elisabeth... Har-Beth, skjønner du?
De lanserte i 1977 en konkurrent til den mektige Spendor BC-1, med omtrent samme type polypropylen elementer; på den tiden var Spendor's bextrene-elementer virkelig state-of-the-art, bare ta en titt på type "århundrets topp 100 hifikomponenter" og du finner BC-1 på alle lister alltid. Med mindre skribentene er fulle :)

Harwood og Hughes hadde arbeidet sammen på BBC, med membranteknologi som spesiale. Spencer Hughes brøt ut fra BBC 10 år tidligere enn Dudley Harwood, men deres kultur er den samme. Nemlig BBC's lydkultur.

Du spør om Spendor og Harbeth har noe felles.... svaret er ja med utropstegn! De har VELDIG mye felles. Også idag.

Med Phil Swift's overtakelse av Spendor har disse rykket etpar hakk frem på kalenderen, deres moderne "e"-designer er en vellykket kombinasjon av gamle dagers BBC-type fokus på mellomtonelinearitet og naturlighet, kombinert med dagens krav til dynamikk og båndbredde. Var det svar på ditt spørsmål om hva jeg mener med "konservativ"?
Harbeth sakker litt etter sånn rent teknisk, ikke minst pga litt manglende midler til den helt store R&D-aktiviteten om dagen, de selger stort sett til Østen og lokalt mye til Naim-brukere, og selger på en helt egen klangrikdom og naturlighet som er sjelden i disse dager. Akkurat samme grunn til at Spendor selger så godt om dagen.

Hva du vil oppnå ved å bytte til Spendor eller Harbeth er en funksjon av rommet ditt, smaken din, hvordan du hører på musikk og ikke minst hvilken modell du velger.
Jeg har personlig alltid hatt sansen for Dynaudio, men klarer ikke å leve med de; de er for tørre og "statistiske" for meg; Spencer og Dudleys måte å lage høyttalere på har en tendens til å låte rikere, kraftigere, mer naturlig, mer ekte og rett og slett mer musikalske enn de fleste. Imo.

Hel; PR&T er det som all musikk handler om; pace, rhythm & timing.
Elel; om du synes Spendor og Harbeth er veldig ulike, så snakker vi forskjellige språk. Sikker på at du har hørt de i samme rom og samme elektronikk?

Mvh Vidar P

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Jeg tror det var disse skoeskene Harbeth HL-P3ES-2 som ble demonstrert på Horten-messen:

Er enig med timc, og vil låne hans uttrykk: dritbra lyd. Dynamisk, stort lydbilde, detaljert med futt og fart. Godt matchet til rommet. De spilte på Sugden elektronikk. Ht. kostet en ca 17 000 såvidt jeg husker.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Takk Vidar, beste og mest informative innlegg jeg har sett på lenge! Ser ut som det kunne vært en ide å prøve å få hørt på disse engelske greiene på eget utstyr.

Mvh.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Har ikke hørt dem i samme rom med samme elektronikk, Vidar. Ser ikke bort fra at rom/elektronikk har lurt meg.
Ikke veldig ulike, men Spendor hadde i mine ører en mørkere, mer "kroppslig" lyd og en litt annen type klang enn Harbeth.

Lf

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Antall liker
1.041
Torget vurderinger
4
atonal skrev:
Jeg tror det var disse skoeskene Harbeth HL-P3ES-2 som ble demonstrert på Horten-messen:

Er enig med timc, og vil låne hans uttrykk: dritbra lyd. Dynamisk, stort lydbilde, detaljert med futt og fart. Godt matchet til rommet. De spilte på Sugden elektronikk. Ht. kostet en ca 17 000 såvidt jeg husker.
Enig at de låt veldig bra,
men det var før man prøvde å skru opp volumet.
Da falt alt sammen.
Dessverre.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.980
Torget vurderinger
0
Det mangler bare en liten bøyle mellom de - "headset" finnes i mange varianter - Harbeth's er en av de.....

Store høyttalere = stor lyd ;)

Små høyttalere = :'( lyd

T

timc

Gjest
I utgangspunktet helt enig Flageborg, men det er jo ikke alle som har mulighet for store høyttalere av en eller annen grunn.

At de små knøttene til Harbeth ikke kunne spille skikkelig høyt er da vel ikke noen overraskelse? De stod oppkoblet på en forsterker på 30w da jeg var der. Spilte høyt nok for "vanlige" folk. ;)

Hva Harbeth og Spendor (som spilte på Naim) hadde til felles? Egentlig det meste synes jeg. Lit mer fyldig bass på Spendor, og litt mer distinkt diskant på Harbeth. Harbeth er noe dyrere også. Tror de kostet henholdsvis 17k og 11k.

-Tim

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
ELEL6200 skrev:
timc skrev:

-Tim
Enig med Vidar. Gammel Snell låter mer i gata til Audio Note og PRAT er ikke deres store styrke.

Hva mener du med i samme gate, Tim?
Spendor og Harbether jeg har hørt hadde i alle fall ulik lydsignatur og styrker. Spendor har jeg ikke falt for (Talk elektronikk mm) enda ;) Harbeth likte jeg meget godt.

Lf
Er det dette du ikke likte Lf?

Synes Talk og Spendor passer godt sammen jeg, men regner med du har hørt dette på Resoans.. da setter jeg heller ?-tegn til rommet de stod i (som ikke var så bra hos dem på den tiden).

T

timc

Gjest
Bare for oppklaring så var det ikke de Spendor jeg hørte på. Jeg hørte på noe små stativhøyttalere hos Fryd Hifi.

-Tim

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Nå har ikke jeg hørt Harbeth før, men Spendor har jeg hørt mange ganger - rundt forbi. Jeg vil si at lyden på Spendor (s5 og s8) har gitt nærmest en rør-klang med transistor, kan være det er det Lf ikke liker? (Ren gjetting Lf)

B

break_out

Gjest
Jeg har hørt Harbeth monitor 30 domestic hos Maxwell i Stavanger og det var en fin seanse. Denne høytaleren har et meget åpent og troverdig lydbilde med masser av ”headroom”, og selv om denne høytaleren var rimelig uinnspilt så viste den et stort potensial. Fikk det demonstrert på en kraftig dyr integrert forsterker og tilhørende nivå cd-kilde så imponert ble jeg.

Jeg selv har et sett Spendor S100 fra 1994 med oppgraderte filterkomponenter og internkabling(dette er forgjengeren til SP100 som er Spendor sin nåværende toppmodell i denne serien). Min høyttaler har flere likhetstrekk med Harbeth det kunne jeg høre, men det var ikke samme dybden eller oppløsningen i mellomtonen som jeg får til hjemme. Jeg hadde nok valgt den større versjonen av Harbeth i hifi versjonen eller en større studiomodell, men de har jeg ikke hørt enda og jeg er ikke så ivrig til å bytte heller for tiden.

En mer rettferdig test mot mine Spendor S100 ville nok vært med Harbeth monitor 40 domestic, men denne hadde de ikke da jeg var der…

Et lite bilde av mine forvokste monitorer ;D

Vedlegg

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Liker veldig godt rørklang,HoJ og du har rett i at det kan være rom/plassering og matching som har vært problemet.

Beklager, tror det var Cyrus elektronikk (forsterkeriet stod i eget rack på Resonans) og ikke Talk som var koblet opp sist gang jeg opplevde Spendor. Det må nevnes at dette er den mest positive opplevelsen jeg har hatt med disse høyttalerene.

I mine ører har Spendor (s5, s9 og noen små kasse høyttalere) ikke den gjennomsiktigheten i mellomtonen som gir innsyn i musikken som jeg er ute etter. I tillegg liker jeg høyttalere som har en litt friskere spillestil. VidarP fremhever at Spendor nettopp innehar disse kvalitetene og av det forstår jeg at oppsettene jeg har hørt ikke gir et korrekt bilde av Spendor. Er Spendorer spesielt kilne på rom og plassering?
Jeg skulle så gjerne hørt et oppsett med Spendor som fikk det beste ut av de, fordi høyttalerene har kvaliteter som jeg liker svært godt.

Lf

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
break_out skrev:
Jeg har hørt Harbeth monitor 30 domestic hos Maxwell i Stavanger og det var en fin seanse. Denne høytaleren har et meget åpent og troverdig lydbilde med masser av ”headroom”, og selv om denne høytaleren var rimelig uinnspilt så viste den et stort potensial. Fikk det demonstrert på en kraftig dyr integrert forsterker og tilhørende nivå cd-kilde så imponert ble jeg.

Jeg selv har et sett Spendor S100 fra 1994 med oppgraderte filterkomponenter og internkabling(dette er forgjengeren til SP100 som er Spendor sin nåværende toppmodell i denne serien). Min høyttaler har flere likhetstrekk med Harbeth det kunne jeg høre, men det var ikke samme dybden eller oppløsningen i mellomtonen som jeg får til hjemme. Jeg hadde nok valgt den større versjonen av Harbeth i hifi versjonen eller en større studiomodell, men de har jeg ikke hørt enda og jeg er ikke så ivrig til å bytte heller for tiden.

En mer rettferdig test mot mine Spendor S100 ville nok vært med Harbeth monitor 40 domestic, men denne hadde de ikke da jeg var der…

Har veldig sansen for voksne monitorer (har et par selv), synes dine ser flotte ut. Vil tippe ut fra utseendet at de låter meget bra, ja :) Monitorer kan ha ha en "snert" og presisjon som jeg (ennå) ikke har hørt på samme måte på gulvstående, men det illustrerer nok heller min begrensede lytteerfaring med gulvstående og varianter av disse.
Harbeth er et merke jeg gjerne vil stifte mer bekjentskap med selv, det er synd at de ikke har noen forhandlere på Østlandet. Maxwell hadde et større par liggende på Horten, men selgeren der mente at de var altfor store for hotellrommet de hadde.

B

break_out

Gjest
atonal skrev:
break_out skrev:

Har veldig sansen for voksne monitorer (har et par selv), synes dine ser flotte ut. Vil tippe ut fra utseendet at de låter meget bra, ja :) Monitorer kan ha ha en "snert" og presisjon som jeg (ennå) ikke har hørt på samme måte på gulvstående, men det illustrerer nok heller min begrensede lytteerfaring med gulvstående og varianter av disse.
Harbeth er et merke jeg gjerne vil stifte mer bekjentskap med selv, det er synd at de ikke har noen forhandlere på Østlandet. Maxwell hadde et større par liggende på Horten, men selgeren der mente at de var altfor store for hotellrommet de hadde.
Det med rom og oppsett kan jo være vanskelig og har selv jobbet endel med plassering av mine før jeg ble fornøyd. Harbeth er spennende og jeg håper å få hørt et sett av de største en gang snart, men det kan jo være farlig å lytte også for det ressulterer ofte med kjøp om de er likandes... ;). Jeg synes Spendor og Harbeth har en tilnærming og presentasjon som gir mest troverdig lydbilde, de er ikke for å imponere med masser av HiFi-effekter , men for å lytte på musikk er de perfekt :).

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Kan heller ikke huske å høre på spendor da jeg sitter igjen med ordet "friskhet" som et sikkord, men heller en høyttaler som lydmessig imponerer sakte men sikkert. En varm litt tilbakelent (ikke mye) lydklang. Harmonisk som passer bra til et glass rødvin ved peisen, synes jeg er mer passende. Har ennå ikke hørt Spendor der jeg vil tenke at dette var friskt.

Lf, Cyrus med Spendor låt bra, men jeg synes lyden ble mange hakk bedre med Talk! Cyrusen ble alt for varm til Spendor, og for lite kraft synes jeg.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
"Jeg synes Spendor og Harbeth har en tilnærming og presentasjon som gir mest troverdig lydbilde, de er ikke for å imponere med masser av HiFi-effekter , men for å lytte på musikk er de perfekt :)."

Hva er et troverdig lydbilde?

B

break_out

Gjest
HoJ skrev:
"Jeg synes Spendor og Harbeth har en tilnærming og presentasjon som gir mest troverdig lydbilde, de er ikke for å imponere med masser av HiFi-effekter , men for å lytte på musikk er de perfekt :)."

Hva er et troverdig lydbilde?
Et troverdig lydbilde for meg er når musikken presentert som helhet har en balanse som er riktig, samt at enkeltinstrumenter og vokal høres mest mulig riktig ut. Dette så klart i forhold til det en opplever på konsert eller som utøvende av musikk. Dersom en vet hvordan et klaver eller en fiolin oppfører seg utover å servere en tone isolert så kan en med riktig oppsett få med seg anstrøk og detaljer rundt utførelsen. Dette forutsetter så klart et godt opptak, men for å få det riktig presentert et system som kan gjengi det akkurat slikt.

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
Ok, da kan jeg være ganske enig break_out! Spendor gir hva den får (litt mørke i klangen synes jeg da men), de spiller bra uten at jeg har opplevd noen wow følelse, men etter en stund så tenker en "dette låter ganske bra"

Stod på min liste lenge over høyttalere jeg ville ha (s9)

B

break_out

Gjest
HoJ skrev:
Ok, da kan jeg være ganske enig break_out! Spendor gir hva den får (litt mørke i klangen synes jeg da men), de spiller bra uten at jeg har opplevd noen wow følelse, men etter en stund så tenker en "dette låter ganske bra"

Stod på min liste lenge over høyttalere jeg ville ha (s9)
Det med mørkere og mer laidback fremtoning er til dels riktig, men det vil jeg påstå har mye med elektronikken som mater. Jeg bruker et Plinius forsterkersett med 100W Klasse A drift. Dette gir mer driv en mitt tidligere Meridian forsterkersett for denne høytaleren, så matching er klart nøkkelen. Vil misstenke at Harbeth også vil nyte godt av kvalitetswatt for å få godt resultat. Ser at dine høytalere er MG12, dette var faktisk min tidligere høyttaler, de spilte meget bra med mitt Meridian sett men på Spendor ble det for laidback.

Et lite hint om MG12 er crossover oppgraderingen, denne gjorde underverker hjemme hos meg :)

Musikkmannen

Æresmedlem
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
31.622
Sted
Kjelleren i kroken
Torget vurderinger
2
MG12'n har crossover her.. Spiller meget bra, har ikke hørt disse hos andre så hvordan de "kan" låte vet jeg ikke, men er meget fornøyd med lyden.

Nok O.T, Talk er det Spendor (et av merkene vet jeg) bruker i UK når de skal promotere høyttalere, også bruker Talk Spendor hos seg (en av eigerne av Talk har spendor)

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Hørte Spendor SP100 for en stund siden. Det sies at de er mer eller mindre uendret siden 70-tallet. I så fall så visste de hva de holdt på med den gangen, for maken til vellyd har jeg ikke hørt verken før eller siden. Skulle gjerne hatt disse i min stue, men kontoen min protesterer.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
608
Torget vurderinger
1
Jeg har meget(!) stor sans for denne typen høyttalere. Med det mener jeg høyttalere med bred baffel, men som er mindre dype. Denne typen høyttalere er også som regel lette å plassere. De har en tendens til spille _med_ rommet, rett og slett.

Moderne slanke høyttalere , som er dype, og som "liksom" ( presiseres ørten ganger på websidene, katalog, og av selgere) er designet for å spille i vanlige rom, i tilleg til å være plasseringsvennlige, de spiller _mot_ rommet. Man må trekke de ut 2m fra bakveggen, vinkle de sånn og sånn, og enda er det masse bassresonanser som henger igjen, etc etc.

Estetisk sett (d.v.s WAF), så er høyttalere med bred baffel kanskje ikke spesielt lette å til å passe inn med det øvrige møblementet. Men de spiller ihvertfall bedre enn mange "moderne" høyttalere, i den posisjonen kona mener de bør stå, for å si det sånn :)

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.488
Torget vurderinger
12
Man; har du hørt på Harbeth eller Spendor og kan si noe mer spesifikt om lyden?

Mvh.
Ketil

B

break_out

Gjest
Stripper skrev:
Hørte Spendor SP100 for en stund siden. Det sies at de er mer eller mindre uendret siden 70-tallet. I så fall så visste de hva de holdt på med den gangen, for maken til vellyd har jeg ikke hørt verken før eller siden. Skulle gjerne hatt disse i min stue, men kontoen min protesterer.
Som jeg har forstått det så stammer grunndesignet fra 1960 årene og dersom en følger slektstavlen på Spendor sine sider så kan en se utviklingen fra BC1 modellen (http://www.spendor.co.uk/ - HISTORY). Det begynner der med modellen BC1 i 1969, mens min høyttaler stammer fra BC3- SA3- S100. Mine høytalere ble laget fra 1989-1994, og dagens modell er SP100 som er fra 1994-?

Som du påpeker så er det ikke gjort store forandringene mellom S100 og SP100, det jeg vet er at de har skjermet mellomtone og bass da disse lager forstyrrelser for TV… Ikke noe problem for min del da tv og HiFi er i forskjellige etasjer. De har også skiftet ut internkabling til mer ”uptodate” kobberlegering. Det reklameres med at det er gjort mindre justeringer på kabinettet også, men de som har sett etter kan ikke helt se det… Det må være små justeringer i tilfellet.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.562
Torget vurderinger
18
Man skrev:
Jeg har meget(!) stor sans for denne typen høyttalere. Med det mener jeg høyttalere med bred baffel, men som er mindre dype. Denne typen høyttalere er også som regel lette å plassere. De har en tendens til spille _med_ rommet, rett og slett.

Moderne slanke høyttalere , som er dype, og som "liksom" ( presiseres ørten ganger på websidene, katalog, og av selgere) er designet for å spille i vanlige rom, i tilleg til å være plasseringsvennlige, de spiller _mot_ rommet. Man må trekke de ut 2m fra bakveggen, vinkle de sånn og sånn, og enda er det masse bassresonanser som henger igjen, etc etc.

Estetisk sett (d.v.s WAF), så er høyttalere med bred baffel kanskje ikke spesielt lette å til å passe inn med det øvrige møblementet. Men de spiller ihvertfall bedre enn mange "moderne" høyttalere, i den posisjonen kona mener de bør stå, for å si det sånn :)
Bred baffel er etter min mening langt å foretrekke. Man kan bruke større elementer og får en mye mer naturlig og dynamisk lyd synes jeg. Hvis man hater tynn og hard lyd så bør en sjekke ut en høyttaler med bred baffel, de låter som regel alt annet enn tynt og hardt.

B

bendis

Gjest
enig, bred 3veis med en stor bass..
de høye dype ser ikke ut. ala RF83. fyttikatta!

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Hvis grunndesignet til Spendor SP100 stammer fra 60-årene, må de ha visst noe den gangen som har gått tapt senere. Lyden er flere hestelengder foran det man hører fra dagens høyttalere. Men når det gjelder utseende, stiller den flere hestelengder bak. Tror jeg må kjempe hardt med konemor for å dra de der i hus.

B

break_out

Gjest
Stripper skrev:
Hvis grunndesignet til Spendor SP100 stammer fra 60-årene, må de ha visst noe den gangen som har gått tapt senere. Lyden er flere hestelengder foran det man hører fra dagens høyttalere. Men når det gjelder utseende, stiller den flere hestelengder bak. Tror jeg må kjempe hardt med konemor for å dra de der i hus.
Designmessig så er de ikke for alle, men en kan jo bruke noen mindre kraftige høytaler-stands en de jeg bruker. Får alltid kommentarer når folk ser dem første gang, og det er flere som synes de er kollosale og støgge uten å direkte si det. Jeg synes de er fine jeg, men det er nå min smak...

Men når det gjelder lyden så er de noe for seg selv ;D

J

Jurassic

Gjest
Hørte de på messa i Horten og de spiller utvilsomt musikk.

Men personlig hadde jeg ikke kunne levd lykkelig med de da kombinasjonen rock og høyt volum er noe de ikke takler.

Vil konkludere med at det er en høyttaler som bør prøves for å se om den passer, hvis en liker rolig musikk og ikke har noe krav om å kunne spille høyt er det en kjempehøyttaler.

B

break_out

Gjest
Jurassic skrev:
Hørte de på messa i Horten og de spiller utvilsomt musikk.

Men personlig hadde jeg ikke kunne levd lykkelig med de da kombinasjonen rock og høyt volum er noe de ikke takler.

Vil konkludere med at det er en høyttaler som bør prøves for å se om den passer, hvis en liker rolig musikk og ikke har noe krav om å kunne spille høyt er det en kjempehøyttaler.
Var det Harbeth eller Spendor de spilte på, og hvilken modell var det?

J

Jurassic

Gjest
Det var noen harbeth stativhøyttalere til rundt 20k, hvis ikke jeg er på jordet så tror jeg det var p3 de het.

Det ble brukt en sugden forsterker, tok bilde og det var et hyggelig bekjentskap jeg fikk med Harbeth men det er ikke min type høyttaler.

Vedlegg

Topp Bunn