Vidar, betyr det at du mener Harbeth og Spendor har mye til felles i måten å spille musikk på? Hva mener du eventuelt skiller? Siden du mener Harbeth er konservative, hva innebærer dette av sterke og svake sider, etter din mening? Jeg har nå Dynaudio Special 25, stativhøyttaler, drevet av Bryston elektronikk. Hva tror du jeg vil oppnå ved overgang til Harbeth, eventuelt Spendor? Mange spørsmål, men håper likevel du kan prøve å komme med noen synspunkter.Vidar P skrev:Bare for å oppklare en liten sak; Snell er IKKE i samme gata som de moderne Spendor på noen måte, selv om begge fokuserer på ikke å overanalysere kildesignalets feil og artefakter på bekostning av den musikalske rikdommen. Snell scorer omtrent 0-2/10 på en PR&T-skala, moderne Spendor scorer rundt 9-10/10, avhengig av modeller. De presenterer musikk på to himmelvidt forskjellige måter.
Harbeth er veldig konservative, og deres designer er i noen grad klangmessige ekvivalenter til de gamle BBC-designene, i moderne utgave, med moderne dynamikk og båndbredde.
Mvh Vidar P
Pace, Rythm and Timing. (Tror jeg)hel skrev:Hva er PR&T for noe?
Enig med Vidar. Gammel Snell låter mer i gata til Audio Note og PRAT er ikke deres store styrke.timc skrev:Hørte en knøtt av en Spendor og ditto Harbeth i Horten i år. Dritbra lyd fra begge. Litt i samme gate.
-Tim
Ketil; ja, de har veldig mye til felles. Alan Shaw (kjøpte Harbeth i 1987) vil være den første til å erkjenne sin beundring for Spencer Hughes og kone Dorothy (Spen-Dor), sønnen deres Derek Hughes som overtok Spendor etter Spencers død jobber nå sågar for Harbeth (og Alan Shaw) etter at han solgte Spendor til Philip Swift (ex Audiolab-eier og sjef).K.H. skrev:Vidar, betyr det at du mener Harbeth og Spendor har mye til felles i måten å spille musikk på? Hva mener du eventuelt skiller? Siden du mener Harbeth er konservative, hva innebærer dette av sterke og svake sider, etter din mening? Jeg har nå Dynaudio Special 25, stativhøyttaler, drevet av Bryston elektronikk. Hva tror du jeg vil oppnå ved overgang til Harbeth, eventuelt Spendor? Mange spørsmål, men håper likevel du kan prøve å komme med noen synspunkter.
Mvh.
Ketil
Enig at de låt veldig bra,atonal skrev:Jeg tror det var disse skoeskene Harbeth HL-P3ES-2 som ble demonstrert på Horten-messen:
![]()
Er enig med timc, og vil låne hans uttrykk: dritbra lyd. Dynamisk, stort lydbilde, detaljert med futt og fart. Godt matchet til rommet. De spilte på Sugden elektronikk. Ht. kostet en ca 17 000 såvidt jeg husker.
Er det dette du ikke likte Lf?ELEL6200 skrev:Enig med Vidar. Gammel Snell låter mer i gata til Audio Note og PRAT er ikke deres store styrke.timc skrev:Hørte en knøtt av en Spendor og ditto Harbeth i Horten i år. Dritbra lyd fra begge. Litt i samme gate.
-Tim
Hva mener du med i samme gate, Tim?
Spendor og Harbether jeg har hørt hadde i alle fall ulik lydsignatur og styrker. Spendor har jeg ikke falt for (Talk elektronikk mm) endaHarbeth likte jeg meget godt.
Lf
Har veldig sansen for voksne monitorer (har et par selv), synes dine ser flotte ut. Vil tippe ut fra utseendet at de låter meget bra, jabreak_out skrev:Jeg har hørt Harbeth monitor 30 domestic hos Maxwell i Stavanger og det var en fin seanse. Denne høytaleren har et meget åpent og troverdig lydbilde med masser av headroom, og selv om denne høytaleren var rimelig uinnspilt så viste den et stort potensial. Fikk det demonstrert på en kraftig dyr integrert forsterker og tilhørende nivå cd-kilde så imponert ble jeg.
Jeg selv har et sett Spendor S100 fra 1994 med oppgraderte filterkomponenter og internkabling(dette er forgjengeren til SP100 som er Spendor sin nåværende toppmodell i denne serien). Min høyttaler har flere likhetstrekk med Harbeth det kunne jeg høre, men det var ikke samme dybden eller oppløsningen i mellomtonen som jeg får til hjemme. Jeg hadde nok valgt den større versjonen av Harbeth i hifi versjonen eller en større studiomodell, men de har jeg ikke hørt enda og jeg er ikke så ivrig til å bytte heller for tiden.
En mer rettferdig test mot mine Spendor S100 ville nok vært med Harbeth monitor 40 domestic, men denne hadde de ikke da jeg var der
Et lite bilde av mine forvokste monitorer ;D
Det med rom og oppsett kan jo være vanskelig og har selv jobbet endel med plassering av mine før jeg ble fornøyd. Harbeth er spennende og jeg håper å få hørt et sett av de største en gang snart, men det kan jo være farlig å lytte også for det ressulterer ofte med kjøp om de er likandes...atonal skrev:Har veldig sansen for voksne monitorer (har et par selv), synes dine ser flotte ut. Vil tippe ut fra utseendet at de låter meget bra, jabreak_out skrev:Jeg har hørt Harbeth monitor 30 domestic hos Maxwell i Stavanger og det var en fin seanse. Denne høytaleren har et meget åpent og troverdig lydbilde med masser av headroom, og selv om denne høytaleren var rimelig uinnspilt så viste den et stort potensial. Fikk det demonstrert på en kraftig dyr integrert forsterker og tilhørende nivå cd-kilde så imponert ble jeg.
Jeg selv har et sett Spendor S100 fra 1994 med oppgraderte filterkomponenter og internkabling(dette er forgjengeren til SP100 som er Spendor sin nåværende toppmodell i denne serien). Min høyttaler har flere likhetstrekk med Harbeth det kunne jeg høre, men det var ikke samme dybden eller oppløsningen i mellomtonen som jeg får til hjemme. Jeg hadde nok valgt den større versjonen av Harbeth i hifi versjonen eller en større studiomodell, men de har jeg ikke hørt enda og jeg er ikke så ivrig til å bytte heller for tiden.
En mer rettferdig test mot mine Spendor S100 ville nok vært med Harbeth monitor 40 domestic, men denne hadde de ikke da jeg var der
Et lite bilde av mine forvokste monitorer ;DMonitorer kan ha ha en "snert" og presisjon som jeg (ennå) ikke har hørt på samme måte på gulvstående, men det illustrerer nok heller min begrensede lytteerfaring med gulvstående og varianter av disse.
Harbeth er et merke jeg gjerne vil stifte mer bekjentskap med selv, det er synd at de ikke har noen forhandlere på Østlandet. Maxwell hadde et større par liggende på Horten, men selgeren der mente at de var altfor store for hotellrommet de hadde.
Et troverdig lydbilde for meg er når musikken presentert som helhet har en balanse som er riktig, samt at enkeltinstrumenter og vokal høres mest mulig riktig ut. Dette så klart i forhold til det en opplever på konsert eller som utøvende av musikk. Dersom en vet hvordan et klaver eller en fiolin oppfører seg utover å servere en tone isolert så kan en med riktig oppsett få med seg anstrøk og detaljer rundt utførelsen. Dette forutsetter så klart et godt opptak, men for å få det riktig presentert et system som kan gjengi det akkurat slikt.HoJ skrev:"Jeg synes Spendor og Harbeth har en tilnærming og presentasjon som gir mest troverdig lydbilde, de er ikke for å imponere med masser av HiFi-effekter , men for å lytte på musikk er de perfekt."
Hva er et troverdig lydbilde?
Det med mørkere og mer laidback fremtoning er til dels riktig, men det vil jeg påstå har mye med elektronikken som mater. Jeg bruker et Plinius forsterkersett med 100W Klasse A drift. Dette gir mer driv en mitt tidligere Meridian forsterkersett for denne høytaleren, så matching er klart nøkkelen. Vil misstenke at Harbeth også vil nyte godt av kvalitetswatt for å få godt resultat. Ser at dine høytalere er MG12, dette var faktisk min tidligere høyttaler, de spilte meget bra med mitt Meridian sett men på Spendor ble det for laidback.HoJ skrev:Ok, da kan jeg være ganske enig break_out! Spendor gir hva den får (litt mørke i klangen synes jeg da men), de spiller bra uten at jeg har opplevd noen wow følelse, men etter en stund så tenker en "dette låter ganske bra"
Stod på min liste lenge over høyttalere jeg ville ha (s9)
Som jeg har forstått det så stammer grunndesignet fra 1960 årene og dersom en følger slektstavlen på Spendor sine sider så kan en se utviklingen fra BC1 modellen (http://www.spendor.co.uk/ - HISTORY). Det begynner der med modellen BC1 i 1969, mens min høyttaler stammer fra BC3- SA3- S100. Mine høytalere ble laget fra 1989-1994, og dagens modell er SP100 som er fra 1994-?Stripper skrev:Hørte Spendor SP100 for en stund siden. Det sies at de er mer eller mindre uendret siden 70-tallet. I så fall så visste de hva de holdt på med den gangen, for maken til vellyd har jeg ikke hørt verken før eller siden. Skulle gjerne hatt disse i min stue, men kontoen min protesterer.
Bred baffel er etter min mening langt å foretrekke. Man kan bruke større elementer og får en mye mer naturlig og dynamisk lyd synes jeg. Hvis man hater tynn og hard lyd så bør en sjekke ut en høyttaler med bred baffel, de låter som regel alt annet enn tynt og hardt.Man skrev:Jeg har meget(!) stor sans for denne typen høyttalere. Med det mener jeg høyttalere med bred baffel, men som er mindre dype. Denne typen høyttalere er også som regel lette å plassere. De har en tendens til spille _med_ rommet, rett og slett.
Moderne slanke høyttalere , som er dype, og som "liksom" ( presiseres ørten ganger på websidene, katalog, og av selgere) er designet for å spille i vanlige rom, i tilleg til å være plasseringsvennlige, de spiller _mot_ rommet. Man må trekke de ut 2m fra bakveggen, vinkle de sånn og sånn, og enda er det masse bassresonanser som henger igjen, etc etc.
Estetisk sett (d.v.s WAF), så er høyttalere med bred baffel kanskje ikke spesielt lette å til å passe inn med det øvrige møblementet. Men de spiller ihvertfall bedre enn mange "moderne" høyttalere, i den posisjonen kona mener de bør stå, for å si det sånn![]()
Designmessig så er de ikke for alle, men en kan jo bruke noen mindre kraftige høytaler-stands en de jeg bruker. Får alltid kommentarer når folk ser dem første gang, og det er flere som synes de er kollosale og støgge uten å direkte si det. Jeg synes de er fine jeg, men det er nå min smak...Stripper skrev:Hvis grunndesignet til Spendor SP100 stammer fra 60-årene, må de ha visst noe den gangen som har gått tapt senere. Lyden er flere hestelengder foran det man hører fra dagens høyttalere. Men når det gjelder utseende, stiller den flere hestelengder bak. Tror jeg må kjempe hardt med konemor for å dra de der i hus.
Var det Harbeth eller Spendor de spilte på, og hvilken modell var det?Jurassic skrev:Hørte de på messa i Horten og de spiller utvilsomt musikk.
Men personlig hadde jeg ikke kunne levd lykkelig med de da kombinasjonen rock og høyt volum er noe de ikke takler.
Vil konkludere med at det er en høyttaler som bør prøves for å se om den passer, hvis en liker rolig musikk og ikke har noe krav om å kunne spille høyt er det en kjempehøyttaler.