Harbeth - or not....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
samlanes skrev:
Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.
Ha, ha! Den var god.
Den påståtte Russiske bjørkefinèren er upåvirkelig av luftfuktighet og da eller?
Men det er klart at med de snevre tolleransene våre venner i øst har er nok dette mulig.

AN har vel målinger av høyttalerene med og uten kontrollerte kasseresonanser å vise til regner jeg med.
Mariachi; man kan kontrollere kasseresonanser ved å forskyve de opp eller ned i såvel nivå som frekvens. Har vel vært en sentral del av høyttalerbygging de siste 50-60 år. Men jeg er glad du fikk en god latter av det, det forlenger jo livet :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Skal du prøve å sitere kan du prøve å ikke legge til meg meninger om ting. Jeg har aldri hevdet at Harbeth har kontrollerte kasseresonanser

el_mariachi skrev:
samlanes skrev:
Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.
Ha, ha! Den var god.
Den påståtte Russiske bjørkefinèren er upåvirkelig av luftfuktighet og da eller?
Men det er klart at med de snevre tolleransene våre venner i øst har er nok dette mulig.

AN har vel målinger av høyttalerene med og uten kontrollerte kasseresonanser å vise til regner jeg med.
Her er hele innlegget du har sitert fra:
samlanes skrev:
Dette samsvarer meir med det eg trudde,at Harbeth og Audio note høgtalere låter nermest heilt forskjellig.
Eg ville nermest påstå at den einaste fellesnevneren var landet dei kommer fra:)

Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.

Set akkurat og studerer ein fin gammal Stainer fiolin kopi,der er det tynne vegger der.
Den må nok få litt stell bla i trevirket,etter tidens tann så blir den speleklar igjen.


Mvh.


Anonym skrev:
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
Jeg synes ikke Audio Note og Harbeth ligner på hverandre i det hele tatt, største fellesnevneren må være kasseresonansene.

Mye går på preferanser men i mine ører er lyden fra Harbeth i en annen divisjon enn AN høyttalere.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
samlanes skrev:
Beklager det Anonym.

Leste nok litt for fort.

Mvh.
Det går bra. Mitt forrige innlegg var rettet til el_mariachi.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå er jo mye av Harbeths virksomhet basert på dette med å kontrollere kabinettresonanser dithen at de havner utenfor den mest kritiske delen av mellomtonen, samt vekk fra der hvor menneskeøret er mest følsomt, og gjerne i områder hvor elementene har lavere energi da for å bidra til å flate ut frekvensgang, så det var ikke feil dersom man hadde kalt det å "kontrollere kasseresonanser".  :)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Anonym skrev:
Skal du prøve å sitere kan du prøve å ikke legge til meg meninger om ting. Jeg har aldri hevdet at Harbeth har kontrollerte kasseresonanser

el_mariachi skrev:
samlanes skrev:
Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.
Ha, ha! Den var god.
Den påståtte Russiske bjørkefinèren er upåvirkelig av luftfuktighet og da eller?
Men det er klart at med de snevre tolleransene våre venner i øst har er nok dette mulig.

AN har vel målinger av høyttalerene med og uten kontrollerte kasseresonanser å vise til regner jeg med.
Her er hele innlegget du har sitert fra:
samlanes skrev:
Dette samsvarer meir med det eg trudde,at Harbeth og Audio note høgtalere låter nermest heilt forskjellig.
Eg ville nermest påstå at den einaste fellesnevneren var landet dei kommer fra:)

Men dei har jo også som Anonym nevner kontrollert kasseresonanser.

Set akkurat og studerer ein fin gammal Stainer fiolin kopi,der er det tynne vegger der.
Den må nok få litt stell bla i trevirket,etter tidens tann så blir den speleklar igjen.


Mvh.


Anonym skrev:
samlanes skrev:
Har høyrt hverken Harbeth eller Audio note høgt,men innbilte meg at Audio note farger lyden meir enn Harbeth,og at lyden ellers også er ganske forskjellig fra dei to.

Godt mulig du Lyngen har rett,siden du har høyrt begge.

Mvh.


Lyngen skrev:
Audio Note er vel de jeg synes låter mest likt Harberth, men de er ikke akkurat pene de heller. ProAc D Two var et veldig godt tips. Støtter den og de andre forslagene her selv om jeg ikke synes de låter helt som Harbeth (som farger lyden for mye for min smak om jeg kan si det).

Brian - du har jo rettet interesse mot mange merker. Har du kjøpt noen av dem? Hvilket anlegg har du nå?
Jeg synes ikke Audio Note og Harbeth ligner på hverandre i det hele tatt, største fellesnevneren må være kasseresonansene.

Mye går på preferanser men i mine ører er lyden fra Harbeth i en annen divisjon enn AN høyttalere.
Nå var det ikke meningen å tillegge deg meninger, jeg bare quotet akkurat der for å komme til "kontrollert kasseresonanser".

Vel og bra med kontrollert kasseresonanser, med de vil jo endre seg i forhold til det jeg nevnte i det tidligere innlegget.
 
Topp Bunn