Har Think livets rett?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.430
Sted
Østfold
GM og Chrysler trues av konkurs grunnet nedgang. Think har problemer med å finansiere veksten. Det er en vesentlig forskjell. Begge deler kan ende i konkurs, men personlig finner jeg det mer forsvarlig å finansiere vekst enn ordinært underskudd.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Vekst kan være bra, men hva med å sette "tæring etter næring"?

- litt tvilsomt å be staten/oss om penger?

G

Gjestemedlem

Gjest
Når mange av gigantene i den tradisjonelle bilindustrien sliter er det ingen dum timing å satse på elbiler og hybridbiler nå. Satser man når konkurrentene er i kne kan man stå ganske mye sterkere på sikt.

Mindre støy og skit med slike biler, og det er bra for nærmiljøene i byene også.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Gjestemedlem skrev:
Når mange av gigantene i den tradisjonelle bilindustrien sliter er det ingen dum timing å satse på elbiler og hybridbiler nå. Satser man når konkurrentene er i kne kan man stå ganske mye sterkere på sikt.

Mindre støy og skit med slike biler, og det er bra for nærmiljøene i byene også.
- ikke uenig, men skal vi subsidiere det?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg synes det.
Vi gjør det allerede, egentlig. Elbiler har momsfritak, fri bompassering, fri fergetransport.

Man kan jo se det som en slag bot for all den oljen vi forsyner verden med...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.430
Sted
Østfold
janb skrev:
Vekst kan være bra, men hva med å sette "tæring etter næring"?

- litt tvilsomt å be staten/oss om penger?
Det er jo ofte en litt overraskende lærdom for de som ikke har erfaring med å drive en bedrift, spesielt innen produksjon andre kapitalkrevende næringer, hvor mye det faktisk koster å ekspandere. Det er alt for lett å tenke "de har et produkt, det er et marked som vil ha produktet, de går konkurs, ergo, de er tette i pappen".

Forøvrig synes jeg det er viktig å poengtere forskjellen mellom subsidier og finansiering. Staten som finansieringsinstitusjon skal lete etter lønnsomme investeringer, både direkte og samfunnsøkonomisk. Om Think blir en suksess denne gangen, noe som ikke er usannsynlig på grunn av veldig mange faktorer, blir det full pott både på investerings og sammfunnsøkonomisiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
janb skrev:
Gjestemedlem skrev:

- ikke uenig, men skal vi subsidiere det?
Hvorfor ikke? Mange positive side ved at slike biler er på markedet og er konkurransedyktige. Se det mer som en investering som kan bli både lønnsom og gunstig på sikt. Slik finansieringsmulighetene er for slike prosjekter i dag så er det inegn dum ide å bidra med risikokapital for slike prosjekter.

Men det beste som det offentliuge kan gjøre på sikt er jo å kjøpe slike biler og bruke dem der det er hensiktsmessig. Bydrift, hesleforetak, offentlig eide institusjoner etc. Samt holde avgifter svært lave på kjøp og bruk av slike doninger. Kanskje til og med subsidiere direkte salg av disse i byer med forurensingsproblemer. Det er mer tullete ting staten bruker penger på enn dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For all del, lån dem penger slik at de kommer over finanskrisen. Det ville vært for dumt om Think bukket under pga en kortsiktig likviditetskrise.

Derimot er jeg ikke overbevist om de vil vinne på sikt. De har omsider fått frem et attraktivt produkt, men er ukjente nykommere i bransjen og har ikke fått orden på oppskalering av produksjon og distribusjon ennå. Andre kommer også med elektriske versjoner av kjente biler, eksempelvis Mini og Smart, og de har fordelen av kjent varemerke og etablert forhandlernett. Time Will Show.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Nei.

Ikke vet jeg hvor lenge og hvor mange biler de har lagd, men faktum er at her i Asker hvor disse bilene burde florere hos de som kjører til Oslo hver dag, så er det stort sett bare brukte franske Peugeot og Citroen el-biler og se på veien til daglig.
Hva er årsaken til det?

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
BHO skrev:
Nei.

Ikke vet jeg hvor lenge og hvor mange biler de har lagd, men faktum er at her i Asker hvor disse bilene burde florere hos de som kjører til Oslo hver dag, så er det stort sett bare brukte franske Peugeot og Citroen el-biler og se på veien til daglig.
Hva er årsaken til det?
- kjenner btw en med en elektrisk Citroen Berlingo som bor i Akser:)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
BHO skrev:
Hva er årsaken til det?
De har vært i salg i en måneds tid. Det kan være én årsak.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
BHO skrev:
Hva er årsaken til det?
De har vært i salg i en måneds tid. Det kan være én årsak.
Å......mange år siden jeg så en Think bil for første gang, men det var kanskje bare speilinger fra det luftslottet de prøver å bygge? ::)

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det ble bygget 1000 Think for ca. 10 år siden. De hadde ca 60km rekkevidde.
Det er den nye Think City som akkurat har kommet i salg. Den klarer 180km.

nissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2007
Antall liker
15
Torget vurderinger
1
Ikke for å være pessimist men mener å erindre ca. pris på rundt 200.000 og ca.1200-1300,- i månedlig leie(leasing)på batteri pakken.Så det er nok desverre ikke liv laga denne gangen heller.I utlandet er jo nybilene 30-50% billigere så de skal vel slite med å eksportere til andre markeder. Synd for det er en snerten bil men det er men det virker som det er litt for høy sigarføring.Konkurenten Buddy spyr jo ut biler fra en dobbelgarasje i Oslo uten å ha haugevis av direktører å konsern sjefer.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Buddy er jo ikke en bil da...
Det finnes haugevis av produsenter av elektriske firehjuls motorsykler rundt omkring i verden.

G

Gjestemedlem

Gjest
200K er ganske drøyt for en radiobil. Men hvis de kan selges for 50K begynner det å ligne på noe. Det er jo ikke mange som kan ha dette som sin eneste bil all den tid rekkevidden er hakket over slitsom gangavstand.

Skal dette kickstartes seriøst, så MÅ det mange år med kraftig subsisiering til.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.528
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Som nevnt: Bruks- og kjøpssubsidiene er på plass allerede.

S

slowmotion

Gjest
Jeg applauderer alle forsøk på el biler.
Jeg kjørte en el Berlingo for et par år siden, det var litt som å kjøre bytrikken. ;D
Helt grei bil, bortsett fra at det tok lang tid å lade den opp.
Men, de må være like komfortable, raske, enkle i bruk, med samme rekkevidde, lastevne,
og ikke minst sikkeret ved uhell, som en vanlig bil.
Med en vanlig bil tar det 2 minutter å fylle opp tanken igjen.
Hvor langt tid tar det med en el bil? En time?
Hva skjer med deg hvis du kjører en Smart og krasjer med en lastebil? Da er det natta.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Det ble bygget 1000 Think for ca. 10 år siden. De hadde ca 60km rekkevidde.
Det er den nye Think City som akkurat har kommet i salg. Den klarer 180km.
Ok.
Men hva i all verden er det de har gjort der oppe på Aurskog (er det ikke der de holder til?) alle dissa åra?
Jeg trodde de bygde biler jeg.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.967
Torget vurderinger
1
Hva skjer med deg hvis du kjører en Smart og krasjer med en lastebil? Da er det natta.
Ein kollega fekk ein A6 i fronten sist veke, kunne ikkje gått dårlegare med ein Smart diverre :'(.

stale

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
0
Må si jeg dessverre er skeptisk til Think. Den er fremdeles for dyr og upraktisk. Dessuten har de en laaaang forhistorie hvor de ikke har fått det til å gå rundt.

Det jeg derimot gjerne kunne tenkt meg å kjøpe var en lett Think uten batterier og med en liten diselmotor som bruke 0,2 l på mila og som kostet 120 000. Det hadde vært noe.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
nissen skrev:
Ikke for å være pessimist men mener å erindre ca. pris på rundt 200.000 og ca.1200-1300,- i månedlig leie(leasing)på batteri pakken.Så det er nok desverre ikke liv laga denne gangen heller.I utlandet er jo nybilene 30-50% billigere så de skal vel slite med å eksportere til andre markeder. Synd for det er en snerten bil men det er men det virker som det er litt for høy sigarføring.Konkurenten Buddy spyr jo ut biler fra en dobbelgarasje i Oslo uten å ha haugevis av direktører å konsern sjefer.
Batterikostnadene er omtrent de samme som for alle andre elektriske biler. Det utgjør ikke noen konkurranseulempe mot andre produsenter av elektriske biler. Prisforskjellen mellom Norge og "utlandet" på andre biler er stort sett drevet av avgiftene for førstegangsregistrering i Norge. Det har ingen betydning for noen som produserer i Norge for eksport. Høyt lønnsnivå er derimot mer av et problem, og det har nok allerede kostet en hel del å utvikle en bil med den høye detaljkvaliteten som Think City har. Dette er en ordentlig bil, konstruert for bybruk, og som oppfyller kollisjonskravene for ordentlige biler. Jeg er litt imponert over hva de har fått til. Men det skal produseres og selges også, ikke bare konstrueres og designes. Helst skal man tjene litt penger på det også.

En av de mest interessante idéene med Think er at bilen er bygget på en måte som gjør det forholdsvis enkelt å sette opp flere fabrikker rundt om når/hvis de trenger mer kapasitet. Hvis de lykkes, kan det bli riktig stort. Men det vil koste mye penger, og foreløpig har de ikke solgt spesielt mange biler. Jeg er litt bekymret over at de har brukt tid og penger på å utvikle et fem-dørs konsept før de har greid å industrialisere City og få den ut i markedet med litt volum. Det brenner opp cash, hvilket de ikke har for mye av.

Nå er spørsmålet om Think allerede er lovlig sent ute med å etablere seg i markedet før konkurrentene kommer på banen for alvor. Det er mye morsomt som er varslet som 2010-modeller, dvs vil komme i salg utover høsten 2009. Det er ikke så lenge til.

H

Hugh

Gjest
I disse vanskelige tider får vi forsøke holde på de teknologidrivende arbeidsplassene vi har. Think gir både utfordringer innen plast, elektronikk og ikke minst effektiv serieproduksjon som medarbeiderne utvikler kompetanse innen og bidra med i AS Norge, direkte eller indirekte, nå og i årene som kommer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Var sammen med en kompis og prøvekjørte den første Think'en - helt kurant bil og billig i drift. Buddy og andre billige elbiler kan ikke sammenlignes - det er hovedsakelig plastikskrap IMO.
[video]MHvcAkSBm8w[/video]

Johan-Kr

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hugh skrev:
I disse vanskelige tider får vi forsøke holde på de teknologidrivende arbeidsplassene vi har. Think gir både utfordringer innen plast, elektronikk og ikke minst effektiv serieproduksjon som medarbeiderne utvikler kompetanse innen og bidra med i AS Norge, direkte eller indirekte, nå og i årene som kommer.
Du skal ikke se bort ifra at de som er de største kritikerne, er de som også har hukommelse som en gullfisk, og på utpust kritiserer nasjonen Norge for å ha oljen som en sovepute.

Vi har bare ikke kommet lengre, men et sted starter all utvikling og fremgang.
Så lenge vi har råd til det, hvorfor ikke?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Om Think har livets rett rent økonomisk vet jeg fint lite om, men konseptet til Think, Buddy ol. er fremtidsrettet og representerer sammen Toyta Prius og andre tilsvarende prosjekt hvilken rettning bilindustrien bør ta, eller retere sagt burde tatt for ti år siden.
At det går dårlig for bilindustrien er gode nyheter for miljøet, denne krisen vil tvinge frem mere bærekraftige ideer.
Norge kunne som f.eks California satt visse standarer. F.eks personbiler som bruker mer enn 1L/mil burde det bli forbud mot å selge osv.

H

Hugh

Gjest
wotg skrev:
Om Think har livets rett rent økonomisk vet jeg fint lite om, men konseptet til Think, Buddy ol. er fremtidsrettet og representerer sammen Toyta Prius og andre tilsvarende prosjekt hvilken rettning bilindustrien bør ta, eller retere sagt burde tatt for ti år siden.
At det går dårlig for bilindustrien er gode nyheter for miljøet, denne krisen vil tvinge frem mere bærekraftige ideer.
Norge kunne som f.eks California satt visse standarer. F.eks personbiler som bruker mer enn 1L/mil burde det bli forbud mot å selge osv.
Dagens, nei årets dummeste. En Ferrari som bruker 4 L/mil, men går 1000km i året slipper ut langt mndre enn en volvo V60 med 0.6L/mil som går 40000km/år. Det er forbruk som koster. Sett opp drivstoffprisen til 40kr/L, fjern årsavgiften og kutt avgiftene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Hugh skrev:
wotg skrev:
Dagens, nei årets dummeste. En Ferrari som bruker 4 L/mil, men går 1000km i året slipper ut langt mndre enn en volvo V60 med 0.6L/mil som går 40000km/år. Det er forbruk som koster. Sett opp drivstoffprisen til 40kr/L, fjern årsavgiften og kutt avgiftene.
Folk som bor i nord, landsbygda og grisgrente strøk generelt vil da bli rammet ekstra hardt fordi det er lange avstander og bil er eneste fremkomstmiddel. Er dette rettferdig?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Espen R skrev:
Hugh skrev:
wotg skrev:
Folk som bor i nord, landsbygda og grisgrente strøk generelt vil da bli rammet ekstra hardt fordi det er lange avstander og bil er eneste kommunikasjonsmiddel. Er dette rettferdig?
CO2 og annen foruresning handler ikke om rettferdighet, men hva man faktisk slipper ut.

H

Hugh

Gjest
Espen R skrev:
Hugh skrev:
wotg skrev:
Folk som bor i nord, landsbygda og grisgrente strøk vil da bli rammet ekstra hardt fordi det er lange avstander og bil er eneste kommunikasjonsmiddel. Er dette rettferdig?
Er det rettferdig at de som bor sentralt betaler 5 ganger mer for å bo? Det handler ikke om rettferdighet. Tror man på CO2 våset og mener kloden går under kan man ikke ta smålige hensyn. Forurenser betaler. DET er det eneste rettferdige.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.257
Hugh skrev:
Espen R skrev:
Hugh skrev:
wotg skrev:
Folk som bor i nord, landsbygda og grisgrente strøk vil da bli rammet ekstra hardt fordi det er lange avstander og bil er eneste kommunikasjonsmiddel. Er dette rettferdig?
Er det rettferdig at de som bor sentralt betaler 5 ganger mer for å bo? Det handler ikke om rettferdighet. Tror man på CO2 våset og mener kloden går under kan man ikke ta smålige hensyn. Forurenser betaler. DET er det eneste rettferdige.
Boprisene har med vanlig tilbud og etterspørsel å gjøre. Bensinprisene er i dette tilfellet en statlig politisk prissetting.
Jeg er enig i prinsippet om at forurenser skal betale, men her vil bydene avfolkes ennå mere og det er det bred politisk enighet i at vi ikke ønsker. Så hvis virkemidlene justeres sånn at avgiftstrykket reduseres på andre områder for bygdefolket, da kan jeg være med på dette.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Vi burde i alle fall fått vekk disse grusomme kyrne som promper miljøgifter dagen lang...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
BT skrev:
Vi burde i alle fall fått vekk disse grusomme kyrne som promper miljøgifter dagen lang...
I Sverige har dette blitt målt, og en vanlig gris slipper ut dobbelt så mye co2 som en 1970 volvo som blir kjørt 20 000km per år!

H

Hugh

Gjest
For de som kan lese:
http://www.climate4you.com/KlimaTankekors WORKING COPY.pdf

Professor Ole Humlum ved UiO har formulert 10 klimatankekors til ettertanke for alle som følger og deltar i klimadebatten:

"Det 1. tankekors er at identifikasjonen av den viktigste årsak til klimaendringer historisk viser stor følsomhet for den samtidige temperaturendring, opp eller ned."

"Det 2. tankekors er at fortolkningen av dagens klimamodeller generelt er i motstrid med den historiske lærdom: kaldere klima gir problemer, varmere klima er oppgangstider."

"Det 3. tankekors er at vanlig vitenskapelige konsekvens av empirisk falsifikasjon tilsynelatende ikke tas, men at eksempler på overensstemmelse med hypotesen i stedet vektlegges."

"Det 4. tankekors er at den vanlige vitenskapelige prosess med systematisk forsøk på falsifikasjon tilsynelatende ikke følges i tilfellet CO2-hypotesen. Forsøk på falsifikasjon bydes mot forventning ikke velkommen."

"Det 5. tankekors er at CO2-hypotesen forsøkes forsvart med ad hoc forsvarsmekanismer, tilsynelatende uten tanke for at hypotesen derved mister sin vitenskapelige karakter og reduseres til et spørsmål om tro."

"Det 6. tankekors er at også disse eksempler på empirisk falsifikasjon av CO2-hypotesen tilsynelatende ignoreres, og at den dertil knyttede vitenskapelige mulighet for ny erkjennelse ikke aktivt utnyttes."

"Det 7. tankekors er at divergensen i forskningsresultat om fortidig atmosfærisk CO2 vanligvis ikke anføres, men at resultatene basert på iskjerneanalyser generelt fremføres som sikre og uimotsagte."

"Det 8. tankekors er at IPCC velger at benytte språklige formuleringer der aktivt assosierer til statistisk sandsynlighetsberegning, uten at der er faglig grunnlag herfor."

"Det 9. tankekors er at den fundamentale atskillelse mellom tro og viten ofte glemmes i dagens klimadebatt, hvorved der er kommet et profetisk og religiøst preg over denne."

"Det 10. tankekors er at pressen i forbindelse med klimadebatten med få unntak tilsynelatende ikke evner eller har mannsmot til at påta seg sin klassiske rolle som kritisk, nøkternt og analytisk rapporterende. Den for en fri presse naturlige analyse av makt og interesser glimrer ved sitt nesten totale fravær."

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ledig annonseplass skrev:
Kjøttforbruket bør ned. Enorm resurssløsing.
Hva skal vi bruke de til da? Trekkdyr?
Kanskje en ide når oljen er slutt.

H

Hugh

Gjest
La oss nå krysse fingrene for Think og de som arbeider der.

Topp Bunn