Forsterkere Har noen prøvd Mark Levinson kopi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Ikke akkurat en klone :confused:

    Original (ekte klasse A):

    TB21ecDdFXXXXXNXXXXXXXXXXXX_!!88221699.jpg


    Alibaba (4 transistorer/chiper?):

    HTB1tjcyRXXXXXbjXXXXq6xXFXXXh.jpg


    Stay away :p
     

    Hallo

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2018
    Innlegg
    9
    Antall liker
    7
    Hei

    Jeg er helt enig med de som ikke har noen tro på 5000 kroners forsterkeren. Du får ikke veldig mye forsterker for kr. 5000 og i alle fall ikke noe som er i nærheten av Mark Levinson. Jeg ville heller brukt pengene på å kjøpe en pent brukt forsterker, f.eks. en som selges her på sentralen.
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Enig
    ekstra liten hand.png


    En sånn for eks. er ganske fin og gir nok mye bedre lyd:

    l_1952642292.jpg
     

    Speedster

    Medlem
    Ble medlem
    07.04.2009
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Ingen har tro på den, men ingen har prøvd den. Hvis noen skal kunne lage en god forsterker til 5000.- så må den nok i det minste produseres i et lavkostland?
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    For det første så lukter det så helt klart svindel. Det står "Mark Levinson" på den :p

    Front2.png


    Den kan ikke være mer forskjellig enn den ML'en den liksom skal klone.
    Det er en klasse B forsterker med kun 2x25W til tross for all innmaten og trafoene.
    Den har 4 tvilsomme chiper i stedet for transistorer.
    Den er neppe særlig kompetent designet.

    XTZ hadde en annen kinesisk forsterker til ca. 5000,- som var mye finere.

    62_195086621.jpg
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    De kaller MJ15024 og MJ15025 for en chip, men det er jo et par TO3 transistorer. NPN og PNP, et par.
    Og skjemaet det henviser til viser de bipolare folketransistorene 2SC5200 og 2SA1943 som alle bruker i utgangen.
    Som ikke det var nok, bildene viser en 4 pin som er skrudd på kjøling.
    Ikke godt å vite hva man skal tru her.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det faktisk står Mark Levinson på den tror jeg ikke det et lov å kjøpe den heller.

    Kjøper de klokke det står «Rolex» på i Thailand for 200.- så risikerer du vel å få den konfiskert i tollen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.921
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Her er en til som har en veldig lav pris, kunne vært moro å prøvd?
    Koster litt over 6k

    mvh

    s-l1600.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis det faktisk står Mark Levinson på den tror jeg ikke det et lov å kjøpe den heller.

    Kjøper de klokke det står «Rolex» på i Thailand for 200.- så risikerer du vel å få den konfiskert i tollen.
    I Norge går det bra, så lenge du ikke har med flere for å selge videre. I andre land kan det stille seg anderledes. En annen sak er jo den at ved å kjøpe kopier så støtter man opp under ulovligheter, og det er noe svineri.
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Now now, we mustn’t be too hard on them.

    Den «firepins chippen» er en brolikeretter montert direkte på kjøleprofilen. Siden det er to pr kanal betyr det at den har dobbel likeretting hvilket mange synes er veldig bra. Med hensyn til selve kretsen er den omtrent 95% kopi av John Curls JC3. Som Mark Levinson gjorde noen små forandringer på for å slippe royalties til John Curl på.

    JC selv har i mange år hjulpet til med gode forslag til folk som har hatt spørsmål om hans gamle konstruksjoner. Kanskje han tom får noen kroner av disse folkene, selv om jeg egentlig ikke tror det. Den angjeldende ampen, JC3 er steingammel, hvor lenge går det her på berget før noen kopierer andres greier???

    Når det gjelder Mark Levinson, har han selv gjort det til en (u)vane å utnytte andre. John Curl med ML 1 og ML 2, Victor Tiscareno fra Audio Prism samt vår «lokale» helt, Bosse Bengtsson. Sistnevnte forøvrig tidligere samarbeidspartner med puristen.

    Jeg er selvsagt enig i at man ikke skal (mis)bruke andres navn slik som her, men verden er nå engang ikke svart-hvit, den er grå.

    Hva er det man sier? "It couldn`t have happen to a nicer person".

    EO&E.

    R

    Når jeg først er i det taletrengte hjørnet, og med hensyn til forskjell i priser. Det er ikke mulig å konkurrere med det prisnivået som er her på berget sammenlignet med f eks Kina. Jeg har fått mange forslag om å lage kabinettene mine i Kina. Det ville blitt mye billigere, selvsagt, men brutt kraftig mot min filosofi om kortreist "mat". Samt at jeg har ett helt fantastisk menneske som heter Stein Larsen på den fronten.
    Håper du nyter turen i Sydstatene og ser dette innlegget Stein.

    Ett annet eksempel: Back in the old days, da jeg bygget Doxa 70 og Doxa 70 Mk II, fikk jeg produsert egen kjøleprofil. Jeg henvendte meg først til Norsk Hydro på Karmøy og fikk en pris på 250kr/stk. SAPA i Vetlanda, Sverige, laget den samme for 112kr/stk.
    OG DE FIKK PRESSBOLTER MED RÅALUMINIUM FRA NORSK HYDRO PÅ KARMØY. Go figure.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn